Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi papat kokoontuu esim torille tai huoltoasemalle parvessa kahville, mutta mummot vaan kyhjöttää erillään jossain?

Vierailija
09.08.2024 |

Mikähän siinä on.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalojen pihoilla kukkivat usein kukat ja pensaat, kun ahkerat asukkaat niitä istuttelevat. Sieltä ne rouvat löytyvät istumasta ja turisemasta, on penkit ja pöydät ja jopa grillikota.

Palvelutaloissa ja yhdistyksillä on monenlaista toimintaa, käsityö-, kirja- ja  askartelukerhoja. Mummot ovat aktiivisia, vanhat ukonjäärät vaan istuvat torikahvilla töllöttämässä nuoria tyttöjä (itsellenikin tuli aikoinaan kaikenlaista kuittailua, kun olin siinä iässä) tai ovat sitten tiellä jossain yleisillä paikoilla.

Oletko koskaan ollut palvelutaloissa töissä? Ne kerhot ovat heikompien mummoainesten pohjalta suunniteltuja, joten jos mummo on hiukankin kätevämpi ja osaavampi hän ei saa niistä kerhoista mitään iloa. Väritellään kuvia ja solmitaan yksinkertaisia pannunalustoja. 

Kerhoja on moneen lähtöön. 

Vierailija
22/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on liian monta naisoletettua samassa paikassa niin tappeluksi ja kyräilyksi menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalojen pihoilla kukkivat usein kukat ja pensaat, kun ahkerat asukkaat niitä istuttelevat. Sieltä ne rouvat löytyvät istumasta ja turisemasta, on penkit ja pöydät ja jopa grillikota.

Palvelutaloissa ja yhdistyksillä on monenlaista toimintaa, käsityö-, kirja- ja  askartelukerhoja. Mummot ovat aktiivisia, vanhat ukonjäärät vaan istuvat torikahvilla töllöttämässä nuoria tyttöjä (itsellenikin tuli aikoinaan kaikenlaista kuittailua, kun olin siinä iässä) tai ovat sitten tiellä jossain yleisillä paikoilla.

Oletko koskaan ollut palvelutaloissa töissä? Ne kerhot ovat heikompien mummoainesten pohjalta suunniteltuja, joten jos mummo on hiukankin kätevämpi ja osaavampi hän ei saa niistä kerhoista mitään iloa. Väritellään kuvia ja solmitaan yksinkertaisia pannunalustoja.

Itse asiassa olen ja myös yhdistyksessä.

Ihan hienoja käsitöitä tekivät, muutakin kuin pannunalusia, koruja, kaikenlaisia kortteja eri kausille, joulu, pääsiäinen jne. oli myös ompelukerho, kirppiksille ompelivat kaikenlaista. Taisi olla kangaspuutkin. Yhdistykseen sai viedä maksua vastaan korjattavaksi vaatteita.

Palvelutalossa oli tanssit kerran viikossa ja esiintyjä, siis livemusiikkiakin. Jotain pelejä pelailivat myös, sekä tietovisa ja Bingo. Moni kävi vain ruokailemassa edullisesti.

Senioriporukkaa kaikki, iän puolesta mummoja ja vaareja. 

Olen myös ollut avopalvelussa saattamassa heitä saunomaan ja noihin kerhoihin. Huonokuntoisia hoidin kotikäynneillä. He olivat jo kotiensa "vankeja" liikuntakyvyttömyydessään tai huonovointisuudessaan. 

Vierailija
24/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelutalosta pääsee työväenopiston tilkkutöihin, kankaankudontaan, maalaukseen, pitsin nypläykseen. Palvelutalot ovat myös vapaita itsenäisiä asuntoja, eivät hoitokoteja.

Hoidettavien askarteluhetkiin älkää niitä sotkeko.

Vierailija
25/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että mummojakin on yksinäisiä, ja ikääntyneelle naiselle voi siinä tilanteessa olla vaikeampi löytää ystäviä kuin miehelle, koska tuollaisia paikkoja joihin voi vaan mennä istumaan on vähemmän. Esim. juuri vaikka huoltoaseman kahvilat tai aamulla aukeavat pubit (joissa käyvät vanhemmat miehet ei ole aina todellakaan mitään juoppoja, se 1 tai 2 kaljaa on lähinnä tekosyy jonka varjolla hakeutua ihmisten seuraan). 

Mutta yleensä ottaen taitaa olla niin päin, että miehissä on enemmän niitä yksinäisiä, ja useammalla ikääntyneellä naisella on vähintään 1 ystävä. Monet hyväkuntoiset on myös hyvin aktiivisia. Esim. 78 v. äitini: hän käy 2 kertaa viikossa eläkeläisille tarkoitetulla kuntosalivuorolla, sieltä hänellä on pari kaveria joiden kanssa käy vaikka kahvilassa, marja- tai sienimetsällä, sitten hän on myös pitänyt yhteyttä sukulaisiin (myös jo edesmenneen isäni sukuun, introvertti isä ei itse olisi pitänyt mitään yhteyttä) ja sosiaalisuutta on sukulaisnaisten kanssakin.

Vierailija
26/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on liian monta naisoletettua samassa paikassa niin tappeluksi ja kyräilyksi menee.

Outoa, miten minä en näe tuollaista nykyään.

Vierailija
27/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota olen myös ihmetellyt. Torilla kokoontuu joka päivä ukkojen porukka, jolla tuntuu olevan aina jotain turinan aihetta. Mutta akkojen porukoita ei näy missään.

Kuinkahan sellaisen akkaporukan saisi kokoon? Kyllä meillä akoillakin puheenaiheita riittäisi, kun vain jätettäisiin lasten ja lastenlasten asiat ulkopuolelle. Ja sairauskertomukset.

Vierailija
28/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papat haluavat olla keskellä menoa ja puhua yhteiskuntapolitiikasta.

Mummot kyräilevät piilossa arvioimassa toisiaan lastenlasten määrän ja laadun perusteella. 

Myös oma kokemus tää 

Vierailija
29/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummot tekevät kotityöt, joissa vanhemmiten menee aikaa vielä enemmän kuin nuorempana.

Niin ja tietty myös "metatyöt"?

Vierailija
30/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat sosiaalisesti miehiä aktiivisempia ja naisilla on enemmän ystävyyssuhteita kuin miehillä. Ei ole mitään mutua vaan ihan tutkimustietoa. Se, että mummot eivät vietä aikaa juuri pubien terasseilla tai kauppakeskuksissa, ei muuta tätä tosiasiaa. Oma 7-kymppinen äitini mm. käy eläkeläisille suunnatussa jumpassa ja päivittäisillä sauvakävelyillä ystäviensä kanssa. 

On kyllä kummaa, että näiden palstamiesten pitää yrittää arvostella ja solvata naisia ihan missä yhteydessä tahansa. Jättäkää nyt edes eläkeläsmummot rauhassa elämään omaa elämäänsä.

Vierailija
31/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukot kahvittelevat paikoissa jotka eivät ole akkojen mielestä viihtyisiä. Kauniissa, tasokkaissa kahviloissa on aina enemmän naisia kuin miehiä. 

Vierailija
32/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummot kokoontuu kauppojen käytäville tukkimaan paikat ja ovet tiellä kun yrität ottaa jonkun tuotteen hyllystä.

Ota yhteys sosiaalitoimeen kunnassasi, jos et pysty suoriutumaan kaupoissa. Kyllä apua saa kun vaan pyytää.

Vierailija
33/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pidä yleistää ja poikkeus vahvistaa säännön, mutta monesti tuntuu että tuollaiset ikämiehet osaa rupatella luontevan diplomaattisesti eli se keskustelu pysyy sellaisena rennon keveänä ja puheenparsikin rauhallisena. Tämä ainakin siis kun ovat ihan kahvin voimalla kokoontuva parlamentti ja vaikka aihe olisikin kaikkea muuta kuin rento tai keveä. Niihin ei mennä "liian" syvälle.

Naisilla taas tulee herkemmin sellaista päällepäsmäröintiä ja kilpahuutoa kuinka minä tiedän paremmin ja kuinka minä tunnen niin ja minäminäMINÄ! olen enemmän oikeassa kuin kukaan muu. Ja sitten kun tuollaisia jyrääjiä sattuu samaan porukkaan useampi niin ei siitä säksättämisestä enää saa edes kiinni, että mistä nämä puhuu.

Vierailija
34/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naisia on enemmän koolla niin riitely hajoittaa lauman tuota pikaa.

Vierailija
35/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
36/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukot kahvittelevat paikoissa jotka eivät ole akkojen mielestä viihtyisiä. Kauniissa, tasokkaissa kahviloissa on aina enemmän naisia kuin miehiä. 

Ne tasokkaan kahvilan asiakkaat eivät itse ole kovinkaan tasokkaita, Liikaa meikkiä, ja sekin osaamattoman tekemä. Pieneksi käyneet ja nyt kiristivät vaatteet tekevät ihmisestä kävelevän Mortadella-makkaran näköisiä . Puheenaiheet ovat yleensä juoruilua niiden naisten asioista, jotka eivät juuri sillä hetkellä ole paikalla. Eikä tilannetta yhtään paranna se, että juodaan pikkurilli suorana hienoa erikoiskahvia ja syödään sacher-torttua.

Vierailija
37/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tässä ei täsmää:

https://www.vauva.fi/keskustelu/5536325/miksi-monella-vanhemmalla-miehe…

Jokin. Korjasin itse ennen kuin toriparlamentti ehtii.

Vierailija
38/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummot muuttaa mummojen  yhteiskerrostaloon. 

https://yle.fi/a/74-20102831

Ihana systeemi. Mitähän tuollainen asuminen kustantaa?

Vierailija
39/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki papat niihin "torikokouksiin" kokoonnu, omaa isääni ei kiinnostanut yhtään ko. parveilu. Juttujen taso oli kuulemma sellainen, että ei niitä jaksanut. 

Vierailija
40/70 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummot tekevät kotityöt, joissa vanhemmiten menee aikaa vielä enemmän kuin nuorempana.

Niin ja tietty myös "metatyöt"?

Tietysti koska vaari ei muista lääkkeitään, ei vaihtaisi vaippaansa eikä muista lääkärinaikojaan, ei tiedä kelataksin numeroa puhelimestaan eikä osaa sitä edes käyttää. Mummo joutuu hoitamaan kaikki vaarin asiat omiensa lisäksi.