Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työikäisen puolison muistiongelmat

Vierailija
09.08.2024 |

Olen ollut tässä reilut kaksi vuotta huolissani n. 50-vuotiaan puolisoni touhuista. Hän ei todellakaan osallistu perheen asioihin tasavertaisena aikuisena, vaan laahaa perässä, on aina ihan pihalla siitä mitä tapahtuu. Hän ei kuule, ei ymmärrä kuulemaansa, ei havaitse näkemäänsä, ei hoksaa asioita. Hänellä on myös vaikeuksia seurata esim, tv ohjelmien juonia (vaikkapa masterchef kisan säännöt). Tilanne on päällä koko ajan, ihan joka ikisessä keskustelussa ja tekemisessä. Vain pieni osa (rutiinista poikkeavista) asioista sujuu ongelmitta. 

Puolisoni on työelämässä. Hän tekee puhelimessa asiakaspalvelutyötä ja on yhteydessä ulkopuoliseen helpdeskiin ongelmatilanteissa. Hän tekee työtä etänä kotona. Hän on mukava tyyppi, sovinnollinen, juttelee mukavasti. Itse puolisona huomaan, että puheissa ei usein ole päätä eikä häntää. Hänellä on vaikeuksia sanoa merkitseviä sanoja ja puhe on usein pelkkää täytesanojen virtaa. Hän ei pysty vastaamaan kysymyksiin tai suunnittelemaan mitään tekemistä. Hän kuitenkin huolehtii hygieniastaan ja toteuttaa esim. omat aamutoimensa rutiininomaisesti. 

Kaikki varsinainen tekeminen pitää minun päättää, suunnitella, aikatauluttaa, aloittaa ja myös lopettaa - hän tulee kyllä kaveriksi siihen sitten ja saa sitten myös aikaan. Tämä on kuitenkin vähän sellaista, että emme voi esim tehdä eri asiaa, vaan molemmat siivoaa, molemmat tyhjentää tiskikonetta, molemmat lohduttaa itkevää lasta - ja jos minä en siihen ryhdy, ei siihen ryhdy hänkään. Jää lapsi yksin setvimään ongelmiaan, tiskikone tyhjentämättä, koti siivoamatta. Ja sama koskee isompia asioita: remontteja, lomamatkoja jne. Joudun myös aina menemään hänen tuekseen asiakaspalvelutilanteisiin. Hassusti hän kokee itse hoitavansa asiat, mutta minun pitää tulla siihen vain avuksi. Ja jos en mene, tulee unohduksia ja aina ongelmia kommunikoinnissa.  

Olen koittanut asiasta hänelle puhua. Koittanut kovallakin painostaa menemään tutkimuksiin, mutta hän kokee, että mitään ongelmaa ei ole. Toisaalta olen itse selvittänyt, että niin kauan, kun "selviää itse arjesta" ei edellytyksiä diagnoosille olisi. Eli sikälikin lääkäriin pakottaminen olisi turhaa. Suvusta en löydä selkeää esimerkkiä, että ainakaan sukurasitetta olisi. Vanhuusiän dementiaa on kyllä. Muita läheisiä sukulaisia ei ole. Kerran yksi kaukaisempi sukulainen möläytti, että on miettinyt miten meillä menee kun .... ja sitten hän vaikeni kun muuri, eikä suostunut tarkentamaan asiaa.

En osaa tarkasti sanoa mitään selkeää muutoskohtaa puolisoni tilanteessa. Mielestäni ero vanhaan on selvä, kun miettii millaista meillä oli vaikkapa lasten ollessa pieniä. Mutta jotain tällaista on ollut aina - tilanne on vaan hiljalleen pahentunut vuosien saatossa. 

Haluaisin kuulla jos muilla on vastaavia kokemuksia - ja jos on kokemusta, niin myös neuvoja.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepsy? 

Oma ADD-mieheni täyttää noista ongelmista kyllä todella monta boxia, mutta olisin ap:n tilanteessa erityisen huolissani tuosta, että puhe ei enää tarkoita juuri mitään. Viittaisi kyllä vakavampaan. 

