Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1194)

Vierailija
481/1194 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen ja tänä aamuna pääsin tavoitteeseeni. On todellinen voittaja FIILIS!!! Olen normaalipainoinen ja  painoindeksi  on 24. Aloitin painonpudotuksen kovalla  treenirääkillä kesällä. Painoa putosi liikunnan avulla  hyvin. Kun minulle sattui työmatkalla työtapaturma,  liikunta oli pakko jättää. Joten aloitin mounjaron käytön n  4 kk sitten. Tein virheitä, eli painon laskiessa  erehdyin laskemaan annoksen takaisin 2,5 mg ja samalla pidensin pistosväliä.  ÄLÄ TEE NÄIN,  ennen  kuin olet tavoitepainossa!!! Siksi piti palata 5 mg ja  kiristää dieettiä ja lisätä sisäliikuntaa. Nyt treenit jatkuvat ja olen palannut 2,5 mg ja pidennän pistosväliä.

Kiitos  AP hyvistä neuvoista ja ohjeista.  Jossakin vaiheessa huomasin, että lääkkeen vaikutus heikkeni, silti en siirtynyt 7,5 mg  annokseen. Halusin oppia  syömään oikein.

Toisena ohjeena  neuvon  syömään  proteiiniä paljon  joka aterialla. Se pitää  nälän poissa ja kilot karisee.

Tiedän,  että nyt  kamppailu  painon tasapainottamisen kanssa alkaa.  Onneksi  on  n 700 g alle  ihannepainon, joten on vähän pelivaraa. Toki viimeisen  3 viikon  aikana on  ollut juhlia riittävästi ja silti paino on  pudonnut hitaasti, mutta varmasti. Ravintolassa on ollut muutamia kertoja haasteita, kun ruokaa ei ole vaan jaksanut syödä loppuun. Vahingosta viisastuneena, en osta enää valmiiksi mitään  3 ruokalajin menyitä.

Tsemppiä kaikille!!! Tämä lääke toimii. Mutta siihen sivuun on lisättävä  liikuntaa sekä pudotettava kalomäärää. Lisäksi ennenkuin vatsalaukku pieneni, oli pakko  kestää  myös nälkää. Mutta kaikkeen tottuu. Sinnikkyyttä siskot.

60+

Vierailija
482/1194 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla sivuoireita vielä monta viikkoa aloittamisen jälkeenkin? Olen nyt pistänyt muutaman kerran 5mg ja pahoinvointia on yhä. Ruokahalua ei ole juuri lainkaan, ja vatsalaukku tuntuu ärtyneeltä. Vatsa myös turpoilee vähän väliä. Olen ottanut somac controllia ja gefilus piimää, juonut myös laimeaa elektrolyyttijuomaa. Väsymys on aikamoista. 

Paino on pudonnut muutamia kiloja, mutta ei niin paljon ja nopeasti kun kuvittelin. Syön melko vähän, keskimäärin 1200 kcl päivässä, mutta toisaalta en pysty jalan takia liikkumaan ja teen kotona etätöitä, että kulutustaan ei ole suurta. Stressiäkin on ja nukkuminen välillä huonoa, mutta niin on ollut jo monta vuotta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1194 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla sivuoireita vielä monta viikkoa aloittamisen jälkeenkin? Olen nyt pistänyt muutaman kerran 5mg ja pahoinvointia on yhä. Ruokahalua ei ole juuri lainkaan, ja vatsalaukku tuntuu ärtyneeltä. Vatsa myös turpoilee vähän väliä. Olen ottanut somac controllia ja gefilus piimää, juonut myös laimeaa elektrolyyttijuomaa. Väsymys on aikamoista. 

Paino on pudonnut muutamia kiloja, mutta ei niin paljon ja nopeasti kun kuvittelin. Syön melko vähän, keskimäärin 1200 kcl päivässä, mutta toisaalta en pysty jalan takia liikkumaan ja teen kotona etätöitä, että kulutustaan ei ole suurta. Stressiäkin on ja nukkuminen välillä huonoa, mutta niin on ollut jo monta vuotta. 

Ei ole ollut tuollaisia oireita jatkuvasti. Alkuun oli muutamia viikkoja väsymys, mutta sitten se meni ohi. Pelkään kyllä, että väsymys iskee taas, jos nostan annosta. Kerran oli ehkä 1,5 viikkoa kestävä jakso, että oli vastaavia vatsaoireita, mutta nekin onneksi meni ohi. Toivottavasti ei tule uudestaan, koska olin jo vähän huolissaan, että onko joku oikeasti vialla. Kalorimäärä kuulostaa todella vähältä, ellet ole todella pienikokoinen. Tiedätkö mitä kokoisesi ihminen keskimäärin kuluttaa päivässä? Mietin, etttä voiko väsymys johtua siitäkin, että saat niin vähän energiaa?

