Olenko huono avustaja vai huonossa työsuhteessa?
Olen henkilökohtainen avustaja. Työsuhde on kestänyt noin puoli vuotta ja työnkuva on sinänsä hyvin rento. Työsuhde kuitenkin stressaa hyvin paljon. Olen nimittäin jatkuvasti pyytänyt työvuoroja, jotta voisin suunnitella omaa elämääni. Työnantaja ei halua tehdä niitä. Olen ollut kertaalleen yhteydessä palkanmaksajaan eli kaupunkiin, jotta he selittäisivät työnantajalleni eli avustettavalle, että avustaja tarvitsee työvuorot. Olen vielä joustanut sen verran, että en tarvitse kirjallisia, mutta suullisesti hyvissä ajoin. Minusta on todella itsekästä olettaa (kuten hän), että saan edellisenä iltapäivänä tietää moneltako tulen töihin ja sitten työpäivän aikana ilmoittaa, että moneltako lähdemme kotiin. Olen niin väsynyt tähän ja kuulisin mielelläni teidän kokemuksia, että tällaistako tämä on? Kaiken lisäksi työnantaja on maksanut minulle pimeästi palkkaa ajalta, jolloin hänen olisi pitänyt lomauttaa minut. Siksi tunnen, että en voi lähteä.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Olen selittänyt hänelle kaiken. Mutta silti sama meininki jatkuu. Hän ei kerro työvuoroja, vaikka pyydän niitä itse aloitteellisesti ja hyvissä ajoin.
Ap
Eikö avustaja voi jossain määrin sopia, että työaika on ajalla 8-17 tms.
Ymmärrän että silloin olisi reilua odottaa palkkaa tuolta ajalta, mutta jos paikkaa ei saa kuin työtunneista, eikö _avustaja_ voi kertoa hyvissä ajoin etukäteen, milloin hänellä on muuta menoa ja kysyä sopiiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen selittänyt hänelle kaiken. Mutta silti sama meininki jatkuu. Hän ei kerro työvuoroja, vaikka pyydän niitä itse aloitteellisesti ja hyvissä ajoin.
Ap
Eikö avustaja voi jossain määrin sopia, että työaika on ajalla 8-17 tms.
Ymmärrän että silloin olisi reilua odottaa palkkaa tuolta ajalta, mutta jos paikkaa ei saa kuin työtunneista, eikö _avustaja_ voi kertoa hyvissä ajoin etukäteen, milloin hänellä on muuta menoa ja kysyä sopiiko?
Mitä ihmettä selität?
Vierailija kirjoitti:
No kai sinäkin voit vähän joustaa. Mieti millaista avustettavan elämä on.
No, voi voi, hän on vammainen! Minä alankin tehdä palkatonta avustustyötä 24/7. Eihän minulla saa mitään omaa elämää.
Olet huonossa työsuhteessa. Avustajalla on oikeus tiettyyn työaikaan, esim. 9-15, josta pidetään kiinni. Jos avustajaa tarvitaan tuon ajan ulkopuolella, siitä sovitaan hyvissä ajoin, vähintään 1vko aiemmin. Ap:lle suosittelen irtisanoutumista ja uuden avustettavan etsimistä. Koska heitäkin on, jotka ymmärtävät ettei se avustaja ole käytettävissä kuin työaikojen puitteissa.
Kertoisin kerran, että vuorot on tiedettävä ajoissa, kuten kuuluu, ja jos ta ei niitä silti ilmoittaisi ajoissa, en menisi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kun otin kaupunkiin yhteyttä kaupunkiin ja avustettavaan, sain kuulla kunniani. Mikään ei ole kuitenkaan muuttunut sen jälkeen.
Ap
Etsi uusi työ.
Nämä ovat monille ongelmallisia asioita. Minulla on henkilökohtainen avustaja, ja käytän palvelusetelimallia. Kuitenkin avustaja on aina sama, ja firma hoitaa käytännön puolen. Sovimme keskenämme, miten tehdään ja milloin tehdään.
En osaa antaa hänelle työvuoroja kahden viikon päähän tai muutenkaan kovin tarkasti, kun en itsekään tiedä, ei siis ole aavistustakaan päivämäärästä, koska seuraavan kerran avustajaa tarvitsen. Ei ole tarkoituksenmukaista sopia kahta viikkoa aikaisemmin, että "tule 15.8.2024 klo 14.00", eikä minulla silloin olekaan hänelle mitään hommia. "Mene vaikka olkkarin sohvalle makaamaan pariksi tunniksi tai lähde kotiin, ja laitetaan sulle pari tuntia".
Meillä on tapana sopia työajoista WhatsAppissa, sähköpostissa tai ihan vaan edellisen käynnin aikana. Jos avustajalla tuleekin jotain menoa jonain tiettynä ajankohtana, se ei useimmiten ole minulle ongelma. Elämäntilanteeni on sellainen, että päivämäärät ja kellonajat eivät sinänsä ole mitenkään tarkkoja tai tiukkoja; ns. pakolliset asioinnit, lääkärissä käymiset ja vastaavat, ovat tietysti asia erikseen. Niistä sovitaan aina hyvissä ajoin ja ajat lyödään lukkoon. Muuten päätämme työajoista melko rennosti. Kumpikin voi joustaa ja myös tekee näin.
Olen ollut avustajaani erittäin tyytyväinen, eikä hänkään ole koskaan ainakaan minulle valittanut eikä mistään ole voinut päätellä, että hän olisi joihinkin juttuihin todella tyytymätön. Kohta tulee kaksi vuotta täyteen tätä työrupeamaa.
Sellaisesta ei tietenkään tulisi useimmiten mitään, että avustettava pyytää avustajaa paikalle erittäin lyhyellä varoitusajalla ja ikään kuin "tosta vaan" -periaatteella. Senhän tajuaa jokainen. Meillä kaikilla on elämä harrastuksineen ja muine touhuineen. Pitää luoda käytäntö, joka kelpaa molemmille: avustettavalle ja avustajalle. Aloittaja taitaa olla liiian hankalassa työsuhteessa, kun pelisäännöt eivät ota toimiakseen.
Sellaista se on, suosittelen hakemaan töitä toiselta alalta. Vaikka siivousta, se on itsenäistä.