Vierailija
22/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaan tyttärenä kysyn, että onnistuuko esim. tämä: Kerrot että pitäisi tehdä ruokaa (esim. makaronilaatikkoa) ja sitä varten täytyy käydä kaupassa. Lähtisikö mies kauppaan, osaisiko reitin, muistaisiko lompakon ja avaimet, osaisiko ostaa tarvikkeet ilman apua? Osaisiko tehdä ruoan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n mies ollut aiemmin älyllisesti keskitasoa ja nyt notkahttanut? Kun kuvaus kuulostaa siltä, että ei ole älyllisesti normaali, jokin kehityshäiriö ehkä, jota ap ei huomannut tutustuessa tai aiemmin? Onko lapsi normaaliälykäs?

Vai onko perheen elämä vaimon johtamaa ja vuosien saatossa mies luovuttaa kaiken aloitteen vaimolle huomaamattaa?

Eniten huolestuttavaa on minusta puheen muuttuminen järjettömäksi. Ja outoa, että vain vaimo huomaa sen. Luulisi, että se muidenkin huomiota kiinnittäisi.

Vierailija
24/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyminen, stressi, uupumus. Työhuolet jne. Paljon muuta mielen päällä. Sairastelu. Kuormitus elämässä voi vaikuttaa muistiin ja keskittyiskykyyn sekä aloitekykyyn. Voi vaikuttaa myös, jos on puutostiloja (esim. rauta, b vitamiinit), kilpirauhasen vajaatoiminta saa aivot käymään hitaalla, samoin traumareagointi, long covid, psyykkiset ongelmat ja sairaudet, masennus.

Pitkään jatkunut kumuloituva kuormitus voi vaikuttaa paljonkin myös muistiin, keskittymiseen yms asioihin. Perusluonne ja ominaisuudet ja hermoston toiminta vaikuttaa pohjalla myös, eli jos on muutenkin vähän tällaista luonteessa, niin sitten voi pahentua liiallisessa kuormituksessa. Onko neuropsykologisia ongelmia taustalla, ne pahenee kuormituksessa.

Kiinnostaisi kyllä sinuna onkia sen sukulaisen kesken jäänyt lause sieltä ylös. Hän ehkä tietää lapsuudesta ja lapsuuden ja nuoruuden ongelmista jotain, mitä sinä et tiedä, joka voisi osaltaan ehkä valaista asiaa. Onko hän sellainen ihminen, jonka kanssa voisit puhua ylipäätään tästä asiasta ja kysyä?

Osan kertomastasi voisi mahdollisesti laittaa myös teidän perusluonteiden ja ominaisuuksien eron piikkiin, ja ehkä sen johdosta saatat myös suurennella ongelmaa. Sinusta saa itsestäsi kuvan tehokkaana, skarppina ja järjestelmällinenä, suunnittelevana ihmisenä (myös voimakastahtoisena). Sain kuvan, ettei miehesi ole koskaan ollutkaan samanlainen. Nyt tällainen hajamielinen, keskttymiskyvytön käytös on lisääntynyt. 

Onko muita oireita ja onko fyysisiä oireita? Voisi miettiä tuon fyysisen sairauden madollisuutta myös. 

Mitä tarkoitat, ettei hänen puheissaan ole välillä päätä eikä häntää, voisitko antaa esimerkin? Missä asioissa ja tilanteissa? Oletko aiemmin ymmärtänyt siis hänen ajatuksenjuoksuaan hyvin? Ja millainen asiakaspalveuasia ei häneltä hoituisi ilman apua? Oletko varma, ettei siinä ole ainakin osaksi kyse sun päsmäröinnistä ja halusta saada asiat vain hoitumaan nopeasti ja tehokkaasti? 

Vierailija
25/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut huolissani paljon pienemmästä, eli 60 v lähestyvä puoliso on alkanut unohtaa lieden päälle usein. Kaikilla muilla tavoilla hän vaikuttaa normaalilta muistin suhteen, mutta tämä lieden päälle unohtaminen on uutta, alkanut n vuoden sisään. Onkohan se merkki muistiongelmista vai mistä, jos mitään muita oireita ei ole?

Meillä on myös ollut paljon ongelmia lieden, vesihanojen, takan ja grillin kanssa. 

Tarkistan niiden tilannetta jatkuvasti (mutta nyt on myös pelko, että puolisokin tarkistaa ja tarkistaa sitten toiseen suuntaan). 