-Puolikas

Vierailija
484/1194 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa 60+,

onpa hieno lukea. Tuo viimeisten kilojen rypistäminen on kyllä tiukkaa puuhaa. Paljon onnea, saa iloita ja tuulettaa. Mahtavaa. Vaikka kuinka on lääke apuna, itsellään se paino ei putoa. Onkin ollut kannustavaa seurata määrätietoista etenemistäsi, mukava myös että liikut aktiivisesti. Miten aiot hoitaa lääkkeen lopetuksen?

Minulla oli apuperin 1,5-3 kk:n suunnitelma lääkkeen alasajoon, mutta omien tuntemusten ja lääkkeen haittavaikutusten uhkakuvien myötä päädyin oletettua nopeampaan alasajoon. Koska pitkäaikaisia tutkimustuloksia lääkkeen lopettamiseen liittyen ei ole, koin olevani omalla tutkimusmatkallani sen suhteen, miten alasajo juuri minulle toimii.

Ensimmäinen alasajovaiheen pistos tavoitepainon saavuttamisen  jälkeen olisi ollut jo 1-2 päivän päästä. Pidensin pistosväliä yhdellä päivällä ja pistin pienennetyn  annoksen, vain osan 5 mg annoksesta. Seuraavan pistosvälin olin suunnitellut vielä muutaman päivän pidemmäksi, mutta jännitin sitä, kasvaako nälkä ja ehkä koinkin isompaa nälkää joko oikeasti tai psykologisen vaikutuksen takia, joten pistin seuraavan vielä enemmän pienennetyn annoksen taas 8 pv kuluttua. Sen nälkää hillitsevän vaikutuksen kehittymiseen kului pari päivää. Kolmas ja viimeinen pistosväli oli 10 pv ja pistin vajaat 2,5 mg. Tuossa vaiheessa olin jotenkin henkisesti valmis lopettamaan ja aloin laskemaan lääkkeen puoliintumisaikoja ja sitä sitä, koska kehossani ei olisi enää lääkejäämiä.  Myöskään en huomannut enää mitään nälän tunteen palaamista vaikka annos oli pieneni ja lopetin pistämisen. Varustauduin takaiskuihin tilaamalla 4 viikon annoksen 2,5 mg annoksia apteekkiin, mutta en sitten lopulta hakenut niitä vaikka olin lääkkeen maksanutkin. 

Tavoitepaino on pysynyt nyt 3 kk muutaman sadan gramman haitariliikkeellä kohdillaan. Radikaalein muutos on se, että minun ei tee mieli ruokaa ruuan takia,  ja huomaan syöväni perusarjessa pääsääntöisesti itsekkäästi. Eli sitä mistä pidän ja silloin kun kehoni sitä pyytää, en kohteliasuudesta tms. Silloin painoni pysyy kiitettävästi kohdillaan. Toisinaan joudun tästä huolimatta huomioimaan sosiaaliset tilanteet ja syömään myös muut ihmiset huomioiden esim. asiakas- ja kaveritapaamisissa. Ne menee välillä hyvin ja välillä taas ei. Silloin huomaan kokevani syyllisyyttä/morkkista ja yleensä juuri nuo lounaat näkyvät myös puntarissa ja sitten taas skarppaan tietoisesti. Eli opeteltavaa on edelleenkin ja tämän hetkinen opettelun aihe on kyky syödä itsekkäästi myös sosiaalisissa tilanteissa. Siten ettei muut kiinnitä siihen huomiota, mutta itse on tyytyväinen. 

Olen rakentanut itselleni vuoden aikataulun, jona aikana haluan  saavuttaa tilanteen, joss painoni pysyy itsestään nykyisissä lukemissa vaikken painoani säännöllisesti seuraisikaan. Tuosta tutkimuksenkin mukaan kriittisestä ensimmäisestä vuodesta on nyt takana neljännes. Paljon olen oppinut, mutta vielä on opeteltavaa toimintatavoissa, joiden haluan muodostuvan luonteisiksi. 

-AP

Vierailija
485/1194 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino ei tipu, jos syön kovin paljon enemmän kuin tuon 1200 kcl/pvä, vaikka olen merkittävästi ylipainoinen. Muutaman viikon ajan Mounjaron aloituksesta söin vähän enemmän, ehkä 1600 kcl/pvä, mutta paino ei laskenut moneen viikkoon juuri yhtään. Vasta nyt kun siirryin 5 mg annokseen ja etovan olon takia syön vähemmän, on paino alkanut laskea. 

Aivosumu ja väsymys on aika kurjaa kyllä, mutta jotenkin kestettävissä jos paino putoaa. Voi olla, että liian väjäinen ruoka aiheuttaa näitä oloja. En tiedä onko minulla joku aineenvaihdunnallinen sairaus tms mutta enempää ei kärsi syödä! Silloin kun en laihduttanut, söin max 2000 kcl päivässä ja silti paino pysyi lähes sairaalloisissa lukemissa.  

Vierailija
486/1194 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te saatte tällä hetkellä kyseistä ainetta? Koko Pirkanmaalta loppu 😏

Vierailija
487/1194 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te saatte tällä hetkellä kyseistä ainetta? Koko Pirkanmaalta loppu 😏

Katsoin, että injektiopulloa olisi vielä jonkin verran apteekeissa. Mutta tarvitset uuden reseptin ja mahdollisesti diabeteshoitajan tms antaman opastuksen annoksen ottamiseksi insuliinineulalla pullosta jne. Joskus apteekeissa voi olla diabetekseen erikoistuneita farmaseutteja, mutta ei välttämättä 

Vierailija
488/1194 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitin että infektiopullojen myynti loppuu ja jää pelkästään valmiit kynät käyttöön

Vierailija
489/1194 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla ei ole ollut noita halvempia injektiopulloja pariin kuukauteen.

Itse olen koko ajan käyttänyt Lillyn Mounjaro Kwikpeniä. Kallista, mutta ei  ole tarvinnut puljata neulojen ja ruiskujen kanssa.

60+

Vierailija
490/1194 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitin että infektiopullojen myynti loppuu ja jää pelkästään valmiit kynät käyttöön

Olet oikeassa! Sotkin Wegovyyn, jossa myös näyttää olevan saatavuusongelmaa

Vierailija
491/1194 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos AP kannustuksesta ja "tuuletukseni"  ymmärtämisestä. Kiitos  kun kerroit omasta lopetuksestasi, sain  siitä vinkkejä. Pistospäiväni olisi ollut perjantai-lauantai, mutta pistäminen on esissä tänään. En ole pitänyt kiirettä,  koska painoni on pudonnut edelleen 500g.  Aion pistää siis tänään 2,5 mg. Seuraan tehoa ja mahdollisesti pistän seuraavan taas 1-2 pv myöhennetyssä aikataulussa. 

Olipa upea tunne päästä  pyöräilemään ulos merenranta maisemiin, jossa katupölyä on vähemmän. Ehkä tuo n 60 min pyöräily sai aineenvaihdunnan kiihtymään. Saa nähdä mitä vaaka näyttää huomen aamulla tämän päivän pyörälenkin jälkeen. 

Itselleni liikunta on käynnistänyt aineenvaihdunnan, ei pelkkä lääke riitä  mihinkään.  Nyt olen lukenut artikkeleita kuinka  tärkeä on liikkua ja tehdä lihaskunto harjoitteita,  ettei lihakset katoa 19- 20  kg laihduttamisen  aikana. Jatkan edelleen  runsasta proteiinin  syömistä.

Ei niin  hyvää, ettei jotakin pahaa. Kaulaani ja  kasvoihin ovat ilmestyneet rypyt ja juonteet. Mutta seuraavaksi on etsittävä hyvä kosmetologi, joka voi auttaa :-)

Tsemppiä kaikille!

60+

Vierailija
492/1194 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaa yrittää saada uniasiat kuntoon. Huono unenlaatu jumittaa painonkin. Itselleni lääkäri määräsi vahvan melatoniinin ja nyt kolmen kuukauden kuurin jälkeen älykellokin näyttää, että saan vihdoin ja viimein tarpeeksi syvää unta. Otin tietenkin kaikki muutkin keinot käyttöön jo ennen vahvan melatoniinin määräämistä.

Paino on lähtenyt laskuun, mutta vyötärö ei kapene. Stressiä ei ole. Vaihdevuodet rikkoivat unen rakenteen hakkelukseksi muutama vuosi sitten. Päiväväsymys tekee myös pöhnäisen ja pahoinvoivan olon. Kuvotusta hoidan ihan jääpaloja ja sokeritonta mentholpastillia imeskelemällä. 

Vierailija
493/1194 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos AP kannustuksesta ja "tuuletukseni"  ymmärtämisestä. Kiitos  kun kerroit omasta lopetuksestasi, sain  siitä vinkkejä. Pistospäiväni olisi ollut perjantai-lauantai, mutta pistäminen on esissä tänään. En ole pitänyt kiirettä,  koska painoni on pudonnut edelleen 500g.  Aion pistää siis tänään 2,5 mg. Seuraan tehoa ja mahdollisesti pistän seuraavan taas 1-2 pv myöhennetyssä aikataulussa. 

Olipa upea tunne päästä  pyöräilemään ulos merenranta maisemiin, jossa katupölyä on vähemmän. Ehkä tuo n 60 min pyöräily sai aineenvaihdunnan kiihtymään. Saa nähdä mitä vaaka näyttää huomen aamulla tämän päivän pyörälenkin jälkeen. 

Itselleni liikunta on käynnistänyt aineenvaihdunnan, ei pelkkä lääke riitä  mihinkään.  Nyt olen lukenut artikkeleita kuinka  tärkeä on liikkua ja tehdä lihaskunto harjoitteita,  ettei lihakset katoa 19- 20  kg laihduttami

Rypyt ja juonteet ovat pikkujuttu siihen verrattuna, että terveys paranee. Katsoin itse eilen aika hurjan plastiikkakirurgin videon, jossa tehtiin kaulan ja alakasvojen kohotus. Siinä vedettiin oikein kunnolla nahkaa kireälle korvia ja korvantakusia myöten. Arvet tulevat sinne. Leuan alta imetty rasva vielä puhdistettiin ja injektoitiin takaisin leikattavan kasvoihin oikomaan kasvojen ryppyjä. Tulos oli kyllä hyvä sinällään tavallisen näköisellä naisella, joka antoi julkaista leikkausvideonsa ja valokuvansa ennen ja nyt koko maailmalle. Iloa hänelle tuli varmaan loppuiäkseen toimenpiteestä. 

Vierailija
494/1194 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten itsensä pistäminen on sujunut? Arastalen sitä. Tabletti olisi minulle hempompi.

Vierailija
495/1194 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni liikunta on käynnistänyt aineenvaihdunnan, ei pelkkä lääke riitä  mihinkään.  Nyt olen lukenut artikkeleita kuinka  tärkeä on liikkua ja tehdä lihaskunto harjoitteita,  ettei lihakset katoa 19- 20  kg laihduttami

Hei 60+,

hyvin samanlaisia kokemuksia. Paino putosi vielä n.1,5 kg sen jälkeen kun aloitin painon tasaamisen. Aiemman elämänkokemuksen kautta tiedän, että kohdallani yksi haaste on painon pudottamisen lopettaminen. Kun on hyvä vauhti päällä, voi alkaa  ajatella, että "vielä 2 kg". Siihen en halunnut sortua, koska se ei ole hyvä juttu. Siksi minua hieman hirvittikin, kun paino laski edelleen. Oma työnsä on siinä että löytää energian saannin ja kulutuksen tasapainon.

Aineenvaihdunnan osalta esim. vatsani toimi varsin normaalisti ja hyvin Mounjaron aikana, paremmin kuin ennen lääkitystä. Lääkkeen lopettamisen jälkeen oli n.2 viikon jakso kun tuntui että vatsa palaa aiemaan jumittuneeseen elämään, mutta ei. Sitten vatsa alkoi taas yhtäkkiä toimimaan normaalisti ja näin "tavallisesti" vatsani ei ole toiminut koko aikuisen elämäni aikana. Kaikkein eneiten kuitenkin iloitsen siitä, että mielitekoni ja suhteeni ruokaan on muuttunut jotenkin huomaamatta. Se tuntuu todella hyvältä.

-AP

Vierailija
496/1194 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoitepainon saavuttamisesta on nyt tasan 13 viikkoa. Paino on pysynyt samassa haitarissa kuin aiempinakin viikkoina ja mielitekoja ei ole tullut.

-AP

Vierailija
497/1194 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nykyään ongelmia annoskokojen kanssa. Etenkin, kun iskee nälkä, syön nopeasti ihan liikaa ja tuntuu, että vatsa räjähtää. Lääke ei tee enää mitenkään ällöä oloa, joten syöminen on helppoa. Vatsalaukku on vain pienentynyt. En tiedä miten sitä osaisi opetella annostelemaan oikein? 

Tänään puntari näytti -12,9kg. Hitaasti, mutta varmasti etenee.

-Puolikas

Vierailija
498/1194 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosien aikana kokeillut useampaakin laihdutuslääkettä ja ne ovat ilahduttavan toimivia, mutta yhdelläkään en ole saanut painoa terveelliselle tasolle. 

Jokaisen lääkekuurin loputtua minut on vallannut aivan käsittämätön, loputon syömisen himo. Tämä laihdutuksen jälkeinen nälkä on jotain sellaista mikä saa ihmisen ihan hulluksi ja mikään määrä ruokaa ei tunnu sitä helpottavan ennen kuin paino on noussut korkeammaksi kuin mitä se on ennen ollut.

Ai miksikö olen lopettanut lääkkeet? No sivuoireet ovat käyneet liian koviksi ja onhan ne kalliitakin.

Olen siis lihonut yli 40 kiloa laihdutuslääkekuurien takia. Nyt olen heittänyt toivoni että koskaan saisin itseäni tervepainoiseksi....

Vierailija
499/1194 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S1988

Oletko siis kokeillut myös tätä Mounjaroa?

Vierailija
500/1194 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IS Extran laihduttaja laihduttaa Mounjarolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme