Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1665)

Vierailija
1641/1665 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Voisiko joku teistä kertoa millä kriiteereillä tuota lääkettä saa ja paljonko se maksaa kuukaudessa? Minulla bmi nyt noussut 32:n, vaikka melkein jatkuvasti jossain määrin yritän laihduttaa. On vaan nälkä. Verenpaine koholla ja kilpirauhanen reistailee, ei muita sairauksia.

Vierailija
1642/1665 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Voisiko joku teistä kertoa millä kriiteereillä tuota lääkettä saa ja paljonko se maksaa kuukaudessa? Minulla bmi nyt noussut 32:n, vaikka melkein jatkuvasti jossain määrin yritän laihduttaa. On vaan nälkä. Verenpaine koholla ja kilpirauhanen reistailee, ei muita sairauksia.

Bmi 30 tai 27 riittää jos on ylipainosta johtuvia sairauksia. Aloitusannos maksaa 220 e per kuukausi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/1665 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä BMI 32 riittää, vaikka monella on paljon korkeampi tässäkin ryhmässä ollut. Raja on nähdäkseni 30 ja sitten, jos on ylipainosta johtuvia perussairauksia, niin tällöin raja on 27-28. 

Mitään tukeahan tähän lääkkeeseen ei saa ja hinta on korkea lähtökohtaisesti. Noin teoriassa se on niin, että nostetaan annosta 4 viikon välein ja hinta per kynä on 220-515. Mutta, mutta...

Ensinnäkin kynästä saa vielä viidennen annoksen ja sillähän jo viikkohinta laskee. Lisäksi isompi kynä on halvempi ja sitä jakamalla saa painettua viikkohintaa mukavasti alas. Useimmat lääkärit suosittavat tätä myös säästääkseen asiakkaansa lompakkoa. 

Esimerkiksi itse olen 7,5mg annoksella ja jos ostaisin suoraan 7,5mg kynän ja en ottaisi sitä ylimääräistä annosta, niin yhden kynän hinta olisi 400 -> 100 Euroa/vko. Toisaalta 10mg kynä maksaa saman ja siitähän riittää enemmän. Itse ostin viimeksi 15mg kynän ja se on se isoin, kustansi 515. Sitä jakamalla puolikkaisiin ja ottamalla lisäannokset, riittää se jo 10 viikkoa eli viikkohinta onkin vaan enää 50 Euroa. Ja tämäkin on jo paljon enemmän kuin oli alussa, koska olen ollut tällä lääkkeellä 8kk ja joutunut nostamaan annosta. Tai joutunut ja joutunut, olen halunnut nostaa. 

Jos tähän päädyt, niin suosittaisin ottamaan joko 5mg tai 10mg kynän suoraan ja jääkaappisäilytykseen. Aloitusannos on 2,5mg ja 5mg:n kynän saa riittämään lisäannosten kanssa 10 viikkoa ja se maksaa 290 Euroa. Viikkohinta on tällöin 29 Euroa. Jos ostat suoraan 10mg:n kynän, niin aloitusannos maksaisi vain 20 Euroa/vko. Tosin se on pitkä aika olla aloitusannoksella ja ehkä sitä pitää siinä jo nostaa välissä. Mitään pakkoahan annosta ei ole nostaa vaan voi mennä omien tuntemusten mukaan. Itse olin esimerkiksi alussa 7-8 viikkoa 2,5mg, sitten useamman kuukauden 5mg ja nyt olen mennyt 4-5 viikkoa tällä 7,5mg. 

Oliko kovin hankala selitys? Kun perehdyt asiaan, saat siitä kyllä kiinni. Ei lämminsäilytystä (30 päivää, jääkaapissa kestää kauemmin), insuliinineulat viimeisten annosten kaivamiseen ja isompien kynien jakaminen sekä maltillinen annoksen nosto -> hinta pysyy kohtuullisena.

Satakeiju

Vierailija
1644/1665 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka alkoi helmikuussa ja kokonaispudotus nyt 54,6kg. Vaihdoin joku pistos sitten 5mg:stä 4mg annokseen. Toimii mainiosti edelleen. Tämä 10mg kynä loppuu joskus takkikuussa niin taidan ostaa 10mg kynän, josta pienennän annosta vielä jonnekin 3mg tietämillä. Voisin kuvitella käyttäväni tätä pienellä annoksella loppuelämäni. Tänään kaivoin sukset esille ja asentelin pitoteipit niihin. Enpä olisi vuosi sitten uskonut. Painan nyt 120kg, mikä on paljon. Mutta kiitos vuosien kuntosalitreenin rasvojen alta on alkanut kuoriutumaan lihaksikas vartalo vaikken lihaskuntotreenin ole nyt isommin panostanut. Joka päivä hetki punnerruksia, leuanvetoharjoituksia, kahvakuulajumppaa... 

S1988

Vierailija
1645/1665 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys. Minulle 15mg kynä. Kynässä lukee 4 annosta. Siis onko siinä 4x15mg annos? Eli 4vko kesto. Ja kun olen ottanut nyt siitä 4x2.5mg eli 40 kliksua niin jäljellä ekasta annoksesta 20 kliksua. 

Onko koko kynässä 60 kliksua vai 240kliksua.

Tämä ei nyt ihan ole mistään auennut minulle selkeästi.

Ja jos on vaan 60. Niin aika paljon menee hukkaan. Katsoin sitä lasiputkiloa ja yksi välikkö siitä vasta kulunut.

Jollain kokemuksia?

Vierailija
1646/1665 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 mg kynästä tulee teoriassa 4 x 60 naksua eli 240 naksua, mutta käytännössä, ottaen huomioon kynän sisällään pitämä n. 20% ekstra, siitä tulee n. 300 naksua ja nopeita viikottaisia pistoksia lukuun ottamatta säilytät sitä koko ajan jääkaapissa. Kauanko se sitten riittää, se on sinun omista viikottaisista naksautteluista kiinni. 

Vierailija
1647/1665 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matka alkoi helmikuussa ja kokonaispudotus nyt 54,6kg. Vaihdoin joku pistos sitten 5mg:stä 4mg annokseen. Toimii mainiosti edelleen. Tämä 10mg kynä loppuu joskus takkikuussa niin taidan ostaa 10mg kynän, josta pienennän annosta vielä jonnekin 3mg tietämillä. Voisin kuvitella käyttäväni tätä pienellä annoksella loppuelämäni. Tänään kaivoin sukset esille ja asentelin pitoteipit niihin. Enpä olisi vuosi sitten uskonut. Painan nyt 120kg, mikä on paljon. Mutta kiitos vuosien kuntosalitreenin rasvojen alta on alkanut kuoriutumaan lihaksikas vartalo vaikken lihaskuntotreenin ole nyt isommin panostanut. Joka päivä hetki punnerruksia, leuanvetoharjoituksia, kahvakuulajumppaa... 

S1988

Tuollaisella liikunnalla lihasmassaa säilyy mahdollisimman paljon. Moni laihduttaja unohtaa, että sitä lihasmassaa on tarvittu aikaisemman painon kuljetukseen. Laihtuessa kannattaa muistaa sekin, että aikaisemmin luut saivat joka askeleella enemmän vahvistusta tärähdyksen kerrallaan.

Kun painoa vähenee, ei luusto saa samanlaisia tärähdyksiä. Siten minitrampoliinin hankkiminen ja sillä hyppiminen ei ole mikään hullumpi idea jos ei ole suurta trampoliinia käytössä. Niveliään ei kannata pilata hakkaamalla jalkoja kovaan asvalttiin huonopohjaisilla kengillä. Vaikka vesiliikunta on muuten erinomaista, siinä ei tule luuston kaipaamia tärähtelyjä. Sinulla on kyllä erikoislaatuisin tarina kynän vahvuuden suhteen. Ajatus siitä, että käyttää pientä annosta vaikka loppuikänsä ei ole missään nimessä huono kun kerran ongelmasi johtuu mitä ilmeisimmiten suolistohormoneista. Toivottavasti 2030-luvulla päästään siihen tilanteeseen, että edes ylläpitoannokset ovat taloudellisesti mahdollisia kaikille.

Eurooppalaisilla menee kyllä oma aikansa sitä odotellessa, että tulisi rinnakkaisvalmisteita markkinoille. Mitä todennäköisimmin tulee entistä tehokkaampi valmiste ja sen myötä sitten Mounjaron hinta laskee kun huippukysyntä kohdistuu uusimpaan ja tehokkaimpaan valmisteeseen. 

Eihän ylläpitoannoksen käytössä ole sen kummallisemmasta asiasta kyse kuin vaikkapa statiinien, verenpainelääkkeiden tai reumalääkkeiden käytöstä. Nyt asia on vielä mediaseksikäs ja moraalipaniikin avulla saadaan myytyä paljon klikkejä ja irtonumeroita. 

Vierailija
1648/1665 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sitten lopetettiin lääkärin päätöksellä Mounjaro, koska ei auttanut pudottamaan painoa :( Että pakko sitten vaan yrittää taas vanhanaikaisilla keinoilla, jotka on aina johtaneet vaan jojoiluun. Lihavuusleikkaus ei ole mahdollinen syömishäiriön takia. Epätoivoinen olo, kun kuitenkin painoindeksi on sairaalloisessa ylipainossa ja vyötärönympärys 135 cm.

Oletko kokeillut Mysimbaa? Sen toista ainesosaa myydään toisen lääkkeen nimellä rauhoittamaan esimerkiksi BEDiä. 

Vierailija
1649/1665 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiiä mitä teen sain mounjoorit reseptit työterveydestä ja julkinen puoli tarjonnee vatsan ohitus leikkausta 2026... nyt  Painoa 185kg  pituutta 186cm. En tiedä mitä tehdä

Julkisen puolen lihavuusleikkaukseen pääsee vain noin 4% ehdokkaista eli seula on milteinpä ylikireä. Nykyään tehdään valtaosalle gastric sleeve eli kavennetaan mahalaukkua eikä leikata sitä kuten gastric bypassissa. 

Tässä Terveyskylän tietoa lihavuusleikkauksesta suomeksi https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/tietoa/lihavuuden-hoito/lihav… .

Tässä Iltalehti uutisoi otsikolla Yksi keino on jopa viisi kertaa Ozempicia tehokkaampi painonpudotukseen https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/eb3b5f46-9ae8-4c2d-a2fa-05d76bab1a… .

Lue kaikessa rauhassa vaikka ChatGPT:n avulla kääntäen lihavuusleikkaukseen menijän opasta suomeksi kääntäen osoitteesta https://www.obesitascoverage.com/the-big-gastric-sleeve-diet-guide/ jos haluat saada tietoa englanninkielisen maailman näkemyksistä ja käytännöistä. 

Jos haluaa kuitenkin kokeilla ilman kirurgin veistä puolen vuoden ajan ruokavalion ja elintapojen muutokseen perustuvaa Orbera-pallon tukemaa menetelmää ja lompakko kestää sen yksityispuolella, löytyy apu Helsingissä Eiran sairaalassa aika lailla kivuttomasti https://www.eiransairaala.fi/fi/Palvelut/Erikoisklinikat/Lihavuusklinik…

Jos ei ole rahaa, mutta on motivaatiota, voi vaikka terveyskeskuslääkäriä pyytää kirjoittamaan lähete ravitsemusterapeutille ja/tai Painonhallintatalon vuoden kestävään Terveyslaihdutusvalmennukseen https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/terveyslaihdutusvalmennus . Jos haluaa heti tositoimiin ja omistaa nettipankkitunnukset, voi aloittaa osoitteessa Omaolo.fi valmennuksen tai vaikka pari. Voi yhdistää sekä ruokavalion että liikunnan niin halutessaan. Ne löytää osoitteesta https://www.omaolo.fi/palvelut/valmennukset

Missään nimessä ei kannata ajatella niin, etteikö kaikkia kiviä olisi jo käännetty! Tsemppiä!

Vierailija
1650/1665 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, minulla on veriarvot korjautuneet melkein ohjearvoihin! Kokonaiskolesteroli on enää 0.3 ohjearvon yläpuolella, ja se varmastikin siitä korjaantuu kun laihdutus vielä vähän aikaa jatkuu. Heinäkuun alussa alkoi tämä, ja nyt on jo näin hyvä tilanne, en olisi uskonut. Eli veriarvojen mukaan olen terve kuin pukki, melkeinpä voisi sanoa, että täydelliset veriarvot, tuota 0.3:n kolesteroliohjearvon ylitystä lukuunottamatta. Paastosokerit on lähellä ohjearvojen alarajaa. Tämä oli toinen iso syy tähän ruljanssiin lähtemiseen, ja nyt siis olen sekä normaalipainossa, että veriarvot ovat lähes täysin normaalit. Olo on todella kevyt, ja ainoastaan nilkan murtumisen johdosta tapahtunutta pohkeen lihassurkastumaa lukuunottamatta voisin lähteä lentoon. Ihana lääke tämä MJ.

Tsemppiä ja valoa kaikille!

mm

Vierailija
1651/1665 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielettömän motivoitunut matka sinulla s1988. Onnittelut. Todella hienoa, että lääke toimii sinulla noin hyvin. Taas tekisi mieli kommentoida monen muunkin kirjoitusta, mutta taaksepäin kelaaminen ei ole niin helppoa, jos yrittää samalla kirjoittaa. Joka tapauksessa tuo ylläpitoannos kuulostaa järkevältä ja painosi on pudonnut todella paljon jo pienenkin lääkeannoksen tukemana.

Minulla on tänään 50 viikon merkkipaalu tavoitepainossa. Tuntuu uskomattomalta, että parin viikon päästä takana on täysi vuosi. Silti samaistun moniin kirjoituksiin ja koen jotenkin, että kaikkien omat tarinat ja ajatusten vaihtaminen on todella motivoivaa myös painon ylläpitovaiheessa. 

Tsemppiä kaikille ja kiitos

-AP

Vierailija
1652/1665 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaan tänne tavallaan jatkaan eilistä kirjoitteluani, kun on on sopiva hetki pysähtyä. Mielessä on sekä kehoon että syömiseen liittyvät asiat. Lähes vuosi tavoitepanon saavuttamisen jälkeen huomaan ihailevani enemmänkin muodokkaita muotoja kuin nykyistä tilaani, mikä ei missään tapauksessa ole mikään laiheliini, mutta kuitenkin.

Eilen tuli 50 viikkoa täyteen tavoitepainossa. Ensimmäisinä viikkoina paino putosi todella nopeasti, siiten hakiessani taas kerran  lääkettä kuulin apteekissa, että paino lähtee helposti nousemaan lääkkeen lopettamisen jälkeen. Se oli tietysti realistinen kommentti, mutta sai aikaan myös epävarmuutta ja ehkä hieman syyllisyyttäkin. Jotenkin koin huonommuutta (vaikka sitä ei sanottu ääneen) siitä, että hankin lääkkeen painin pudotuksen tueksi

Sittemmin tavoitepainon saavutettuani ja lääkkeen lopettamisen jälkeen minulle on jäänyt samanlainen fyysinen olotila kuin lääkettä käyttäessä. Eli minulla on samanlainen, vähäinen, kiinnostus syömiseen kuin painoa pudottaessakin. Tosin koen myös  toisinaan syyllisyyttä, jos syön jotain energiarikasta ruokaa, toisinaan taas syön keskimääräistä enemmän  tunnistaen, että on tilanteita, joissa se on  ok, eikä se oikeasti sekoita kokonaisuutta pitkällä tähtäimellä.No tällaisia tunteita syömistä kohtaan on jäänyt , enkä tiedä onko se hyvä vai huono.

En voi tietää mikä lopulta vaikutti painon putoamisessa eniten, eli mikä oli lääkkeen vaikutusta ja mikä tuli puhtaasti siitä, että laskin energiamääriä, rajoitin syömistä, opettelin sietämään nälän tunnetta, pakottauduin pieniin annoksiin, kieltäydyin ottamasta lisää, tulkitsin tarkemmin kehon viestejä jne. Luulen, että noilla annoskokojen pienentämisellä on ollut merkittävin  vaikutus painon pysymisessä, koska vatsani ei pidä enää isoista annoksista ja jos syön vähänkin liikaa, vatsa voi tuntua pinkeältä tai jopa kipeältä. Eli uskon että vatsalaukku on kutistunut, vaikka eihän sitä voi oikeasti mitata. Joka tapauksessa suhde ruokaan ja mieltymykseni ovat muuttuneet merkittävästi, vaikka alunperin olen syönyt ihan sitä samaa kaikkea kuin ennenkin, mutta vähemmän.

Mutta se kehon koko, suhde siihen on muuttunut taas uudelleen. Siitä seuraavassa viestissä.

Tsemppiä kaikille,

-AP

Vierailija
1653/1665 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä BMI 32 riittää, vaikka monella on paljon korkeampi tässäkin ryhmässä ollut. Raja on nähdäkseni 30 ja sitten, jos on ylipainosta johtuvia perussairauksia, niin tällöin raja on 27-28. 

Mitään tukeahan tähän lääkkeeseen ei saa ja hinta on korkea lähtökohtaisesti. Noin teoriassa se on niin, että nostetaan annosta 4 viikon välein ja hinta per kynä on 220-515. Mutta, mutta...

Ensinnäkin kynästä saa vielä viidennen annoksen ja sillähän jo viikkohinta laskee. Lisäksi isompi kynä on halvempi ja sitä jakamalla saa painettua viikkohintaa mukavasti alas. Useimmat lääkärit suosittavat tätä myös säästääkseen asiakkaansa lompakkoa. 

Esimerkiksi itse olen 7,5mg annoksella ja jos ostaisin suoraan 7,5mg kynän ja en ottaisi sitä ylimääräistä annosta, niin yhden kynän hinta olisi 400 -> 100 Euroa/vko. Toisaalta 10mg kynä maksaa saman ja siitähän riittää enemmän. Itse ostin viimeksi 15mg kynän ja se o

KYSYMYS Satakeijulle.

Mitä tarkoitat kun puhut lisäannoksesta? 

Minulla putoavat viimeiset kilot (tavoitteesta 3 kiloa jäljellä, jolloin olisin normaalipaino BMI:n ylärajoilla) todella hitaasti vaikka minulla on 15 mg käytössä! Saan 6 kertaa tuosta yhdestä kynästä koska insuliinineulalla lopput joka on hiukan pienempi annos. 

En ole siis vielä ylläpitovaiheessa, ja se vähän pelottaa, kun tämä loppurutistus on niin hidas, eli ollut noin -1 kg per kuukausi! 

Odotan kuin kuuta nousevaa kilpailua alalle, uusia lääkkeitä ja alenevia hintoja, koska olen valmis käyttämään loppuikäni, koska niin on elämä mullistunut positiivisesti, kun voin hyvin kaikin puolin: vireys, virkeys, mieliala (muutenkin kuin painonpudotuksen takia) ja veriarvot olivat loistavat!

Ainoa haaste on ollut ummetus, joka ei ole paha, mutta toivoisin tavanmukaista päivittäistä asiointia, nyt pahimmillaan kolmas päivä, josta tulee tukkoinen olo ja tunne ettei paino laske. Ruokavalio on terveellinen, siemennäkkäriä, hiukan kuivattuja hedelmiä, hedelmiä ja vihanneksia ja grillattua kalaa tai lihaa tms. 

Eivät auta ummetuslääkkeetkään, mutta chili, kurkuma joista teen illalla soijajugurttiin sekoituksen auttavat jonkun verran, seuraavaksi kokeilen tilkaa risiiniöljyä.

Olen todella onnellinen näistä apukeinoista ja voin suositella kaikille näitä lääkkeitä! 

N51 -28 kiloa

Vierailija
1654/1665 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkan edelllisen viestini  tiimoilta

Tavoitepainon saavuttamisen  jälkeen rimpuilin / pelkäsin / olin varovainen vähän aikaa tavoitepainossa pysymisen suhteen. Puolen vuoden jälkeen tilanne tasaantui (tosin myös kesähulinat) ja painoni pysyi sen jälkeen entistä luontaisemmin tavoitteessa ja yllättäen  huomasin painoni  pudonneen  reippaat 5 kg alle tavoitteen. Toisaalta kiva, ettei paino noussut, mutta toisaalta ei niin kiva. Tunne on ollut hieman ristiriitainen. Lisäksi sentit tulevat aina hieman puntarin perässä, mikä vaikeuttaa edelleen oikean vaatekoon tunnistamista. Eilen tilasin yhden edullisen bilemekon ja päätin mitata kriittiset mitat varmistaakseni kokotaulukosta sopivan koon. Olen pienempi kuin tunnen, koen ja olen ajatellut. Taas - toisaalta kiva ja toisaalta ei.

Katsoin kuvia Itsenäisyyspäivän juhlista ja oikeasti koin hieman muodokkaammat naiset tosi paljon kauniimpina kuin hoikat saati hyvin hoikat. Ja tästä tietysti seuraa mietintä siitä, että nyt on oikeasti oltava tarkkana ettei paino ainakaan enää laske ja toisaalta myös ajatus sitä, ettei haittaisi, vaikka paino olisi hieman korkeampi. Liittymättä nyt terveyshommiin, niin minusta lievästi ylipainoinen tai ylipainoinen nainen/mies on jotenkin  herkullisempi kuin pienempi ihminen. Käsittämätöntä, että nyt en oikein tiedä mitä itse haluaisin/uskaltaisin itse tavoitella. Siis oikeasti - näin tämä mieli voi kehittyä ja mennä uomiinsa, kun asioihin tulee hieman etäisyyttä.  Ei minua missään tapauksessa kaduta painon pudotus, mutta vähemmän olisi ehkä ollut parempi. Eli ei kannata olla liian tiukalla ajatuksella kilojen suhteen. Ollaan armollisia itsellemme ja pysytään kuitenkin muodoissa.

Tsemppiä ja armollisuutta kaikille

-AP

Vierailija
1655/1665 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: olisi kiva jos sinä antaisit vuosipäivähaastattelun kaikille uteliaille toisessa ketjussa. Voisiko sinne jo alkaa esittää kysymyksiä? Jaksatko? Voithan sinä tehdä jonkinlaista yhteenvedonomaista vastausta kun liian moni kysyy melkein samasta asiasta. 

Vierailija
1656/1665 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samantyyppisiä tuumia kuin AP:lla. Tänään pohdin, että ehkä se, kun itsellä on nyt hyvä olo, aiheuttaa sen, että pystyy suhtautumaan sekä itseen että muihin armollisemmin. Aiemmin kun oli tukala olo, niin sitä oli tiukemmat mielipiteet itsestä ja muista; mutta varsinkin itsestä. Tavallaan mittaa muita samalla tikulla kuin millä mittaa itseään, ja että asenne riippuu siitä, onko hyvä vai paha olo. Tämä nykyinen hyvä asenne jotenkin sitten leviää koskemaan lähimenneisyyttä, eli logiikka on että koska nyt on hyvä, oikeastaan ei sillä ylipainolla ollut niin väliä. Tavallaan olisi pitänyt tallettaa tarkasti muistiin se aivan karmea fiilis, kun piti ahtautua pieniin vaatteisiin tms. Toisaalta, kauneuskäsitys on yksi juttu, mutta siinä ei vielä ole mitään objektiivista, mikä löytyy sitten esim veriarvoista.

Eli melkeinpä väitän, että kauneuskäsitys riippuu omasta hyvästä olosta, mutta objektiivinen mittari olisi veriarvot? Jos tästä rupeaisi vielä lihomaan takaisin, niin olo ja veriarvot huononisivat, mikä johtaisi myös kauneuskäsityksen tiukkenemiseen. En tiedä - no, tuollaista tuumin.

mm

Vierailija
1657/1665 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP: olisi kiva jos sinä antaisit vuosipäivähaastattelun kaikille uteliaille toisessa ketjussa. Voisiko sinne jo alkaa esittää kysymyksiä? Jaksatko? Voithan sinä tehdä jonkinlaista yhteenvedonomaista vastausta kun liian moni kysyy melkein samasta asiasta. 

Heh, tuohan kuulostaa juhlalliselta. Jokaisella se polku on erilainen ja minulla on vain yksi kokemus. mm on myös päässyt tavoitteeseen ja moni on systemaattisesti matkalla kohti sitä.

Tavoitepainon saavutettuani aloitin myös toisen ketjun, mihin olen kirjoittanut paljon myös samoja asioita kuin tännekin. Se ketju löytyy täältä  https://www.vauva.fi/keskustelu/5893647/laihdutuslaakkeen-lopettaminen-…

Näistä ketjuista on ollut se konkreettinen hyöty, että joskus on voinut palata niihin ja palauttaa mieleen millaisia kokemuksia missäkin kohdin on ollut ja koska on oivaltanut mitäkin. Sillä on ollut melkoinen mentaalinen vaikutus sitoutumiseen muutokseen. Varsinkin painonpudotusvaiheessa kävin todella paljon omia sisäisiä keskusteluita. Sopi minulle. Mutta - jokainen tavallaan.

Tsemppiä kaikille

-AP

Vierailija
1658/1665 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, tuohan kuulostaa juhlalliselta. Jokaisella se polku on erilainen ja minulla on vain yksi kokemus. mm on myös päässyt tavoitteeseen ja moni on systemaattisesti matkalla kohti sitä.

Joo, tai oikeastaan en tiedä mikä minun tavoitteeni on - ajattelen, että ehkä se kroppa jotenkin kertoo sen. Nyt olen siis normaalipainon sisällä, mutta esim vyötärö on vielä sentin yli jonkun riskirajan.

