Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1194)
Tänään 2kk aloituksesta ja paino tasan -10kg. Viimeisen viikon olen kärsinyt ruuansulatusongelmista ja ummetuksesta. On ollut huono olo ja paino on jumittanut ja seilannut ylös alas. Tänään sitten puntari kuitenkin näytti juuri sitä, mitä olin toivonutkin. Keskiviikkona kärsin niin kovasta päänsärystä, että unohdin pistää. Pistopäivä siirtyi siis torstaille. En tiedä onko joku flunssa tulossa vai mistä johtuu.
-Puolikas
Mukava kuulla sinusta Puolikas. Hienoa, että projektisi etenee suunnitellulla tavalla. Muistanko oikein, mutta oletko jo yli puolivälin tavoitteestasi?
-AP
Minulla on 7,5kg matkaa normaalipainon ylärajalle. Nyt kun näen, että lääke toimii, niin toivoisin pudottavani vielä toiset 10kg.
-Puolikas
Tavoitepainon saavuttamisesta on 11 viikkoa. Paino on pysynyt muutaman sadan gramman plus-miinus haitarissa. Vaikka kekkeri-/kaveriviikonloppujen jälkeen paino onkin korkeampi, huomasin etten enää kauhistu sitä, koska paino putoaa luontaisesti alkuperäisiin lukemiin parissa päivässä. Käyn edelleen joka ikinen aamu puntarissa.
Mitä muutoksia olen huomannut itsessäni? On ehkä aikaista verrata vajaan 3 kk kokemuksella tuntemuksia aikaan ennen painonpudotusprojektia, mutta olen joka tapauksessa huomannut, että vaikka esillä olisi jotain spesiaali herkkuruokaani, minun ei tee sitä mieli, ellei kehoni tarvitse energiaa. Aiemmin saatoin syödä ihan nautinnon takia. Olen yllättynyt tästä ja tätä kokemusta on vaikea selittää. Olen myös hankkinut joitain uusia, sopivan kokoisia vaatteita. Nyt huomaan myös itse muutoksen peilistä. Olen jotenkin helpottunut ja mieliala on iloinen. Huomasin, että ärtymykseni kasvoi painonpudotusprojektin aikana. En tiedä oliko se lääkkeen sivuvaikutus vai turnausväsymystä. Joka tapauksessa nyt huomaan positiivisuuteni palanneen ja hymyn nousseen taas kasvoille. Voi tietysti liittyä myös vuodenaikojen vaihteluun, eli mökötetään syksyt ja iloitaan keväät ja kesä:)
Ps. Tsemppiä sinulle Puolikas, olet edennyt hyvin.
-AP
Kiva ketju, kiitos aloittajalle!
Minulla on nyt kolmas viikko Ozempicia menossa. Jaoin tällä viikolla annoksen kahteen kertaan, teho ei toisaalta riitä koko viikoksi, mutta toisaalta taas tulee pahoinvointia ja verensokeri droppaa omia aikojaan. Siitä tulee päänsärkyä ym.
Tämä 2,5mg annos jo auttaa, mutta ei tarpeeksi.
Huomaan, että olen ihan hukassa siitä miten jatkossa syön. Ainoa tapa, jolla mahalaukku on kokenut tyytyväisyyttä, on tiukka keto tai rankka paasto. Näistä kun sitten repsahtaa, niin paino vain nousee entisestään. Paastolla oppinut syömään isoja annoksia ja ketosta taas kaikki ihanat rasvaiset herkut.
En siis haluaisi enää joutua noudattamaan mitään varsinaista dieettiä. Mutta toisaalta en tiedä kestääkö elimistöni enää ikinä kunnolla hiilareita. Jos voisin edes syödä suurinpiirtein samaa ruokaa kuin muut, ilman että se menee ahmimiseksi.
Paljon mietittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallinen ohje on kai, että ylipainoon yli 30BMI, mutta uskon, että saa alle tuonkin etenkin, jos on aihetta pelätä ylipainpainon tulevaisuudessa aiheuttavan sairauksia.
Minulla painoondeksi on melkein 40 enkä siitä huolimatta saanut lääkitystä.
Minä hankin Ozempicin nettilääkäriltä. Googlasin lihavuuslääkäri (vai oliko se laihdutuslääkäri) ja löytyy palveluntarjoaja jolle voi varata etäkäynnin ja hinta oli noin 300€. Määrää 6kk lääkkeet jonka jälkeen kontrollikäynti. Mukava nuorimies oli tämä lääkäri ja sain hyviä neuvoja.
Nämä kommentit ovat mainontaa eivätkä kumpikaan ole osa aitoa keskustelua. Voi miten ikävää
Minulla tuli tänään täyteen 4 viikko ja 4 pistos. 2,5mg. Painoa on tippunut näinä viikkoina 1kg. Ei taida toimia minulla. Olen syönyt terveellisemmin ja eipä tässä kyllä paljoa ole euokaakana alas saanut. En ymmärrä miksi paino ei minulla laske
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli tänään täyteen 4 viikko ja 4 pistos. 2,5mg. Painoa on tippunut näinä viikkoina 1kg. Ei taida toimia minulla. Olen syönyt terveellisemmin ja eipä tässä kyllä paljoa ole euokaakana alas saanut. En ymmärrä miksi paino ei minulla laske
Kaikilla pienin annos ei vielä vaikuta. Ei kannata vaipua epätoivoon. Lääkäri antoi ohjeeksi, että 3kk aikana painon pitäisi pudota vähintään 5%. Jos jää tämän alle niin lääke ei tehoa. Nostaisin siis annosta ja katsoisin vielä pari kuukautta ihan rauhassa. Jos mahdollista yrittäisin myös laskea kaloreita, että varmasti syöt alle sen minkä kulutat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla pienin annos ei vielä vaikuta. Ei kannata vaipua epätoivoon. Lääkäri antoi ohjeeksi, että 3kk aikana painon pitäisi pudota vähintään 5%. Jos jää tämän alle niin lääke ei tehoa. Nostaisin siis annosta ja katsoisin vielä pari kuukautta ihan rauhassa. Jos mahdollista yrittäisin myös laskea kaloreita, että varmasti syöt alle sen minkä kulutat.
Noin se varmasti menee. Lääke ei ole sinällään ratkaisu, vaan valintoja on tehtävä sen lisäksi ihan itse. Lääke voi auttaa valintojen toteutumisessa.
Tyhmänä kysyn, että onko näiden lääkkeiden laihduttava vaikutus puhtaasti siinä, että ne vie ruokahalun ja tulee syötyä vähemmän - vai onko joku muukin vaikutus?
Hurjia painonpudotuksia täällä ihmisillä - jos perustuu ihan kalorien vähyyteen niin ilmeisesti tosi pieniä kalorimääriä syötte? Onko kukaan laskenut, että paljon kaloreita menee päivässä? Eikö tuossa ole vaarana, että tulee ravintopuutoksia?
Vierailija kirjoitti:
Tyhmänä kysyn, että onko näiden lääkkeiden laihduttava vaikutus puhtaasti siinä, että ne vie ruokahalun ja tulee syötyä vähemmän - vai onko joku muukin vaikutus?
Hurjia painonpudotuksia täällä ihmisillä - jos perustuu ihan kalorien vähyyteen niin ilmeisesti tosi pieniä kalorimääriä syötte? Onko kukaan laskenut, että paljon kaloreita menee päivässä? Eikö tuossa ole vaarana, että tulee ravintopuutoksia?
Lääke lisää kylläisyyden tunnetta, jolloin syöt pienempiä annoksia ja vähentää mielitekoja, joilloin syöt ja juot vähemmän herkkuja ja esim. alkoholia. Lääke myös hidastaa ruuansulatusta, mikä ainakin minun kohdalla tuntuu automaattisesti ohjaavan aivoja välttämään esim. rasvaisia ja huonosti sulavia ruokia. Minun ei kertaakaan ole tehnyt mieli pizzaa ja olen aloittanut syömään päivittäin puuroa.
