Työikäisen puolison muistiongelmat
Olen ollut tässä reilut kaksi vuotta huolissani n. 50-vuotiaan puolisoni touhuista. Hän ei todellakaan osallistu perheen asioihin tasavertaisena aikuisena, vaan laahaa perässä, on aina ihan pihalla siitä mitä tapahtuu. Hän ei kuule, ei ymmärrä kuulemaansa, ei havaitse näkemäänsä, ei hoksaa asioita. Hänellä on myös vaikeuksia seurata esim, tv ohjelmien juonia (vaikkapa masterchef kisan säännöt). Tilanne on päällä koko ajan, ihan joka ikisessä keskustelussa ja tekemisessä. Vain pieni osa (rutiinista poikkeavista) asioista sujuu ongelmitta.
Puolisoni on työelämässä. Hän tekee puhelimessa asiakaspalvelutyötä ja on yhteydessä ulkopuoliseen helpdeskiin ongelmatilanteissa. Hän tekee työtä etänä kotona. Hän on mukava tyyppi, sovinnollinen, juttelee mukavasti. Itse puolisona huomaan, että puheissa ei usein ole päätä eikä häntää. Hänellä on vaikeuksia sanoa merkitseviä sanoja ja puhe on usein pelkkää täytesanojen virtaa. Hän ei pysty vastaamaan kysymyksiin tai suunnittelemaan mitään tekemistä. Hän kuitenkin huolehtii hygieniastaan ja toteuttaa esim. omat aamutoimensa rutiininomaisesti.
Kaikki varsinainen tekeminen pitää minun päättää, suunnitella, aikatauluttaa, aloittaa ja myös lopettaa - hän tulee kyllä kaveriksi siihen sitten ja saa sitten myös aikaan. Tämä on kuitenkin vähän sellaista, että emme voi esim tehdä eri asiaa, vaan molemmat siivoaa, molemmat tyhjentää tiskikonetta, molemmat lohduttaa itkevää lasta - ja jos minä en siihen ryhdy, ei siihen ryhdy hänkään. Jää lapsi yksin setvimään ongelmiaan, tiskikone tyhjentämättä, koti siivoamatta. Ja sama koskee isompia asioita: remontteja, lomamatkoja jne. Joudun myös aina menemään hänen tuekseen asiakaspalvelutilanteisiin. Hassusti hän kokee itse hoitavansa asiat, mutta minun pitää tulla siihen vain avuksi. Ja jos en mene, tulee unohduksia ja aina ongelmia kommunikoinnissa.
Olen koittanut asiasta hänelle puhua. Koittanut kovallakin painostaa menemään tutkimuksiin, mutta hän kokee, että mitään ongelmaa ei ole. Toisaalta olen itse selvittänyt, että niin kauan, kun "selviää itse arjesta" ei edellytyksiä diagnoosille olisi. Eli sikälikin lääkäriin pakottaminen olisi turhaa. Suvusta en löydä selkeää esimerkkiä, että ainakaan sukurasitetta olisi. Vanhuusiän dementiaa on kyllä. Muita läheisiä sukulaisia ei ole. Kerran yksi kaukaisempi sukulainen möläytti, että on miettinyt miten meillä menee kun .... ja sitten hän vaikeni kun muuri, eikä suostunut tarkentamaan asiaa.
En osaa tarkasti sanoa mitään selkeää muutoskohtaa puolisoni tilanteessa. Mielestäni ero vanhaan on selvä, kun miettii millaista meillä oli vaikkapa lasten ollessa pieniä. Mutta jotain tällaista on ollut aina - tilanne on vaan hiljalleen pahentunut vuosien saatossa.
Haluaisin kuulla jos muilla on vastaavia kokemuksia - ja jos on kokemusta, niin myös neuvoja.
Kommentit (62)
Itse olen ollut huolissani paljon pienemmästä, eli 60 v lähestyvä puoliso on alkanut unohtaa lieden päälle usein. Kaikilla muilla tavoilla hän vaikuttaa normaalilta muistin suhteen, mutta tämä lieden päälle unohtaminen on uutta, alkanut n vuoden sisään. Onkohan se merkki muistiongelmista vai mistä, jos mitään muita oireita ei ole?
Äidilläni on ollut aikoinaan aivoinfarkti ja tuon tyyppistä oireilua.
Yle: Työikäisten Alzheimerin tauti on yleistymässä
Monia muistisairauksia voi hidastaa oikealla hoidolla. Ehdottomasti tutkimuksiin viivyttelemättä.
Vierailija kirjoitti:
Monia muistisairauksia voi hidastaa oikealla hoidolla. Ehdottomasti tutkimuksiin viivyttelemättä.
Ei mikään sitä tautia paranna. Lääkkeet hidastavat vähän jos hidastavat. Kannattaa tarkkaan miettiä lääkkeiden käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut huolissani paljon pienemmästä, eli 60 v lähestyvä puoliso on alkanut unohtaa lieden päälle usein. Kaikilla muilla tavoilla hän vaikuttaa normaalilta muistin suhteen, mutta tämä lieden päälle unohtaminen on uutta, alkanut n vuoden sisään. Onkohan se merkki muistiongelmista vai mistä, jos mitään muita oireita ei ole?
Anteeksi kun lainaan ap:n ketjua, mutta onko tämä mielestänne huolestuttavaa? Googlasin äsken ja oli vaikea löytää aiheesta samanlaisia artikkeleita, lähinnä vain uutisia tulipaloista. Tekisittekö jotain, jos puolisonne alkaisi unohtaa lieden päälle, mutta olisi muuten ihan normaali? Tai ehkä lievästi masentuneen oloinen ollut viime vuosina, mutta muisti muuten normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kun lainaan ap:n ketjua, mutta onko tämä mielestänne huolestuttavaa? Googlasin äsken ja oli vaikea löytää aiheesta samanlaisia artikkeleita, lähinnä vain uutisia tulipaloista. Tekisittekö jotain, jos puolisonne alkaisi unohtaa lieden päälle, mutta olisi muuten ihan normaali? Tai ehkä lievästi masentuneen oloinen ollut viime vuosina, mutta muisti muuten normaali.
Masentuneisuus voi aiheuttaa muistihäiriöitä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2003/03/11/muistihairioiden-syy-jaa-usein…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään sitä tautia paranna. Lääkkeet hidastavat vähän jos hidastavat. Kannattaa tarkkaan miettiä lääkkeiden käyttö.
Ap onkin omainen, joka haluaa ymmärtää mistä on kyse.
Tuossa ei mainittu onko mies vai nainen, mutta mulla naisena oli tuossa iässä vaihdevuosien takia ihan järjettömän pahaa aivosumua. Menin sen takia työterveyslääkärillekin, ja hän heti totesi että todennäköisimmin siitä on kyse, kun ikää oli sen verran ja kuukautisetkin epäsäännöllistyneet. Se minua hämäsi, ettei mulla ollut koskaan muita vaihdevuosioireita, ei kuumia aaltoja, unettomuutta, mitään kipuja, vain menkkavälien vaihtelu kunnes loppuivat ja paha aivosumu. Kokeilin hormonihoitoakin, mutta ei oikeastaan auttanut ollenkaan. Lääkäri sanoi, että yleensä menee muutamassa vuodessa ohi, ja niin menikin, nyt 53-vuotiaana olen taas ihan yhtä skarppi kuin ennenkin (enkä syö mitään hormoneita).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksittäisen asian unohtelu voi kertoa myös ihan vain hajamielisyydestä eli että syystä tai toisesta miettiin paljon muita asioita samalla kun tekee jolloin voi jäädä jotain huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minusta ei ole huolestuttavaa. Jokainen nyt on joskus vähän ajatuksissaan, ja jos muita oireita ei ole, niin ei vaikuta ollenkaan muistisairaudelta. Masennus, elämänkausikriisit yms. toki aiheuttaa myös sitä että ei aina keskity nykyhetkeen ja siinä toimimiseen, ja sitten unohtelee asioita.
Kuulostaa kyllä enemmän aivovamman tai aivoinfarktin jälkeiseltä toiminnan vaikeudelta kuin dementialta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En väittänytkään että parantaa. Onko sullakin muistisairaus jos et ymmärrä lukemaasi? Muistisairauksia on sitä paitsi lukemattomia erilaisia, ei vain yhtä "sitä tautia".
On muitakin hoitokeinoja kuin lääkkeet. "Pää pensaaseen" taktiikka on lapsellinen ja haitallinen, ehdottomasti kannattaa selvittää diagnoosi ja hoitokeinot/tukitoimet.
Outoa ap:n kuvauksessa dementian kannalta on se, että hän ei puhu lainkaan tavaroiden katoamisesta, josta dementia yleensä huomataan. Kännykkä, laturi, avaimet, silmälasit. Myös sellaista, että menee hakemaan jotain ja sitten ei enää muista, mitä meni hakemaan.
Kuitenkin miehellä on jo yksi pitkälle ehtineen dementian oire, eli puheessa ei ole järkeä. Ei siinä dementian vaiheessa pysty enää töitä tekemään, jos puhe on tuollaista. Muukin järkevä toiminta on siinä vaiheessa aika mahdotonta, ihminen ei muista sopimuksia jne.
Siksi en usko, että kyseessä on esim. Alzheimer, vaan jokin muu aivosairaus tai sitten masennus, joka aiheuttaa tahdottomuutta ja aloitekyvyttömyyttä.
Joku laittoikin jo linkin tuohon tuoreeseen Ylen juttuun. Oli mielenkiintoinen. Ja aamu-tv:ssa silloin sanottiin hyvä nyrkkisääntö; jos arki sujuu niin hätää ei ole. Mutta jos arki takkuaa ja läheisillä nousee huoli, niin asiaa kannattaa tutkia.
Meillä tuollainen johtui siitä, että mies hautoi eroa, ja oli jonkinlaisessa keski-iän kriisissä. Mä oikeasti olin vaan huolissani hänen terveydestään, kun ei hän puhunut ollenkaan mikä on, ei edes kysyttäessä. Jälkeenpäin ajatellen kyse näyttäisi olleen siitä, että mietti sitä ikääntymisahdistustaan ja haluaan vielä repäistä ja muuttaa elämänsä sun muuta niin paljon, että oli hajamielinen ja ajatuksissaan. Sitten se häipyi kun oli löytänyt nuoren "postimyyntimorsiamen" kehitysmaasta, ja sanoi että hänen täytyy saada elää ja olla vapaa, kun hän oli tehnyt virheen ja yhteiskunnan odotusten mukaan mennyt naimisiin ja tehnyt lapsia ja pilannut parhaat vuotensa keskiluokkaisessa perhehommassa. (Vähän naurattaa, että on joutunut sitten keski-ikäisenä uuteen perhehlvettiin, melkein heti oli se uusi rouva raskaana)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on ainoa oire, niin ei ole huolestuttavaa. Jokainen meistä unohtaa joskus asioita, ja on ihan normaalia muutaman kerran vuodessa unohtaa avaimet, jättää vahingossa kahvinkeitin päälle, tai vaikka liesi päälle. Tietenkään jos joka toinen päivä unohtaa avaimet niin se kyllä jo kertoo jostakin. Dementian suhteen on ollut näitä ohjeistuksia, että on ihan normaalia jos ei muista mihin on autonsa pysäköinyt. Sen sijaan ei ole ollenkaan normaalia jos ei muista millaisen auton omistaa. Samoin on ihan normaalia että kaukosäädin on hukassa, mutta on tosi huolestuttavaa jos ei muista miten sitä käytetään.
Kuulostaa aika pahalta, järjestäisin hänet lääkäriin. Onhan jotain lääkkeitäkin, joilla voi kai hidastaa muistisairauden etenemistä.