Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1193)

Vierailija
421/1193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin siirtää pistoksen tiistailta keskiviikko iltaan, jotta saan viikkoon enemmän tehokkaita työpäiviä. Väsymys häiritsee melko monta päivää pistämisen jälkeen. Väsymyksestä seuraa myös ahdistusta, kun en ole niin tehokas, kuin mihin olen tottunut ja en saa niin paljoa aikaan. Ja sitten stressaan sitä ja nukun entistä huonommin. Ikävä kierre. Toivottavasti väsymys jossain kohtaa loppuu.

-Puolikas

Vierailija
422/1193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle annoskoon nostoa pohtiva.

Ylläpito annokseni oli 5 mg, painon putoaminen hidastui merkittävästi, kun olin käyttänyt  tuota annoskokoa juurikin 3 kk. Pistin kertaa 7,5 mg ja sitten palasin 5 mg  ja ajoin lääkkeen alas. En huomannut mitään muutosta omissa tuntemuksissa sen suhteen  oliko annaskoko 5 mg tai 7,5 mg.

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos tiedosta.

Joo paino ei ala tippumaan enää kuin 100g viikossa, kun olen kayttänyt 5mg 3 kk.

Täytyypä kokeilla ensi viikolla nostoa.

Tsemppiä kaikille

Vierailija
424/1193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaksaa lukea kaiken pienellä kirjoitetut tutkimustulokset, niin ylläpitoannoksella 5 mg painon putoaminen hidastuu merkittävästi n.10-12 viikkoilla. Eli ihan normaalia. En oikein tiedä aktivoiko 7,5 mg annos heti painon laskua, mutta olin siinä muutaman päivän flunssassa ja paino laski siinä kohtaa muutenkin, kun oli niin surkea olo. Joka tapauksessa tavoitepaino tuli vastaan samassa kohtaa ja pistämishommat loppui.

Vierailija
425/1193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikas - tsemppiä sinulle.

Noista sivuoireistahan sanotaan että ne helpottavat ajan kanssa? Nyt en muista kauanko olet käyttänyt lääkettä?

Tämä nyt ei ehkä lohduta, mutta tunnistan tuon väsymyksen, vetämättömyyden ja siitä seuraavan stressin/alakulon. Myös unen laadun heikkeneminen on tuttua, en osannut yhdistää sitä tähän. Minun osalta valitettavasti nuo oireet kesti juuri niin kauan kuin lääkekin. Toivottavasti sinulla helpottaa.

Vierailija
426/1193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://painoklinikka.fi/laihdutuslaakkeet-avuksi

Ilmainen verkkokurssi laihdutuslääkkeiden käyttämisestä ja elintapamuutoksista, joissa suurimmalla osalla on paljon opettelemista sekä lääkehoidon lopettamisesta. 

Olen kolmannessa jaksossa menossa.

Vierailija
427/1193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja yllättävän paljon aiheen nettikeskusteluissa on myös niitä, jotka eivät ole saaneet lääkkeelle lainkaan vastetta, tai jotka ovat laihtuneet vain muutaman kilon.

Juuri näin. Jos lääke vaikuttaa kylläisyyteen, eli syö pienempiä annoksia, miten se auttaisi niitä, jotka jo syö pieniä annoksia. Hyvä, että joillakin toimii, mutta usein ei puhuta siitä, ettei toimi läheskään kaikilla.

Vierailija
428/1193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen verkkokurssi laihdutuslääkkeiden käyttämisestä ja elintapamuutoksista, joissa suurimmalla osalla on paljon opettelemista sekä lääkehoidon lopettamisesta. 

sinulle. Näitä ilmaisia oppaita on netti pullollaan.  Painoklinikan laatu on ... no.... No joka tapauksessa infoa löytyy netistä paljon. Sekä kotimaisilta että ulkomaisilta foorumeilta. 

Vierailija
429/1193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinulle. Näitä ilmaisia oppaita on netti pullollaan.  Painoklinikan laatu on ... no.... No joka tapauksessa infoa löytyy netistä paljon. Sekä kotimaisilta että ulkomaisilta foorumeilta. 

No mikä opas sinusta on hyvä, vai onko kaikki pelkkää skeidaa? :)  

Vierailija
430/1193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin kaikki viestit jonkun AI kirjoittamia

Onko pakko taas vähätellä jonkun tarina? Nämä on vakavia terveydellisiä asioita. 