En ole vielä laskenut kaloreita, koska siihen ei ole ollut tarvetta. Paino on pudonnut kivasti laskemattakin. Toki pystyn helposti sanomaan, että syön kohtuullisemman kokoisia annoksia ja syön vähemmän ruokailujen välissä. Herkut ovat olleet minulle iso ongelma ja ne ovat nyt jääneet kokonaan pois. Myös viikonloppuisin olen useimmiten juonut viiniä, jota en enää tee. Mutta lääkkeen vaikutus perustuu ihan siihen samaan, kuin painon pudotus ilman lääkettä. Syöt vähemmän, kuin kulutat.
Jos normaalisti 2000 kaloria kuluttava, ylipainoinen ihminen, pudottaaa kalorit 1500 ja syö edelleen monipuolisesti, niin tuskimpa tuosta valtavia puutoksia saa aikaan. Itse olen aina käyttänyt monivitamiineja ja niin käytän nytkin. Lisäksi käytän satunnaisesti elektrolyyttejä.
Vaikutukset ovat yksilöllisiä. Käytän kolmatta kuukautta pienintä annosta ja elimistö tottuu lääkkeeseen ja ruokahalua rajoittava vaikutus vähenee. Toisaalta vatsalaukkuni on varmasti parin kuukauden aikana pienentynyt ja annoskokojen hallinta on sitä kautta helmpompaa.
Lääke myös tasaa insuliinin eritystä ja tämä parantaa oloani. Ennen minulla oli jatkuvasti kiljuva nälkä, josta tuli ihan huono olo. Syönnin jälkeen tuli väsymys, kunnes taas tuli seuraava nälkä. Lääkkeen käytön jälkeen tällaisia olotiloja ei ole enää ollut ja energiatasoni ovat tasaisemmat.
-Puolikas
Vierailija kirjoitti:
Minulla on menossa kolmas viikko, aloitusannoshan on 0,25 mg normaalisti? Oletko vahingossa ottanut isomman annoksen sinulle määrätystä reseptistä vai onko määrätty diabetekseen? Ja miksi olet puolittanut annoksia? Käsittääkseni niin ei saisi tehdä. Minulla on määrätty laihduttamisen tukeen, ensin 0,25 kuukauden ajan, sitten 0,5 kuukauden ajan ja sitten vasta täyteen annokseen, jota en nyt muista. Ja tuo minulle määrätty tahti on se normaali, joka yleensä määrätään laihdutuksen tueksi.
Mutta painoni on laskenut yli 3 kg eli kilon viikossa, joten sain uuden reseptin tätä pienintä annosta, kun se kerran tehoaa. Olen pyrkinyt syömään normaalisti, vaikka ei hirveästi ole nälkä ollut eli annoskoon pienentymisestä on tuo painonlasku tulosta. Koetan laihduttaa hitaammin, että elimistö tottuisi eikä ehkä tulisi niin suuria muutoksia ulkonäköön (kasvot alkavat roikkua).
Sori kun puutuin, mutta itsekin ajattelin, että sekaantumisvaara on olemassa, kun kaikenvahvuiset lääkkeet määrätään samalla kertaa.
ps. Edeltävä jatkaa kiittäen ketjusta, hyvä vinkki tuo päivittäinen punnitus. Muutaman sadan gramman heitto voi varmaan johtua myös juoduista nesteistä tai jos on menkat (itse olen jo post menopaussi-ikäinen). Suunta on kuitenkin koko ajan ollut alas ja totta sekin on, että alkoholi ei mene alas. Olisin juonut pienen lasillisen punkkua ruuan kanssa viikonloppuna, mutta sen juomiseen meni pari tuntia ja kävin välillä saunassakin ennen kun sain juotua.
Omalla kohdalla Ozempic on toiminut siis tähän mennessä loistavasti. Lievää pahoinvointia sivuvaikutuksena vain. Ja ruokahalu on hyvin heikko.
Tuo lääkärivinkki ei ollut mainos. On vain hyvin helppo tapa hoitaa asia, koska itsellä ainakin oli kynnys mennä julkiselle ja muissa palveluissa ei ollut selviä hintoja. Myös terveysjätit mainostavat laajasti omia palveluitaan, saattaisi olla jopa halvempaa.
Mutta helppous edellä menin.
T. Keski-ikäinen naisihminen
Minulla paino on tippunut noin kilon viikossa. Nyt kolmen kilon jälkeen housun vyötärö ei enää ota niin napakasti ihoon kiinni.
