Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1711)
Oletteko matkustaneet kaukomaille lääkityksen aikana? Olen lähdössä useampaan maahan Kaakkois-Aasiassa. Mietin miten kynä selviää useammasta koneen vaihdosta ja tropiikista? En pysty pitämään kynää koko ajan kylmässä se on selvä.
Lisäksi mietin noita neuloja. Lienee turvallisempaa, että ottaa matkaan vain kynään kuuluvat neulat, ei sitä ylimääräistä, jolla vika annos kaivetaan? Eli pitäisi yrittää ajoittaa kynä sopivasti loppumaan sitten kotisuomessa
Yksi vaihtoehto on tietenkin se, ettei ota kynää mukaan lainkaan, mutta reissu kestää kolme viikkoa. En usko, että selviän ilman. Onko näin pitkästä tauosta kokemusta?
Ja vielä viimeinen kysymys- oletteko ottaneet reissuun vain sen apteekista saatavan englannin kielisen todistuksen lääkemääräyksestä vai pyytäneet lääkäriltä jokin tarkemman tositteen?
Tällaisia mietin. Kiitos, jos jollain on tietämystä ja jakaa sen!
Vierailija kirjoitti:
Miten olet ottanut ylläpitolääkityksen haltuun? On todella kiinnostavaa kuulla miten sinulla on edennyt. Mitä on tapahtunut ja miten olet kokenut painon ylläpison? MItä mielestäsi tulisi huomioida tavoitteen saavuttamisen jälkeen?
Tai oikeastaan lääkäri sanoi että ensin on tasaus, sitten ylläpito, mutta ei kuitenkaan laskenut annosta - eli samalla 2.5 mg mennään kuin aiemminkin. Tavallaan ei mikään ole muuttunut, toisaalta kaikki - eli enää ei huolestuta mahdollinen jojoefekti eikä jumitukset - ajatus on nyt, että hiljaksiin tasataan maaliskuuhun asti ja sitten jutellaan lisää. Ilmeisesti hänellä on ajatus ensin valmistella ylläpitoon. Lääkärini on silmiinpistävän kiinnostunut kokonaisuudesta, ei melkein ollenkaan yksityiskohdista.
Eli paino on edelleen hitaasti mennyt alaspäin, mutta aiemmin olisin turhautunut tästä. Nyt kun on uusi mentaalinen malli, niin voi olla rauhassa. Sehän on se minun suurin syy painoon; kaikki nykäykset ylöspäin johtuvat pahoista stressijaksoista. Ehkä tämä nyt menee niin, että ekat 15 kg lähti siinä n. 20 viikossa, ja sitten seuraavat 3-5 kg kolmessa kuussa? En oikein edelleenkään tiedä mitä tavoittelen. Se oli kiinnostavaa, AP, kun sanoit että vyötärön ympäryskin tasoittuu ajan kanssa. Ehkä se on nahkan kuroutumista. Eli menen nyt tällä systeemillä ja katsotaan mihin se riittää? On kova luotto lääkäriini, hän selvästi tietää mistä narusta nykiä. Hän sanoi, että minun tilanteeni vaikuttaa siltä, että minulla ei ollut niitä kahta suolistohormonia, mitä MJ:ssä on, ja nyt kun saan niitä, niin kroppa itse palautuu siihen, mikä sen kuuluu olla. Tuohan melkein tarkoittaa sitä, että minun pitää olla tällä lääkityksellä loppuelämäni - ehkä?
Tsemppiä kaikille jouluun ja rentouttavaa talvipäivän seisausta!
mm
Vierailija kirjoitti:
Oletteko matkustaneet kaukomaille lääkityksen aikana? Olen lähdössä useampaan maahan Kaakkois-Aasiassa. Mietin miten kynä selviää useammasta koneen vaihdosta ja tropiikista? En pysty pitämään kynää koko ajan kylmässä se on selvä.
Lisäksi mietin noita neuloja. Lienee turvallisempaa, että ottaa matkaan vain kynään kuuluvat neulat, ei sitä ylimääräistä, jolla vika annos kaivetaan? Eli pitäisi yrittää ajoittaa kynä sopivasti loppumaan sitten kotisuomessa
Yksi vaihtoehto on tietenkin se, ettei ota kynää mukaan lainkaan, mutta reissu kestää kolme viikkoa. En usko, että selviän ilman. Onko näin pitkästä tauosta kokemusta?
Ja vielä viimeinen kysymys- oletteko ottaneet reissuun vain sen apteekista saatavan englannin kielisen todistuksen lääkemääräyksestä vai pyytäneet lääkäriltä jokin tarkemman tositteen?
Tällaisia mietin. Kiitos, jos jollain on tietämystä ja jakaa sen!
Lääkäri ei pysty antamaan apteekin tositetta parempaa tietoa. Pyydä joku leima siihen tositteeseen apteekista. Monessa maassa ollaan hulluina leimoihin ja ne tekevät lippusista ja lappusista parempia.
Yksi ylimääräiseen painoon liittyvä ikävä asia on siinä, etteivät solujen voimalaitokset mitokondriot toimi normaalisti. Mitä enemmän on kertynyt painoa omaan biologisen optimaalipainon päälle, sitä huonommin mitokondriot toimivat. Ne ryhtyvät suorastaan lakkoon pahimmassa tapauksessa.
Hyvä uutinen on se, että laihtuessa mitokondriot alkavat toipumaan ja toimia sitä paremmin, mitä lähempänä on omien geenien mukainen biologinen optimaalipaino. Tänä vuonna kerrottiin yhdessä tutkimuksessa, että lihavienkin mitokondriot saivat yllättäen vetoapua kahdesta asiasta: kunnollisten yöunien nukkumisesta ja 12 tunnin päivittäisestä paastosta, joka ajoittuu mieluiten samoihin tunteihin kuin unikin.
Mistä tunnistaa oman biologisen optimaalipainon? Se ei löydy välttämättä painoindeksitaulukosta. Se on sellainen paino, jossa ei tapahdu suuria vaihteluita suuntaan tai toiseen arkipainossa, vaikkei aina ehtisikään laskea kaiken syömänsä energiamääriä tai liikkua suunnitelmien mukaisesti. Paino siis pysyy aloillaan ilman sellaisia ponnisteluita, joissa joutuu tekevänsä kovaa työtä. Se ei tarkoita sitä, että voisi syödä mielin määrin epäterveellisesti vaan sitä, että voi syödä rennosti noudattaen nykylinjausta 80% terveellisiä perusruoka-aineksia ja 20% sattumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, minulla sama juttu, että maku- ja hajuaisti jotenkin terävöityvät. Tästä johtuen ei ole voinut syödä enää makeaa käytännössä ollenkaan, tulee puistatuksia, jos suuhun menee jotain äklömakeaa. Nyt kun tulee joulu, niin tämä on vähän haikeaakin.
mm
Minulla on alkanut valua nenästä vetistä räkää kun syön. Se johtuu parantuneesta makuaistista ja lisääntyneestä syljenerityksestä. Hyvä puoli on se, että kylläisyys ja ruoan makuun kyllästyminen tulee nykyään nopeammin. Makea on ylimakeaa ja suolainen on ylisuolaista.
Nenän valuminen johtuu lisääntyneestä syljenerityksestä ruokaillessa. Olet nälkäisempi kuin aiemmin ruokaillessasi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä tiettyä ankeutta ja haikeutta ilmassa. Meillä on yleensä aina syöty terveellisesti. Mutta jouluna olen aina tehnyt paljon ruokalajeja, ja miettinyt aina etukäteen, minkä kakun tekisi tänä vuonna yms. Joulukaupassa on mennyt monta tuntia. Nyt ei kerta kaikkiaan yhtään huvita tehdä menuja, käydä kaupassa, tai ylipäätään ajatella ruokaa. Ajatus ruoan laittamisesta tai keittiössä hääräämisestä melkeinpä oksettaa. Joka paikassa hyökkää esiin kuvia ruoista, mikä ällöttää. Tällainen vaikutus lääkkeellä. Tietenkin paljon mieluummin näin päin. On ihanaa olla normaalipainossa, vaikka siitä tulee nämä sivuvaikutukset että on pakko koluta vaatekauppoja eikä jouluna huvita ruokahommat. Joulu on aivan hirveän ruokakeskeinen. Tietenkin ratkaisu olisi fiksautua johonkin muuhun. Mutta ihminen ei kovin helposti löydä uutta fiksauskohdetta, varsinkin jos on aivan poikki työrupeamista, ja koko muu yhteiskunta ympärillä kohkaa ruokalajeista
Kyllä: pöydän kaunis kattaminen ja pienet, mutta herkulliset palat. Sillä ei ole väliä, paljonko Appenzeller tänä jouluna maksaa kun syön sitä vain pienen määrän jälkiruoaksi tarjolla olevalta juustotarjottimelta.
Jouluun kuuluvat värit, valot ja tuoksut. Kynttilät eivät ole kalliita. Tuoksua saa ihan keittämällä vaikka vettä, jossa on glögimausteita pelkästään. Jos pitää glögistä niin sitten voi keittää useammin glögiä. Voi kokeilla myös teetä glögimausteilla.
Joulu on paha ja olen laittanut tavoitteeksi, että töihinpaluupäivänä 7.1. paino on sama kuin oli tähän asti alimmillaan eli 77,7kg. Se pikkujouluvkl teki sen, että vielä seuraavana perjantaina oli 77,9kg ja viikonloppuna paistettiin jo ensimmäinen kinkku. Se tarkoittaa paljon suolaista lihaa, vaikka yritän säilyttää järjen päässä. Lisäksi tuossa pyödällä on koko ajan konvehtirasia auki ja vaikka yritän hillitä itseäni, niin konvehteja on tullut popsittua enemmän kuin yksi. Vähän äklö olo onneksi nyt, kun otin taas piikin ja nostaa sen kylläisyystason/vastenmielisyyden ruokaan taas hetkeksi.
Eikä tämä tästä helpotu. Joulupipareita on kasa ja homejuustoa, joten siinä seuraava haaste. Yleensä syön niitä tyyliin 10kpl paksulla homejuustolla päällä. Nyt yritän pysyä kahdessa tai kolmessa. En ymmärrä nyt oloani. Ei tee mieli, jopa ällöttää, mutta samalla laitan vähän väliä jotain "pientä" suuhuni.
Onneksi meillä joulu on lopetettu tapanina ja palattu aina arkeen silloin. Tosin kun tätä lomaa piisaa, niin tarkoittaa sitä, että kotona notkuessa sitä ruokaa vaan tulee helpommin napattua suuhun kuin työviikkoina. Töissä on niin selkeä rytmi ja napostelut jää kokonaan pois.
Tavoite 76,jotain jäi saavuttamatta ennen joulua. Mutta tällä mennään ja ei voi mitään. Yritän silti saada maaliskuun loppuun mennessä painon alkamaan kutosella. Saapi nähdä, miten käy.
Kymppikeiju
@Kymppikeiju, olen tässä pari päivää tutkaillut fiiliksiäni, ja tullut siihen tulokseen, että joulu on selkärangassa ja sen pyörähtäminen käyntiin pistää ihmisen autopilotille, missä ruoka kuuluu jouluun ja jouluna kuuluu syödä. Siihen pitää suhtautua kuin tupakoinnin lopettamiseen (en ole tupakoinut, mutta kavereilta olen kuullut): Tapasyömisestå pääsee eroon normiarkena ja muina juhlapyhinä, mutta joulu on niin syvällä kulttuurissa ja tavoissa nimenomaan syömisen juhlana, että tarvitaan erikoisvarautumista. En osaa muuten auttaa, mutta noin ajattelen itse.
mm
Aijjai mikä fiilis tänä aamuna kun paino alkaa 6! Tavoitteena oli -10 kg vuoden loppuun mennessä mutta se ei suurella todennäköisyydellä toteudu, ei sinne kyllä olisi matkaa kuin -1.3 kg mutta joulut ja kaikki :D
Viimeeksi paino on ollut alle 70 kg nelisen vuotta sitten! Alle 60 kg se on ollut v. 2019 mutta toivotaan että ensi kesään mennessä tämä tavoite on saavutettu.
