Sosiaalitukien saamisen ehdoksi työvelvoite
Ehdotan, että sosiaalitukien saamiseksi tulisi suorittaa jotain seuraavista:
- 20h/kk vanhainkodille vanhusten viriketoiminnan vetämistä, ulkoilutusta
- 20h/kk kouluihin avustajaksi
-20h/kk varhaiskasvatukseen avustajaksi
-20h/kk julkiseen terveydenhuoltoon avustajaksi (kaappeihin hoitotarvikkeiden ja liinavaatteiden täyttöä, yleistä siisteyttä, ruokatilauksia yms)
Ja muita verovaroin tuotettuja palveluita, joihin työtön voi osallistua. 20h/kk yhteiskunnalle tuista ei todellakaan ole paljoa aikaa keneltäkään. Mahdollisia paikkoja on monia, nuo vaan esimerkkejä. Ehkä saatua rahaa osaisi arvostaa jos pitäisi yhtään nähdä vaivaa sen eteen.
Kommentit (344)
Vierailija kirjoitti:
Miten se ei mene jakeluun että työttömyystuki on työttömyyttä varten.Hullunkurista vaatia tehdä töitä jotta saa TYÖTTÖMYYSTUKEA. Käykö nämä vaatijat ihan täysillä?
Töitä kyllä löytyy ja teikäläiset pitää pakottaa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Huomaan että köyhiä ei työnteko kiinnosta.
Ei kiinnostakaan vaan palkan saaminen siitä.
Vierailija kirjoitti:
entä sairaat ja toimintakyvyttömät?
Ap:n mielestä varmaan piikille.🤭
Jaa, no vangit voisi tehdä pakkotyötä tai mikä hienompi nimi sille olisikaan. Taitavat "tienata" enemmän.
Oikeasti, kuinka moni teistä haluaisi jonkun pakkopuuhastelijan työpaikalleen?
Ei lasten kanssa. Ei voi päästä. Mutta puistojen kunnossapito ja roskien kerääminen on ok. Ja toki vanhusten hoitaminen käy.
Vierailija kirjoitti:
Koko tukijärjestelmä pitäisi kääntää toisin päin.
Tukea saa vain jos
- opiskelee
- tekee työtä
- yrittää
Tämä pikana Purralle, työministeri Satoselle ja Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasoselle tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko tukijärjestelmä pitäisi kääntää toisin päin.
Tukea saa vain jos
- opiskelee
- tekee työtä
- yrittää
Tämä pikana Purralle, työministeri Satoselle ja Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasoselle tiedoksi.
Tämä on hyvä!
Kuka suostuisi nykyään menemään edes pakon edessä kouluun avustajaksi? Koulut on paskottu täysin turvattomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvelvoite on jo kirjattu hallitusohjelmaan. Annetaan Sannille työrauha, kyllä hän tietää mikä sinulle on parasta.
Vai että ihan työvelvoite töihin, joita ei ole
Tekemätöntä työtä on vaikka kuinka paljon.
293 300 työtöntä ja luku kasvaa koko ajan konkurssien ja potkujen myötä.
Eikä tuohon edes ole laskettu työkokeiluissa ja kuntouttavissa olevia.
Ehdotan säästöjen nimissä, että jokaiselta työssäkävältä otetaan viideksi vuodeksi palkka pois, ja tilalle Kelan etuudet työvelvoitetta vastaan.
Työvelvoite ei voi olla sellaista työtä jolla on olemassa hinnoiteltu peruspalkka, koska se johtaa kokonaisten ammattialojen tuhoutumiseen.
Jonkinlainen yleishyödyllinen työ olisi hyväksi, mutta velkaisista kunnista ei kyllä löydy varoja maksaa yhtään ekstraa työmarkkina-, työttömyyskorvauksien- ja ansiosidonnaisten päivärahojen kuntaosuuksien päälle. Vastuut vain kasvavat ensi vuonna
Mä kyllä ihan mielelläni kävisin pari päivää viikossa tekemässä hoitovuoron paikallisessa eläinsuojassa, jos jään työttömäksi. Tällä hetkellä tilanne on niin päin, että jos tuollaista tekee, pitää se lopettaa kukn jää työttömäksi muuten korvaus lopetetaan. Moni ihan oikeasti haluaisi.
Mun perheejäsen kuljettaa ruoka-avusta ruokia niille, jotka ei itse pääse hakemaan. Hän kertoi, että onneksi on eläkkeellä, kun työttömänä ei sitä saisi tehdä. Hän on työkyvytön ja lähellä oikeaa eläkeikää, pystyy ajamaan erikoisvarustetulla autolla ja noiden kuljetustenkin välillä tarvitsee lepotaukoja ja on kyllä ihan väsynyt kun pääsee kotiin, eli ei hän palkallisena tuota työtä voisi tehdä. Yrittäjänä voisi varmaan olla esim. Wolt-kuski kun siinä saa tehdä omaan tahtiin, mutta ei hänen kotipaikkakunnallan ole tarpeeksi ruokapaikkoja siihen.
No työnHAKUvelvoitettahan yritettiin jo, mutta ihmiset ei riittäneet velvoitteen toteutumisen valvomiseen. Se jäi ainakin Helsingissä täysin kuolleeksi kirjaimeksi.
Joo, minä inhoan vanhuksia ja kakaroita. Mielelläni lähtisin niitä kyykyttään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvelvoite on jo kirjattu hallitusohjelmaan. Annetaan Sannille työrauha, kyllä hän tietää mikä sinulle on parasta.
Vai että ihan työvelvoite töihin, joita ei ole
Tekemätöntä työtä on vaikka kuinka paljon.
293 300 työtöntä ja luku kasvaa koko ajan konkurssien ja potkujen myötä.
Eikä tuohon edes ole laskettu työkokeiluissa ja kuntouttavissa olevia.
Unohdit työvoimapoliittiset koulutukset. Jotkut kyllä menee työttömänä vaihtamaan alaa ihan päiväopiskelijana, jos siihen on varaa. Itse tein tämän puolison tuen ja kesätöiden avulla ja lisäksi sain pikkaisen lisää kahvirahaa gallupvastailuilla, mysteeriostajana yms satunnaistöillä mitä vain keksin. Sain töitäkin uudelta alalta. En saanut työkkärin tukea siihen, kun oli jo entinen amk-tutkinto. Ei tämä yleistä ole, mutta kyllä jotkut näinkin tekee. Olin opiskelija, mutta silti henkinen statukseni oli työtön. Tietty opiskelijana sain myös alennuksia monesta paikasta.
AP siis ehdottaa työsuhdetta? Silloin tietenkin pitää olla palkka, työajat, vuosilomakertymät, vakuutukset ja eläkemaksut kunnossa. Mikäs siinä, jos kunta haluaa palkata. Voi tietenkin olla parempi, että palkatulla on asiasta, kuten kouluavustajan hommista, kokemusta/koulutusta. Heitäkin on työttöminä.
Ja sitten oikeuteen, jos ei kuntaa kiinnosta maksaa tai tehdä sopparia. Ei se sosiaalituki mikään maaginen sana ole, vai olisivatko ne thaimaalaiset marjanpoimijatkin pitänyt ottaa sosiaalituen tai harjoittelun varjolla poimimaan marjoja?
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ihan mielelläni kävisin pari päivää viikossa tekemässä hoitovuoron paikallisessa eläinsuojassa, jos jään työttömäksi. Tällä hetkellä tilanne on niin päin, että jos tuollaista tekee, pitää se lopettaa kukn jää työttömäksi muuten korvaus lopetetaan. Moni ihan oikeasti haluaisi.
Mun perheejäsen kuljettaa ruoka-avusta ruokia niille, jotka ei itse pääse hakemaan. Hän kertoi, että onneksi on eläkkeellä, kun työttömänä ei sitä saisi tehdä. Hän on työkyvytön ja lähellä oikeaa eläkeikää, pystyy ajamaan erikoisvarustetulla autolla ja noiden kuljetustenkin välillä tarvitsee lepotaukoja ja on kyllä ihan väsynyt kun pääsee kotiin, eli ei hän palkallisena tuota työtä voisi tehdä. Yrittäjänä voisi varmaan olla esim. Wolt-kuski kun siinä saa tehdä omaan tahtiin, mutta ei hänen kotipaikkakunnallan ole tarpeeksi ruokapaikkoja siihen.
Minusta on älytöntä, että et saa tehdä vapaaehtoistyötä edes niin, että olet työmarkkinoiden käytettävissä, ts. valmis menemään tarvittaessa työhaastatteluun/töihin nopealla aikataululla. Sehän olisi mitä parhainta työkykyä ylläpitävää toiminta, kun saa tehdä työtä jonka kokee itse mielekkääksi ja tärkeäksi.
Pari vuosikymmentä sitten oli palkkatuettuja työpaikkoja, mutta ne päätettiin lopettaa, kiitos porvariston. Sittemmin Kokoomuksen Risikko hinkui vastikkeellisen sosiaaliturvan perään, kunnes häntä muistutettiin, että laissa vastike kulkee paremmin nimellä "palkka".
Ei todellakaan aloituksessa esitettyä.
Jokaisessa listan työssä ollaan tekemisissä tukea tarvitsevassa, alisteisessa tai haavoittuvassa asemassa tai olosuhteissa olevien ihmisten kanssa. Sellaisiin töihin ei voi turvallisuutta vaarantamatta määrätä pakolla.
Lisäksi ihmisten elämäntilanteet oikeassa elämässä vaihtelevat erittäin paljon ja joskus voi olla tarve taloudelliselle tuelle kykenemättä työhön. Tuen saajissa on myös paljon sairaita ja vajaakuntoisia, sekä muists syistä lyhyt- tai pidempiaikaisesti tuen tarpeessa olevia ja kaikilla ei ole osaamista tai taitoja mihin tahansa.