Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon ysiluokkalaisen jatko-opintoihin voi ja saa vanhempi vaikuttaa?

Vierailija
09.08.2024 |

Olen täällä niellyt pettymystäni, kun poika päätti mennä ammattikouluun. Alakoulussa oli hyvä keskiarvo, yläkoulussa se vähän laski, mutta olisi päässyt silti kahteen valitsemaansa lukioon. Mutta niin vain valitsi vastusteluistani huolimatta ammattikoulun. Ja vielä alalta, jossa en jotenkin yhtään näe hänen työskentelevän tulevaisuudessa. En usko, että poikakaan tiesi yhtään, mitä työ tuolla alalla oikeasti on. Eipä kai sitä voi 15-vuotiaana tietääkään.

Mitä mieltä olette, kuinka paljon vanhempi saa tai voi ohjata tai painostaa teiniä tiettyyn kouluun? Kokemuksia suuntaan tai toiseen? Itseäni jäi vaivaamaan, että olisiko pitänyt vain määrätietoisemmin ohjata poika lukioon. 

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita lapselle sellainen yläkoulu josta 90% menee lukioon. Silloin se menee muiden mukana.

Vierailija
42/53 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen meni lukioon sen enempää vaihtoehtoja miettimättä. Nyt paiskii todella töitä, että saisi lopultakin lakin. Vaikeaa on, vaikka motivaatiota riittää.

Keskimmäinen on ollut aina hyvä koulussa ja lukio oli luonnollinen valinta. Lapsi itse yllätti, että valitsi naapurikaupungista haastavamman lukion kuin kotikylän koulu.

Nuorimmainen ei ole koskaan viihtynyt kirja kourassa ja hänellä on jo tarkka suunnitelma, että aikanaan menee autopuolelle amikseen. Ei tulisi mieleenkään painostaa lukioon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen, että lukion oppimäärä on minimi millä voi pärjätä nykymaailmassa. Miten otat kantaa uuden ydinvoimalan rakentamiseen jos et tiedä fuusion ja fission eroa tai ymmärrä puoliintumisaikaa? 

No nämä molemmat opetetaan kyllä jo peruskoulussa aikalailla samalla tasolla kuin lukiossakin. 

Opetettu ja ymmäretty ovat eri asia. Puoliintumisaikaa ei voi hahmottaa ilman käsitystä logaritmisesta vähenemisestä.

Vierailija
44/53 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen, että lukion oppimäärä on minimi millä voi pärjätä nykymaailmassa. Miten otat kantaa uuden ydinvoimalan rakentamiseen jos et tiedä fuusion ja fission eroa tai ymmärrä puoliintumisaikaa? 

No nämä molemmat opetetaan kyllä jo peruskoulussa aikalailla samalla tasolla kuin lukiossakin. 

Opetettu ja ymmäretty ovat eri asia. Puoliintumisaikaa ei voi hahmottaa ilman käsitystä logaritmisesta vähenemisestä.

No kun sitä käydään hyvin konkreettisin esimerkein, ja katsotaan, mitä on aktiivisuus aina tietyn ajanjakson kuluttua, se on varsin helppo hahmottaa. Sillä tasolla mitä riviäänestäjä tarvitsee. 

Oikeasti peruskoulussa opitaan ihan valtavasti asioita. Jos me muistaisimme aikuisena kaiken, meillä olisi hurja yleissivistys. Lukio tottakai syventää osaamista, ja ikä tuo kypsyyttä myös ymmärtää syvemmältä, mutta peruskoulussa on kyllä aika paljon sisältöjä sielläkin. 

Vierailija
45/53 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun sitä käydään hyvin konkreettisin esimerkein, ja katsotaan, mitä on aktiivisuus aina tietyn ajanjakson kuluttua, se on varsin helppo hahmottaa. Sillä tasolla mitä riviäänestäjä tarvitsee. 

Oikeasti peruskoulussa opitaan ihan valtavasti asioita. Jos me muistaisimme aikuisena

On paljon helpompaa laskea/arvioida nämä asiat sisäistettyjen kaavojen kautta kuin yrittää muistaa mitä opettaja mahtoi kertoa tunnilla. Sitäpaitsi esimerkit ovat aina esimerkkejä eivätkä välttämättä yleistettävissä.

Vierailija
46/53 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lukio on mahdollista käydä myöhemmälläkin iällä, jos joskus siltä tuntuu. Itse melkein toivon että olisin ensin käynyt amiksen ja hankkinut jonkun kohtuullisen hyödyllisen ammatin (lukenut vaikka merkonomiksi tms.) ja mennyt "kunnollisiin" töihin miettimään mitä elämältäni haluan. Kävin kuitenkin lukion ja sen jälkeen vietin vuosia turhissa hanttihommissa (mm. ravintolassa). Olen aikuisiällä jatkanut kouluttautumista, mutta ihan hyvin olisin voinut käydä vaikka iltalukion joskus päälle parikymppisenä ja jatkaa siitä. Olisi arvosanatkin varmasti olleet paremmat.

Vierailija
47/53 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti peruskoulussa opitaan iha

Puoliintumisajan periaate on melkoisen helppo ymmärtää ja sisäistää ilman yhtään kaavaa. Aktiivisuus puolittuu edellisestä aina samassa ajassa. On se sitten viisi minuuttia tai miljardi vuotta. Jos siihen tarvitset kaavaa jonkin ymmärtämiseen, on koulut menneet sinulta hukkaan. 

Vierailija
48/53 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kannustettu aina nuoren oman valinnan mukaan, ei ole hyvä painostaa mihinkään suuntaan. Näin tekivät omatkin vanhempamme.

Vierailija
49/53 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse lukiota puoliväkisin ja lintsaten vuoden ja lopetin.  Lähdin humputtelemaan pariksi vuodeksi. Sen jälkeen töihin ja opiskelemaan iltalukiossa työn ohessa, kirjoitin yo:ksi ja menin Lipastoon. Kesti vähän kauemmin kuin muillla löytää se, mitä itse halusin tehdä. Toisaalta olen jatkuvasti kouluttanut itseäni työn ohessa. Viimeisin tutkinto, kun täytin 50 v. :)

Vanhemmat tuputtivat erästä alaa ja koulutusta, joka ei tuolloin kiinnostanut lainkaan.  Eli älkää puuttuko lasten valintoihin. Jokainen tehkööt itse omat valintansa ja mahdolliset virheensäkin - nuorena ei ole vielä näkemystä loppuelämästä....

Vierailija
50/53 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinillä oli jo pitkään tieodssa haaveammatti. Ammattikouluun lähti vaikka keskiarvo oli yli ysin ja olisi päässyt lukioon. Suvule tämä oli järkytys kun on eka kuka ei mennyt lukioon, mutta turha käydä lukiota jos on ammatit tieodossa jota haluaa tehdä. Lukion ehtii käydä myöhemminkin jos kokee sen tarpeelliseksi. Vanhempi lähti suoraan lukioon ja nyt harmittelee, ettei mennyt ammattikouluun lukemaan kaksoistutkintoa. Sanoo, että olisi helpompi saada yliopisto-opintojen  ohella töitä kun olisi opiskellut jonkin ammatin samalla kun kävi lukiota.

Vierailija
51/53 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit maksanut palkkaa opinnoista.  Ei se lukio mikään ammatti ole.  Eli milläs elät kun menet armeijaan ja sieltä tullessasi olet 19v eikä mitään ammattia.  Ammattikouluun mennään juuri siksi kun vanhempien panostus lapseen on 0 euron tasolla.

Intin jälkeen yliopistoon, opiskelijakämppään opintorahalla ja -lainalla.

Ei tuossa kohtaa mitään ammattia vielä tarvi.

Vierailija
52/53 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni aikuinen saa ja tuleekin ohjata lasta, ei tuon ikäinen oikeasti ole riittävän kypsä tekemään näin isoja loppuelämän päätöksiä. Lukioon mennään, se ei poissulje mitään mahdollisuuksia. Ja hyvä opetellä lukemaan ja ajattelemaan. Koulu ei ole vain töitä varten vaan koko loppuelämää ja yleissivistystä varten. 

Itsekin olisin halunnut ammattikouluun mutta pakotettiin lukioon, ja se oli oikein tehty. 

Loppuelämän päätöksiä? Minä taas olen nuorelleni sanonut, että älä ota liikaa stressiä opiskelupaikan valinnasta. Hyvin moni aikuinen on vaihtanut alaa kokonaan työskenneltyään 5-10 vuotta. Painotin että se nimenomaan EI ole loppuelämän päätös.

Näin me aikuisetkin ollaan erilaisia ja neuvotaan lapsia miten itse nähdään parhaaksi.

Vierailija
53/53 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit maksanut palkkaa opinnoista.  Ei se lukio mikään ammatti ole.  Eli milläs elät kun menet armeijaan ja sieltä tullessasi olet 19v eikä mitään ammattia.  Ammattikouluun mennään juuri siksi kun vanhempien panostus lapseen on 0 euron tasolla.

Armeijan jälkeen jäädään tietysti armeijaan töihin. Mitä järkeä sinne muuten on mennä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi