Gen Z:stä on kasvamassa apaattinen ja nihilistinen sukupolvi joka ei halua tehdä töitä
Gen Z kokee että elämä on merkityksetöntä ja että millään mitä he tekevät ei ole vaikutusta eikä palkitsevaa. Ja yhä suurempi osa nuorista lopettaa töissä ja antavat toivottomina periksi.
Ehkä Gen Z:n pitäisi katsoa itseään peiliin, ottaa vastuu itsestään ja ryhdistäytyä sen sijaan että syyttävät omasta jamastaan ja tuntemuksistaan omia vanhemipiaan, yhteiskuntaa, työnantajia ja poliitikkoja.
Kommentit (176)
Tuo on lähinnä AMERIKKALAISISTA Gen Z:n edustajista, eikä kerro Suomesta paljoa :D Jos yhtään seuraa asioita, ei ihmettele ollenkaan että amerikkalaiset nuoret aikuiset kokevat elämän toivottomaksi.
-Esim. Joissain osavaltioissa aborttioikeus poljettu
-poliittiset kriisit, mellakat
-ammuskelut yms
-asuntojen ja talojen hinnat pilvissä
-palkat eivät nouse
-kaikki ruoka yms on kallistunut
-useilla ei edes varaa muuttaa vuokralle, asuvat vanhempien luona
- yksinäisyys ja eriytyminen muista
-Amerikassa jotkut potkivat lapsensa ulos kun tämä on 18v vaikka tällä ei olisi rahaa
-oikeasti riski joutua kodittomaksi ja kodittomia on paljon
-opiskelu maksaa, ja paljon maksaakin
Tilanne on hyvin eri kuin suomalaisilla. :D Joten miettikää tuota ennen kuin alatte kommentoida heitä pullamössöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nihilismiä vahvistaa koulumaailmassa viljelty postmodernismi jonka mukaan myöskään millään ei ole mitään merkitystä ja kaikki on absurdia. Yliopistot mädättävät aivot kokonaiselta sukupolvelta, meistä millenniaaleista ei aivojaan hapattanut kuin puolet ja olen surullinen tuon sukupolven puolesta.
Kertoisitko miten yliopistot mädättävät aivot? Puhutko kenties joistain tietyistä ja hyvin valituista tiedekunnista, vai ihan koko yliopistolaitoksesta? Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, kun itse olen yliopisto-opiskelija ja en nyt välittömästi omalta alaltani tunnista tätä absurdiutta ja merkityksettömyyttä, päinvastoin luonnontieteillä on mielestäni varsin selvää mikä on merkityksellistä tällä hetkellä.
Juurihan minä kerroin, postmodernismi kukoistaa siellä ja se on täynnä nihilismiä.
Työelämä USA:ssa on myös hyvin erilaista kuin Suomessa. Siellä saat kaksi viikkoa lomaa per vuosi, etkä välttämättä ensimmäisenä vuonna ollenkaan. Sairastaminen on kallista ja sairaalareissu voi viedä sinut konkurssiin jos ei ole vakuutusta. Äitiysloma olematon. Minimipalkka surkea.
Joten MIETTIKÄÄ videon sisältöä ennen kuin haukutte nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen GEN X mutta olen samoilla linjoilla. Kyllä elämässä pitää joku järki ja mielekkyys olla. Se on ensimmäinen asia. Työt ja perheet ym on sekundaarisia sillä ei niistä ole itsetarkoitukseksi.
Kyllä perheen pitäisi olla itsetarkoitus, koska mitään sen tärkeämpää ei tästä maailmasta löydy.
No jaa. Jos oma lapsuudenperhe ei ole kohdellut asiallisesti ja itsellä ei ole halua hankkia jälkikasvua, niin mikä elämän tarkoitus siitä perheestä pitäisi tulla? Ihan ok, jos joku haluaa sitoa koko olemassaolonsa tarkoituksen perheeseen, mutta ei se nyt mikään oletus kuitenkaan ole. Tämä muutos on ihan tervetullut, että perhettä ei ole enää pakko perustaa vain sosiaalisten normien noudattamiseksi. Ei ne aiempienkaan sukupolvien liitot ole aina hyviä olleet, vaikka on pidetty kulissit pystyssä ja pysytty yhdessä siitä huolimatta, että pariskunnalla ei ole enää mitään yhteistä tai tunteita toisiaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on lähinnä AMERIKKALAISISTA Gen Z:n edustajista, eikä kerro Suomesta paljoa :D Jos yhtään seuraa asioita, ei ihmettele ollenkaan että amerikkalaiset nuoret aikuiset kokevat elämän toivottomaksi.
-Esim. Joissain osavaltioissa aborttioikeus poljettu
-poliittiset kriisit, mellakat
-ammuskelut yms
-asuntojen ja talojen hinnat pilvissä
-palkat eivät nouse
-kaikki ruoka yms on kallistunut
-useilla ei edes varaa muuttaa vuokralle, asuvat vanhempien luona
- yksinäisyys ja eriytyminen muista
-Amerikassa jotkut potkivat lapsensa ulos kun tämä on 18v vaikka tällä ei olisi rahaa
-oikeasti riski joutua kodittomaksi ja kodittomia on paljon
-opiskelu maksaa, ja paljon maksaakin
Tilanne on hyvin eri kuin suomalaisilla. :D Joten miettikää tuota ennen kuin alatte kommentoida heitä pullamössöiksi.
Melkeen kaikki noista pätee myös suomessa. Opiskelustakin on tehty sellaista että vaikka se on "ilmaista", niin ainoastaan rikkaat nuoret voi opiskella kun isi maksaa niille kämpän koulun vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että nykyinen orjajärjestelmä kaatuu, kukaan ei kestä tätä paitsi boomerit.
Liika on toki liikaa, mutta mikä se sellainen järjestelmä on jossa kenenkään ei tarvitse tehdä mitään? Millä taataan peruspalvelut ja yleinen turvallisuus, jos työnteko ei ala kiinnostamaan? Lusmutkin tarvitsee ruokaa ja sitä ei tule, jos kaikki haluaa olla jouten.
Syytä boomereita. Heitä oli kymmenen joka perheessä ja he tekivät silti vain 1-2 lasta. Ihan oma syy, kun ei löydy eläkkeen maksajia.
Vierailija kirjoitti:
Miksei nuoria motivoi edes se että kuudenkympin jälkeen pääsee eläkkeelle jolloin vapaa-aika lisääntyy ja jos on säästänyt rahaa eikä rehnyt työiässä mitään turhaa ja ylimääräistä niin on myös käytössä enemmän rahaa kuin nuorena?
Haha. Olen nyt kolmekymppinen ja mulla ei ole epäilystäkään siitä, etteikö eläkeikä vielä nousisi seitsemäänkymmeneen tai jopa sen yli ennen kuin itse pääsen eläkkeelle. Ehkä en edes tule saamaan koko eläkettä, kun minun jälkeeni syntyneet sukupolvet pienenevät niin paljon. Joten ei, tuo sinun fantasiasi eläkkeelle pääsystä ja muusta ei tule toteutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei nuoria motivoi edes se että kuudenkympin jälkeen pääsee eläkkeelle jolloin vapaa-aika lisääntyy ja jos on säästänyt rahaa eikä rehnyt työiässä mitään turhaa ja ylimääräistä niin on myös käytössä enemmän rahaa kuin nuorena?
Haha. Olen nyt kolmekymppinen ja mulla ei ole epäilystäkään siitä, etteikö eläkeikä vielä nousisi seitsemäänkymmeneen tai jopa sen yli ennen kuin itse pääsen eläkkeelle. Ehkä en edes tule saamaan koko eläkettä, kun minun jälkeeni syntyneet sukupolvet pienenevät niin paljon. Joten ei, tuo sinun fantasiasi eläkkeelle pääsystä ja muusta ei tule toteutumaan.
En ole koskaan ymmärtänyt mitä motivoivaa siinä on, että nyt pitää huhkia kuin hullu, että joskus 'ehkä' ei tarvitse? Elämä on nyt. Toki on järkevää myös säästää, eri asioihin.
Koulu alkoi tänään ja nyt jo noin synkkää tekstiä. Itselleni lapsena koulu oli paras asia maailmassa, vaikka se olikin kaukana: piti kävellä 6 km kouluun ja takaisin. No, eipä tarvinnut iskän ja äiskän raahata liiluntahallille eikä siihen olisi ollut autoakaan. Motskari kyllä oli.
Kiittäkää nuoret tätä hyvää isänmaatamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nihilismiä vahvistaa koulumaailmassa viljelty postmodernismi jonka mukaan myöskään millään ei ole mitään merkitystä ja kaikki on absurdia. Yliopistot mädättävät aivot kokonaiselta sukupolvelta, meistä millenniaaleista ei aivojaan hapattanut kuin puolet ja olen surullinen tuon sukupolven puolesta.
Kertoisitko miten yliopistot mädättävät aivot? Puhutko kenties joistain tietyistä ja hyvin valituista tiedekunnista, vai ihan koko yliopistolaitoksesta? Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, kun itse olen yliopisto-opiskelija ja en nyt välittömästi omalta alaltani tunnista tätä absurdiutta ja merkityksettömyyttä, päinvastoin luonnontieteillä on mielestäni varsin selvää mikä on merkityksellistä tällä hetkellä.
Juurihan minä kerroin, postmodernismi kukoistaa siellä ja se on täynnä nihilismiä.
Jos nyt vielä saisin pyytää, niin avaa tuota lausettasi niin, että me jotka emme osaa lukea ajatuksiasi saadaan kiinni siitä, mitä ihan oikeasti tarkoitat. Toki jos sulla ei ole halua tai kykyä selittää tuota lausetta vähän enemmän ja perustella siinä samalla näkemystäsi, niin antaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Koulu alkoi tänään ja nyt jo noin synkkää tekstiä. Itselleni lapsena koulu oli paras asia maailmassa, vaikka se olikin kaukana: piti kävellä 6 km kouluun ja takaisin. No, eipä tarvinnut iskän ja äiskän raahata liiluntahallille eikä siihen olisi ollut autoakaan. Motskari kyllä oli.
Kiittäkää nuoret tätä hyvää isänmaatamme.
Ei tämä ole hyvä maa. Enää. Tämä geriatrinen onnela vanhuksille, ei muille.
Kannattaa vaan tyytyä vähempään. Joku mummonmökki isomman kaupungin reunamilta ja omavaraistalous niin pitkälle kun onnistuu. Pätkätyötä ja marjankeruuta sen verran että saa sähköt ja vaatteet maksettua.
Tämmösen voi saavuttaa 10 vuoden työnteolla.
Vierailija kirjoitti:
Se joka ei tee töitä kaatukoot nälkään ja pakkaseen. Tämä pitäisi lukea perustuslaissa. Me olemme olemassa täällä sitä varten että teemme töitä ja se on ihmisen elämän tarkoitus sillä emme pysyisi hengissä ja pystyisi elämään ilman työntekoa.
kerropa tuo teknologialle.
Huonot ilmapiirit karkoittaa työntekijöitä eikä se katso sukupolvia. Hyvistä työilmapiireistä se työsuhdekin lähtee toimimaan.
Alkaa suomalainen sisu olla katoava kansanperinne. Monet ulisevat, kun pitäisi opiskella kunnolla ja tehdä työtäkin. Vapaamatkustajia alkaa olla vähän liikaa.
Työllä on merkitystä muutenkin kuin vain elannon antajana. Ihmissuhteet, elämän tarkoitus, itsensä toteuttaminen ja muiden auttaminen ovat mahdollisia hyvässä työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
No ei paljoo kiinnosta maksaa veroja kun ne rahat laitetaan johonkin espanpuiston pyöräteihin tai vîtun merisiltoihin eikä mielenterveysongelman tai huumeongelman ratnaisemiseen. Sitte pitäs viel lapsia tehdä tänne hullujen ja narkkarien sekaan. Miettikää ny ite.
Oletko harkinnut laihduttamista?
Jokainen on oman onnensa seppä. Noin yleisellä tasolla. Joitakin sairaita pitää tietysti auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa suomalainen sisu olla katoava kansanperinne. Monet ulisevat, kun pitäisi opiskella kunnolla ja tehdä työtäkin. Vapaamatkustajia alkaa olla vähän liikaa.
Työllä on merkitystä muutenkin kuin vain elannon antajana. Ihmissuhteet, elämän tarkoitus, itsensä toteuttaminen ja muiden auttaminen ovat mahdollisia hyvässä työpaikassa.
Millä opiskelet kun ei oo varaa asuntoon läheltäkään mitään koulua? Sitte jää vaihtoehdoks paskaduunit. Siinä sit toteutat itseäsi kun siivoilet oksennuksia rapusta pesuainehuuruissa ja mietit elämän tarkotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei paljoo kiinnosta maksaa veroja kun ne rahat laitetaan johonkin espanpuiston pyöräteihin tai vîtun merisiltoihin eikä mielenterveysongelman tai huumeongelman ratnaisemiseen. Sitte pitäs viel lapsia tehdä tänne hullujen ja narkkarien sekaan. Miettikää ny ite.
Oletko harkinnut laihduttamista?
No kyllä näillä tukimasseilla laihtuu ihan ilman yritystäkin. 178cm 54kg ja mies.
Millähän ne elävät, kun maksajia ei enää ole? Myyvät toisilleen huumeita?