Itse suosittelisin sellaista yhdistelmää kuin induktioliesi ja liesivahti. Sellaista suunnittelen meille, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi toteuttaa. Meillä on siis usein liesi päällä, muovia liedellä tai jopa jotain laitettu "hautumaan" kun ollaan koko perhe lähdetty pois kotoa. Meidän kaikissa kattiloissa on selvät merkit että jotain niiden kaikkien kanssa on käräytetty. Kaasugrillin suhteen on ollut todella pelottavia tilanteita. Ja takasta hän tykkää laittaa pellit kiinni. 

Niin ja kiitos kun tulit tähän juttelemaan. Juurikin vertaistukea tässä kaipaan <3

Vierailija
26/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitanut työikäisiä muistisairaita, ja kertomuksesi sai kyllä kellot helisemään päässä. Kannattaa ehdottomasti yrittää saada puolisosi tutkimuksiin. Kyse ei olekaan yhdestä oireesta vaan kokonaisuudesta.

Vierailija
27/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhe on usein pelkkää täytesanojen virtaa. Hän ei pysty vastaamaan kysymyksiin tai suunnittelemaan mitään tekemistä.

Miten pystyy olemaan työelämässä?

Oli erilainen lasten ollessa pieniä, mutta nyt ei pysty lohduttamaan "itkevää lasta". Kuinka vanhoja ne lapset nyt oikein on, kun itkevä lohdutettava lapsi on yleensä "pieni". Kai ne on vähän kasvaneet.

Jokin tässä selostuksessa ihmetyttää ja oudoksuttaa. Myös se, että sukupuolta ei voi paljastaa, vaikka dementia ilmenee naisilla ja miehillä hieman erilailla usein. Miksi pitää puhua woke-hurskastellen  "puolisosta", kun sukupuolella on tässä asiassa merkitystä?

Vierailija
28/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa myös se, että ap auttaa "puolisoa" sen työssä asiakasneuvojana. Eikö hänellä ole omaa työtä, vaan on kotona "puolison" tukena?

Vierailija
29/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairaan tyttärenä kysyn, että onnistuuko esim. tämä: Kerrot että pitäisi tehdä ruokaa (esim. makaronilaatikkoa) ja sitä varten täytyy käydä kaupassa. Lähtisikö mies kauppaan, osaisiko reitin, muistaisiko lompakon ja avaimet, osaisiko ostaa tarvikkeet ilman apua? Osaisiko tehdä ruoan?

Työikäisen muistisairaus voi olla oireistoltaan melko vaihteleva ja yksilöllinen, sitä ei voi tai pidäkään verrata Alzheimerin taudin oireisiin. Yleensä työikäisen muistisairaus on otsalohkorappeuma, joka voidaan todeta pään magneettikuvassa. Oli mikä tahansa, lääkäri osaa ohjata tutkimuksiin ja tehdä diagnoosin.

Vierailija
30/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa myös se, että ap auttaa "puolisoa" sen työssä asiakasneuvojana. Eikö hänellä ole omaa työtä, vaan on kotona "puolison" tukena?

Usein näissä tilanteissa käy juuri näin, että puoliso vähitellen ajautuu omaishoitajan rooliin, mikä on aika luonnollista kun avuntarve lisääntyy.

Vierailija
31/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin ehdottomasti. Äitini lisääntyvien outojen juttujen myötä kävimme lääkärissä ja lopulta löytyi useita pieniä aivoinfarkteja.

Vierailija
32/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairauteen viittaa jos ei enää löydä tutuissa risteyksissä kotiin päin (ennen on löytänyt) tai ei tiedä miten tuttuja keittiövälineitä käytetään tai miten kahvia keitetään esim. näkee juustohöylän eikä tiedä mihin sitä käytetään tai yrittää avata pulloa vaikka sillä juustohöylällä eikä korkinavaajalla. Sekin jos tutut sanat häviävät ja alkaa olemaan vaikeuksia tuottaa puhetta kun jatkuvasti hakee jotain sanaa, mitä ei muista. Avaintenunohtelut tai tavaroiden unohtelu ei viittaa muistisairauteen - kaikki tekee niin jotkut vain enemmän. 

Vierailija
33/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, että alkuvaiheessa diagnoosi ei ole sinänsä tarpeen. Sitä tarvitaan lähinnä tukitoimien vuoksi siinä vaiheessa kun sairaus etenee. Omaishoitaja on oikeutettu mm. omaishoidon tukeen, vapaisiin sekä tietysti hoidettavalle on tarjolla päivätoimintaa js intervallihoitoa. Usein diagnoosi tehdään jonkun muun asian yhteydessä, ja työikäisen diagnoosin saaminen voi kestää, koska suljetaan pois psyykkiset ja fyysiset sairaudet. Prosessi kannattaa kuitenkin yrittää laittaa liikkeelle, koska sairaus etenee nopeammin kuin vanhuusiän muistisairaudet. Voimia! 

Vierailija
34/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut huolissani paljon pienemmästä, eli 60 v lähestyvä puoliso on alkanut unohtaa lieden päälle usein. Kaikilla muilla tavoilla hän vaikuttaa normaalilta muistin suhteen, mutta tämä lieden päälle unohtaminen on uutta, alkanut n vuoden sisään. Onkohan se merkki muistiongelmista vai mistä, jos mitään muita oireita ei ole?

Meillä on myös ollut paljon ongelmia lieden, vesihanojen, takan ja grillin kanssa. 

Tarkistan niiden tilannetta jatkuvasti (mutta nyt on myös pelko, että puolisokin tarkistaa ja tarkistaa sitten toiseen suuntaan). 

Itse suosittelisin sellaista yhdistelmää kuin induktioliesi ja liesivahti. Sellaista suunnittelen meille, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi toteuttaa. Meillä on siis usein liesi päällä, muovia liedellä tai jopa jotain laitettu "hautumaan" kun ollaan koko perhe lähdetty pois kotoa.

Meidän kaikissa kattiloissa on selvät merkit että jotain niiden kaikkien kanssa on käräytetty. Kaasugrillin suhteen on ollut todella pelottavia tilanteita. Ja takasta hän tykkää laittaa pellit kiinni. 

Niin ja kiitos kun tulit tähän juttelemaan. Juurikin vertaistukea tässä kaipaan <3

Oliko tämän kirjoittaja joku muu kuin ap? 

(Ap kun ei aloituksessa ketonut tuollaisista hyvin tunnusomaisista muistiasirauden oireista.)

Vierailija
35/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsyminen, stressi, uupumus. Työhuolet jne. Paljon muuta mielen päällä. Sairastelu. Kuormitus elämässä voi vaikuttaa muistiin ja keskittyiskykyyn sekä aloitekykyyn. Voi vaikuttaa myös, jos on puutostiloja (esim. rauta, b vitamiinit), kilpirauhasen vajaatoiminta saa aivot käymään hitaalla, samoin traumareagointi, long covid, psyykkiset ongelmat ja sairaudet, masennus.

Pitkään jatkunut kumuloituva kuormitus voi vaikuttaa paljonkin myös muistiin, keskittymiseen yms asioihin. Perusluonne ja ominaisuudet ja hermoston toiminta vaikuttaa pohjalla myös, eli jos on muutenkin vähän tällaista luonteessa, niin sitten voi pahentua liiallisessa kuormituksessa. Onko neuropsykologisia ongelmia taustalla, ne pahenee kuormituksessa.

Kiinnostaisi kyllä sinuna onkia sen sukulaisen kesken jäänyt lause sieltä ylös. Hän ehkä tietää lapsuudesta ja lapsuuden ja nuoruuden ongelmista jotain, mitä sinä et tiedä, joka voisi osaltaan ehkä valaista asiaa. Onko hän sellainen ihminen, jonka kanssa voisit puhua ylipäätään tästä asiasta ja kysyä?

Osan kertomastasi voisi mahdollisesti laittaa myös teidän perusluonteiden ja ominaisuuksien eron piikkiin, ja ehkä sen johdosta saatat myös suurennella ongelmaa. Sinusta saa itsestäsi kuvan tehokkaana, skarppina ja järjestelmällinenä, suunnittelevana ihmisenä (myös voimakastahtoisena). Sain kuvan, ettei miehesi ole koskaan ollutkaan samanlainen. Nyt tällainen hajamielinen, keskttymiskyvytön käytös on lisääntynyt. 

Onko muita oireita ja onko fyysisiä oireita? Voisi miettiä tuon fyysisen sairauden madollisuutta myös. 

