Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1194)

Vierailija
501/1194 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku käyttänyt Mounjaro kynää pidempään kuin 30 vuorokautta? Lääkäri määräsi isomman kynän, josta saa useamman kuukauden annoksen. Kirjoitti säilyttämään kynää koko ajan jääkaapissa, mutta silti hieman arveluttaa käyttää. 

Vierailija
502/1194 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nykyään ongelmia annoskokojen kanssa. Etenkin, kun iskee nälkä, syön nopeasti ihan liikaa ja tuntuu, että vatsa räjähtää. Lääke ei tee enää mitenkään ällöä oloa, joten syöminen on helppoa. Vatsalaukku on vain pienentynyt. En tiedä miten sitä osaisi opetella annostelemaan oikein? 

Tänään puntari näytti -12,9kg. Hitaasti, mutta varmasti etenee.

-Puolikas

Hei Puolikas, 

millaista annoskokoa käytät nykyään? Voisiko lääkkeen annos olla liian alhainen?

Omalla kohdalla rajoitin syömistä lääkkeestä riippumatta pieniin annoksiin. Eli koin painonpudotusvaiheessa myös nälkää, vaikka lääke olikin. On niin yksilöllistä tietysti miten usein tuntuu hyvältä syödä jne. Olen luontaisesti sellainen, että 1-2 kertaa päivässä riittää. Iltaisin en syö, vaikka tulisi nälkä. Tarkkailen kaloreita. On helppo  huudella täältä  sivusta, mutta voisitko esim, rakentaa muutaman "malliannoksen" itsellesi, jossa vähäkalorisia aineksia ja pienempi koko? Sitten et vain kerta kaikkiaan ota enempää ruokaa. Tiedän, että se ei ole helppoa.  

Minulle lääke ei tuonut huonoa olo tms, vaan painon pudotus perustui ennen kaikkea tietoiselle laihdutukselle. Lääke on niin kallis, että tein päätin kaikin keinoin varmistaa prosessin onnistumisen.

Tuohon nopeaan nälkään liittyen,  mietin aina onko kyse mieliteosta joka tuntuu suussa/ruokatorvessa vaiko oikeasta nälästä joka tuntuu vatsassa. Voiko nopean nälän saada kuriin esim, palasella kukkakaalia tai muuta vähäenergistä syötävää`? 

Tsemppiä sinulle.

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1194 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku käyttänyt Mounjaro kynää pidempään kuin 30 vuorokautta? Lääkäri määräsi isomman kynän, josta saa useamman kuukauden annoksen. Kirjoitti säilyttämään kynää koko ajan jääkaapissa, mutta silti hieman arveluttaa käyttää. 

Olen käyttänyt 6 viikkoa ja ei mitään ongelmaa. En kuitenkaan käyttäisi, kuin maksimissaan 8 viikkoa, koska säilymisestä 30 päivän jälkeen ei tietoa. En usko, että muutaman viikon ylityksellä on mitään muuta vaikutusta, kuin korkeintaan tehon lasku, mutta tuskin sitäkään. Säilyvyys kokeet tehdään niin, että tuote pannaan säilymään ja testataan esim. 30 päivän jälkeen, että tavara on edelleen kuranttia. En ole nähnyt Lilyn julkaisseen mitään muuta tietoa, mutta se ei tarkoita sitä, että he olisivat testanneet, että 31 päivän jälkeen teho alkaa laskea tai tuote menee jotenkin huonoksi.

-Puolikas

Vierailija
504/1194 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdys  sana   kokemuksia.

Vierailija
505/1194 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääke säilyy jääkaapissa viimeiseen käyttöpäivään, mutta jos lämpenee välillä niin silloin käyttöaika on 30 vrk.Eli kynää voi käyttää, kunhan se on jääkaapissa

Vierailija
506/1194 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nopeasti lääkkeen aloituksen jälkeen olette huomanneet oloissa/syömisessä muutosta? 

Vierailija
507/1194 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin tuli ällö olo jo samana päivänä, eikä tehnyt mieli syödä.

nyt olen ollut 14 viikkoa ja paino pudonnut 13,5kg

pistän 5 kynällä enkä aio nostaa vahvempaan

Vierailija
508/1194 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin itse, että pyytäisin 10 mg reseptin seuraavaksi, mutta pistäisin vain 5mg.  Säästäisi kovasti rahaa, kun onhan tämä kallis lääke.

Odotan kovasti, että tulisi tablettiversio jossakin vaiheessa. Tuntuu edelleen inhottavalta pistää, kun mäntä on aika raskas työntää loppuun asti yhdellä kädellä ja pelkään että neula menee liian syvälle. 