Ihanaa Joulun aikaa ja nautitaan siitä sen minkä Mounjaro sallii :D
-Mardu
Mardu - onnittelut. Uusi merkkipaalu on aina sykähdyttävä. On se sitten 99,9 kg vs. 100,1 kg tai vaikka 69,8kg vs, 70 kg. Noilla stepeillä on tosi motivoiva merkitys.
Kymppikeiju - olet pudottanut tosi paljon painoa, on luonnollista, että tulee tasannevaihe jolloin paino tuntuu junnaavan ja joutuu kamppailemaan turhautumista vastaan. Samalla on ärsyttävää, että painon putoamisen tahti hidastuu, en silti epäile hetkeäkään ettetkö saavuttaisi tavoitteitasi. Tuo suklaan nappaaminen ym. on hyvin tutun kuuloista. Eli vaikka en edes pidä makeasta, niin jotenkin se konvehtikourallinen tulee napattua käteen, kun sitä on esillä. niinpä olen ratkaisuut asian siten, että joulusuklaat on kaapissa. Poissa silmistä, poissa mielestä. Silloin ei tule otettua, mutta saa sieltä tarvittaessa esille.
mm- tuo painon tasaaminen on kyllä keskeinen vaihe, samoin myöhemmin ylläpito. Omalla kohdalla ajattelin/koin painoni tasaantuneen jo aiemmin, mutta nyt jälkikäteen katsottuna se tapahtui vasta n. 6 kk painon pudotusvaiheen päätyttyä. Samoin kaikki pudotetut kilot ei näy aina heti, kehon muutokset tulee hieman puntarin perässä. Minulla se ero on noin 2 viikkoa.
Ja sitten - tadaa. Tänään on 52 viikkoa tavoitteen saavuttamisesta. Myöhemmin paino on vakiintunut n. 4,5 kg tavoitetta alemmas ja jos alussa kävin joka aamu puntarilla varmistaakseni ettei paino nouse, niin nyt käyn siksi, ettei paino laske enempää. Keski-iässä en kuitenkaan halua tavoitella luisevaa kehoa. Vaatekokoni on nyt 38 ja se on minun keholleni ihan minimimitta, ei haittaisi vaikka koko nousisi 40.
Tämän vuoden seurantajakso on ollut minulle hyvä, koska prosessi ei todellakaan lopu tavoitteen saavuttamiseen. Sen jälkeen on paljon mentaalista työtä, pohdintaa ja uusien tapojen sisäistämistä. Se, mikä minut on yllättänyt on kokonaisvaltainen muutos suhteessa ruokaan. Olen joskus aiemminkin kertonut, että minulla on tavallaan jäänyt päälle sellainen olotila, kuin lääkettä käyttäessänikin. Luinkin jotain taannoin pohdinnan siitä, ettei ole varmaa johtuuko ylipaino suolistohormonien puutteesta vai käykö niin, että ylipaino heikentää suolistohormonit ja painon taas laskiessa ne aktivoituvat? En tiedä, mutta jotain on tapahtunut. Koska mitään hormonitasoja ei ole mitattu, niin ei voi tietää. Toinen syy, mitä pidän todennäköisenä on se, että pienensin niin paljon annoskokoja, että aloin nauttimaan tyhjemmästä vatsasta.
Tsemppiä kaikille ja Hyvää Joulua,
AP
Suolistohormonien määrä ei ole vakio. Se vaihtelee sen mukaan, saako riittävästi palauttavaa unta, saako tarpeeksi kuituja ravinnosta jne. Suolistohormonien määrä normalisoituu osalla painon normalisoituessa. Osalla jää suolistohormonien puutos pysyväksi tilaksi, vaikka tekisi kaiken taiteen sääntöjen mukaisesti ja vielä lisää senkin päälle. Heillä on voimakas taipumus painonvaihteluun ja lihomiseen.
Jos joulun ruokamäärä mietityttää, kannattaa muistaa aina aloittaa lautasen täyttäminen proteiinilla. Sienet ovat kevyitä ja sen vuoksi kannattaa tehdä sekasienisalaatti ruokapöytään. Jos ruoka-annoksiin haluaa piilottaa proteiinia, onnistuu se helposti lisäämällä härkäpapurouhetta vetisiksi jääneisiin laatikoihin. Pikkulapsiperheaikojen keino eli tehdä duchesse-perunoiden tapaisia kekoja myös porkkanasoseesta ja perunamuusista tai niiden sekoituksesta on kätevä, koska silloin saa upotettua niihin kananmunaa ja voi korvata puolet jauhoista herajauheella maun kärsimättä. Tietenkin ne ovat pursottamisineen työtä vaativampia, mutta sopivat heille, jotka ovat hankkineet pursottimen muunkin kuin kermavaahdon pursottamista varten.
Mitään kauheaa ei tapahdu, vaikka söisi perinteiseen tapaan. Paino tasaantuu heti arjen koittaessa. Suurin osa siitä on suola- ja hiilihydraattiturvotusta.
Painan nyt tasan 120kg. Paino tippunut helmikuusta reilut 30%. Alun huima pudotustahti on nyt vakiutunut tahtiin n.2kg kuukaudessa. Tämä vauhti riittää minulle, koska nyt jaksan ja pystyn pitämään hyviä elämäntapoja yllä. Annos n. 4mg. 10mg kynästä. Lasken seuraavan kynällisen johonkin n. 3mg ja sieltä lähden nousemaan uudelleen. Pudotettavaa vielä noin 40kg. Olenkin tyytyväinen, että olen pärjännyt pienellä annoksella, voi olla että isommalle annokselle koittaa vielä tarve. Aamun aloitan kuuntelemalla hyvää musiikkia suihkussa ja antamalla ylävitoset itselle peiliin. Tästä nopea koko vartalon kahvakuulatreeni ja kohti päivän seikkailuja. Nyt parin viikon joululoma, joka sisältää herkuttelun lisäksi hiihtoa, lenkkeilyä, uintia, potkurointia ja toivottavasti luistelua ekan kerran yli kahteenkymmeneen vuoteen. Luistimetkin on jo teroitettu. Postissa matkalla minitramppa, jolla saan tarvittaessa nopeasti kroppaan liikkeen luomaa energiaa. Myös kirja olisi mukava ehtiä lukea lomalla. Äänikirjana iltaisin tällä hetekellä "52 tapaa kävellä".
S1988
Minulla ei ole kyllä koskaan paino tasaantunut arjen koittaessa. Tai ainakaan niin kauan kuin muistan tarkkailleeni painoa. Ihan lapsiajoista en tiedä; silloin saattoi noin käydäkin. Tuosta iltapäivälehdistä tutusta lausahduksesta on ollut myös haittaa, koska uskoin siihen, sillä seurauksella että paino harppoili mm. jouluisin ylöspäin. Jokaikinen vähentynyt painokilo oli aina aivan hirveän työn ja tuskan takana ennen Mounjaroa. En ole koskaan syönyt epäterveellisesti, vaan aina kulloisenkin ravintotieteen huipputietämyksen mukaan. Ruoan koostumuksessa ei ole mikään - ei mikään - muuttunut ennen ja jälkeen Mounjaron, vain makean määrä ja annoskoot. Liikuntaa on minulla ollut tämän Mounjarojakson aikana paljon vähemmän kuin aiemmin nilkan murtumisen takia. Tuosta voisi siis loogisesti päätellä, että muutoksen on aiheuttanut ne suolistohormonit, mitä Mounjarossa on.
mm
Wegovystä on tulossa myyntiin tablettiversio vuoden alussa ainakin jenkkimarkkinoille. Kauankohan saadaan Mounjaron tablettia vielä odottaa? Minun piti tammikuussa mennä kontrollikäynnille lääkäriin, mutta en mene vielä. Käytän 2,5mg ylläpitoannosta, enkä halua luopua siitä. Lääkäriin kannattaa mennä vasta sitten, kun Suomessa on tarjolla tabletti, johon voisin pistokset vaihtaa.
Pienemmällä annoksella ja muutenkin ajan kuluessa kaikki on alkanut taas maistumaan hyvältä ja alkoholiakin pystyn taas juomaan. Pelkään, että paino kääntyisi hitaasti nousuun, jos luopuisin ylläpitoannoksesta. En ole missään kohtaa kieltäytyt mistään, syönyt vain pienempiä annoksia ja tarvin siihen varmasti tukea jatkossakin. Syksy on ollut niin raskas ja kiireinen, että en ole jaksanut miettiä painoa yhtään. Olen käynyt satunnaisesti puntarilla tsekkaamassa, että paino on pysynyt samassa haarukassa.
Tavoitepaino ei tunnu enää mitenkään ihmeelliseltä. Tuntuu, kuin olisin ollut tämän kokoinen aina. Nyt, kun tähän on tottunut ja olen ollut tavoitteessa 4kk, kehoa alkaa tarkastelemaan taas eri tavalla kriittisesti. Salilla käynti on syksyllä jäänyt ja siinä pitää tsempata. Olen kovin pehmeä. Mahassa on edelleen ylimääräistä, josta voisin luopua. Välillä mietin miten keho reagoisi, jos keväämmällä nostaisinkin taas annosta ja haluaisin vielä tiputaa pari kiloa.
-Puolikas
Vierailija kirjoitti:
@Kymppikeiju, olen tässä pari päivää tutkaillut fiiliksiäni, ja tullut siihen tulokseen, että joulu on selkärangassa ja sen pyörähtäminen käyntiin pistää ihmisen autopilotille, missä ruoka kuuluu jouluun ja jouluna kuuluu syödä. Siihen pitää suhtautua kuin tupakoinnin lopettamiseen (en ole tupakoinut, mutta kavereilta olen kuullut): Tapasyömisestå pääsee eroon normiarkena ja muina juhlapyhinä, mutta joulu on niin syvällä kulttuurissa ja tavoissa nimenomaan syömisen juhlana, että tarvitaan erikoisvarautumista. En osaa muuten auttaa, mutta noin ajattelen itse.
mm
Jos tuntuu siltä, että käsi meinaa hamuta autopilotilla useamman konvehdin jne, kannattaa kävellä vessaan ja antaa kylmän veden valua ranteille puolen minuutin ajan ja pestä kädet kaikessa rauhassa. Sen jälkeen muutaman kierros neliöhengitystä ja syömisimpulssin katkaisseena vessasta ulos muiden pariin.
Muuten kannattaa vedota vaikka vatsanpurujen välttämiseen, jos ei halua syödä liikaa. Muillakin on vaikka mitä vatsavaivoja ja närästystä juhlapyhinä, eikä siinä ole mitään outoa. Viisas välttää ja malttaa välttää.
Vierailija kirjoitti:
Painan nyt tasan 120kg. Paino tippunut helmikuusta reilut 30%. Alun huima pudotustahti on nyt vakiutunut tahtiin n.2kg kuukaudessa. Tämä vauhti riittää minulle, koska nyt jaksan ja pystyn pitämään hyviä elämäntapoja yllä. Annos n. 4mg. 10mg kynästä. Lasken seuraavan kynällisen johonkin n. 3mg ja sieltä lähden nousemaan uudelleen. Pudotettavaa vielä noin 40kg. Olenkin tyytyväinen, että olen pärjännyt pienellä annoksella, voi olla että isommalle annokselle koittaa vielä tarve. Aamun aloitan kuuntelemalla hyvää musiikkia suihkussa ja antamalla ylävitoset itselle peiliin. Tästä nopea koko vartalon kahvakuulatreeni ja kohti päivän seikkailuja. Nyt parin viikon joululoma, joka sisältää herkuttelun lisäksi hiihtoa, lenkkeilyä, uintia, potkurointia ja toivottavasti luistelua ekan kerran yli kahteenkymmeneen vuoteen. Luistimetkin on jo teroitettu. Postissa matkalla minitramppa, jolla saan tarvittaessa nopeasti kroppaan liikkeen luomaa energiaa. Myös kirja
Muutoksesi on mieletön. Ei tarvi edes mitään kuvaa. Riittää kun ottaa esimerkiksi vaikka kilon sokeripussin ja vähentää siitä 300 grammaa pois. Sitä ei voi olla huomaamatta ja tuntematta kokeilemalla pussin painoa paljaalla kädellä. Kaupallisen tuotteen pakkauskoon tuollainen kuristaminen saisi aikaan valtavia protesteja.
Ihmisellä muutokset ovat vielä suurempia kun ajattelee kuntoa, veren rasva-arvoja jne. Voi puhua aikamoisesta totaalikäänteestä koko elämässä. Sinusta henkii sellainen tunne, että rakastat ja elät elämäsi jokaista päivää täysillä. Jatka samaan malliin. Olet esikuva monelle!
Joulu alkaa olla syöty ja paino on tosiaan tänään tasan sama kuin marraskuun lopussa. Joulukuu meni siis ketuilleen. Toisaalta myös lokakuu meni heikosti, kun oli 10 päivää reissussa ja muistaakseni kokonaissaldo oli -1kg. Marraskuussa sitten taas hutisikin lähes 4kg. Nyt ollaan taas paikallaan, ihan syystäkin. Kyllä, olen syönyt AIVAN liikaa huomioiden sen, miten olen viimeiset kuukaudet muuten syönyt. Mutta jos laittaisin tuohon näkyville kaiken joulukuussa syömäni, onhan se vähäisesti aiempaan verrattuna.
Itselläni haastekerrointa pahentaa se, että perinteisesti meillä on jouluna melkein non-stop -pitopöytä eli meillä laitetaan, leivotaan, on kaikkea suolaisesta makeaan ja ihmiset käy syömässä. Se on stressikin ja mietin, että pitäisikö ensi jouluna todeta, että nyt loppui palvelu ja tulemme toisille syömään tai sitten lennetään Teneriffalle. Tämä on juuri se haaste, kun tarjoilua on koko ajan pöydässä, itse joutuu sitä tekemään ja väkertämään kaikenlaisia piparkakkujuustokakkuja perinteisten suolaisten lisäksi. Kyllähän niitä syötyä tulee, vaikka olen yrittänyt olla ottamatta isoja paloja ja en koko aikaa enkä santsaa. Silti ne kaikki tuntuu nyt massassa ja syystä. Onneksi tämä show on vain kerran vuodessa ja nyt alkaa paluu arkeen. Sanoinkin miehelle, että nyt loppui meillä syöminen ja aletaan nuivailla taas. Mies valitteli, että hänelläkin vyötä piti tänään yhdellä löysätä, joten hänellekin sopii tämä hyvin, että örveltäminen ruuan kanssa loppui tänään iltapäivällä. Onneksi jouluruuat alkaa loppumaan ja nuoremmat sukulaiset otti ruokia mieluusti mukaansa, joten jääkaapissa ei ole enää juuri mitään herkkuja jäljellä.
Uskon jotenkin, että tämä syöminen ja tasailu nyt saattaa taas tehdä vauhdikkaan tammikuun, kun en vaan anna periksi. Edelleen tavoite on maaliskuun lopussa kutosella alkava paino. Juuri tänään sinne on matkaa 9kg, mutta toisaalta olin tuossa jo 15.12. alempana, joten sinne varmaan pääsen jo aika piankin. Silti kiirettä pitää. Aina vaan tiukemmassa joka kilo.
Kymppikeiju
Mulla meni tosi hyvin, paino putosi joulun aikana -400g söin ruokia ja kinkkua, pikku annoksia ja kahvileipää ja suklaata joka päivä. Lenkillä kävin joka päivä. Olen nyt vuoden käyttänyt ja -33kg. Vielä pitäisi pudottaa 5kg niin paino alkaisi 6. En ole vielä miettinyt minkä verran olisi sopiva paino, ehkä joku 65.
Sehän menee niin, että oli kynän nimellisvahvuus mikä hyvänsä, kynä antaa 60 naksautuksella kyseisen nimellisvahvuuden ja esim. 10 mg kynä antaa 30 naksautuksella sen 5 mg. Täysi nimellisannos on aina kynästä riippumatta 0,6 ml eli jos haluat imeä 10 mg kynästä loput siten, että haluat 5mg, niin imet esim. 1 ml ruiskuun o,3 ml ja vielä seuraavalla viikolla pitäisi tulla loput 0,3 ml. Jos otat 10 mg kynästä joka viikko 5mg, kynä riittää periaatteessa kahdeksan viikkoa, plus ylimääräinen 0,6 ml jaettuna kahteen osaan, niin vielä ylimääräiset 2 viikkoa. Kynän säilytys koko ajan jääkaapissa.