Mitä tarkoitat, ettei hänen puheissaan ole välillä päätä eikä häntää, voisitko antaa esimerkin? Missä asioissa ja tilanteissa? Oletko aiemmin ymmärtänyt siis hänen ajatuksenjuoksuaan hyvin? Ja millainen asiakaspalveuasia ei häneltä hoituisi ilman apua? Oletko varma, ettei siinä ole ainakin osaksi kyse sun päsmäröinnistä ja halusta saada asiat vain hoitumaan nopeasti ja tehokkaasti? 

...Niin ja siis tietenkin se muistisairaus on myös mahdollinen. Halusin tuoda esille, että useat muutkin syyt, niin fyysiset, neurologiset kuin psyykkisetkin syyt ja näiden yhdistelmät, voivat joskus aheuttaa pahojakin muisti- ja keskittymiskyvyn sekä käytöksen tms. muutoksia. (varmasti on paljon vielä muutKI kuin mainitsemani esimerkit.) Kannattaa varmastikin kartoittaa eri vaihtoehtoja, jos ei ole vielä selvillä varmaa syytä. Varsinainen muistisairaus ei ole ainoa vaihtoehto oireiden selittäjäksi. 

Pahoittelut tuosta puolison mies-olettamasta. Itse asiasassa tiedostin kyllä, ettei sukupuolia mainittu, lipsahti vain tuo "miehesi" tuonne yhteen väliin epähuomiossa. Kirjoitukseni suhteen sukupuolilla tuossa ei ole väliä. Yleisesti ottaen monet sairaudet saattavat kyllä oireilla tyypillisesti vähän eri tavoin sukupuolestakin riippuen ja toiset sairaudet ovat toisella sukupuolella yleisempiä.

t.edellisen kirjoittaja

Vierailija
36/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 36-vuotias mies ja sain juuri muistikatkon. Tein töitä koneella työhuoneessa ja minun piti mennä hakemaan jotain asiaa toisesta huoneesta. Kun olin noussut lähteäkseni hakemaan esinettä/tavaraa, huomasin ettei minulla ole hajuakaan mitä olin tarvitsemassa. Istuuduin hämmentyneenä takaisin työpöydän ääreen ja päätin odottaa hetkisen kun en pinnistelyistä huolimatta muistanut. Hetken istuttuani alitajuntani oli tehnyt tehtävänsä ja muistin tarvitsevani erään asiakirjan. Joskus mieli tekee tällaisia tepposia varsinkin stressaantuneena. Aina on kuitenkin ajan kanssa asia tullut mieleen. Tuskinpa muistisairaus iskemässä. Yleensä muistini toimii erittäin hyvin.

Vierailija
37/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivokasvain? Lääkäri olisi kyllä oikea osoite.

Vierailija
38/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 36-vuotias mies ja sain juuri muistikatkon. Tein töitä koneella työhuoneessa ja minun piti mennä hakemaan jotain asiaa toisesta huoneesta. Kun olin noussut lähteäkseni hakemaan esinettä/tavaraa, huomasin ettei minulla ole hajuakaan mitä olin tarvitsemassa. Istuuduin hämmentyneenä takaisin työpöydän ääreen ja päätin odottaa hetkisen kun en pinnistelyistä huolimatta muistanut. Hetken istuttuani alitajuntani oli tehnyt tehtävänsä ja muistin tarvitsevani erään asiakirjan. Joskus mieli tekee tällaisia tepposia varsinkin stressaantuneena. Aina on kuitenkin ajan kanssa asia tullut mieleen. Tuskinpa muistisairaus iskemässä. Yleensä muistini toimii erittäin hyvin.

Mahdollista on, mutta nyt puhutaan yksilöistä eikä kukaan voi yleistää omien oireiden tai oireettomuuden perusteella, saati vähätellä aloittajan kertomusta. Satunnaiset muistikatkot ovat aivan normaaleja, mutta aloittajan kertomuksessa puhutaan jo sanojen unohtamisesta ja muista arkeen vaikuttavista ongelmista.

Vierailija
39/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen on hyvin tavallista.

Vierailija
40/62 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein näissä tilanteissa käy juuri näin, että puoliso vähitellen ajautuu omaishoitajan rooliin, mikä on aika luonnollista kun avuntarve lisääntyy.

Mutta miten puoliso voi auttaa, jos on itse töissä?