Vierailija
509/1194 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin lääkkeen käytön ja ainakaan 2,5 mg ja 5 mg annoskynät eivät säily kuin 1 kk

Vierailija
510/1194 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys, täällä uusi Mounjaron kokeilija. Olen 58-vuotias nainen, pituus 155 cm ja tänä aamuna oma vaaka näytti 81,2 kg. Aiemmin käyttänyt/kokeillut Ozembicia, Rybelsyssiä ja näillä laihduin noin 2 vuodessa n. 10 kiloa. Pistin äsken ensimmäisen annoksen Mounjaroa ja nyt toivon että tästä olisi parempi vaste kuin edellä mainituilla. Yritän kirjoitella kuulumisiani painonpudotuksesta ja seurailen myös muiden onnistumisia ja haasteita. Tavoitteena olisi - 20 kg.

Mukavaa kevään alkua,

t. -Pallomaha-

Vierailija
511/1194 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Olen aloittanut viime viikolla Mounjaro 2,5mg. En ole huomannut olossani mitään muutosta. En onneksi sivuvaikutuksia, mutta en myöskään kylläisyyden tunnetta tmv. Miten olette kokeneet lääkkeen vaikutuksen aloituksessa?

Vierailija
512/1194 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei viestien 510 ja 511 kirjoittajat, kiitos kun kirjoitatte tänne. On mielenkiintoista lukea eri ihmisten kokemuksia.

Jokainen tietysti reagoi lääkkeeseen eri tavoin. Aloittaessani en ensin juurikaan miettinyt asiaa pidemmälle, vaan olin vain tyytyväinen että tällainen lääke on.  Koska lääke oli ihan poskettoman kallis, heräsin jotenkin ekan viikon aikana siihen, että minun on aloitettava ihan itse puuhaamaan kovasti painon putoamista edistäviä asioita. Ensimmäisen pistoksen jälkeen koin turvotuksen tunnetta, sen jälkeen mitään tuntemuksia ei ollut. Rajoitin energian saantia rajusti ja koin kyllä kovaa nälkääkin. Mounjaro oli tavallaan tuki, mutta silti samalla laihdutin. -20 kg painon  saavuttamiseen meni 4 kk ja 3 viikkoa. Tavoitepainon saavuttamisen jälkeen ajoin lääkkeen alas ja paino on pysynyt tavoitteessa. Tavoitepainon saavuttamisesta on yli 3 kk.

Lääke on hyvä tuki, tietoiset valinnat, itsetutkistelu ja jatkon toimintasuunnitelmat auttavat tavoitteen saavuttamisessa ja tulosten ylläpitämisessä.

Tsemppiä meille kaikille,.

-AP

Vierailija
513/1194 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli heti ekasta päivästä lähtien kylläisyyden tunne. Ehkä eka kertaa elämässä. Ikää 36 ja lähtöpaino 174,8, nyt 161,9. Pistoksia takana 4x 2,5mg ja 2x 5mg. Nämä siis viikon välein toki. 

S1988

Vierailija
514/1194 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä viikolla viimeinen pistos tästä kynästä ja saatan seuraavaksi ostaa 5mg kynän. Tuskin alan pistämään täyttä annosta, mutta kaiken järjen mukaan siinä pitäisi naksaukset laskemalla saada 5x 4mg. 

Vähän huono ajoitus nostaa annosta, koska tulossa on juhlia ja loma all inclusivella. Haluaisin pystyä nauttiman tarjoiluista, eikä olisi kiva olla väsynyt. Mutta toisaalta voinhan palata annostelemaan 2,5mg, jos 4mg tuntuu pahalta. Paino seilaa -12-13kg välillä. 6 päivän päästä 3kk täynnä ja olisi kiva saada 13 kiloa rikki, mutta saapa nähdä. Ei myöskään olla kaukana siitä, että puntarissa näkyy seiskalla alkava luku. Hassua, miten alaspäin tullessa on ihan innoissaan painosta, joka ylöspäin mennessä oli ihan katastrofi. Tunnen oloni jo nyt melko sutjakkaaksi ja vaatteet näyttää päällä hyviltä. Vuosia sitten, kun viimeksi painoin tämän verran pidin itseäni tosi lihavana.

Minulla ei ole yhtään motivaatiota olla nälissään. Olen viime aikoina syönyt jonkin verran enemmän, kuin aluksi. Huomaan myös, että olen kyllästynyt kasviksiin, joita käytin alussa usein. Pitäisi keksiä jotain vaihtelua. 2,5ml:llä viikkojen välillä on eroa. Välillä nälän tunnetta on vähemmän, välillä enemmän. Huomaan myös, että olen taas alkanut miettiä alkoholia ja voisi maistua.

-Puolikas

Vierailija
515/1194 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä Puolikas, onpa kiva lukea kuulumisiasi. Kaikki kirjoittamasi tuntuu niiiiiin tutulta ja on helppo samaistua ajatuksiisi. Tuo on niin totta, että painon noustessa joku kiloluku on ihan grande katastrofi ja sitten taas kun paino laskee, samasta kiloluvusta iloitsee.

