Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan Teams-kokousten kamerapakko ahdistaa

Vierailija
08.08.2024 |

Meillä siis pakko pitää kamera koko ajan auki. Koen tämän todella ahdistavana, kun tuntuu, että ne naamat siinä ruudulla kiinnittää koko ajan ihmisten katseet ja muutenkin tuollaisessa kamerassa kun näkyy vain pää niin siinä useimmat näyttävät entistä typerimmiltä. Lisäksi jokainen pään liike, käsien liike pitää miettiä, kun levähtää heti siihen ruudulle.

Onko muilla samoja ajatuksia?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Sehän hidastaa yhteyksiäkin. Onneksi sentään meillä ei ole moista vaikka monin tavoin onkin outo ja kyttäävä ilmapiiri. 

Vierailija
2/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä siihen tottuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota että ei pidetä kameroita päällä. Kyllä se kokous sujuu ihan pelkän ääneenkin kanssa.

Vierailija
4/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut kameran päälle palasen tylliä. Se samentaa kuvaa sen verran, että näkevät kameran olevan päällä, mutta kuvan laatu on surkea. Kun siitä huomautetaan, olen puhdistavinani linssiä eikä mitään tapahdu. Sitten suljen kameran ja sanon, että nyt tää valittaa, että verkko on huono.

Vierailija
5/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetoa tekniseen vikaan tai pätkimiseen jos kukaan pakottaa moiseen. Ei tuollaista saisi edes vaatia. Eli pitää olla vapaaehtoista.

Vierailija
6/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vältän kameran käyttöä aina kun mahdollista. Joissakin paikoissa on sellainen sääntö, että kamera pitää käynnistää kokouksen alussa tervehdyksien ajaksi ja sen jälkeen sen saa sammuttaa.

Vierailija
7/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Etätöitä useita vuosia tehneenä eikä siihen ikinä totu. Työteho kärsii ja häiritsee. Onneksi nykyään kameroita pidetään vain harvoin päällä - parempi näin.

Vierailija
8/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää ne naiset jotka peilailee itseään sen kameran avulla siinä kokouksessa. Ne saisi mennä muualle peilailemaan itseään. Niitä on yllättävän paljon ja se on erittäin epäammattimaista.

Vierailija
9/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin vältän kameran käyttöä aina kun mahdollista. Joissakin paikoissa on sellainen sääntö, että kamera pitää käynnistää kokouksen alussa tervehdyksien ajaksi ja sen jälkeen sen saa sammuttaa.

On toikin omanlaistaan vallankäyttöä. Etätöissä ei aina jaksaisi edes tukkaansa kammata. Tai mikä pakko sitä on mutta silti. 

Vierailija
10/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetoa tekniseen vikaan tai pätkimiseen jos kukaan pakottaa moiseen. Ei tuollaista saisi edes vaatia. Eli pitää olla vapaaehtoista.

Meilläkin on yllättävän monella kamera jotenkin rikki 😁

Vierailija
11/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kyllä tajua miksi se kamera ahdistaa kun läsnäkokouksissa istutaan kuin sillit purkissa ja varmasti näkyy kaikki eleet ja ilmeet. Mua ahdistaa jos kokouksissa ei ole kamerat päällä, mun on tosi vaikea keskustella ihmisten kanssa joiden kasvoja en näe. Toki jos osallistujia on paljon niin se on hankalampaa.

Vierailija
12/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun koronan alkaessa etätyöt yleistyi, kameran käyttöä suositeltiin.

Kukaan ei käytä sitä.

Mutta jos tulisi kamerapakko, niin taatusti ottaisin tekniikan avuksi, ja järjestäisin käyttöön kaikki mahdolliset filtterit, että näyttäisin joltain tikku-ukolta lasin pohjan läpi katsottuna.

Voi olla on pakko näkyä, mutta kukaan ei voi käskeä näyttämään itseltään.

Vierailija
13/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut kameran päälle palasen tylliä. Se samentaa kuvaa sen verran, että näkevät kameran olevan päällä, mutta kuvan laatu on surkea. Kun siitä huomautetaan, olen puhdistavinani linssiä eikä mitään tapahdu. Sitten suljen kameran ja sanon, että nyt tää valittaa, että verkko on huono.

Mahtava! Hyvä kikka.

Vierailija
14/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä tottuu

Olin vuosia talossa, jossa ei pidetty kameroita päällä, niin ei sekään hyvä ollut.

Toki kotityöpisteellä saattoi olla jalat pöydällä ja kaivaa nenää molemmin käsin, mutta etenkin esittäjälle oli todella turhauttavaa, kun ei nähnyt, seuraako tätä huolella valmisteltua asiaa joku (ei..).

Lisäksi pidemmän päälle alkaa menettää inhimillistä yhteyttä kollegoihin, jos ei näe heidän ilmeitään lainkaan. Itse työnteko ehkä sujuu, mutta madaltaa kynnystä irtisanoutua tai hypätä toiseen projektiin noin vain, kuin oikein mitään tunnesiteita ei ole kehenkään.

Vierailija
15/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on teams-kokouksia varten oma pukeutumisetiketti. Vain koronamaski.

Vierailija
16/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salakatselu

Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa

1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka

2) yleisöltä suljetussa 3 :ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,

on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

Vierailija
17/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan sitä pitsi olla läsnä ihan fyysisesti ja saman pöydän ääressäkin istua.

Että toista piti katsoa vieressä ihan livenä.

Nyt kamerakin on jo vallankäyttöä ja paha olo tulee.

Vierailija
18/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä kyllä tajua miksi se kamera ahdistaa kun läsnäkokouksissa istutaan kuin sillit purkissa ja varmasti näkyy kaikki eleet ja ilmeet. Mua ahdistaa jos kokouksissa ei ole kamerat päällä, mun on tosi vaikea keskustella ihmisten kanssa joiden kasvoja en näe. Toki jos osallistujia on paljon niin se on hankalampaa.

Se kamera on ihan eriasia kun se että olet oikeasti samassa tilassa ihmisten kanssa. Se vaan on. Siinä sun pärstä on siel ruudulla isona esillä. Livenä sun naamas ei ole siinä ruudulla esillä. Se on täysin eri asia. Itsekin vihaan kameraa, livenä tapaaminen käy kyllä.

Vierailija
19/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry julkiselle niin voit vaikka nukkua kokouksen ajan. Ei kamera eikä muutakaan pakkoa. Vahva suositus.

Vierailija
20/80 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ettå haluat osallistua ennemmin paikanpäällä kuin etänä