Tästä päästäänkin minun lääkäriin, jonka kanssa juttelin tänään pitkästä aikaa. On kyllä aivan mahtava ihminen. Hän tosiaan - uskomatonta kyllä - sanoi, että nyt ruvetaan harjoittelemaan ylläpitoa. Annostus silti pysyy samana, sanoi että 2.5 mg on niin vähän, ettei sitä kannata nyt säätää. Ihanaa, että on tuollainen tuki. En meinaa uskoa tätä - loppujen lopuksi MJ:n avulla tämä viimeiset 23 viikkoa olivat helpot verrattuna aiempiin kertoihin.

Muuten: ummetuksesta satavarma vinkki, tällainen välipala: Kaksi kiiviä paloiksi, raejuustoa päälle, ja siihen päälle vielä 2 tl pellavarouhetta. Tuollaisen kun syö kahtena päivänä peräkkäin, niin lähtee liikkeelle.

mm

Vierailija
1659/1665 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavaa mm.  Näin jälkikäteen olen miettinyt tuota ylläpitoa ja jos tällä kokemuksella olisin siinä vaiheessa, että olisin saavuttanut tavoitteen, niin todennäköisesti pistäisin 2-4 viikon välein  tai 1+1 ja sitten aina 2-4 viikon tauko. No, se on sellaista säätämistä ja kokeilemalla sen huomaa. 

Mutta sitten itse asiaan eli noihin sentteihin. Sentit voi tulla pitkäänkin vasta kilojen perässä. Tein nettikaupasta tilauksen tällä viikolla ja koska tuo sopivan vaatekoon löytyminen on tuntuu hieman arpomiselta, niin ei kun mittanauha käteen. Ja todentotta, se oli hyvä ratkaisu. En ole mittaillut mitenkään säännöllisesti, mutta aina joskus kuitenkin. Kesän jälkeen paino tarkistui vielä hieman, mutta  ihan normaalin vaihteluvälin sisällä. Paino on tasaantunut  +/- 1 kg:n sisälle  syyskuusta lukien, mutta sentit ovat tulleet hiipineet vasta perässä. Eli, vaikka painan saman nyt kuin syys-lokakuun vaihteessa, niin senttejä on kadonnut sen jälkeen. Näin todennäköisesti käy sinullakin mm, joten ei kannata hoppuilla. Sinulla on muuten fiksun tuntuinen lääkäri. Tuo painon pudotuksen lopettaminen ja painon tasaaminen on oma prosessinsa ja oma steppinsä uuteen sekin.

Tuo oli myös mielenkiintoista, että meillä on samanlaisia kokemuksia suhteessa siihen, että paino ei ole kuitenkaan se mikä määrittelee esim. ihmisen viehättävyyden. Minusta oikeasti muodokkaat ovat viehättäviä ja jotenkin herkullisia, sitten taas joku hyvinkin hoikka voi olla myös. Se riippuu niin kokonaisuudesta ja siitä miten henkilö kantaa itsensä, on positiivinen sen sijaan että veisi energiaa ympäriltään negatiivisuudella. Ja avoin hymy - se on kyllä paljon isompi juttu kuin tarkka BMI. Erikseen sitten on se, että aika moni pudottaa painoa ihan terveydellisistä lähtökohdista liittyen verenpaineeseen, kolesteroliin, niveliin jne.  Kyllä omalla kohdallakin siipeensä saanut polvi  ja selkä voivat nyt huomattavasti  paremmin ja kaikenlainen liikkuvuus on helpompaa, mutta juksaisin jos sanoisin terveysasioiden olleen minulla se ykkösmotiivi. Kyllä minä alunperin lähdin tähän turhautuneena ulkomuotoon, mutta isompi palkinto on silti ollut se mitä fyysiikassa on tapahtunut.

Tsemppiä mm ja kaikki muut,

-AP

Vierailija
1660/1665 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

N51!

--

Mitä tarkoitat kun puhut lisäannoksesta? 

--

Tarkoitan sitä, että kun otan puolikkaita annoksia 15mg:n kynästä eli 7,5mg, niin nimitän niitä insuliinineulalla kaivettavia lisäannoksiksi. Siellähän on kepeästi se 0,6ml ja ylikin jäljellä. Ja jos otan puolikkaan eli 0,3mg, niin saan helposti kaksi annosta niiden naksujen päälle. Tällöin kynä kestää naksuttelulla 8 viikkoa ja neulalla kaivelulla vielä kaksi lisää eli 10 viikkoa kokonaisuudessan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi