En anna enää mistään asiakasarvioita ***** (tähtiä) luettuani tämän. Vaikuttaa palkkaan
Kun tämä tuodaan julkisuuteen niin tässä "kiristetään" sekä asiakasta että työntekijää. Asiakasta antamaan ne 4-5 tähteä, jos ei muusta niin säälistä.
Kommentit (30)
Jos on ihan paska palvelutilanteessa niin on palautteensa ansainnut. Enkä nyt tarkoita mitään ettei anna alennuksia tai hyvityksiä, siihen harvoin aspalaisen natsat riittää vaan asennetta ja ammattitaitoa
samate jos hoitaa jotenkin erityisen hyvin tilanteen, on kiitoksensa ansainnut
perustason suorituksesta saa perus kolme tähteä
Periaatteessahan on ihan ok, että hyvästä palvelusta maksetaan enemmän kuin huonosta.
Mutta ongelma syntyy siitä, että arviointikriteereistä ei ole sen arvioijan kanssa sovittu mitään. Arvioija arvioi ehkä asioita, jotka ei ole asiakaspalvelijasta kiinni lainkaan. Asiakkaan kuuluukin arvioida kkonaisuutta, mutta asiakaspalvelija joutuu sitten kräsimään huonosta käyttöliittymästä ja jonotusajasta ja siitä että tarvittua palvelua tai tuotetta ei ehkä edes ole olemassa.
lisäksi haasteita tulee siitä, että Suomessa, varsinkin vanhemmalla polvella, on tapana arvioida +kaikki kunnossa juuri niin kuin pitääkin+- suoritus keskimääräiseksi ja parempia arvosanoja saa vasta kun on lisäksi jotain erityisen upean poikkeavaa lisää. Tämä ei kansainvälisissä kuvioissa oikein toimi, kuten taannoinen kohu airbnb-arvioidta osoitti.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ihan paska palvelutilanteessa niin on palautteensa ansainnut. Enkä nyt tarkoita mitään ettei anna alennuksia tai hyvityksiä, siihen harvoin aspalaisen natsat riittää vaan asennetta ja ammattitaitoa
samate jos hoitaa jotenkin erityisen hyvin tilanteen, on kiitoksensa ansainnut
perustason suorituksesta saa perus kolme tähteä
Etko näe siinä mitään väärää että työntekijä joutuu mielistelemään sinulle? Käytät sitäpaitsi semmoista kieltä, että epäilemättä käyttäydyt mielivaltaisesti työntekijää kohtaan.
Freskaa ei enää koskaan. Hoitivat kuitenkin reklamaation niin hyvin ettei jäänyt hampaan koloon. Tulos oli järkyttävä.
Ainakin itselleni kolmen tähden arvostelu olisi nimenomaan hyvä. Olisin ollut tyytyväinen - kamala ajatella, että joku joutuisi puhutteluun vaikka olisin ollut tyytyväinen työn jälkeen! Neljä tähteä tarkoittaisi jo poikkeuksellisen hyvää suoritusta ja viiden tähden siivouksesta en olisi edes valmis maksamaan!
Freskan pomoille voisi selventää, ettei Suomi ole mikään Amerikka, missä keskivertosuoritusta ylistetään ylisanoilla ja reipashenkisyys riittää viidenteen tähteen.
Olin yksityisessä lääkärikeskuksessa töissä reilun vuoden. Sen lisäksi, että katsottiin kuukausittain tulosta, niin myös jokainen asiakaskäynti arvioitiin. Ja niinkin herkkä asia kun oma terveys, niin aina ei kaikki hoitajat tai lääkärit ihan täysiä saaneet. Mutta ei hätää, sai sitten kilauttaa asiakkaalle, joka antoi huonon arvion, että mistä syystä ja miten voimme parantaa. Vaikka en itse koskaan joutunut onneksi soittamaan, niin kuulosti kyllä niin ahdistavalta ja epäinhimilliseltä. En kyllä itsekään haluaisi saada sellaista puhelua asiakkaana!
Vierailija kirjoitti:
Olin hiljattain Elisan asiakaspalvelijan kanssa tekemissä.
Chattauksen lopuksi hän "pyysi" antamaan hyvän arvion. Nyt käsitän että se liittyi suoraan hänen työhönsä. Joko että hän sai lisiä hyvistä arvioista tai työsuhteen jatkoon tai jotain muuta.
Aina vaan enemmän työsuhteet epäinhimillistyy.
Näköjään, kytätään jotain työntekijän pisteitä siellä firmassa. Kiinan tiellä ollaan...
En yleensä ees anna yli 3 tähteä jos ei palvelu ole tosi hyvää. Eli harva sais ikinä 4 edes
En koskaan anna mitään palautetta tähtien muodossa. Ihan periaatteessa.
Minä voin antaa 1-5 tähteä ihan oman fiiliksen mukaan. Millainen päivä sattuu itsellä olemaan. On kohtuutonta että yritys tekee tästä pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Olin yksityisessä lääkärikeskuksessa töissä reilun vuoden. Sen lisäksi, että katsottiin kuukausittain tulosta, niin myös jokainen asiakaskäynti arvioitiin. Ja niinkin herkkä asia kun oma terveys, niin aina ei kaikki hoitajat tai lääkärit ihan täysiä saaneet. Mutta ei hätää, sai sitten kilauttaa asiakkaalle, joka antoi huonon arvion, että mistä syystä ja miten voimme parantaa. Vaikka en itse koskaan joutunut onneksi soittamaan, niin kuulosti kyllä niin ahdistavalta ja epäinhimilliseltä. En kyllä itsekään haluaisi saada sellaista puhelua asiakkaana!
Jaaha, sitten vielä asiakkaitakin vainotaan...
Jaaha.
Siis viisi tähteä tarkoittaa normaalia suoritusta ja kolme tähteä on säälittävää räpellystä?
Ja minä kun olen ajatellut, että 3 tähteä on normaalisuoritus.
Tämä selittääkin kivasti sen, että arvostelut eivät paljon kerro palvelun tai kuppilan laadusta.
Tai sen, että ravintoloitsija alkoi virtuaaliräyhätä minulle, kun arvioin hänen keskinkertaisen kuppilansa, kappas, keskinkertaiseksi.
No, oppia ikä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
En anna asiakkaana koskaan mitään arviota asiakaskäynnistä, en hyvää enkä huonoa.
Tämä touhu pitäisi lailla kietää. Jollain työsuojelulailla.
Tässä on myös sekin näkökulma että asaikas "ei voi" antaa huonoa arvioita, koska ei halua että työntekijä kärsii. Jos asiakas haluasi antaa firman johdolle huonon arvion, niin mites se tehdään?
Ajatellaan siivoojaa. Asiakas saattaisi haluta arvostella, että siivooja ei millään kykene hyvään työn jälkeen, johdon antaman ajan puitteissa, joka aika tulee hinnoittelusta.
Kauheaa. Oma reaktio on jättää tällaiset palvelut käyttämättä, että en halua tällaista kenellekään työntekijälle.
Vierailija kirjoitti:
En anna työterveydessä tähtiarvioita. Olen kahdesta viimeisestä käynnistä tehnyt kirjallisen huomautuksen. Tehoaa paremmin. Aivan ala-arvoista toimintaa
Onpa typerä käytäntö! moni asiakas antaa huonon arvosanan ihan vaikka siksi, että kokee, että palvelu on liian kallis tai että joutuu jonottamaan liian pitkään. Siis riipumatta edes siitä. jos pyydetään antamaan arvosana asiakaspalvelijalle hänen palvelustaan.
Vierailija kirjoitti:
Annan aloituksellesi yhden .
Mitä voin tehdä että saisin enemmän tähtiä. Hieroisinko niskaasi. Olen valmis viihdyttämään, että annat paremman arvion.
ap
Olin hiljattain Elisan asiakaspalvelijan kanssa tekemissä.
Chattauksen lopuksi hän "pyysi" antamaan hyvän arvion. Nyt käsitän että se liittyi suoraan hänen työhönsä. Joko että hän sai lisiä hyvistä arvioista tai työsuhteen jatkoon tai jotain muuta.
Aina vaan enemmän työsuhteet epäinhimillistyy.