Vierailija
431/1193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikonloppuna oli kekkerit. Otin monenlaista tarjottavaa ja kuten tiedämme, kaikkea itsessään  terveellistäkin on syytä rajoittaa energian määrän kohtuullisuuden rajoissa.  Merkille pantavaa on se, että tunnistin hyvin tilanteen, jossa sopiva raja on saavutettu.  Salaatit oli maukkaita ja hyvistä yhdistelmistä koostettuja. Vatsa oli tyytyväinen ja energiat tankattu. Siitäkin huolimatta, kun tarjolla oli niin monenlaisia makuhermoihin sopivia tarvikkeita, otin vielä yhden viimeisen päälle perinteisesti valmistetun suurehkon karjalanpiirakan munavoilla. Tunsin jo sitä syödessäni, että tämä on se, mitä kehoni ei enää tarvitse vaan ainoastaan haluan sitä. Enkä jättänyt loppuosaa, vaan söin lautasen tyhjäksi. Virhe.

Kaikki me tiedetään, ettei yksi karjalanpiirakka itsessään jumiuta painoa suuntaan tai toiseen, mutta silti... Painoni on jämähtänyt viime viikonlopun jälkeen ka. puolikiloa korkeammalle kuin ennen viikonloppua. Sinänsä kyse ei ole kuin 500 grammasta, mutta se on merkittävää kuitenkin. Joten nyt pinnistelen viikonlopun yli, koska haluan aloittaa seuraavan viikkoni samoista lähtökohdista kuin viime viikon ja sitä edelliset. Tämä on minulle merkki siitä, miten tärkeää minun on punnita itseni ihan joka aamu ja reagoida tilanteeseen ihan joka päivä ainakin se 12 kk tavoitepainon saavuttamisen jälkeen.  

Olen testaillut tavoitepainon saavuttamisen jälkeen niitä arjen valintojen rajaa, millä painoni enää putoaisi. Se on ollut tärkeää ja nyt on hyvä fiilis siitä, että tunnistan nyt mikä se kehon kertoma raja on. Eli tämän rajan löytäminen on ollut todella tärkeää ja osa onnistumisen kokemusta.

-AP

Vierailija
432/1193 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 500€ ei kelakorvausta.

Vierailija
433/1193 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupaino alkaa taas olemaan kuosissa, mutta viikon takainen hurvittelu edellyttää vielä erityishuomiota. Tämän viikonlopun jälkeen odotan tilanteen olevan taas balanssissa. 

-AP

Vierailija
434/1193 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ap, jos jaksat raportoida tilannettasi tänne. Monia muitakin (kuin minua) varmaan kiinnostaa, onko lääke mahdollista lopettaa vai alkaako paino jossain vaiheessa nousta takaisin. Pidän sinulle peukkuja!

Vierailija
435/1193 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos edellisen  viestin kirjoittajalle. Se, että joku on kiinnostunut asian etenemisestä on osaltaan kannustavaa. Tietysti koen itse myös olevani tietynlaisella ristiretkellä/tutkimusmatkalla, koska pidempiaikaista tutkimusta lääkkeen suositeltavista lopettamisen keinoista ei ole.

Painonpudotustavoitteeni oli -20kg ja tavoitepaino 68,8kg, jonka saavuttamisen jälkeen tavoitteenani oli painon vakiintuminen välille 69-73 kg. Arvelin ennakkoon, että puntari tulee näyttämään enemmän kun tilanne normalisoituu,  massussa on enemmän ruokaa ja nesteet hakeneet paikkansa. 

No, nyt on tiistai ja tavoitteen saavuttamisesta on tasan 8 viikkoa. Aamupainoni on  vaihdellut vajaan kilon toleranssilla keskimäärin välillä 67,7-68,5 kg. Tänään aamupaino oli 68,3 kg. Toissa viikonlopun hurvitteluiden seuraukset on saatu järjestykseen. Silti jos miettii, että  jos kahtena päivänä santsaa, vaikka ei pitäisi, niin noiden santsausten tulosten tasapainottamiseen meni 5-6 päivää. Mitä tästä opin? Oikeasti toimintatapojen muutosten on oltava pysyviä ja ihan jatkuvia. Painonpudotuksen ollessa käynnissä  opettelin kyllä keinot, miten hallitsen annoskokoani, joten keinot minulla on onneksi jo olemassa.

Edelleenkään ei ole tullut mitään mielihaluja, ruokahalun nousua tms. Olen helpottunut.

Vierailija
436/1193 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkopohdinta:

Miksi juuri edellisviikonlopun kekkereiden jälkeen tuli puoli kiloa, joka aiheutti muutaman päivän erityishuomion, kun toisinaan taas ylimääräinen tankkaus vaikuttaa päin vastoin eli kilot lähtee liikkeelle alaspäin?

Koska koen tärkeäksi kuunnella ja ymmärtää kehoani, ja sitä miksi erilaisia asioita tapahtuu, olen tullut siihen tulokseen, että tietoinen kehon tarpeeseen pohjautuva tankkauspäivä on ok, mutta pelkkään mielitekoon pohjautuva santsauspäivä taas kostautuu. Loogista ja tunnistan omalla kohdallani noiden eron.  

-AP

Vierailija
437/1193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mounjaro on muuten huomattavan paljon edullisempi Ruotsin puolella , hinta eroa esim kwinkpen 5 mg noin 40 euroa halvempi kuin Suomessa. Tarvii vaan paperisen reseptin. 

Vierailija
438/1193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä merkittävä hintaero. 5mg kwikpen maksaa tällä hetkellä Suomessa n. 290 eur. Sama kuukauden annos liuoksina taas n.160 eur. Siinäkin on kyllä iso ero, millaisessa pakkauksessa lääkkeen haluaa. 

Vierailija
439/1193 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupaino tänään 68,1 kg. Eli on pysynyt ihan hyvin toleranssissa. Tänään oli "tankkauspäivä" ja keho tuntuu kiittävän siitäkin. 

Vaikka en epäröinyt lääkkeen lopettamista, niin luonnollisesti mietitytti, että mitä jos sen jälkeen tapahtuu jotain ennakoimatonta. Yksi syy on se, ettei tutkittua tietoa lopettamisesta ole ja siksi suosituksetkin poikkeavat melkoisesti toisistaan. Sen sijaan tutkimustietoa on siitä, kun painon pysyy vuoden samoissa lukemissa painon nousu ei ole enää niin todennäköistä, Mieleen onkin tullut että mahtaako joidenkin lääkäreiden suositus lääkkeen jatkamisesta 1-2 vuotta tavoitepainon saavuttamisen jälkeen, pohjautua osaltaan juuri tuohon kehon luontaiseen mekanismiin. Oikeasti sillä ei ole väliä, kunhan jokainen vain saa kaipaamansa avun.

Ps. Olen pohjattoman kiitollinen teille 1-3 seuraajalle, jotka jaksatte tukea minua tässä prosessissa omalla hienovaraisella tavallanne. Tiedät(te) mitä tarkoitan. Sillä on tosi iso merkitys - Kiitos

-AP

Vierailija
440/1193 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Olen seurannut ja lukenut kaikkien viestejä. Omien kiireiden vuoksi kommentointi on jäänyt.

Onnea AP että olet onnistunut. Tuo vaatii sinnikkyyttä. Minä käyn myös joka aamu ensimmäisenä katsomassa mitä vaaka näyttää. Tällöin voin heti korjata / tai ainakin koettaa korjata tilannetta.

Olin enää 1,5 - 2 kg päässä tavoitteesta, kun ote herpaantui. Sorruin taas  jatkamaan pistosväliä ja se heti kostaantui, sekä "kaveriviikonloppu" hotellissa. Minulle tuli heti 1,5 kg lisää painoa. Nyt  vielä kirimistä 1 kg helmikuun alun alkupainoon. Haluan varoittaa teitä muita, älkää pienentäkö annosta / pitkittäkö pistosväliä, ennenkuin painotavoite on saavutettu!!!

Nyt ajattelin "korjaussarjana" kokeilla 5 mg Mounjaro injektiota joko yksittäispakattuina tai juuri em viestissä tuon 4 kpl:n injektiopakkauksena. Apteekeista on loppunut 2,5 ja 5 mg  Mounjaron injektionesteet yksittäispakkauksissa sekä 4 kpl pakkauksissa. Katsoin myös lääkehausta ja siellä joidenkin tuotteiden kohdalla on oletettu saatavuus vasta 5/2025. Joten nyt 293 € 5 mg Mounjaron kwikpen on hankinnassa. 

Periksi ei anneta, 2,5 - 3 kg on lähdettävä!!!! Onneksi paluu arkeen alkaa loman jälkeen maanantaina. 

Tsemppiä kaikille!

60+

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi