Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko huono avustaja vai huonossa työsuhteessa?

Vierailija
08.08.2024 |

Olen henkilökohtainen avustaja. Työsuhde on kestänyt noin puoli vuotta ja työnkuva on sinänsä hyvin rento. Työsuhde kuitenkin stressaa hyvin paljon. Olen nimittäin jatkuvasti pyytänyt työvuoroja, jotta voisin suunnitella omaa elämääni. Työnantaja ei halua tehdä niitä. Olen ollut kertaalleen yhteydessä palkanmaksajaan eli kaupunkiin, jotta he selittäisivät työnantajalleni eli avustettavalle, että avustaja tarvitsee työvuorot. Olen vielä joustanut sen verran, että en tarvitse kirjallisia, mutta suullisesti hyvissä ajoin. Minusta on todella itsekästä olettaa (kuten hän), että saan edellisenä iltapäivänä tietää moneltako tulen töihin ja sitten työpäivän aikana ilmoittaa, että moneltako lähdemme kotiin. Olen niin väsynyt tähän ja kuulisin mielelläni teidän kokemuksia, että tällaistako tämä on? Kaiken lisäksi työnantaja on maksanut minulle pimeästi palkkaa ajalta, jolloin hänen olisi pitänyt lomauttaa minut. Siksi tunnen, että en voi lähteä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonossa työsuhteessa

Vierailija
2/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonossa suhteessa. Yleensä on tiedossa että avustaja tulee esim. Ma-pe klo 13-17 tms. Olet nyt hyppykeppi. Tiedän avustajien työstä kun kotihoitomme asiakkailla on avustajia. He tietävät viikkpja etukäteen vuoronsa.

Nyt olet lähinnä kuin ystäväpalvelun saattaja tms joka tilataan tiettyyn matkaan mukaan.

Älä tyydy tuohon. Opiskele oikeaksi hoitajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin huono työsuhde. Ei kantsii ottaa pimeää rahaa, nyt avustettava voi kiristää ehkä jotenkin. 

Vierailija
4/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Minä yrittäisin vielä kerran keskustella vakavasti avustettavan kanssa. Jos teillä on 'rentoa', olisi reilua sinulle saada työvuorot. Voisit varmaan joskus joustaakin, jos pääasiassa vuorot olisi selvät.

Ei kai sinusta haluta luopua?

Tsemppiä sinulle - avustettava vaihtoon, ellei muu auta. Sinulla on omakin elämä🤔

Vierailija
5/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt teet näin:

1. Sanot, että tarvitset työajat, jotta voit jatkaa työssäsi

2. Jos alkaa puhua jostain pimeistä maksuista, sanot, että et tiedä moisista mitään. Olet saanut palkan tehdyistä tunneista ja se on työnantajan asia selvittää ne tunnit ja onko ne laillisia, ei sinun. Eli esität tästä täysin tietämätöntä.

Jos ei meno muutu, vaihdat avustettavaa ja pidemmällä tähtäimellä haet opiskelemaan hoitoalaa, jos vaan yhtään halua riittää. 

Vierailija
6/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono työsuhde!

Olen itsekin ollut henkilökohtaisena avustajana ja se oli aivan p*rseestä. Juurikin tuollaista työvuorojen kanssa säätöä lyhyellä varoitusajalla. Kerran laittoi mulle aamulla, kun olin jo bussissa matkalla hänen luokse, viestin, ettei tarvitsekaan avustajaa juuri tänään, kun oli menot peruuntuneet. Mutta että voin sitten tulla "korvaamaan" päivän lauantaina, jonka piti olla vapaa.

En muutenkaan suosittele kenellekään henkilökohtaisena avustajana toimimista ainakaan niin, että työnantaja on se avustettava. 

Vierailija
7/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun otin kaupunkiin yhteyttä kaupunkiin ja avustettavaan, sain kuulla kunniani. Mikään ei ole kuitenkaan muuttunut sen jälkeen.

Ap

Vierailija
8/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kai se avustettava ymmärtää jos kerrot hänelle, että sun on mahdoton suunnitella omaa elämääsi ja vapaa-aikaasi jos et tiedä etukäteen milloin sun pitää lähteä töihin?

Noi avustettavathan ovat sellaisia ihmisiä, joista osa ei itse ole edes ikinä ollut työelämässä. Heillä ei ole käytännössä mitään rahkeita toimia työnantajana/pomona. Eivät he ymmärrä tällaisia asioita työntekijän näkökulmasta. He elävät omassa kuplassaan, jossa he ovat keskipisteenä.

Voit sanoa avustettavalle, että jos hän todella odottaa sun päivystävän töihinkutsua 24/7, niin siinä tapauksessa hänen on parasta alkaa maksamaan sulle myös päivystyslisää palkan päälle. 

Vierailija
9/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen selittänyt hänelle kaiken. Mutta silti sama meininki jatkuu. Hän ei kerro työvuoroja, vaikka pyydän niitä itse aloitteellisesti ja hyvissä ajoin. 

Ap

Vierailija
10/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo avustajan hommat ovat ihan tuurista kiinni millaisia ovat, kaikkea pskan ja loistavan väliltä. Sinulle on sattunut se huonompi nakki. Eli kannattaa vaihtaa avustettavaa. Avustajista on pula että uusi kyllä löytyy helposti.

Vierailija
11/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut avustettavat purkavat oman pahan olonsa avustajien niskaan, koska ovat työnantajina heidän yläpuolellaan. "Valta" kilahtaa päähän.

Vierailija
12/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen selittänyt hänelle kaiken. Mutta silti sama meininki jatkuu. Hän ei kerro työvuoroja, vaikka pyydän niitä itse aloitteellisesti ja hyvissä ajoin. 

Ap

Siinä tapauksessa suosittelen irtisanoutumaan. Henkilökohtaisille avustajille on kyllä jatkuvasti hakua, joten uuden työpaikan löytäminen ei ole vaikeaa jos alalla haluat pysyä. Kannattaa jo työhaastattelussa varmistaa, että onhan avustettava kykenevä tekemään työvuorolistat vaikka viikon etukäteen ja kerrot myös itse, että sulla on harrastuksia ja oma elämä (vaikkei olisikaan), joten sun ei ole mahdollista tehdä muutoksia lyhyellä varoitusajalla. Karsiutuu sitten heti tuollaiset jojottelijat. 

Itse olen aikoinaan hakeutunut myös sellaisille avustettaville, jotka eivät hae avustajaa keikoille, festareille, lomamatkoille tms, koska mua ei kiinnosta viikonlopputyöt tai reissut työnantajan kanssa. Niistä ei makseta tarpeeksi.

Vierailija
13/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna irtisanoutuisin välittömästi.

Vierailija
14/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän voi mitään, vaikka lähtisit. Mitäs meni maksamaan pimeästi. Työnantajalla on vastuu tästä, ei sinulla.

Vierailija
15/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sinäkin voit vähän joustaa. Mieti millaista avustettavan elämä on.

Vierailija
16/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tosiaan ole koskaan kuullut mistään tavanomaisista työehdoista? Eihän näitä kouluissa historianopettajan yhteiskuntaopin tunneilla opeta. Oikeasti työnteolla ja orjuudella on vissi ero. Jälkimmäinen on lailla kiellettyä.

Ratkaisu on yksinkertainen: jos hän ei ilmoita sinulle työvuoroja vähintään edellisellä viikolla, silloin sinulla ei ole työvuoroja. Täytyy vaan olla itse jämeränä. Toki joustaa voi kohtuullisesti, mutta vain joistakin yllättävistä syistä.

Vierailija
17/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet huonossa työsuhteessa. Tuo on oikeastaan lainvastaista, Työaikalain mukaan sun pitäisi saada tietää tulevat työvuorot vähintään viikkoa etukäteen, ja sitä myöhemmin niitä saa muuttaa vain painavasta syystä tai sun suostumuksellasi.

Tuossa tilanteessa kannattaa tehdä niin että lue mitä Työaikalaissa (30 pykälä), sun työsopimuksessasi ja noudatettavassa työehtosopimuksessa sanotaan työvuoroista. Sitten joskus tee yhden työvuoron kanssa niin että kun avustettava pyytää työvuoroon niin ilmoita että et tule, ja että sulla ei ole velvollisuutta tulla koska tästä työvuorosta ei ole ilmoitettu sulle vaaditulla tavalla.

Sen jälkeen kun olet jättänyt yhden työvuoron tekemättä voi sitten katsoa suostuuko avustaja alkamaan katsoa niitä työvuoroja kanssasi etukäteen, vai onko parempi alkaa etsiä itsellesi toista työpaikkaa.

Ei tarvitse huolehtia siitä jos olet tehnyt avustettavalle osan työstä pimeästi: Avustettava todennäköisesti ei ole maksanut niistä töistä laissa vaadittavia erilaisia viranomaismaksuja, ja sitä kautta hän on saanut pimeän työn paljon halvemmalla kun mitä laillisesti tehty työ hänelle maksaisi. Sun ei tarvitse kokea olevasi avustettavalle mitään velkaa siitä että hän on saanut sun työsi paljon normaalia halvemmalla, eikä myöskään tarvitse pelätä että avustettava kertoisi pimeistä vuoroista kenellekään koska hän joutuisi maksamaan puuttuvat viranomaismaksut jälkikäteen.

Vierailija
18/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkään pimeään palkan maksuun ei kannata mennä yhtään sekaantumaan. Eikö noissa yleensä ole kolmantena toimijana joku firma tai hyvinvointialue tms? 

Etsi uutta avustettavaa, jos työ muuten on mieluista. Ymmärrän, että tuossa työssä joustoa on puolin ja toisin, mutta ei tuon tason säätäminen aikuisten maailmassa käy. 

Vierailija
19/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Aloittaja on töissä, eikä hänen kuulu olla jatkuvasti käytettävissä, ellei siitä hänelle makseta. Teetkö itse töitä ilmaiseksi?

Vierailija
20/31 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on työsuhteesta ei ystävyyssuhteesta avustettavan kanssa. Aivan samalla tavoin avustajan työssäkin pätevät työehdot kuin missä tahansa muussakin työssä.