Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1867)
Vierailija kirjoitti:
N51!
--
Mitä tarkoitat kun puhut lisäannoksesta?
--
Tarkoitan sitä, että kun otan puolikkaita annoksia 15mg:n kynästä eli 7,5mg, niin nimitän niitä insuliinineulalla kaivettavia lisäannoksiksi. Siellähän on kepeästi se 0,6ml ja ylikin jäljellä. Ja jos otan puolikkaan eli 0,3mg, niin saan helposti kaksi annosta niiden naksujen päälle. Tällöin kynä kestää naksuttelulla 8 viikkoa ja neulalla kaivelulla vielä kaksi lisää eli 10 viikkoa kokonaisuudessan.
Kiitos vastauksesta, kokeilen tätä sitten kun on aika, mutta en ihan vielä ole tavoitepainossa, en uskalla vähentää kun muutenkin on tosi hidasta etenemistä kun BMI on 24.
N51
Vierailija kirjoitti:
En tiiä mitä teen sain mounjoorit reseptit työterveydestä ja julkinen puoli tarjonnee vatsan ohitus leikkausta 2026... nyt Painoa 185kg pituutta 186cm. En tiedä mitä tehdä
Pyydät lääkäriltä lähetteen sekä ravitsemusterapeutille että Painonhallintatalon digitaaliseen terveyslaihdutusvalmennukseen. Sen lisäksi tilaat heti Ravitsemusterapeuttien yhdistykseltä esitteen, jossa käsitellään lihavuusleikatun ruokavalioa. Tutustu siihen ja syö niiden ohjeiden mukaan sekä sen lisäksi kasviksia, marjoja, sieniä ja hedelmiä 800 grammaa, jopa kilon, vuorokaudessa. Laita jo edellisenä iltana valmiiksi seuraavan aamun smoothieainekset, pestyt porkkanat ja kirsikkatomaatit. Parsakaalilla ja kukkakaalilla korvaa helposti perunan ja ne valmistuvat nopeammin kuin perunat.
Kokeile, mitä tapahtuu kun syöt kuin lihavuusleikattu, mutta hevi-tuotteet sen lisäksi. Päädytpä sitten ravitsemusterapeutille IRL tai netissä tai terveyslaihdutusvalmennukseen, olet jo oikealla ruokavaliolla ja sinne lihavuusleikkaukseen sitten menet tai olet menemättä. Osa laihtuu niin tehokkaasti RTY:n ohjevihkon ruokavalion + hevin yhdistelmällä, että päättää jättää lihavuusleikkauksen myöhempään ajankohtaan. Nyt jouluna on rosolli erinomainen ruokalaji, johon uppoaa hevi-tuotteita: porkkanaa, punajuurta, hapankurkkuja ja omenaa kuutioina.
Jos ei välitä punajuurella värjätystä kermavaahdosta rosollin kanssa, voi sekoittaa kevyestä hapankermasta kevyesti suolatun kastikkeen tai tehdä vinegretti-tyylisen kastikkeen. Turkkilainen ja kreikkalainen jugurtti ovat hyviä ja edullisempia vaihtoehtoja smetanalle muutenkin mätien kanssa.
Hevi-ryhmän tuotteita on niin paljon, että kannattaa estottomasti kokeilla ja pitää sinnikkäästi kiinni siitä, että niitä tulee syötyä minimimäärä joka päivä. Laihdutus on useimmilla pitemmän aikaa vaativa projekti ja elämässä pitää olla iloakin myös ruoasta ja juomasta. Makuaisti tottuu kuudessa viikossa uusien kasviksien ja hedelmien makuun.
Vierailija kirjoitti:
Joo, minulla sama juttu, että maku- ja hajuaisti jotenkin terävöityvät. Tästä johtuen ei ole voinut syödä enää makeaa käytännössä ollenkaan, tulee puistatuksia, jos suuhun menee jotain äklömakeaa. Nyt kun tulee joulu, niin tämä on vähän haikeaakin.
mm
Minulla on alkanut valua nenästä vetistä räkää kun syön. Se johtuu parantuneesta makuaistista ja lisääntyneestä syljenerityksestä. Hyvä puoli on se, että kylläisyys ja ruoan makuun kyllästyminen tulee nykyään nopeammin. Makea on ylimakeaa ja suolainen on ylisuolaista.
Hei
Oliko niin että 1 annosta on 60 napsautusta ja 30 napsautusta on puolikas annos? Pyysin kirjoittamaan suuremman annoksen ihan taloudellisin perustein.
Jouduin palaamaan puolen vuoden jälkeen Mounjaroon, kun kilpirauhasarvoni meni vajaatoiminnaksi. Lääkärini suositteli minulle lämpimästi palaamista lääkitykseen.
Lääkärini kertoi ettäTallinnasta saa Mounjaroa halvemmalla. Onko teistä kukaan ostanut sitä sieltä?
Huomenna alkais mulla Mounjaro.
Olen tässä parin vuoden aikana laihduttanut Saxendalla ja Wegovylla 20 kg, mutta vielä jonkun verran on matkaa tavoitteeseen. Tahti on ollut rauhallinen. BMI 28. Eli vaikka mulla nyt on vain lievä ylipaino eikä sairauksia niin määräsivät silti, koska hoito tavallaan kesken. Mielenkiinnolla odotan miten vaikuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Hei
Oliko niin että 1 annosta on 60 napsautusta ja 30 napsautusta on puolikas annos? Pyysin kirjoittamaan suuremman annoksen ihan taloudellisin perustein.
Jouduin palaamaan puolen vuoden jälkeen Mounjaroon, kun kilpirauhasarvoni meni vajaatoiminnaksi. Lääkärini suositteli minulle lämpimästi palaamista lääkitykseen.
Lääkärini kertoi ettäTallinnasta saa Mounjaroa halvemmalla. Onko teistä kukaan ostanut sitä sieltä?
Kyllä. Kynän kyljessä lukee vahvuus ja se tulee siitä, että kääntää kynää niin kauan kuin se kerralla kääntyy eli 60 napsua. Jos haluat puolikkaan tai jotain muuta, niin sitten laskemaan rauhassa napsuja. Juuri niin, että jos on 10mg kynä ja haluat 5mg, niin 30 napsua. Jotkuthan aloittaa suoraan 10mg:n kynällä ja ottaa 15 napsua saadakseen 2,5mg alussa ja sitten nostavat jo ekan kynän aikana tarvittavalla tavalla. Hitaasti kääntämällä pysyy mukana ja eihän maailma siihen kaadu, jos joku napsu menee enemmän tai vähemmän.
Omalla kohdalla pientä masennusta painon kanssa. Tiedän, painoa on lähtenyt sen melkein 3kg kuukaudessa, mutta viime viikko oli -100g. Viikonloppuna oli pikkujoulut ravintolassa ja söin normaalin annoksen. Toki en kaikkea jaksanut, mutta söin ihan hyvin. Lisäksi join 4-5 annosta alkoholia, lähinnä olutta. Kotona vielä popsaisin päälle Tuplan suklaanhimooni. Sunnuntaina söin normaalia enemmän, mutta maltilla. +2kg maanantaiaamuna perjantaista. Eilisen sitten olin todella pienellä ja enää on +1kg perjantaista. On tämä käsittämätöntä. Ymmärrän toki, että olen varmaan jonkinlaisessa nääntyneessä tilassa, mutta tuntuu tosi ärsyttävältä., kun yhdet pippalot käytännössä läsäyttää naamalle näin pahasti ja tasailu näköjään kestää koko viikon.
Eli paino oli 77,7kg viime perjantaina ja tänään aamulla 78,7kg. Tavoite oli 76,jotain jouluaattoaamuna, mutta eipä taida sinne mennä. Lisäksi pelottaa joulu. Kuinka kauan siinä tasailussa menee, koska oikeasti en aio nähdä jouluna nälkää, joskin säilyttää järjen päässä?
Tiedän, olen se ap:n kuvaama hosuli. Pitäisi aina jaksaa katsoa taakse päin ja niitä 35kg+, jotka olen jo menettänyt. Silti takapakki ärsyttää heti, vaikka tietää syyn ja tietää jumit ja tietää, että on ollut liian pienellä...
Kymppikeiju/Satakeiju (kumpi vaan)
Niin, Tallinnasta saa hiukan halvemmalla, mutta minusta sieltä ei saa yli 10mg:n kyniä. Hintaero on 40-50 Euroa Suomeen. Toisaalta kuljetus vaatii kylmäsäilytystä, jos meinaa useamman tuoda. Ihan pelkästään lääkkeen takia matka ei ole taloudellisesti kannattava, mutta toki muun lomailun lomassa voi olla järkevää tuoda. Jotain tuolla Facen puolella on ollut siitä, että sieltä annetut annokset syö reseptiä paljon. Eli jos sulle on kirjoitettu vaikka 4*10mg kynä, niin ne nappaa kaikki neljä yhdestä kynästä, koska se on neljä annosta. En tiedä, onko tämä totta ja kuinka yleistä, mutta siitä oli valitusta, että Virosta ostetut lääkkeet vei reseptin ihan tyhjiin.
Kymppikeiju
Minun painonhallintamatkallani alkaa pian uusi vaihe. Ensimmäinen vaihe oli painon pudottaminen, toinen vaihe painon tasaaminen ja sitten painon ylläpito. Olen varmaan kymmeniä kertoja kertonut lukemastani tanskalaistutkimuksesta, jossa mainittiin, että ensimmäinen vuosi tavoitepainon ylläpidossa on kriittisin/kriittinen ja kun sen taklaa, todennäköisyys onnistumiseen pitkällä aikavälillä moninkertaistuu. Loogista ihan maallisjärjellä, mutta siihen on ollut turvallista tukeutua.
Tänään on 51 viikkoa tavoitepainon saavuttamisesta, lääkkeen alasajon aloitin heti tavoitteen saavutettuani. Enää 1 viikko kriittiseen yhden vuoden merkkipaaluun.
Painonpudotustavoitteeni oli 20 kg ja painon on pysynyt hyvin tavoitteessa ilman lääkitystä, mutta siitä se oli hyvä tuki opetellessani kuuntelemaan ja tunnistamaan kehoni viestejä uudelleen ja tehdessäni ratkaisuja painon putoamiseksi. Oli hyvä, etten lukenut mistään mitä kannattaisi syödä ja mitä ei, vaan söin kaikkea mitä aiemminkin mutta vähemmän. Ja opettelin syömään hitaammin viipyillen, annostelemaan ruuan avarammin ja olemaan ruokailussa aiempaa itsekkäämpi. Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen tavoitepainon saavuttamisen jälkeen kehossani tapahtui jokin myöntyminen tms. ja paino putosi huomaamatta vielä 5 kg. Se oli toisaalta kiva ja toisaalta taas aloin skarppaamaan, jotta paino ei laskisi enempää.
Olenkin kertonut, että sopivien vaatteiden hankkiminen on ollut minulle haasteellista. Olen hankkinut jostain syystä hieman liian isoja vaatteita, 1-2 numeroa isompia kuin hyvin istuva vaate olisi. Tänään postista tuli kuitenkin kirkuvan punainen mekko, jota tilatessani mittasin itseni. Senttejä oli vähemmän kuin olin kuvitellut. Sovitin mekkoa heti kotiin tultuani. Se istui kuin hansikas ja on oikeasti mukavan näköinen päälläni. Toki se korostaa hoikistunutta mnua, joten hieman epäröin sen käyttämistä tutuissa piireissä, koska en halua alleviivata painonpudotustani. Yllättävää on se, että vaikka olen jo aikuinen, vatsani on kadonnut silhuetista kokonaan eikä pömpötä sivuprofiilissa, vaikka mekko on vartalonmyötäinen. Ihan uskomatonta, että tällaisestakin saa todella hyvän fiiliksen. Tosin en tietenkään tohdi kenelleen tuulettaa helpotusta ja iloakin, jota koen tämän prosessin aikaansaannoksista. Eihän se oikein sovi suomalalaiseen kulttuuriin. Mutta onneksi te olette täällä ja tänne tohdin kirjoittaa kaikki ajatukseni ja tunteeni.
Kiitos teille kaikille omista kokemuksistanne ja niiden jakamisesta.
Tsemppiä meidän jokaisen matkaan, ollaan sitten missä vaiheessa tahansa. ja putoaa paino mitä tahtia tahansa.
-AP
Vierailija kirjoitti:
.....
Omalla kohdalla pientä masennusta painon kanssa. Tiedän, painoa on lähtenyt sen melkein 3kg kuukaudessa, mutta viime viikko oli -100g. Viikonloppuna oli pikkujoulut ravintolassa ja söin normaalin annoksen. Toki en kaikkea jaksanut, mutta söin ihan hyvin. Lisäksi join 4-5 annosta alkoholia, lähinnä olutta. Kotona vielä popsaisin päälle Tuplan suklaanhimooni. Sunnuntaina söin normaalia enemmän, mutta maltilla. +2kg maanantaiaamuna perjantaista. Eilisen sitten olin todella pienellä ja enää on +1kg perjantaista. On tämä käsittämätöntä. Ymmärrän toki, että olen varmaan jonkinlaisessa nääntyneessä tilassa, mutta tuntuu tosi ärsyttävältä., kun yhdet pippalot käytännössä läsäyttää naamalle näin pahasti ja tasailu näköjään kestää koko viikon.
Eli paino oli 77,7kg viime perjantaina ja tänään aamulla 78,7kg. Tavoite oli 76,jotain jouluaattoaamuna, mutta eipä taida sinne mennä. Lisäksi pelottaa joulu. Kuinka kauan siinä tasailussa menee, koska oikeasti en aio nähdä jouluna nälkää, joskin säilyttää järjen päässä?
Tiedän, olen se ap:n kuvaama hosuli. Pitäisi aina jaksaa katsoa taakse päin ja niitä 35kg+, jotka olen jo menettänyt. Silti takapakki ärsyttää heti, vaikka tietää syyn ja tietää jumit ja tietää, että on ollut liian pienellä...
Kymppikeiju/Satakeiju (kumpi vaan)
Kymppikeiju, tsemppiä. Ymmärrän hyvin tunteesi ja väsähtämisen, kun paino sahaa pienestäkin iloittelusta. Mutta se on osa prosessia. En tiedä kehtaanko edes kertoa, mutta olsen seurannut koko matkaani niin painon pudostuvaiheessa kuin sen jälkeenkin excel taulukossa. Siinä näkyy aamupainot aina kun olen mitannut, sen hetkinen muutos lähtötilanteeseen, bmi ja muistiinpanoja, joissa oli alun perin pistosmäärä ja myöhemmin muita asioita ja havaintoja.
Omalla kohdalla noiden muistiinpanojen yhteenvetona on seuraavat havainnot:
- paino putoaa alussa kiivaammin
- Jo pudottaa painoa tiukalla energianrajoittamisella ja pitää lopulta kehon pyytämän tankkauspäivän jumituksen ollessa päällä, niin paino lähtee yht äkkiä nopeasti alaspäin
- Kekkerit on tärkeitä ja niitä tarvitaan. Ikävästi vaan maanantaina puntari voi rankaista hyvinkin sen 2kg. Mutta jos pysyy sen jälkeen taas normaali suunnitelmassa, niin tuo 2 kg poistuu ti-to välillä. Ja kun matka jatkuu ja ollaan ylläpitovaiheessa, niin tuo 2 kg tasaantuu normaaliin 2 vrk:n aikana. Nämä jutut ei ratkaise kokonaisuutta ja eivät oikeasti ole takaiskuja, vaan ihan normia "suolisto ja vatsa täynnä" efektiä.
- vatsa tottuu pieniin annoksiin eikä tee enää mieli samanlaisia juttuja kuin joskus. Suhde ruokaan muuttuu huomaamatta.
Kymppikeiju - olet pudottanut ihan mielettömästi painoa ja olet jaksanut todella hyvin. Vaikka mieli on Hosuli, niin tekemisessä olet todella Sitkeä. Ei hassumpi yhdistelmä. Sinussa elää suomalainen Sisu.
Tsemppiä
-AP
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä parin vuoden aikana laihduttanut Saxendalla ja Wegovylla 20 kg, mutta vielä jonkun verran on matkaa tavoitteeseen. Tahti on ollut rauhallinen. BMI 28. Eli vaikka mulla nyt on vain lievä ylipaino eikä sairauksia niin määräsivät silti, koska hoito tavallaan kesken. Mielenkiinnolla odotan miten vaikuttaa!
Miten aloituksen kokemuksesi ovat? Onko lääke sopinut hyvin ja oletko huomannut sivuoireita tms?
Tuo, että sinulle on kirjoitettu mounjaro, vaikka bmi on alle 30, kuulostaa järkiperäiseltä lääkärityöltä, koska niin kuin kirjoitat, projekti on vielä kesken. Lisäksi kiinnostaa, millaisia eroja havaitsit Saxendan ja Wegovyn käytössä?
Tsemppiä projektiisi,
AP
Ap, olet kovin oikeassa! Juuri niin se menee. Tänään aamulla oli enää 78,1kg ja tarkoittanee sitä, että huomenna aletaan olla siinä 77,7kg eli suunnilleen samassa kuin perjantaina. Todellakin. Tasaantuminen tulee ti-to. Tietysti huomenna on kompastuskivi, kun leivotaan joulutorttuja ja pipareita. En kyllä syö. Jouluna tulee syötyä. Lauantaina on taas syömisbileet ja sitten tietysti viikolla jouluaattona ja -päivänä. Apua. Tasailua tarpeen jatkaa ensi vuoteen. Onneksi joulusuklaista olen pysynyt todella hyvin erossa ja töissä otin vain yhden konvehdin, yhtään konvehtirasiaa tai suurta himoani budapestejä en ole ostanut. Joululahjaksi tullee jotain suklaata kyllä ja niitä tulee naposteltua.
Laskin muuten annosta tuosta 7,5mg jo toissa viikolla 6,25 mg:aan. Ajattelin, että yritän sitkitellä pienemmällä ja voin sitten taas nostaa, jos siltä tuntuu. En todellakaan halua nousta sinne 10mg koskaan tai ainakaan ennen kevättä. Ihan jo pelkästään rahan kannalta pitää vähän pihistellä. Tässä on taas reissua tulossa helmikuulla ja siihenkin menee loputkin roposet.
Pikkujouluissa parin oluen jälkeen painoni oli suuri kommentoinnin aihe. Ei nyt kaikki, mutta useampi tähän asti hiljaa ollut sanoi suoraan, että laihtumiseni on ollut "hurjaa". Eräs kuvasi, että koko ajan vaan pienenet. Positiivisella hengellä tuli kommentit ja ei haitannut lainkaan.
Kymppikeiju
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aloituksen kokemuksesi ovat? Onko lääke sopinut hyvin ja oletko huomannut sivuoireita tms?
Tuo, että sinulle on kirjoitettu mounjaro, vaikka bmi on alle 30, kuulostaa järkiperäiseltä lääkärityöltä, koska niin kuin kirjoitat, projekti on vielä kesken. Lisäksi kiinnostaa, millaisia eroja havaitsit Saxendan ja Wegovyn käytössä?
Tsemppiä projektiisi,
AP
Kiitos! Nyt kolmas vuorokausi lääkkeen aloituksesta en ole ainakaan toistaiseksi huomannut mitään sivuoireita. Huomaan kyllä jossain määrin jo myös vaikutuksia, suurimpana ruokahälyn rauhoittumista ja makean himon sammuminen. Olen jo vähän malttamaton että missä vaiheessa tulee selkeää ruokahalun vähenemistä.
Vielä ei hirveästi ole pohjaa verrata noihin muihin valmisteisiin, mutta varmasti jonkin ajan kuluttua osaa sanoa enemmän. Mä lopetin siis Wegovyn viime keväänä ja pudotin muutaman kilon ilman lääkkeitä. Nyt kuitenkin halusin vielä ottaa Mounjaron kokeiluun kun tuntuu että kylläisyyden kanssa on taas haasteita ja mieli pyörii ruoan ympärillä. Onneksi painoa ei kuitenkaan ole tullut kuin pari kiloa takaisin viime kesän jälkeen. Siltikin pieni nousi havahdutti.
-Juustohiiri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä projektiisi,
AP
Tarkoitit siis eroa nimenomaan Saxendan ja Wegovyn välillä nyt vasta ymmärsin.
Mä sanoisin että parhaimmillaan kumpikin toimi aika lailla yhtä hyvin. Saxendan teho tuli tiensä päähän alle vuoden aikana. Wegovyn lopetin vain noin puolen vuoden käytön jälkeen. Odotin Wegovylta paljon enemmän! Ei ollut mielestäni kummempi tosiaan Saxendaa. Ja huonovointisuus myös sivuoireena vaikutti siihen että lopetin. Ei mitään oksentelua mutta erittäin vetämätön olo, väsymys ja vatsaoireet.
-Juustohiiri
Nyt mulla tuli tällainen ihmetys mieleen. Osaakohan joku vastata?
Minkä takia musta näyttää että tuossa kynässä ois viisi annosta. Vai onko siinä muka niin paljon ylimääräistä ainetta?
-Juustohiiri
Vierailija kirjoitti:
Nyt mulla tuli tällainen ihmetys mieleen. Osaakohan joku vastata?
Minkä takia musta näyttää että tuossa kynässä ois viisi annosta. Vai onko siinä muka niin paljon ylimääräistä ainetta?
-Juustohiiri
Pääset tutustumaan tähän "golden dose" -tarinaan. Eli kyllä, kynässä on kepeästi yksi kokonainen, ylimääräinen annos sen jälkeen, kun kynä ei enää suostu vääntymään. Sen verran kallista ainetta, että en ainakaan itse ole raskinut heittää pois vaan otan sen viimeisen annoksen sieltä vielä. Jotkut runnoo sen väkisin vääntämällä kynää ja saa sitä kautta. Itse tilasin 1ml diabetesruiskuja noin 12 Eurolla/10kpl kotiin tuotuna ja aina kynän lopussa otan tuolla neulalla sen viimeisen tai jopa kaksi sieltä. Jaan kyniä, joten siksi saan sen kaksikin lisäannosta. Säilytän siis kylmässä kynää, jotta voin käyttää sitä pidempään. Normaali säilyvyys on lämpimässä se 30vrk vähintään ja sehän kyllä riittää 5 viikoksi, jos sen viidennen vielä ottaa sieltä.
Youtubessa on lukuisia videoita, joissa tuota lisäannoksen ottamista ruiskulla näytetään. Itsellä kokemus noista kaikenlaisista ruiskuista on nolla aiemmasta elämästä, mutta kerran katsoin videon, näytti helpolta ja sillä sujui mielestäni heti. Ei mitään rakettitiedettä.
Kymppikeiju
Onhan tässä tiettyä ankeutta ja haikeutta ilmassa. Meillä on yleensä aina syöty terveellisesti. Mutta jouluna olen aina tehnyt paljon ruokalajeja, ja miettinyt aina etukäteen, minkä kakun tekisi tänä vuonna yms. Joulukaupassa on mennyt monta tuntia. Nyt ei kerta kaikkiaan yhtään huvita tehdä menuja, käydä kaupassa, tai ylipäätään ajatella ruokaa. Ajatus ruoan laittamisesta tai keittiössä hääräämisestä melkeinpä oksettaa. Joka paikassa hyökkää esiin kuvia ruoista, mikä ällöttää. Tällainen vaikutus lääkkeellä. Tietenkin paljon mieluummin näin päin. On ihanaa olla normaalipainossa, vaikka siitä tulee nämä sivuvaikutukset että on pakko koluta vaatekauppoja eikä jouluna huvita ruokahommat. Joulu on aivan hirveän ruokakeskeinen. Tietenkin ratkaisu olisi fiksautua johonkin muuhun. Mutta ihminen ei kovin helposti löydä uutta fiksauskohdetta, varsinkin jos on aivan poikki työrupeamista, ja koko muu yhteiskunta ympärillä kohkaa ruokalajeista. Onko teillä uusia fiksauskohteita, joihin keskitytte jouluna ruokakeskeisyyden sijaan?
Tsemppiä ja hyvää joulua kaikille!
mm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä projektiisi,
AP
Kiitos! Nyt kolmas vuorokausi lääkkeen a
Millaisen uuden ruokavalion olet ottanut käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä tiettyä ankeutta ja haikeutta ilmassa. Meillä on yleensä aina syöty terveellisesti. Mutta jouluna olen aina tehnyt paljon ruokalajeja, ja miettinyt aina etukäteen, minkä kakun tekisi tänä vuonna yms. Joulukaupassa on mennyt monta tuntia. Nyt ei kerta kaikkiaan yhtään huvita tehdä menuja, käydä kaupassa, tai ylipäätään ajatella ruokaa. Ajatus ruoan laittamisesta tai keittiössä hääräämisestä melkeinpä oksettaa. Joka paikassa hyökkää esiin kuvia ruoista, mikä ällöttää. Tällainen vaikutus lääkkeellä. Tietenkin paljon mieluummin näin päin. On ihanaa olla normaalipainossa, vaikka siitä tulee nämä sivuvaikutukset että on pakko koluta vaatekauppoja eikä jouluna huvita ruokahommat. Joulu on aivan hirveän ruokakeskeinen. Tietenkin ratkaisu olisi fiksautua johonkin muuhun. Mutta ihminen ei kovin helposti löydä uutta fiksauskohdetta, varsinkin jos on aivan poikki työrupeamista, ja koko muu yhteiskunta ympärillä kohkaa ruokalajeista
Minulla on vähän aina ollut niin, että kun teen itse jotain ruokia, niin niiden tuoksut ym. tavallaan kyllästää minut valmiiksi, eikä itse niiden syöminen sitten enää tuo tyydytystä. Ehkä siksi myöskään painoni ei yleensä nouse Jouluna vaan pikemminkin päinvastoin. Saa nähdä miten tänä vuonna, kun lähtötilanne on hieman erilainen.
Mutta tuo muihin asioihin fiksaantuminen kuulostaa mielenkiintoiselta. En ole aiemmin ajatellut tuota mahdollisuutta, mutta se on oikeasti iso mahdollisuus ja todella hyvä ajatus.
Miten olet ottanut ylläpitolääkityksen haltuun? On todella kiinnostavaa kuulla miten sinulla on edennyt. Mitä on tapahtunut ja miten olet kokenut painon ylläpison? MItä mielestäsi tulisi huomioida tavoitteen saavuttamisen jälkeen?
-Ap
Pyytäisin kokeneilta kynän käyttäjiltä neuvoa. Eli tilasin ruiskuja mutta montako ml sitä otetaan ruiskuun että vastaa esim 5mg annosta? Mulla käytössä 10mg kynä. Iso kiitos jo etukäteen
Siis anteeksi, otan 0,3ml, en 0,3mg.
Ja Satakeiju kirjoittelee...