Kirjoituksesi kosketti ja kolahti sen verran, että luin illalla päiväkirjamerkintöjäni oman prosessini varrelta. Tuo 3 kk kohta oli minulle hetki kun aloin kokemaan turnausväsymystä. Painon putoaminen hidastui (ihan niin kuin tutkimuksissa kerrotaan) ja väsymys alkoi ärsyttämään, mutta paino tippui kuitenkin hitaasti ja varmasti. Tahti hidastui hieman, mutta edistystä tapahtui kuitenkin.

On kannustavaa lukea ajatuksiasi ja tuntemuksiasi, kiva kun kirjoitat. Vaikka olenkin tavoitepainossani, projektini ei todellakaan ole ohi, joten  muiden kokemusten lukeminen on minulle ensiarvoisen arvokasta. Kiitos siis kirjoituksestasi sekä tsemppiä ja mukavaa lomaa, kun reissuun lähdet.

-AP

Vierailija
516/1194 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuli heti ekasta päivästä lähtien kylläisyyden tunne. Ehkä eka kertaa elämässä. Ikää 36 ja lähtöpaino 174,8, nyt 161,9. Pistoksia takana 4x 2,5mg ja 2x 5mg. Nämä siis viikon välein toki. 

S1988

Edistyt hyvin. Olisi kiva, jos kestoisit jatkossakin kuulumisiasi.

Vierailija
517/1194 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S1988

Edistyt hyvin. Olisi kiva, jos kestoisit jatkossakin kuulumisiasi.

Kiitos! Lähtöpaino yllätti itseni, kun lopulta löytyi vaaka joka pystyi tämmöisen määrän puntaroimaan. Olen siis isokokoinen ja harteikas sekä käynyt kuntosalilla läpi elämän ylipainosta huolimatta. Pitkin elämää laihdutellut ja onnistunutkin, mutta nyt yritän lopullista elämäntapamuutosta. Fyysisiä vaivoja ylipainosta ei ole tullut, kiitos ehkä suhteellisen liikunnallisen elämäntavan. Kuitenkin nyt neljänkympin lähestyessä tuli olo, että ehkä fysiikka ei loputtomiin kestä. Lisäksi verenpaine lähti kohoamaan lääkityksestä huolimatta. Tämän hetken painonpudotus lisättynä terveelliseen ruokavalioon laski verenpaineen jo terveemmälle tasolle, eikä lisälääkitystä tarvittu. Paljon on pudonnut painoa nopeasti, mutta johtunee suuresta lähtölukemasta. Toivon, että isompaa stoppia pudotukselle ei tule. Lääkkeestä ei ole tullut sivuoireita, kunhan muistaa säännöllisesti syödä. Ruokamäärät ovat laskeneet hurjasti, tämän huomaa jo kaupassa käydessä ja kotona kokkaillessa. Lääkkeen ja painonpudotuksen myötä energiaa on riittänyt elämään hurjasti, ei väsymystä tai mitään.  Piikkipäivä on torstaisin, tuohon olen addiktoitunut jo pahasti ja odotan sitä innolla. 

S1988

Vierailija
518/1194 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinulla s1988 homma on edennyt? Entä 60+, olet saavuttanut tavoitteesi. Miten jatkat?

Vierailija
519/1194 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino tippuu edelleen. Nyt hieman alle 160, mikä on iso juttu minulle. Liikuntaa olen myös lisännyt paljon. Kävelyä, uintia, kuntopyörää, salilla juoksumattoa (kävellen), soutulaitetta ym. Kovemman salitreenin jätin nyt pois toistaiseksi, sen huomasin suorastaan alkavan huippaamaan. Liikunta vaihtelee 15min ja tunnin välillä päivittäin. Joskus jää välistä, mutten siitä ota stressiä. Liikuntaa siis monipuolisesti, mutta mukavan pienissä erissä. Haaveissa, jos muutaman kuukauden sisään jaksaisi juosta. Tavoitepaino on tällä hetkellä 90kg, katson sitten miltä kehonkoostumus näyttää. Mounjaro 5mg toimii hyvin. Toukokuussa työterveyden seurantakäynti, jossa mahdollisuus pyytää vahvempaa lääkettä, mutta vielä en ainakaan tarvitse. Suurin haaste tällä hetkellä ehkä se, että lähipiirissä ei ole ketään jota tämä projekti kiinnostaisi ja pystyisi asioita jakamaan. 

S1988

Vierailija
520/1194 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin haaste tällä hetkellä ehkä se, että lähipiirissä ei ole ketään jota tämä projekti kiinnostaisi ja pystyisi asioita jakamaan. 

S1988

Ei minullakaan ole ketään tuttua, joka käyttäisi, mutta juuri siksi kiva, että täällä muutamat jaksaa kirjoitella. Seuraan myös instassa useampia henkilöitä, jotka tekevät sisältöä GLP-1 käytöstä.

Huomenna 3kk aloituksesta ja puntari nyt -13,7kg. Hyvin etenee.

-Puolikas