Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1193)
Reilu 6 viikkoa aloituksesta ja painoa on pudonnut noin 8kg. Toivoin, että 2kk jälkeen olisin pudottanut yhteensä 10kg, mutta saattaa jäädä haaveeksi. Helmikuussa on ollut joka viikko joku tilaisuus, jossa olen syönyt jotain epäterveellistä ja juonut muutaman lasin viiniä. Tämän viikon olen ollut flunssassa, enkä ole liikkunut ollenkaan. Ylipäätään liikuntaa en ole vielä harrastanut tosissaan. Olen yrittänyt 2 kertaa viikossa tehdä jotakin, kuten käynyt rivakalla kävelyllä tai uimassa. Kuntosalin aloittaminen on ollut myös työn alla.
Painon putoamistahti on siis hidastunut. Jos tähtäisin vain maksimaalisen nopeaan painon pudottamiseen siirtyisin seuraavana 5mg kynään. En kuitenkaan aio tehdä sitä, sillä väsymys ja aivosumu ovat poistuneet. Haluan välttää niitä niin pitkään, kuin mahdollista ja yritän nyt ensin panostaa kunnolla liikuntaan. Minua ei haittaa, vaikka paino putoaa hitaasti, kuhan kuitenkin putoaa. Nostan annosta vasta, kun paino jumahtaa paikoilleen. Yksi vaikuttava tekiä voi olla myös alkoholi. Tammikuussa sosiaalinen kalenteri oli lähes tyhjä ja en juonut ollenkaan. Toivotaan, että maaliskuussa olisi myös hiljaista sillä rintamalla.
Vaatteet tuntuu jo nyt ihanan väljiltä ja tilasin salivaatteet yhtä kokoa pienempänä, kuin mitä olen aiemmin käyttänyt.
-Puolikas
Hei ! Onneksi löysin tekstisi. Osaatko kirjoittaa minulle kattavan paketin miten pistän. Minullakin liuos pullossa. Oletko vaihtanut neulaa lääkkeen oton jälkeen pullosta ? Minulle sattui huono farmaseutti ei osannut antaa neuvoja. Tänään pitäisi lääke aloittaa. Olen kiitollinen. Kaikesta neuvosta asiaan liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Hei ! Onneksi löysin tekstisi. Osaatko kirjoittaa minulle kattavan paketin miten pistän. Minullakin liuos pullossa. Oletko vaihtanut neulaa lääkkeen oton jälkeen pullosta ? Minulle sattui huono farmaseutti ei osannut antaa neuvoja. Tänään pitäisi lääke aloittaa. Olen kiitollinen. Kaikesta neuvosta asiaan liittyen.
Hei,
olen pistänyt liuoksena. Ensimmäisen pistoksen pisti hoitaja ja näytti miten homma toimii. lääkkeen ulosveroneula oli tosi pitkä ja kun lääke oli ruiskussa ja ilmat naputeltu pois vaihdoin varsinaisen pistämisneulan. Eli kaksi eri kokoista neulaa.Kannattaa käydä yksityisellä tai julkisella se ensimmäinen pistos ja pyytää vinkit. Pistin aina vatsaan. -AP
Hei Puolikas, mukava kuulla edistymisestäsi. Painosi on pudonnut hyvin. Olen kirjannut ylös oman etenemäni ja tahti oli hyvin samanlainen kuin sinulla on. 6 viikon kohdassa 8 kg ja 8 vkon kohdassa 10,4 kg. Joten tavoitteesi 10 kg:sta on ihan realistinen. Vaikka matkan varrella oli 2-3 viikkoa, jolloin paino laski vain 100g, suurin hidastuminen lopulta tapahtui viikolla 16 ja siitä seuraavat 4 viikkoa tahti hidastui yli puolella, mutta eteni kuitenkin.
Tuo on mukava tunne kun vaatteet on aiempaa väljempiä eikä mikään kiristä. Muutenkin huomaan, että aiemmin hankin huomattavasti tiukempia vaatteita kuin nyt. Aiemmin olisi varmasi hankkinut numeroa pienempiä asuja kuin nyt. Eli saisin kyllä pingotettua itseni pienempään vaatekokoon, mutta jotenkin näkökulmani on muuttunut. Kukaan ei näy onko vaatekokoni 38, 40 tai 42. Ulkoilutakin ostin kokoa 44, koska on kiva että sinne voi laittaa alle vaikka millaista pukeutumista. Koko 40 olisi kyllä myös istunut päälle, mutta sitten en voisi laittaa sinne alle kovinkaan paksusti neuleita neuleen päälle. Muutoinkin eri vaatteiden koot vaihtelee kovin. Tällä hetkellä miellyttävin/sopivin koko on 40 - 42. Se on ihan ok, koska en kuitenkaan ole enää mikään teini.
Käyn edelleen joka aamu puntarissa, tänään aamupainoni oli 68,1 kg, joten paino on pysynyt varsin hyvin kurissa. Tosin minulle ei myöskään ole mielitekoja. Huomaan kyllä toisinaan ajattelevani paljon ruokaa. En siten että minun tekisi jotain mieli, vaan siten että mietin mitä olen syönyt mitä voi vielä syödä. Valitettavasti koen toisinaan myös syyllisyyttä, jos olen mielestäni syönyt jotain mitä, olisi voinut jättää syömättä. Eli vielä on tekemistä sen suhteen etten syyllistä itsenäni. Tosin tavoitepainon saavuttamisesta on vasta vajaa 9 viikkoa. Tämän vuoden lopulla olen vaiheessa, jolloin syyllisyyden tunne tulee olla selätetty.
Vaatekokomerkintä on täysin viitteellinen. Jokaisella mallimestarilla oma käsityksensä siitä, kuinka lähellä kehoa vaatteen pitää istua. Nykyään mallimestarin hommat on ulkoistettu aasialaisille ja heistä jokainen ei ole nähnyt eurooppalaista ihmistä. Tärkeintä on, että tuntee olonsa vaatteessa hyväksi ja vaatteen mukavaksi. Sen kokonumeron voi leikata pois jos se vaivaa mieltä.
Minulla on vaatteita välillä S-XXXL. Se XXXL-toppi on muotoileva alusvaate, joka puristaa kyllä lihat kasaan. Ikävä kyllä se on 100% tekokuitua ja hiostava.
Oli pakko palata 5 mg annokseen painon nousun takia. Nyt kestän tässä annostuksessa, ennen kuin 2 - 2,5 kg ovat kadonneet. Vuorokaudessa katosi makean himo sekä samoin nälän tunne.
Haluaisin kuulla mitä sinulle Mounmama kuuluu? Toivottavasti voit hyvin.
60+
Olen löytänyt kuvottavaan oloon hyvän konstin.
Laitan elektrolyyttijauhetta veden sekaan pari kertaa päivässä niin huono olo poistuu.
Itsellä toimii....
Heips,
Tänään päätettiin lopettaa Mounjaro, kun 18vk tapahtu vaan -8kg. Eikä järkeä nostaa annostakaan, kun testattiin 5mg 4päivän välein, eikä tullut enää kylläisyyden tunnetta. Ilmeisesti vaatis 12,5mg tai 15mg ylläpitoannokset, mut ei järkeä taloudellisesti, kun oma kipuraja 300e/kk
Sinäänsä maaginen 8kg, kun muilla laihdutuslääkkeillä ollut sama. Sinäänsä hyvä, kun ettei edellisestä tullut kilot takaisin. Eli vuodessa kuitenkin -16kg lähtenyt.
Nyt kokeillaan sit Ozempiciä, jos se taas auttaisi -8kg/18vk. Niin sit lähestytään maagista 100kg
Todella paljon onnea laihduttamisen merkeissä🙏
10 päivän päästä tulee 2kk täyteen ja tänään paino -9,4kg. Ehkäpä sittenkin mahdollista, että menee 10kg rikki. Siitä sitten 7,5kg matkaa normaalipainon ylärajaan. Ihan mieletöntä. Minulla ei ole selkää tavoitepainoa mielessä, mutta haluan olla normaalipainoinen.
Olen myös käyttänyt elekrolyyttijauhetta aina tarpeen vaatiessa. Auttaa hyvin huonovointisuuteen.
-Puolikas
Nosto. Itselläni vaihdettiin juuri Ozempic Mounjaroon. O:lla ei enää pudonnu paino pitkiin aikoihin. Katsotaan mitä tästä tulee.
Mikä on ollut suurin annos minkä olette ottaneet?
Onko joku esim. käyttänyt 10mg?
Ja kuinka paljon olette saaneet mounjarolla pudotettua painoa?
Kiitos!
Tänään 9 viikkoa tavoitepainon ohittamisesta. Aamupaino on pysynyt hyvin kurissa, tarkkailen sitä kuuliaisesti ihan joka aamu ja kertaalleen jouduin jo tekemään tiukemman korjausliikkeen.
Ensi viikonloppuna on tulossa pitkä viikonloppu pe-su. Kavereita on tulossa kylään, paljon erilaista tarjottavaa, monen ruokalajin menuut jne. Hieman jännittää tai ehkä pidemminkin mietityttää. Vaikka miten opettelin 20 viikkoa suupalojen kokoa, annosmääriä ja hitaasti syömistä, niin muistutan niistä edelleen koko ajan itseäni. Toisaalta olen oppinut pyörittelemään lautasellani sitä minulle sopivaa annoskokoa ja nautiskelemaan siitä, mutta kyllä myäs mietin sitä.
Vaikka käytössäni oli mounjaro, rajoitin ruokailuani ja kaloreita hyvin tietoisesti paljon. Osin siksi, että lääkkeen hinta hirvitti enkä ollut valmis odottamaan mitä sen avulla tapahtuu, joten nälän tunne seurasi minua koko prosessin jne. Nyt kun mietin, niin ehkä se on yksi syy siihen, että lääkkeen lopettamisen jälkeen ei ole ollut (vielä) mitään haasteita. Tosin jos painon hallinta helpottuu tutkimustiedon pohjalta vuoden jälkeen, niin taitettuna tästä maagisesta ajasta on 17,3%. Eli paljon on vielä matkaa edessä.
Toisaalta se mitä omasta mielestäni opin, on se, että jos lääkettä käyttää, niin:
- Ei kannata lopettaa tai rajoittaa lääkettä ennen tavoitepainon saavuttamista
- Kannattaa opetella kokemaan myös nälän tunnetta lääkkeestä riippumatta ja tarkkailla ja rajoittaa energian saantia
- Saa olla tyytyväinen edistymisestään ja toisaalta opetella myös sietämään turhautumisen tunnetta, silloin kun ei etene haluamallaan tavalla.
- On tärkeää keskittyä ja kiinnittää huomioita annoskokojen pienuuteen, suupalojen riittävän pieniin kokoihin, pureskella kauan makuja suuhun, keskittyä syömiseen - ja minulle makujen ystävänä se yksi erittäin tärkeä asian on se, että syö vain hyviä ja laadukkaita, omaan makumaailmaan sopivia ruokia. Lautaselle voi jättää sen, mikä ei ole huippua tai ei maistu hyvältä. Ei kannata kerätä kaloreita keskinkertaisuuksista.
- Lääke on elämäntaparemontin, ruokailutottumusten muutosten ja painonpudotuksen tuki, mutta ei missään tapauksessa ratkaisu niihin tai irrallinen laihdutusväline. Lääke on erinomainen apu silloin, kun tekee itse pitkäjänteisiä päätöksiä, paljon ajatustyötä ja sparrausta päänsä sisällä. Kukaan muu sitä ei voi tehdä kuin itse.
Kiitos teille kaikille. Tämä viestiketju on ollut ja tulee olemaan minulle tärkeä osa kokonaisuutta. Olen kokenut tiukkoina hetkinä sisäistä tilivelvollisuutta tai jotain. Sittemmin, kun olemme saaneet tänne mukaan lisää tunnistettavia matkalaisia (ainakin 60+,Puolikas, Mounmama), olen saanut myös lisää voimaa tällä tiellä pysymisen.
Tsemppiä meille kaikille. Tuo voi kuulostaa kliseeltä, mutta täällä jos missään nuo sanat on vaan niin täynnä juuri sitä, mitä niissä lukee.
-AP
Puolikas-
Mahtavaa. sinulla etenee hyvin. Tavoitat kyllä 10 kg. Sinulla on ollut hyvin sama tahti kuin minulla oli. 8vko 10,4 kg ja kalenterin mukaan 2 kk 10,5 kg. Sinulla on tuohon vielä 10 pv, joten rytmistä riippuen olet vähintään samoissa tai 11-11,5 kilossa. Se aina riippuu missä jumi tulee ennen kuin taas lähtee eteenpäin. Olet kyllä aikamoisessa vireessä. Onpa mukava lukea että homma etenee. Tuo elektrolyyttijauhe taas oli minulle ihan outo asia, en ole koksaan kuullutkaan koko hommasta.Onneksi siis minulle ei tullut mitään pahoinvointia:)
-AP
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ollut suurin annos minkä olette ottaneet?
Onko joku esim. käyttänyt 10mg?
Ja kuinka paljon olette saaneet mounjarolla pudotettua painoa?
Kiitos!
Aloittaessani olin tyytyväinen, kun lääkäri kirjoitti heti vuoden reseptin ihan kaikkia annoskokoja aina 15 mg saakka. Minulla kuitenkin lääke toimi hyvin jo 5 mg annoksena, joten en nostanut korkeammaksi. Tavoitteeni oli -20kg ja siihen meni 4 kk ja 3 viikkoa. Toimi minulla, samalla kyllä myös tietoisesti laihdutin, eli en ollut ihan lääkkeen varassa.
Tänään on tiistai ja tavoitepainon saavuttamisesta nyt 10 viikkoa. Viime viikonloppuna oli taas kaveriviikonloppu. Paljon erilaista tarjottavaa, monen ruokalajin menuut jne. Lopputulos sama kuin kerran ennenkin, eli aamupaino oli maanantaina 500g enemmän kuin ennen viikonloppua. Siis taas pinnistellään, jotta se myös katoaa niin kuin viimeksikin.
Ensi viikonloppuna on naistenpäiväkekkerit ja koska nämä viikonloput on nyt näin peräkkäin, niin minun on kyllä pidättäydyttävä tarkemmin kaikesta tarjoiluista. Eli nyt on vain nöyrryttävä ja kehitettävä näihin kaveriviikonloppuihin selkeä toimintamalli, jotta edessä ei joka tapaamisen jälkeen ole puolen kilon kiristystä. Vaikka puolen kilon kiristys on sujunut ihan mallikkaasti, niin se ei kuitenkaan toimintamallina ole kestävä. Tänään tuosta tuolesta kilosta oli puntarissa enää 200g, mutta kuitenkin. Melkomoista opettelua tmä on.
-AP
Eikös elämä ole tarkoitettu elettäväksi, ei pelkästään kurinalaiseksi painontarkkailuksi, jossa koko ajan kytätään painoa? Älä ainakaan käy pihtailemaan kaveriviikonloppuja! Ei kenenkään paino ( ainakaan minun) kestä joka päivä samana.
Ymmärrän, että olet saavuttanut hienon tavoitteen ja haluat pysyä siinä, mutta..... silti sinun on pystyttävä elämään painon vaihteluiden kanssa. Silti ei varmaankaan kannata päästää painoa karkaamaan liian kauas. Aikamoista tasapainoilua.
Tunnistan samoja "nipotuksen piirteitä" itselläni. Minulta pääsi lipsahtamaan jossakin vaiheessa 2 kg paino ylöspäin. Siinäpä sitten meni melkein 2 viikkoa, kun sain painon tasattua. Silti ajattelen, että naisten viikonloppu oli sen arvoinen. Toki tein päätöksen, että en halua laittaa noin överiksi yhden viikonlopun aikana. 1 kg on maksimi.
Itselläni on omaan tavoitteeseen 500 - 700 g ja tuntuu että painon pudotus on hidastunut ja turnausväsymys on meinannut ottaa vallan. Yksi ruokailu Nepalilaisessa ravintolassa sai 300 g painon heilahduksen. Nyt olen oppinut, millä saan kertyneet kilot nopeiten pois.... liikkuminen. Ajan kuntopyörällä, pyöritän vannetta ja koetan kävellä jos polvi antaa myöden.
On ollut upeaa kaivaa vaatekomeron alahyllyn perältä housuja, jotka eivät ole mahtuneet päälle 8-vuoteen. Nyt ne ovat kuin uusia. Samoin viikonloppuna kokeilin kesämekkoja, jotka olen ostanut tyttäreni häihin v 2017 ja nyt ne odottavat kesää ja lämpimiä ilmoja. Mekot mahtuivat päälle. Aika voittaja fiilis.
Ihana kuulla teidän kuulumisia. Kiva kun "ryhmään on liittynyt" myös lääkkeen vaihtajia. Mielenkiintoista kuulla teidän kuulumisia jatkossakin. Ihana AP kun jaat nyt eri vaiheen katsauksia, meille muille opiksi. Toivottavasti en loukannut sinua, kun kirjoitin suoraan. Haluan herätellä olemaan armollisempi itseään kohtaan. Täällä eletään vain kerran. Puolikas odotan jo sinun kertomusta edistymisestä. Hienosti on sinun paino pudonnut.
Tsemppiä kaikille. Periksi ei anneta! Silti nautitaan jokaisesta päivästä, etenkin niistä terveistä päivistä. Iloitaan auringosta, keväästä ja kevyemmästä elosta.
60+
Hei käytän Mounjaroa jo kolmas kk, paino on tippunut 8 kiloa, olen ollut tyytyväinen tähän lääkkeeseen. Käytin ennen Ozempic mutta ei tehonnut enää. Pistän edelleen 2,5 annoksen liuospullosta.
Lähdemme ulkomaille kk päästä, uskallanko ottaa lääkkeen mukaan ihan matkalaukkuun, säilyykö ilman jääkaappia Ollaan reissussa 15 päivää, ajattelin pistää siellä kaksi kertaa.
60-
Kirjoitat viisaasti 60+. Laihdutus- ja painonhallintaprosessissa on olen pyrkinyt välttämään ehdottomuuksia, mutta sitten tulee se mutta :) ....Itseni tuntien olen sitoutunut seuraavaan vuoden ajanjaksoon, jolloin tavoitteeni on oppia ylläpitämään saavutettu paino ja siksi tartun muutoksiin heti. On paljon haastavampaa pudottaa tässä vaiheessa 3 kg, kuin ottaa kiinni puolesta kilosta. Haluan oppia viettämään kaveriviikonloput siten, että niiden jälkeen paino luontaisesti palaisi uomiinsa. Nyt se ei vielä palaudu itsestään eli opettelun vuosi on edessä. Uskon kuitenkin, että kehoni saa jutun juonesta kiinni tämän vuoden aikana ja opin pitämään annoskoot kurissa myös kaveriviikonloppuina. Se ei tarkoita missään tapauksessa kieltäytymisiä, mutta kylläkin annoskokojen suhteuttamista vastaamaan tarvetta. Kevät, kesä ja syksykin tulevat olemaan tässä oikea opettelun tehokausi, koska koko ajan on jotain.
-AP
Hei sinulle matkalle lähtijä!
Mounjaroa ei voi laittaa matkalaukkuun ruumaan koska se jäätyy.
Sen voi ottaa käsimatkatavaroihin mutta sulla pitää olla apteekista lappu että eivät ota sitä pois.
Olen reissannut tosi paljon ja monesta hotellista löytyy respasta jääkaappi mihin lääkkeen voi laittaa, jos omassa huoneessa ei ole jääkaappia.
60+
Onpa kiva kun kirjoitit. Olenkin miettinyt mitä sinulle ja Puolikkaalle kuuluu.
Tuo loppukiri on kyllä haastavaa ja minulla se oli myös turhauttava ja turnausväsymyskin nousi pintaan. Miten ihmeessä lopun 1-3 kg voikin olla niin sinnikkäästi kiinni kehossa. Koska loppu oli niin hidasta, meinasin omalla kohdalla jo siirtää tavoitetta. Onneksi en siirtänyt, koska nyt motivaatio pysyä tavoitteessa on korkealla. Minulla ylläpitoannos oli 5 mg. Lopussa kun tuntui ettei etene mihinkään, pistin 1-2 krt 7,5 mg. Tosin jouduin silloin ostamaan niitä sen 4kpl sarjan, joten kun pienensin annoksen tuon jälkeen meni yli puolet/puolet "hukkaan", mutta ei sille mitään voi. Suosittelen kuulostelemaan oman kropan reagointia myös sen jälkeen kun tavoite paino on saavutettu, jotta ei lopeta liian nopeasti, Kaikki on kuitenkin niin yksilöllistä. Tsemppiä ja mukava jos jaksat päivittää kuulumisia.
-AP