Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1185)
Vierailija kirjoitti:
Mkä liuoksen ja kynän hintaero on?
Kwikkpen 5mg neljä annosta maksoi 278e viime viikolla.
Mulle lääkäri kirjoitti reseptin kynille, eikä puhunut muista vaihtoehdoista mitään.
Liuos maksaa tällä hetkellä 52,55 eur viikko. Hinta laskee 1-2 kertaa kuukaudessa, seuraavaksi todennäköisesti tämän kuun viimeinen päivä. Tämän hetken hinnalla n. 210 €/kk. Kaikissa lääkkeissä tulee pieni toimitusmaksu ellei lääke ole hyllyssä, mutta joka tapauksessa liuos on yli 60 € edullisempi tällä hetkellä. Minulla taas lääkäri kirjoittu alunperin vain liuoksia, mutta lisäsi myöhemmin reseptille myös kynän kun niitä tuli. Olen kuitenkin hankkinut tuota liuosta, koska se on merkittävästi edullisempi ja vain ostaa vaikka yhden annoksen kerrallaan.
Onnea! Upea saavutus 17 kg:n pudotus.
Itsellä menossa 3. viikko ja paino lähti nousuun. Toki pistos meni liian syvälle ja onnistuin pistämään verisuoneen ja muistona on mustelma vatsassa.
Oletteko käyttänyt aina saman lääkevalmistajan tuotetta ja mitä?
Katsoin että lääkkeen valmistajia on ainakin 3; Orifarm, Lilly, Abacus medicine. Voi olla muitakin. Käytössä on kwikpen.
En tiedä onko näissä lääkkeissä eri valmistajilla tuotteissa eroja. Mutta esim clopidocrel lääkkeissä eri valmistajien lääkkeitä en voi käyttää. Esim orionin tuotteista tulee kova päänsärky, kirkan tuotteet käyvät.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä menossa 3. viikko ja paino lähti nousuun. Toki pistos meni liian syvälle ja onnistuin pistämään verisuoneen ja muistona on mustelma vatsassa.
Katsoin että lääkkeen valmistajia on ainakin 3; Orifarm, Lilly, Abacus medicine. Voi olla muitakin. Käytössä on kwikpen.
En tiedä onko näissä lääkkeissä eri valmistajilla tuotteissa eroja. Mutta esim clopidocrel lääkkeissä eri valmistajien lääkkeitä en voi käyttää. Esim orionin tuotteista tulee kova päänsärky, kirkan tuotteet käyvät.
Minulla ei ole kokemusta muista lääkkeistä kuin mounjarosta. Sillä ei ole toistaiseksi rinnakkaisvalmisteita.
On torstai ja tasan 17 viikkoa aloituksesta. Viikko sitten torstaina aamupaino oli 71,8 ja viime perjantaina 71,6 kg. Tänään, kun aloituksesta on 17 viikkoa, aamupaino on sama kuin viime viikon perjantaina eli 71,6kg, Tarkoittaa, että paino on laskenut -17,2 kg. Eli viimeisen viikon aikana 200g, mikä tosi sekin on edistymistä.
Mitä viikon aikana on tapahtunut?
Viime perjantaina painoni oli sama kuin tänään, mutta sitten alkoi viikonloppu ja vietimme ystävien kanssa illanistujaisia aamun pikkutunneille, Usean ruokalajin kattaus, kahvitusta, yöpalaa, viiniä ja olutta. Söin kohtuudella ja kehoni oli tyytyväinen, koska olen pitänyt itseäni niiiiiiin pienellä ravinnolla kuin mahdollista. Lopputuloksena on se, että puntari näytti pari päivää vääjäämättä +72kg. , kunnes lopulta olen samassa painossa kuin viime viikon perjantaina.
Mitä tästä opin?
On selvää, että painoni nousee 2-3 kg siinä vaiheessa, kun lopetan aktiivisen painon pudotuksen. Se ei ole lihomista, vaan sitä, että elimistössä on normaali määrä nesteitä, vatsassa ruokaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko näissä lääkkeissä eri valmistajilla tuotteissa eroja. Mutta esim clopidocrel lääkkeissä eri valmistajien lääkkeitä en voi käyttää. Esim orionin tuotteista tulee kova päänsärky, kirkan tuotteet käyvät.Minulla ei ole kokemusta muista lääkkeistä kuin mounjarosta. Sillä ei ole toistaiseksi rinnakkaisvalmisteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko näissä lääkkeissä eri valmistajilla tuotteissa eroja. Mutta esim clopidocrel lääkkeissä eri valmistajien lääkkeitä en voi käyttää. Esim orionin tuotteista tulee kova päänsärky, kirkan tuotteet käyvät.Minulla ei ole kokemusta muista lääkkeistä kuin mounjarosta. Sillä ei ole toistaiseksi rinnakkaisvalmisteita.
Siis kaikki 3 Orifarm, Lilly, Abacus medicine. ovat tuotenimellä Mounjaro. vain eri lääketehtään lisenssillä valmistamia laihdutuslääkkeitä.Eli ovatko kaikki käyttämäsi lääkkeet Mounjaro Lilly vai joku muu?
Oletteko käyttänyt aina saman lääkevalmistajan tuotetta vai mitä apteekista saa?
MOUNJARO KWIKPEN injektioneste, liuos, esitäytetty kynä 5 mg/annos 4 annosta (8,33 mg/ml) 1 kpl (LILLY)
MOUNJARO KWIKPEN injektioneste, liuos, esitäytetty kynä 5 mg/annos 4 annosta (8,33 mg/ml) 1 kpl (ORIFARM)
MOUNJARO KWIKPEN injektioneste, liuos, esitäytetty kynä 5 mg/annos 4 annosta (8,33 mg/ml) 1 kpl (ABACUS MEDICINE)
Tiedosta kiitollinen!
Moiks kaikille
4vk menty Mounjaro 2,5mg Kvikpen annoksella. Turvotusta eka pistoksessa ja älytön röyhtäily. Ja joka pistos väsyttänyt. Paino tippunut -2kg, mikä sinäänsä pidän itselleni positiivisina. Ens viikolla sit nosto 5mg/vk. Sinäänsä hyvin 4vk ruoka-annokset pienentyneet. Tuntee kylläisyyden tunteen sekä nälän.
Tavoitteena -22kg saada tiputettua, eiköhän se onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Moiks kaikille
4vk menty Mounjaro 2,5mg Kvikpen annoksella. Turvotusta eka pistoksessa ja älytön röyhtäily. Ja joka pistos väsyttänyt. Paino tippunut -2kg, mikä sinäänsä pidän itselleni positiivisina. Ens viikolla sit nosto 5mg/vk. Sinäänsä hyvin 4vk ruoka-annokset pienentyneet. Tuntee kylläisyyden tunteen sekä nälän.
Tavoitteena -22kg saada tiputettua, eiköhän se onnistu.
Tsemppiä sinulle. Omasta kokemuksesta olen laittanut merkille, että paino on laskenut minulle melkolailla siten kuin koehenkilöiden painokäyrissä. En ole nostanut annosta yli 5 mg ja kyllä se vaan niin on että painon lasku on hidastunut merkittävästi viikoilla 12 -14 ja sen jälkeen. Minulla on tavoitteeseeni vielä 2,5-3kg ja nyt kun jumi on niin voimakas, saatan kuitenkin nostaa annosta seuraavalle tasolle 7,5 mg 2-3 viikoksi ennen kuin alan pienentämään annosta. Eli tällä kokemuksella kuin minulla on nyt, olisi kannattanut varmasti nostaa annostusta viimeistään kun takana oli 11-12 viikkoa, vaikka siihen saakka 5 mg toimi varsin mainiosti. Haluan kuitenkin nipistää tuon lopunkin tavoitteestani, vaikka olenkin ihna tyytyväinen painooni ja kokooni nylytilassa. Kokemuksesta kuitenkin tiedän että ruokailun normalisoituessa minulle tulee 2-3 kg, joten palaan tähän tilaan siinä vaiheessa. Melkomoista pohdintaa ja kokeilua tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kaikki 3 Orifarm, Lilly, Abacus medicin
Voi olla niin että mitään lisenssivalmistusta ei vielä ole vaan Orifarm ja Abacus medicin ostavat Mounajaroa muualta Euroopasta Eli Lillyn tuotteena ja vain pakkaavat ne uudestaan sekä nostavat hintaa. Bisnes se on joka kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
On torstai ja tasan 17 viikkoa aloituksesta. Viikko sitten torstaina aamupaino oli 71,8 ja viime perjantaina 71,6 kg. Tänään, kun aloituksesta on 17 viikkoa, aamupaino on sama kuin viime viikon perjantaina eli 71,6kg, Tarkoittaa, että paino on laskenut -17,2 kg. Eli viimeisen viikon aikana 200g, mikä tosi sekin on edistymistä.
Oletko alun jälkeen kestänyt 5 mg annoksessa vai suurensitko annosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko alun jälkeen kestänyt 5 mg annoksessa vai suurensitko annosta?
En ole nostanut annosta 5mg isommaksi, koska se on tuntunut riittävän. Nyt jumittaa, vielä 2,5 kg edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
&nb
Voi olla niin että mitään lisenssivalmistusta ei vielä ole vaan Orifarm ja Abacus medicin ostavat Mounajaroa muualta Euroopasta Eli Lillyn tuotteena ja vain pakkaavat ne uudestaan sekä nostavat hintaa. Bisnes se on joka kannattaa.
-> Noin se taitaa olla. Orifarm ja Abacus medicine ovat markkijnoijia/myyjiä, eivät valmistajia. Lilly on valmistaja. Vaikka eipä näillä tiedoilla taida olla mitään merkitystä käyttäjän osalta.
Painon putoaminen on hidastunut. Ihan niin kuin tutkimuskäyrissä on kuvattu. Jotenkin kuvittelin, että kyllä juuri minulla vauhti pysyy kiivaana. No ei pysy, on hidastunut ihan niin kuin useimmilla. Viime päivinä olen miettinyt, että pitäisikö minun kuitenkin ottaa vielä loppukiri isommalla annoksella, kun tähän saakka annos on ollut 5 mg.
Mutta en taida tehdä niin, koska se pitkittäisi myös lääkityksen alasajoa. Nyt kuitenkin näyttää siltä että alkuperäinen suunnitelmani siitä, että alan ajamaan lääkitystä alas joulunkuun 1-2 viikolla ei tule toteutumaan. En tiedä onko kyseessä lääke va kertakaikkinen turnausväsymys ja kyllästyminen, kun paino ei enää laskekaan niin vauhdikkaasti.
Jos ja kun viikon saldo on 0,2-0,5 kg huomaan motivaationi kärsivän ja olen todella pettynyt. Tietoisesti tiedän, että se on ihan ok vauhti ja tietoisesti tiedän, että painonpudotuksen ei tulisi olla pikamatka vaan maraton, mutta silti. Minkäs sitä itselleen voi jos ja kun hidas eteneminen jotenkin lamaannuttaa motivaatiota.
Onneksi olen kirjoittanut tästä painonpudotuskokemuksesta tätä ketjua. Juuri nyt kun hieman turhauttaa, selasin ja luin läpi mitä olen matkan varrella kirjoittanut. Se antaa lisää buustia. Olen jo niin lähellä alkuperäistä tavoitetta (n.2,5-3 kg), että ei kuulosta ylivoimaiselta nipistää tuo loppukin, mutta... Motivaatiota nyt tarvitaan. Jotenkin kun on niin lähellä, niin loppu tuntuukin muuttuvan jotenkin vaikeaksi.
Tänään on kulunut tasan 18 viikkoa aloituksesta. Paino on laskenut nyt -17,7 kg. Paino on pudonnut viimeisen viikon aikana vain 0,5kg ja sitä edellisenä 0,2 kg. Positiivista on kuitenkin se, että nyt on kuitenkin alkanut selkeästi tapahtumaan taas jotain - eli puntari liikkuu oikeasti alaspäin. Hankalaa on se, että minulla on ollut aika paljon asiakastapahtumia, joihin sisältyy illallisia ym. enkä jotenkin koe voivani tehdä itsestäni numeroa ja kieltäytyä syömästä. Toki sitten lähinnä pyörittelen illallista lautasella ja nautin vain vähän. Eli siihen suhteutettuna olen iloinen, että paino kuitenkin laskee koko ajan, mutta kyllä se hidastaa edistymistäni.
Tiedän etten ole ainut, jolla nämä viimeiset kilot ovat erityisen haasteellisia. Se ei kuitenkaan tee minusta yhtään pitkämielisempää. Välillä olen todella turhautunut, vaikka periaatteessa voisin pääosin olla iloinen. Juuri nyt kun taistelen näiden viimeisten 2,5 kilon kanssa, olen erityisen tyytyväinen, että aloin kirjoittamaan tätä ketjua, jossa seuraan edistymistä ihan joka viikko. Se tuo ryhtiä projektiini ja on sitouttanut minua muutokseen.
Koska painon putoaminen on hidastunut tein muutoksen aiempaan lääkkeen annosteluun ja nostin viikkoannosta 5 mg:ta 7,5 mg . Tilasin 7,5 mg:n annoksen tälle päivällä ja ensi viikolle. Näiden kahden pistoksen jälkeen ajattelin arvioida, olenko saanut uuden painonpudotus pyrähdyksen käyntiin siten, että pääsisin tavoitteeseen mahdollisimman pian. Todennäköisesti olin kuitenkin liian hätäinen isomman annoksen tilaamisessa, koska tänä aamuna oli jo merkit siitä että homma lähtee taas vauhdikkaammin liikkeelle. Suvantovaiheet vain kuuluvat tähän hommaan.
Tarkoitukseni on palata näiden kahden (?) viikon jälkeen ensin 5 mg annokseen 2-3 viikoksi ja siitä 2,5 m g annokseen seuraavaksi 2-3 viikoksi, jonka jälkeen 2,5 mg 10-14 vrk välein jonkin aikaa. Katsotaan nyt miten homma etenee.
Vielä/enään 2,3 kg tavoitteeseen. Enpä muista koska 2,3 kg olisi ollut näin piukassa.
Aloitin Mounjaro kwikpenin käytön käytön 3 vk ja 6 pv sitten. Ensimmäisellä viikolla paino alkoi nousemaan 500 g, mutta sitten tapahtui muutos. 3. viikolla paino ei pudonnut yhtään. Nyt tällä viikolla jatkuva nälkä ja paino on pudonnut kivasti yhteensä alusta lähtien 4.1. kg. Lääkärini varoitti yli 1 kg/ viikko pudotuksista, voi olla liian rankkaa.
Pidän suht tiukkaa dieettiä. Joka aterialla paljon proteiiniä. Muutamana yönä nukuin "koiranunta", kun olin illalla syönyt liian vähän, unohtamatta syödä joka päivä vahvan monivitamiini tbl:n. Nälän tunne on kestänyt poissa. Karkkiin ja kaikkeen makeaan liittyvä "himo" on poissa. Samoin alkoholia ei ole tehnyt yhtään mieli. Kaikki luetellut ikävät haittavaikutukset ovat onneksi kestäneet poissa. Ainakin nyt voin vielä suositella lämpimästi. Ainoa miinuksena on hinta. Perjantaina siis 1 pv:n päästä siirryn käyttämään 5 mg. Uskon pitäytyväni tuossa annoksessa. Saatavuudessa on ollut pieniä ongelmia. Onneksi kävin eilen ostamassa apteekin ainoan Mounjaro 5 mg. Kun illalla katsoin saldoa, mistään ei löytynyt enää Mounjaro 5 mg (Lilly).
Toisten menestystä on ollut kiva lukea.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin Mounjaro kwikpenin käytön käytön 3 vk ja 6 pv sitten. Ensimmäisellä viikolla paino alkoi nousemaan 500 g, mutta sitten tapahtui muutos. 3. viikolla paino ei pudonnut yhtään. Nyt tällä viikolla jatkuva nälkä ja paino on pudonnut kivasti yhteensä alusta lähtien 4.1. kg. Lääkärini varoitti yli 1 kg/ viikko pudotuksista, voi olla liian rankkaa.
Pidän suht tiukkaa dieettiä. Joka aterialla paljon proteiiniä. Muutamana yönä nukuin "koiranunta", kun olin illalla syönyt liian vähän, unohtamatta syödä joka päivä vahvan monivitamiini tbl:n. Nälän tunne on kestänyt poissa. Karkkiin ja kaikkeen makeaan liittyvä "himo" on poissa. Samoin alkoholia ei ole tehnyt yhtään mieli. Kaikki luetellut ikävät haittavaikutukset ovat onneksi kestäneet poissa. Ainakin nyt voin vielä suositella lämpimästi. Ainoa miinuksena on hinta. Perjantaina siis 1
Samoin minä olen tehnyt paljon myös tietoisia valintoja eli ollut samalla tiukalla ruokavaliolla. Paino laski suht tasaisesti ensimmäiset 10-13 viikkoa. Alussa 2kg bonusta ja sen jälkeen keski. viikko per kilo. Ennen tätä päivää en ole nostanut annosta korkeammaksi kuin 5 mg, koska sekin on toiminut ylläpitoannoksena. Nyt testaan kuiten 2 viikkoa tuota 7,5 mg annosta. Meidän lähiapteekissa ei ole koskaan ollut lääkettä valmiina, mutta aina on ollut saatavissa kun olen tilannut, joten en tiennyt saatavuus ongelmista? Tosin aloitin elokuussa, joten ehkä käyttäjiä ei ollut vielä niin paljon. Muita valmistajiahan ei myöskään ole kuin Lily. Joka tapauksessa lääkkeen hinta on laskenut koko ajan ja merkittävästi elokuusta. Se on hyvä juttu. Tsemppiä kaikille muillekin, jotka saavat tästä buustia omaan painonpudotukseen. Se on aika kiva juttu:)
Vaikka nämä viimeiset kilot ovatkin tiukassa, olen tietysti miettinyt että mitä sitten tapahtuu kun tavoite on saavutettu?
Professori Kirsi Pietilä on ollut paljon julkisuudessa näiden lihavuuslääkkeiden osalta. Hän kommentoi lääkkeen lopettamista seuraavasti:
" Jos elintavat, kuten ruokailu ja liikunta, pysyvät hyvällä mallilla, painokin pysyy. Usein niistä alkaa kuitenkin lipsua vähän huomaamatta, eikä ruokahalu enää pysy kurissa, jolloin paino nousee. Jos lääkkeen käytön lopettaa äkillisesti, elimistö saattaa yrittää nopeasti saada painoa nousemaan, Pietiläinen vastaa. Monilla lihavuutta ylläpitää omien suolistohormonien puute. Kun lääkehoito lopetetaan, kylläisyyden tunteen puute palaa. "
Mietin mitä Pietilä tarkoittaa tuossa äkillisellä lopettamisella? Luotan kyllä omaan lääkäriini ja hän tuntee taustani hyvin, myös painon nousun taustan ja rytmin. No, tämä asioiden pohtiminen on minun tapani valmistautua asioiden havainnointiin ja niihin reagointiin.
läskit tekee mitä vaan kunhan ei tarvi syödä vähemmän. HAHAAHAHHA