Sosiaalitukien saamisen ehdoksi työvelvoite
Ehdotan, että sosiaalitukien saamiseksi tulisi suorittaa jotain seuraavista:
- 20h/kk vanhainkodille vanhusten viriketoiminnan vetämistä, ulkoilutusta
- 20h/kk kouluihin avustajaksi
-20h/kk varhaiskasvatukseen avustajaksi
-20h/kk julkiseen terveydenhuoltoon avustajaksi (kaappeihin hoitotarvikkeiden ja liinavaatteiden täyttöä, yleistä siisteyttä, ruokatilauksia yms)
Ja muita verovaroin tuotettuja palveluita, joihin työtön voi osallistua. 20h/kk yhteiskunnalle tuista ei todellakaan ole paljoa aikaa keneltäkään. Mahdollisia paikkoja on monia, nuo vaan esimerkkejä. Ehkä saatua rahaa osaisi arvostaa jos pitäisi yhtään nähdä vaivaa sen eteen.
Kommentit (344)
Vierailija kirjoitti:
Olen työssä paikassa, johon haetaan jatkuvasti työntekijöitä te-toimiston kautta. Eräs työnhakija sanoi suoraan, ettei halua viikonloppuvuoroja, koska harrastus vie viikonloput. Haukkukaa ja alapeukuttakaa, mutta minusta on väärin elää työttömyyskorvauksella, jos kerran ei haluakaan työtä. Tai on varaa asettaa reunaehtoja.
Paljon asioita on väärin ja saa niistä olla montaa mieltä, mutta se miten niistä rangaistaan ei pitäisi olla mielipidekysymys tai tapauskohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Olen työssä paikassa, johon haetaan jatkuvasti työntekijöitä te-toimiston kautta. Eräs työnhakija sanoi suoraan, ettei halua viikonloppuvuoroja, koska harrastus vie viikonloput. Haukkukaa ja alapeukuttakaa, mutta minusta on väärin elää työttömyyskorvauksella, jos kerran ei haluakaan työtä. Tai on varaa asettaa reunaehtoja.
Ihme asenne sinulla. On ihan normaalia neuvotella työehdoista ja työvuoroista. se, että henkilö on työtön, ei tarkoita sitä, että hänellä ei saisi olla mitään intressejä, toiveita tai prioriteetteja. Ja jos kerran työvuoroja on mahdollista saada myös pelkille arkipäiville, niin miksi tällaista toivetta ei saisi esittää? En minäkäään haluaisi viikonlopputyötä, koska silloin en saisi yhtenäkään päivänä levätä kunnolla - lasten koulun takia pitää arkisin herätä aikaisin, ja voin ainoastaan viikonloppuna nukkua kunnolla. Eipä nuo viikonloppuvuorot taida kenellekään kovin mieluisia olla, vaikka sinä nyt esitätkin asian niin, että vain työttömät niitä katsastavat.
MIKSI alapeukutuksia? Ilmaisen rahan jakaminen on lopetettava.
Vierailija kirjoitti:
Ja noiden asioiden tekeminen ilmaiseksi tarkoittaa sitä, että se on suoraan pois työpaikoista. Jos noihin hommiin tarvitaan väkeä, sitä löytyy kyllä kun maksetaan palkkaa.
Päinvastoin. Siitä tulee hyöty ja säästö kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Nuo mitä yleensä ehdotetaan on aina kovin yksipuolisia. Ei se välttämättä huono idea olisi, että joku vapaaehtoistyö silloin tällöin olisi terveen ihmisen velvoite, se ehkä aktivoisi sitä työnhakua.
Itse jos jäisin työttömäksi, en haluaisi olla vanhusten kanssa tekemisissä.
Mutta onhan noita hommia, mitä tehdään vapaaehtoistyönä nytkin vaikka mitä muutakin: Pienten Yhdistysten kirjanpidot ja toiminnatarkastukset, päivystäminen mahdollisessa toimipaikassa, sihteerinä toimiminen yms. Lasten urheilukerhojen vetäminen. Käsityöt hyväntekeväisyyteen. Eläinsuojat oli jo mainittukin, niissä on usein pula tekijöistä. Mutta ei missään nimessä sellaista työtä, mitä tehdään palkkatyönä, pidä korvata työvelvoitteella.
Siis nämä kaikki luettelemasi asiat OVAT sellaisia, mitä tehdään palkkatyönä. Toisaalta ne vaativat myös oikeaa ammattitaitoa ja osaamista. Vai voiko sinusta kuka tahansa alkaa vetää lasten urheilukerhoa, vaikka telinevoimisteluryhmää?
Vierailija kirjoitti:
Ei käy. Silloin moni jäisi ilman mitään. Itsellesi voit kokeilla velvoitteita jos rakastat niitä.
Minun ei tarvitse edes miettiä niitä. Olen hyvätuloinen eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Entä työssäkäyvät tukien saajat?
No niiltähän leikataan tukia.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen hyväksyisin. Voisi olla myös jotain ruokakuljetuksia jos paketit olisi lukittuna tms. Tai jotain haravointia tai lumen auraamista. Mutta mihinkään avustaviin tehtäviin en haluaisi ketään noin "pakotettuna". Tason näkee kun vaan lukee hetken tätäkin palstaa. En haluaisi heitä omia vanhempiani, saati lapsiani, auttamaan yhtään mihinkään. Toki noissa muissakin on sitten se, että viekö työn ammattilaisilta ja pieniltä firmoilta? Ei sekään ole ok, että toisen työ korvataan orjatyöllä.
Te ette orjuudesta tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala.
Ainakin mä olen niin ongelmainen, että olen turvallisuusriski.
En ikinä laittaisi kaltaistani hoitamaan ja vastuuseen vanhemmastani tai lapsista.
Mutta fantasioi vaan, ilmeisesti tuo tuntuu kivalta kun näitä niin paljon sikiää.
Kyllä sulle joku homma löytyisi.
Vai vapaaehtoistyöhön pitäisi pakottaa. Tähän asti se on ollut työttömille kiellettyä/rangaistava teko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käy. Silloin moni jäisi ilman mitään. Itsellesi voit kokeilla velvoitteita jos rakastat niitä.
Aina voi muuttaa veneen alle. 🤷
Ja vene oli kenen, Hjalliksen vai?
No vaikka. Siitä tietenkin pieni korvaus hänelle täytyy maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vai vapaaehtoistyöhön pitäisi pakottaa. Tähän asti se on ollut työttömille kiellettyä/rangaistava teko.
Joidenkin kohdalla tuntuu olevan kyse siitä että työtön ei saisi tehdä itseä kiinnostavia asioita vaan pitää mennä johonkin mihin ei sovellu tai mistä ei lainkaan pidä. Jollain lailla pitää työttömälle aina näyttää paikkansa.
Se on kiva kun tarvii totua lääkkeiden saamiseksi mutta käy kyllä töissä, palkka on vaan niin paska ettei ole varaa ostaa lääkkeitä. No siinä sitten käyt vääntämässä 8 tuntia palkkaduuniasi ja sitten vielä 6 tuntia pakkotyötä että saat lääkkeesi. Suomesta on tulossa Pohjois-Korea.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan tampio? jos on tarjota töitä niin silloin kuuluu maksaa palkkaa eikä mitään sosiaalitukia!!
Tampio on joidenkin raukkojen sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ei tarvitse edes miettiä niitä. Olen hyvätuloinen eläkeläinen.
Vai niin. Se piti päästä sanomaan aiheeseen liittyen? Minä en ole töissä mutta en myöskään hae tukia, elän ihan omalla varallisuudellani mutta mitä se tähän ketjuun liittyy? Mietin silti työttömien asioita ja kauhulla seuraan leikkauksia ja kiristyksiä.
Ei tuo ap:n idea mikään uusi ole, hän haluaa tehdä paluun syystä tai toisesta köyhien ihmisten kiusaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin kohdalla tuntuu olevan kyse siitä että työtön ei saisi tehdä itseä kiinnostavia asioita vaan pitää mennä johonkin mihin ei sovellu tai mistä ei lainkaan pidä. Jollain lailla pitää työttömälle aina näyttää paikkansa.
Työttömiä on aina ollut helppo potkia ja syyllistämässä vaikkei yksikään heistä ole ollut istumassa päättävällä paikalla rekrytointitilanteessa ja toisinaan heidät hylätty jo sillä perusteella että ovat työttömiä eikä väliä minkälainen koulutus ja/tai aikaisempi kokemus siellä on taustalla. Itse työnantajien kimppuun kukaan ei uskalla käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan tampio? jos on tarjota töitä niin silloin kuuluu maksaa palkkaa eikä mitään sosiaalitukia!!
Tampio on joidenkin raukkojen sukunimi.
Ja Hyypiö.
Vierailija kirjoitti:
Näin ne ajat muuttuu. Ehkä.saa jooa laillisesti keittää kahvia jossain hikipajassa.