Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1711)

Vierailija
1701/1711 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulumisia pitkästä aikaa:

Aloitin Mounjaron kesäkuun loppupuolella. Tavoitteena pudottaa 17 kg. Nyt on 13.6 kg kevyempi olo ja olemus, jäljellä siis 4.4 kg. 

Annos on 3.75 mg, jota olen nyt käyttänyt 5 viikkoa eli siihen saakka menin 2.5 mg aloitusannoksella. Pieni annos nosto, koska painon putoaminen jumiutui useammaksi viikoksi. Toki se on tavallista ja näin 1-2 viikkoa matkan varrella on välillä käynytkin. Myös + viikkoja on koettu.

Alussa paino putosi nopeaa vauhtia, nyt pudotus on 100-400 g viikossa ja se on ihan hyvä. 

Suurempia negatiivisia sivuvaikutuksia tällä annostuksella ei ole ollut, paitsi ummetus ja siihen auttaa kuivatut luumut. Aloituksen ja annosnoston jälkeen vähän pahoinvoinnin tunnetta ja päänsärkyä, mutta vedenjuominen auttoi jälkimmäiseen.

Oman muuttuneen ulkonäön kanssa on tekemistä. En hahmoita yhtään sitä, että painoa on pudonnut, vaikka se painonpudotuksena kiloissa näkyy. Vaatteet toki ovat muuttuneet suuriksi (paitsi ne pieneksi aikoinaan jääneet) ja vaateostoksilla on pitänyt käydä.  Onko muilla samaa "ongelmaa"?

Mukavaa alkavaa vuotta 2026 kaikille

T. Pätkis. Edelleen lyhyt, mutta kevyempi 🙂

Vierailija
1702/1711 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluviikon saldo oli minulla -0,6kg. Söin rennosti aaton ja joulupäivän, kun sukuloimme vaivalla laitetuilla jouluaterioilla. Sitten kun palattiin kotiin niin söin herkkuja, mutta kohtuudella. Ajatuksella, että tässä on monta päivää aikaa herkutella. Uuden vuoden jälkeen sitten siirrytään reippaasta herkuista proteiiniin. Harrastin myös kuntosalia, juoksua ja joogaa jouluviikolla. 

Olen tyytyväinen. Olisin ollut tyytyväinen mihin tahansa kun paino ei nouse. Minulla ei paino ole noussut millään viikolla lääkkeen aloituksen jälkeen, joten kovasti toivoin sen jatkuvan. Minulla on menossa viikko 30 lääkkeen käyttäjänä. Painoni on pudonnut 26kg lääkkeen avulla ja 33kg korkeimmasta painostani. Oman jännityksen jouluviikkooni toi se, että saavutin tavoitepainoni. Nyt alkaa se vaikeampi painon tasaus vaihe. 

Talitintti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1703/1711 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluviikon saldo oli minulla -0,6kg. Söin rennosti aaton ja joulupäivän, kun sukuloimme vaivalla laitetuilla jouluaterioilla. Sitten kun palattiin kotiin niin söin herkkuja, mutta kohtuudella. Ajatuksella, että tässä on monta päivää aikaa herkutella. Uuden vuoden jälkeen sitten siirrytään reippaasta herkuista proteiiniin. Harrastin myös kuntosalia, juoksua ja joogaa jouluviikolla. 

Olen tyytyväinen. Olisin ollut tyytyväinen mihin tahansa kun paino ei nouse. Minulla ei paino ole noussut millään viikolla lääkkeen aloituksen jälkeen, joten kovasti toivoin sen jatkuvan. Minulla on menossa viikko 30 lääkkeen käyttäjänä. Painoni on pudonnut 26kg lääkkeen avulla ja 33kg korkeimmasta painostani. Oman jännityksen jouluviikkooni toi se, että saavutin tavoitepainoni. Nyt alkaa se vaikeampi painon tasaus vaihe. 

Talitintti

Mahtavaa, jos pääsit joulusta miinusmerkkisellä viikolla. Minäkin itseasiassa pääsin -1kg, joka on aikalailla ennätys tämän 6viikon pistoshoidon aikana. Mutta tähän vaikutti melkein kilon katoaminen heti alkuviikosta viikon jumin jälkeen. Joulun pyhinä nousi muutaman sata grammaa ja vkl laski vähän enemmän. 

Onnea tavoitepainon saavuttamisesta! Mielenkiinnolla jään odottamaan kokemuksiasi tasausvaiheesta.

Minä en kokenut joulun aikaa ahdistavana. Ehkä tämä on alkuhuumaa vielä. Yritin kieltäytyä makeista herkuista parhaani mukaan, mutta muuten söin kaikkea toki paljon maltillisemmin kuin yleensä. 
Tämä tuntui olevan muidenkin joulunjuhlioden kaava, ruokaa jäi älyttömästi yli ja aamulla heitettiin loput jouluruoat roskikseen kun tähän asti vielä ollaan rääpitty vaihtelevasti.

Tuo biologinen optimipaino on mielenkiintoinen ajatus. Tietysti sitä toivoo, että itsellä tuo olisi lähellä tavoitepainoa..

Toi tavoitepaino onkin minulle ristiriitainen juttu. Mulla on edelleen vähän huono omatunto lääkkeen käytöstä, huijariolo. Mulla oli alkuun bmi piirua vaille 28. Ja oma ajatus on, että pitäisihän tästä itsekurilla selvitä, mutta kun ei. Kaikkea kokeiltu ja suunta vaan oli jatkuvasti ylöspäin ja keskittyen vyötärölle. Ja kolesteroli ja verenpaine korkeat.

Tavoite paino sitten- tekisi mieli tavoitella painoa ennen lapsia (bmi22). Mutta jotenkin se tuntuu väärältä, niinkuin en olisi sitä ansainnut vaan pitäisi tyytyä siihen, että saa BMIn normaalipainon puolelle.

Ehkä vaiheistan tämän. Ensin normaali BMI (toivottavasti tammikuun loppuun mennessä). Sitten BMI 23. Ja siitä vielä mahdollisesti tuohon omaan ideaalitavoitteeseen BMI 22. 

Hauskaa tässä matkassa on, että siinä missä kiloja on lähtenyt vasta vajaa viisi on senttejä vyötäröltä kadonnut enemmän. Ja kasvoista näkee, että jotain on tapahtunut. Vaatekaapin kanssa ei vielä mitään ongelmaa. Olen itsepintaisesti ostamut samoja kokoja, jotka ovat vaan enenevissä määrin puristaneet..

Ap:lle onnittelut vuoden merkkipaalusta! Voi kun me muutkin onnistuttaisiin noin loistavasti!

Vierailija
1704/1711 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mounjaroa on nyt mennyt 2,5 mg viikkoannoksella elokuun puolestavälistä lähtien. Olin joulua edeltävän kuukauden Afrikassa, ja palasin suoraan yltäkylläiseen ja varsin perinteiseen joulupöytään. 

Reissussa syöminen on vähän mitä sattuu, ja alkoholiakin kuluu. 

Vaa'alle en päässyt, ja jännitin tämän aamun ensimmäistä punnitusta kuuteen viikkoon. Oletin painon nouseen, mutta mukava yllätys oli, että selvisin reissusta ja joulusta siten, että painoa oli edelleen lähtenyt kilo. Nyt erotus lähtöpainoon on lähes 13 kg.

Suomessa rasvattomia ja proteiinipitoisia aineksia on helppo löytää, mutta afrikkalaisessa ruokakaupassa se on vähän haastavampaa:). Esimerkiksi rasvatonta tonnikalaa tai maitorahkaa ei tunnettu. Kanamunia ja kasviksia saa onneksi kaikkialta.

Kynästä lähtee tulevana perjantaina viimeiset tipat, ja nyt pitäisi päättää, jatkanko lääkitystä. Painon ei tarvitsisi enää laskea; BMI on nyt 23,2. Ostan todennäköisesti kynän kuitenkin varastoon siltä varalta, että paino lähtee nousuun.

Ei tämä pudotus olisi minulta millään onnistunut ilman lääkkeen apua. Tästä ketjusta on ollut myös paljon tukea.

a&a

Vierailija
1705/1711 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä huikea esimerkki siitä, miten lääkkeen jälkeenkin ilman lääkettä voi onnistua pitämään painonsa. Toki hän nyt on vielä laihtunut lisää. Aina pelotellaan, että lihot vaan takaisin kilosi yms. No, se nyt ei ole kyllä mikään syy olla yrittämättä edes. Itse tunnen itseni ja tosiaan jatkan lääkitystä tavoitteen jälkeenkin, jos ei tule lääketieteellistä syytä lopettaa tai tietoa, että lääke on tuhoisa elimistölle. Tuhoisampi kuin ylipaino siis. 

Mulla tosiaan on turnausväsymystä ja se paras vaikutuskin lääkkeestä on jo mennyt pois. Tai sitten olen tottunut tähän olotilaan ja siksi ei ole sitä ruokahaluttomuutta sillä tavoin kuin ekoina kuukausina. Mutta mielestäni olen suhteellisen maltillinen edelleen. Tänään päätin viiden maissa syötyäni kolme kanansiipeä (rasvaisia siipiä!), etten enää syö tänään mitään. Eihän tuollaiset tee koskaa hyvää, mutta 3kpl on mielestäni oikein sopuisa määrä tilanteeseen nähden. Aiemmin olisin syönyt ainakin 10. Söinpä kuitenkin kasan porkkanatikkuja vielä tuossa parisen tuntia sitten dipaten niitä runsaasti sinihomejuustodippiin. Oikein kaivoin niitä sinihomejuuston kappaleita sieltä mukaan. No, ei pahin mahdollinen rikos, mutta aika hanakasti meni kyllä alas. 

Itselläni nämä lomat on hankalia. Kesäloma meni, koska oli niin alkuhuumaa ja päälle lääkkeen vaikutus oli todella tuntuva nykyiseen nähden. Yritän nyt keskittyä siihen, että syön järjellä ja en liho sentään lomalla. Joulu nyt oli ja meni, mutta jos saan sen tasattua ennen töihinpaluuta, niin se riittää. Työviikkoina on paljon helpompaa. Lähden kahvin voimalla töihin, syön salaatin tai kevyen lounaan kanttiinissa lounaaksi ja sitten kello onkin jo 16 tai sitä luokkaa. Tämä on sitä opettelua samalla. Jatkossakin on lomia ja elämää, jolloin pitää osata järkeistää syömistään niin, ettei liho vaan saa pysymään painon tasaisena. Tärkeintä on oppia, että arjessa pitää osata sanoa "ei". Olen miettinyt, että itselleni sopisi pätkäpaasto. Tavallaan olen pätkäpaastonnut tämän koko ajan Mounjarolla paitsi kahvin kanssa menee maitoa. Muuten syömiset jää kyllä helposti siihen 8 tunnin sisään. 

Tänään aamulla oli hiukan jo laskenut paino. Nyt tänään 78,2kg. 

Kuukauden lukemat:

28.11.: 78,6

5.12. 77,8

12.12. 77,7

19.12. 77,9

26.12. 78,8

Että todellakin on "tasaillut". Käytännössä siis saldo kuukaudessa on 400g tällä hetkellä. Marraskuussa lähti sentään kolmisen kiloa. Mutta tältä pohjalta ponnistetaan uuteen nousuun. Annos on tällä hetkellä 6,25mg. En millään haluaisi nostaa 7,5mg, mutta pitää miettiä pistos kerrallaan. 

Ja tosi hieno lukea teidän muiden kokemuksia! 

Kymppikeiju 

Vierailija
1706/1711 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni joulu vihkoon. Oikeastaan terveellinen muistutus siitä, ettei mikään ole muuttunut, vaan kroppa on se sama vanha, joka jouluisin saa lisää massaa. Meillä ei edes ollut mitenkään paljon ruokaa. Kaksi piparipakettia ja 2 konvehtirasiaa yhteensä koko perheelle, ja molemmista on vielä jäljellä. Yksi viinipullo koko jouluksi, ja itse tehtyä täysomenamehupohjaista glögiä ilman sokeria. Meillä ei olla koskaan syöty perinteistä suolaista jouluruokaa, vaan aina terveellisemmin ja laadukkaamin. Silti tulos +1.0. Onneksi on lääkitys ja toive siitä, että tammikuussa pääsee taas normaaliin. Mietin jo, että olisi pitänyt nostaa annostusta jouluksi. Tai pitäisikö nostaa annostusta nyt? Torstai on piikkipäivä, mutta 5 mg kynä pitäisi hakea apteekista ennen pyhiä. En kyllä ymmärrä, miten voin syödä vielä vähemmän kuin mitä jo syön. Tämä epäreiluuden tunne on niin tuttu. Ei oikein lämmitä se, että esivanhemmat selvisivät nälkävuosista.

Kaikesta huolimatta mukavaa vuodenvaihdetta ja tsemppiä kaikille. Jos joltakulta irtoaa jotain viisasta, niin olisin kiitollinen.

mm

Vierailija
1707/1711 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen taitaa verrata syömäänsä jouluruokamäärää edellisen joulun määrään huomioimatta sitä, että kehon massa on voinut keventyä paljon joulujen välillä. Perinteinen suomalainen jouluruoka on juurespohjaisena kevyttä, jos laatikoihin ja joulupuuroon ei käytetä tolkuttomasti kermaa ja voita. Kehon massan vähentyessä vähentää kaikista tehokkaimmin energiaa vähentämällä rasvan määrää. Ihminen pärjää hengissä ja terveenä kahdella ruokalusikallisella rypsiöljyä vuorokaudessa, mikäli hän syö normaalirasvaista kalaa kolmella aterialla viikossa. 

Jos ja kun joulun- ja uudenvuodenvietosta on tullut plussaa, sitä ehtii kyllä laimentamaan juhlasuman jälkeen. Kannattaa keskittyä sekä riittävään proteiinin- ja kuidunsaantiin. Kauraa kehutaan luonnon omaksi Ozempiciksi ja kauralese on verrattain mautonta ainetta, jota voi lisätä kahdeksan ruokalusikallista päivän mittaan ruokiin. Se lisää kylläisyydentunnetta ja auttaa hyviä maitohappobakteereita kolonisoimaan suoliston. Siinä on proteiinia 18 grammaa sadassa grammassa. Monissa purkkipuuroresepteissä neuvotaan yhdistämään kaurahiutaleita ja maustamatonta jugurttia. Jos ei ole purkkipuuron ystävä, on varmaan helpotus tietää, että suolisto saa samat hyödyt jo sillä että sekoittaa kaksi ruokalusikallista maustamatonta jugurttia tai piimää ruokalusikalliseen kauraleseitä. 

Painolla on tapana elää välillä omaan tahtiinsa ja sen vuoksi ei kannata heittäytyä liikaa epätoivoon päivän lukeman perusteella. Kannattaa tehdä pitkän aikavälin seurantaa. Kaikenlainen stressi, myös painostressi, on myrkkyä hoikistumista ajatellen. Sen vuoksi hötkyilettämyys on hyve. 

Vierailija
1708/1711 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm, jossain määrin olen samoissa tunnelmissa. Onhan tämä turhauttavaa. Nyt olen jo yrittänyt olla kireämpi ja tänään 78,1kg. Eli vieläkään en ole päässyt edes 19.12. painoon. Alimmillaan oli 12.12. Ei se ajatus, että "okei, paino vähän pomppasi, mutta eiköhän se muutamassa päivässä lähde" kyllä toimi nyt. Syöt enemmän -> +1-2kg ja sen jälkeen syöt vähemmän -> 100g/pv pois. Jotenkin sitä ajattelee, että kun söi enemmän kuin piti ja paino nousi, niin se tasaantuu muutamassa päivässä. Enkä minäkään myönnä sentään syöneeni lähellekään niitä määriä kuin söin aiemmin jouluna. Mukana voi toki olla myös jumitusta. Sehän yleensä tulee ennemmin tai myöhemmin. Minulla ei niitä jumeja oli juurikaan 9kk:n aikana ollut. 

Annostuksen nostamisessa miettisin, että vaivaako nälkä eli naposteletko tällä hetkellä kaikkea pientä. Jos oikeasti nälkä pysyy kurissa, niin sitten en nostaisi. Tosin en itse elä oppieni mukaan, vaan olen aina nostanut annosta, kun on tullut turhautumishetki.  Mutta jos tuntuu, että haluat oikeasti lyödä ruokahalua köniin, niin voithan nostaa vaikka viikoksi välillä vauhditukseksi ja palata viikon päästä alempaan takaisin, jos homma lähtee käyntiin ja saat siitä buustin jatkaa ensi vuonna. 

Kymppikeiju

Vierailija
1709/1711 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites muilla mounjaron käyttäjillä meni joulun syömiset? 

Sain sappikivikohtauksen alkupalapöydän mädistä ja smetanasta. Olen saanut edellisen kerran sappikivikohtauksen noin 22 vuotta sitten. 

Vierailija
1710/1711 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kiitos - noin siinä varmaan kävi: eli se unohtui, että koska massaa on lähtenyt, niin pienempikin ylimäärä ruokaa tekee vaikutuksen. Tämä oli oikeastaan terveellinen muistutus siitä, ettei voi hetkeksikään herpaantua, jos aikoo pysyä hoikistuneena. Kiitos myös Kymppikeiju. Kyllä se nälkä pysyy kurissa eli en varmaan tarvitse sitä vahvempaa annosta.

mm

Vierailija
1711/1711 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo biologinen optimipaino on mielenkiintoinen ajatus. Tietysti sitä toivoo, että itsellä tuo olisi lähellä tavoitepainoa..

Toi tavoitepaino onkin minulle ristiriitainen juttu. Mulla on edelleen vähän huono omatunto lääkkeen käytöstä, huijariolo. Mulla oli alkuun bmi piirua vaille 28. Ja oma ajatus on, että pitäisihän tästä itsekurilla selvitä, mutta kun ei. Kaikkea kokeiltu ja suunta vaan oli jatkuvasti ylöspäin ja keskittyen vyötärölle. Ja kolesteroli ja verenpaine korkeat.

Tavoite paino sitten- tekisi mieli tavoitella painoa ennen lapsia (bmi22). Mutta jotenkin se tuntuu väärältä, niinkuin en olisi sitä ansainnut vaan pitäisi tyytyä siihen, että saa BMIn normaalipainon puolelle.

Yllä olevaan tekstiin vastaukseksi:

Tavoitepaino on meille jokaiselle herkkä ja henkilökohtainen asia. Se herättää paljon tunteita. Kun tavoitepaino on turvallisesti normaalipainon sisällä niin sen tavoittelusta tuskin on vaaraa, jos ei lähtötilanteessa ole kovin lihaksikas henkilö ja yhdistää painonpudotukseen lihaskuntoharjoittelun ja riittävän ravinnon, jotta välttää sen, että paino ei putoa lihasmassasta. 

Itse ajattelen tavoitepainoa myös siitä näkökulmasta, että minulla on takana jojolaihdutusta. Nyt olisi erityisen tärkeää oppia ylläpitämään saavutetut painonpudotustulokset ja päästä eroon laihdutuskierteestä. Rauhoittaa elo ja syöminen. Siksi asetin tavoitepainon normaalipainon sisällä niin, ettei minulle tulisi hetken päästä tarvetta pudottaa vielä muutamaa kiloa. Paino varmasti vaihtelee, mutta haluan kovasti eroon siitä tunteesta, että minun pitäisi laihduttaa vielä vähän. Tämä on tietysti toive, mutta ainakin nyt tavoitepainon saavutettuani olo on rauhallisen tyytyväinen. Tällä hetkellä tavoitteet kropan suhteen liittyvät lähinnä kehonkoostumuksen muutoksiin eli kiinteytymiseen ja kunnon kohottamiseen. Painon en toivo enää laskevan. Toivon painon tasaantuvan, jotta voisin saavuttaa pysyvämmän biologisen painon. 

Ja ehkä vielä sellainen huomio, että kun haaveilemme vuosien takaisista painolukemista niin kyllä minun vartaloni ja kehonkoostumukseni näin 45v on erinäköinen kuin vaikka samassa painossa 30v. Että vaikka lääkkeen avulla paino putoaa niin ihan mounjaro ei vielä nuorenna. Silti olen oikein tyytyväinen vartalooni ja olotila, se on kuin nuorella. 

Talitintti