Olen tuon normaalin syömisen kanssa tuskastellut. Mietin tässä olisiko jossain tallessa vielä painonvartijoiden kortit 😅😅.
Painonvartijoihin menin kun painoin 72kg. Nyt 20 vuotta myöhemmin starttasin Ozempicin kanssa 106 kilon tuntumasta.
/Keski-ikäinen naisihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on menossa kolmas viikko, aloitusannoshan on 0,25 mg normaalisti? Oletko vahingossa ottanut isomman annoksen sinulle määrätystä reseptistä vai onko määrätty diabetekseen? Ja miksi olet puolittanut annoksia? Käsittääkseni niin ei saisi tehdä. Minulla on määrätty laihduttamisen tukeen, ensin 0,25 kuukauden ajan, sitten 0,5 kuukauden ajan ja sitten vasta täyteen annokseen, jota en nyt muista. Ja tuo minulle määrätty tahti on se normaali, joka yleensä määrätään laihdutuksen tueksi.
Mutta painoni on laskenut yli 3 kg eli kilon viikossa, joten sain uuden reseptin tätä pienintä annosta, kun se kerran tehoaa. O
Mounjaron aloitusannos on 2,5 mg, ylläpitoannokset 5 mg, 7,5 mg, 10 10, 12,5 mg ja 15 mg. Toimiva ylläpitoannos on yksilöllinen.
On tiistai ja tavoitepainon saavuttamisesta on nyt tasan 12 viikkoa. Viikonloppujen kekkerit ovat nyt toistuvia ja huomaan, ettei se paino viikonlopun jälkeen ihan parissa päivässä palaudukaan. Paino on nyt n. kilon korkeampi kuin alhaisimmillaan. Lisäksi santsasin eilen, se oli virhe. Nyt tarkkana, koska niin helposti paino lähtee hivuttautumaan kilo kerrallaan ylöspäin. Punnitsen itseni edelleen joka aamu ja olen ollut helpottunut, että viikonlopun syöminkien ja saunaoluiden tuomat sadat grammat ovat poistuneet parissa päivässä, mutta nyt on jotenkin tunne, että nyt on oltava erityisen tarkkana. Kokeilen painon "pysyvyyden" rajaa tavallaan koko ajan ja pitää olla tarkkana etten ylitä kriittistä rajaa siten ettei paino putoaisikaan viikonloppujen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
On tiistai ja tavoitepainon saavuttamisesta on nyt tasan 12 viikkoa. Viikonloppujen kekkerit ovat nyt toistuvia ja huomaan, ettei se paino viikonlopun jälkeen ihan parissa päivässä palaudukaan. Paino on nyt n. kilon korkeampi kuin alhaisimmillaan. Lisäksi santsasin eilen, se oli virhe. Nyt tarkkana, koska niin helposti paino lähtee hivuttautumaan kilo kerrallaan ylöspäin. Punnitsen itseni edelleen joka aamu ja olen ollut helpottunut, että viikonlopun syöminkien ja saunaoluiden tuomat sadat grammat ovat poistuneet parissa päivässä, mutta nyt on jotenkin tunne, että nyt on oltava erityisen tarkkana. Kokeilen painon "pysyvyyden" rajaa tavallaan koko ajan ja pitää olla tarkkana etten ylitä kriittistä rajaa siten ettei paino putoaisikaan viikonloppujen jälkeen.
Keskiviikko. Vieläkin 400 g viime viikonlopun jäljiltä. Vaikka 400g sinänsä ei ole käytännössä juuri mitään, niin kuitenkin jos siihen ei tartu, tulee toinen 400g jne. Nyt 3 kk on mennyt samassa painossa, joten en aio lipsua nytkään. Onneksi on puntari. Hyvä puoli on se, ettei edelleenkään ole tullut mielitekoja ja annoskoot ovat pysyneet kurissa.
-AP
Lisäys matkalle lähtijälle. Lääke säilyy huoneen lämmössä 30 vrk, joten sen aikaa säilyy ihan toilet laukussakin. Ja muistaakseni on niin, että kerran lämmittyään jääkaappiin siirto ei enää pidennä käyttöaikaa tuosta 30 päivästä pidemmäs. Apteekissa osaavat kertoa.