Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (2300)

Vierailija
2261/2300 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä tullut Mj kanssa hetkiä kun paino ei hetkeen tipu ja sitten lähtee taas ”normaalisti” tippumaan?

Mulla alkoi viime viikon lopulla vatsa turvottaa ja sen jälkeen paino ei ole tippunut lainkaan. Ite asiassa viikon takaiseen minimiin on tullut kilo lisää. Olen syönyt ja liikkunut kuten tähänkin asti.

Toivottavasti olis nyt vaan joku hormonaalinen juttu ja matka jatkuisi sujuvasti asap. 

Vierailija
2262/2300 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä tullut Mj kanssa hetkiä kun paino ei hetkeen tipu ja sitten lähtee taas ”normaalisti” tippumaan?

Mulla alkoi viime viikon lopulla vatsa turvottaa ja sen jälkeen paino ei ole tippunut lainkaan. Ite asiassa viikon takaiseen minimiin on tullut kilo lisää. Olen syönyt ja liikkunut kuten tähänkin asti.

Toivottavasti olis nyt vaan joku hormonaalinen juttu ja matka jatkuisi sujuvasti asap. 

Osa kertoo kuukautiskierron vaikuttavan juuri  noin. Myös se on tavallista, että se vaikuttaa kauanko MJ matkaa on takana. Kauanko olet käyttänyt lääkettä?  Monesti 10-13 käyttöviikon jälkeen voi tulla jumitusta eri tavoin kuin aiemmin. Ja tietysti kun paino putoaa, putoaa peruskulutuskin eli pikkuriikkistä hienosäätöä tarvitaan koko ajan. Mutta se ei selitä tuota vatsan turvotusta.

Tsemppiä

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2263/2300 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla paino meni alas juuri noin humpsahtelemalla. Ensin meni tasaisesti alas, mutta kun hidastuminen alkoi, rupesi menemään ensin ei mitään ja sitten iso pudotus. Taas tasaista, ja sitten taas humpsahdus.

mm

Vierailija
2264/2300 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni tosi hienosti se reilu vuosi. Toki yksittäisiä jumiviikkoja tai jopa pieniä nousuja. Välillä oli syynä joku matka tai mässypäivät (esim. rippijuhlat, joiden rääppiäisiä syötiin vielä alkuviikko) tai sitten selittämätön syy. Seuraavalla viikolla sitten humahti taas aina. Mutta maaliskuusta lähtien on ollut vaikeaa. Maaliskuun lopulla tuli vuosi täyteen ja vaikka olen nostanut annosta ja mielestäni en syö edes paljoa, niin mennyt todella tuskaiseksi. Esimerkiksi tänä aamuna 70,7kg, viime perjantaina oli 70,6 ja esim. 29.5. 70,1 (alin ikinä) ja sitten esim 15.5. 70,2. Jos oikein peruuttelen, niin maaliskuun lopussa oli 72.7kg eli 3kk/2kg. Tämä lienee todellinen jumi. Lisään nyt lenkkeilyä ja olen miettinyt viimeisenä oljenkortena, että elokuussa aloitan nutrauskuurin, jos paino ei muuten ala selkeämmin liikkua. Mitään ihmeitä en odota, mutta jos nyt se 1kg/kk plus nytkähtäisi nyt selvästi ensin alaspäin. 

Tavoite oli alunperin juhannus, sitten siirsin sen alkusyksylle, mutta tätä vauhtia se on joulu. Haave oli keväällä vielä tervehtiä viisikymppiseni normaalipainoisena, mutta eipä taida toteutua, ellen vedä ihan paastoa, jos silläkään enää onnistuu. Normaalipaino eli BMI alle 25 on minulla muistaakseni 65,7kg.  Tuo viimeiset 5kg ei olisi homma eikä mikään reilun 2kk:n aikana normaalisti, mutta tässä vaiheessa se on todella mahdoton tavoite, ellei ihmeitä tapahdu. Lähdemme Kanarialle lokakuussa koko perhepiiri ja se tarkoitus on tavallaan juhlia jälkikäteen synttärini. Ehkä sinne nyt tavoite. Aikaa olisi 3,5kk. Se voisi vielä onnistua. Ehkä. 

Jos tälle hidastumiselle jotain positiivista seurausta löytää, niin kalkkunakaula on hiukan parantunut. Iho on ehtinyt vähän vetäytyä tässä välissä, kun ei ole kovin laihtunut. Toinen aivan huikea ilo kesällä on ollut hameet. Jalat ei enää hinkkaa yhteen. Aiemmin piti aina laittaa talkkia ja käytin usein lyhyitä shortseja alla, jos joutui kävelemään enemmän hameessa. Nyt Välimerelläkin vetelin päivät pitkät hameessa pitkiä kävelymatkoja ilman mitään reisien suojausta. Tätä ei miehet tajuakaan, mutta ylipaino tekee useille hameen käytöstä ikävää ilman lisäsuojausta.... Toki siihen vaikuttaa ruumiinrakennekin. Joillainhan hyvin hoikkanakin reidet hinkaa toisiaan. 

Kymppikeiju

Vierailija
2265/2300 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni tosi hienosti se reilu vuosi. Toki yksittäisiä jumiviikkoja tai jopa pieniä nousuja. Välillä oli syynä joku matka tai mässypäivät (esim. rippijuhlat, joiden rääppiäisiä syötiin vielä alkuviikko) tai sitten selittämätön syy. Seuraavalla viikolla sitten humahti taas aina. Mutta maaliskuusta lähtien on ollut vaikeaa. Maaliskuun lopulla tuli vuosi täyteen ja vaikka olen nostanut annosta ja mielestäni en syö edes paljoa, niin mennyt todella tuskaiseksi. Esimerkiksi tänä aamuna 70,7kg, viime perjantaina oli 70,6 ja esim. 29.5. 70,1 (alin ikinä) ja sitten esim 15.5. 70,2. Jos oikein peruuttelen, niin maaliskuun lopussa oli 72.7kg eli 3kk/2kg. Tämä lienee todellinen jumi. Lisään nyt lenkkeilyä ja olen miettinyt viimeisenä oljenkortena, että elokuussa aloitan nutrauskuurin, jos paino ei muuten ala selkeämmin liikkua. Mitään ihmeitä en odota, mutta jos nyt se 1kg/kk plus nytkähtäisi nyt selvästi ensin alaspäin. 

Tavoite oli alunperin juhannus, sitten siirsin sen alkusyksylle, mutta tätä vauhtia se on joulu. Haave oli keväällä vielä tervehtiä viisikymppiseni normaalipainoisena, mutta eipä taida toteutua, ellen vedä ihan paastoa, jos silläkään enää onnistuu. Normaalipaino eli BMI alle 25 on minulla muistaakseni 65,7kg.  Tuo viimeiset 5kg ei olisi homma eikä mikään reilun 2kk:n aikana normaalisti, mutta tässä vaiheessa se on todella mahdoton tavoite, ellei ihmeitä tapahdu. Lähdemme Kanarialle lokakuussa koko perhepiiri ja se tarkoitus on tavallaan juhlia jälkikäteen synttärini. Ehkä sinne nyt tavoite. Aikaa olisi 3,5kk. Se voisi vielä onnistua. Ehkä. 

Jos tälle hidastumiselle jotain positiivista seurausta löytää, niin kalkkunakaula on hiukan parantunut. Iho on ehtinyt vähän vetäytyä tässä välissä, kun ei ole kovin laihtunut. Toinen aivan huikea ilo kesällä on ollut hameet. Jalat ei enää hinkkaa yhteen. Aiemmin piti aina laittaa talkkia ja käytin usein lyhyitä shortseja alla, jos joutui kävelemään enemmän hameessa. Nyt Välimerelläkin vetelin päivät pitkät hameessa pitkiä kävelymatkoja ilman mitään reisien suojausta. Tätä ei miehet tajuakaan, mutta ylipaino tekee useille hameen käytöstä ikävää ilman lisäsuojausta.... Toki siihen vaikuttaa ruumiinrakennekin. Joillainhan hyvin hoikkanakin reidet hinkaa toisiaan. 

Kymppikeiju

Kymppikeiju, oletko käynyt kehonkoostumusmittauksessa?

BMI normipaino ei välttämättä ole sinun optimipaino.

Jos sinun rasvaprosentti on jo niin alhainen, ettei paino enää sen vuoksi putoa.

Vierailija
2266/2300 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymppikeiju

Kymppikeiju, oletko käynyt kehonkoostumusmittauksessa?

BMI normipaino ei välttämättä ole sinun optimipaino.

Jos sinun rasvaprosentti on jo niin alhainen, ettei paino enää sen vuoksi putoa.

Missäköhän sellaisen voisi mitata? Luulen, että rasvaa on kyllä reippaasti edelleen. Keskivartalo on aika löysässä kunnossa eli nahkaa on. Tosin on siellä nahan alla kyllä rasvaakin. Ei se pelkkää rutistunutta nahkaa ole. Olen varma, että tämä on sitä säästöliekkiä ja lisäksi tosiaan liikunta on jäänyt turhan vähiin. Jotenkin vaan illat menee, vaikka pitäisi mennä kävelylle. Aina on joku selitys. Koska sataa, koska olin juuri lähdössä ja sitten olikin jo sauna päällä ja eihän sitä nyt saunan jälkeen enää liikkumaan lähdetä jne. Ja todellakin, kroppa taistelee vastaan laihtumista nyt kaikin keinoin. Ehkä tämä paino on se optimipainoni ja minun ei kuulukaan olla tämän kevyempi. En vain millään haluaisi antaa periksi, vaikka sinänsä alan olla tyytyväinen peilikuvaani. 

Mittasin tuossa vyötärön tänään aamulla ja onhan se edelleen 84cm. Lähtö oli varmaan jossain 115-120. Ihan alussa en uskaltanut edes mitata. Iloinen asia oli, että alamahalta on lähtenyt kevään aikana useampi sentti, vaikka paino ei ole juurikaan laskenut. Yllätys oli myös se, että pohje oli enää 34. Se oli silloin ensimmäisissä mittauksissa vielä 40-41. Olen aika tukeva tuosta keskivartalolta ja kapeavyötäröistä minusta ei saa millään. Lyhytselkäisyys yhdistettynä isoon rintakehään tekee kapean vyötärön fysiologisesti mahdottomaksi. 

Kymppikeiju

Vierailija
2267/2300 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi, olet kyllä sitkeä sissi. Arvostan kovasti sitä, että olet jaksat painaa, vaikka sisälläsi asuu myös se pieni hosuli. Juuri tuota turnauskestävyyttä tarvitaan, koska periaatteessa tämä prosessi ei pääty koskaan.  Huomaan, että peruskulutukseni on oikeasti alhaisempi kuin ikäryhmäni verrokeilla, jotka ovat olleet koko ikänsä normaalipainossa eivätkä ole käyneet läpi painonpudotusprosessia. Se vaan on hyväksyttävä ja elettävä sen mukaan.

Mitä kauemmin tavoitteen saavuttamisesta on, sitä pidempään on jaksoja, jolloin painon ylläpitäminen ei edellytä mitään erityistarkkailua, mutta sitten taas voi tulla jokin tapahtuma tai ajanjakso, että on pakko kiinnittää tosi paljon huomiota, jottei paino ala nousemaan. Jotenkin tuntuu, että tässä hommassa ei varmaan koskaan ole lopullisesti perillä vaan koko ajan matkalla. Painon ylläpitäminen ei tavallaan lopu koskaan, vaikka  on selvää että tulevien vuosien aikana paino tulee ihan ikä asioiden pohjalta nousemaan joitain kiloja. Se on ok ja terveydellisesti perusteltua, mutta silloinkin on varmistettava, ettei repsahda. 

Tässä ketjussa luonnollisesti keskitytään painonpudotukseen, havaintoihin siitä ja peilataan vertaiskokemuksia.  Se on kannustavaa ja on mukava lukea kunkin edistymisestä, mutta jos oma prosessi ei etene ollenkaan (painonpudotus ei onnistu/lääke ei sovi/tulee muuta takapakkia/ paino lähtee uudelleen nousuun tms.), on hyvä muistaa ettei se ole oma vika eikä ole mitenkään huonompi.  Biologiset mekanismit ovat yksilöllisiä eikä niihin voi aina vaikuttaa. Jostain syystä tämä tuli mieleen. Vaikka esim. itselleni on ollut selkeästi merkittävästi tukea siitä, että voin ilakoida täällä onnistumisista (live elämässä se ei tuntuisi sopivalta), niin oikeasti elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin kilot. Jokainen on arvokas ihan omana itsenään.

Tsemppiä kaikille,

AP

Vierailija
2268/2300 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen, että täällä oli aiemminkin joku vastaavassa tilanteessa, kuin Kymppi nyt, olikohan 6 kuukauden jumi eikä syönyt paljon mitään. Pääsiköhän hän siitä eteenpäin, ja jos niin miten? Tulee mieleen, että jos on säästöliekillä niin ei kai siihen muu auta kuin herätellä aineenvaihduntaa paitsi syömällä pikkuisen enemmän ja liikkumalla. Jos kerran ei paino lähde syömällä vähän, niin sama se kai, jos syö pikkuisen enemmän - jolloin toivottavasti kroppa alkaa uskaltamaan päästää irti. On kyllä ärsyttävä tilanne, tsemppiä.

mm

Vierailija
2269/2300 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehonkoostumusmittauksia löytyy ainakin kuntosaleilta. 
Googlaa kehonkoostumusmittaus paikkakunta, jossa asut.

Aika usein on tarjouksia 20€. Korkeimmillaan on tainnut maksaa 40€.

Siinä saa tietää oman rasvattoman massan, rasvan massan, nesteiden massan jne.

Jos ajattelee, että naiselle terveellinen rasvaprosentti on jotain 20-28 niin laskemalla saa sen ns. ihannepainon. 
Jos vaikka tavoittelisi rasvaprosenttia 25 ja rasvaton massa olisi 50 kg niin ihannepaino olisi 50/0,75=66,667 kg.

Kehonkoostumusmittaus on siitäkin hyvä, että näkee onko nesteitä riittävästi..

Vierailija
2270/2300 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kehonkoostumusmitaukset ovat täyttä huuhaata. Kirjoitin aiemmin ketjussa kuntosalista, joka väitti minulla olevan viskeraalirasvaa 20 % kehon painosta, vaikka 183-senttisenä vyötärönympärykseni on 85 senttiä, ja edellisen viikon ultrakuvaa tulkinnut lääkäri oli ihmetellyt rasvan vähyyttä. Painoindeksi 23 ja treenaan painoilla aika paljon.

Noihin jumeihin. Olen ollut koko kevään 2,5 mg annoksella, eikä paino ole enää laskenut. Eipä ole ollut tarpeenkaan. Olen naksutellut siitä 10 mg ruiskusta 15 naksun annoksia.

Kynä loppui, ja vanhasta tottumuksesta imaisin ruiskuun loput, ja pistin sen reiteen. En ajatellut asiaa sen kummemmin.

Ruokahalu loppui kuin seinään, ja pari päivää oli jopa epämääräisen huono olo. Tuntui, että ruoka pysyy aterian jälkeen mahassa tuntikausia. Paino laski 1,5 kg seuraavan viikon aikana.

Ihmettelin asiaa, mutta sitten tajusin, että olin todennäköisesti pistänyt kerralla lähes sen 10 mg annoksen.

a&a

Vierailija
2271/2300 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osviittaa kehon koostumuksesta antaa peili, paino, BMI ja nuo inbody mittaukset. En tiedä onko tuon tieteellisemmäksi asioita tarpeen viedäkään. Me täällä ketjussa kirjoitelleet olemme saaneet MJ reseptin eli todennäköisesti lähtötilanne kehon koostumuksessa on ollut lähtökohtaisesti pielessä ja sitä tilaa jokainen meistä parhaansa mukaan yrittää korjata tai parantaa.

Keskustelua inbody mittauksista on käyty tässäkin ketjussa paljon. Kirjoittelin aiemmin, etten ole kuunaan ollut mittauksista kiinnostunut ja laskennalliset omiin lukuihin pohjautuvat arvot kehonrasvaprosentista aiheuttivat ketjussa kummeksuntaa. Nyt on mittauksessa käyty- kertaan alle koko tilanteeni, ettei tarvitse kenenkään vanhoja viestejä kaivella;

Aloitin laihdutusmatkani 4/2025, jolloin BMI oli 44 ja paino 109. Vyötärön ympärys oli tuolloin 141 cm. Saavutin nykyisen painoni 2/2026 ja mitat ovat BMI 18, paino 49 ja vyötärö 59.

Laskurini.fi sivustolla laskiessa kehon rasvaprosentiksi arvioitiin mittaus tavasta riippuen 24 ( pelkän iän, painon ja pituuden perusteella mitattuna) ja 11 ( huomioiden myös vartalon, kaulan ja vyötärön ympärys).

Inbody mittaukseen perustuen rasvaprosenttini on 11 eli varsin alhainen. Toisaalta lihasvoimani oli suhteessa muuhun massaan hyvä. Rankka painon pudotusrupeama on siis varmasti vienyt lihaksiakin, mutta ensisijaisesti rasvaa. 

Olisihan tuo ollut mielenkiintoinen mittaus, jos olisi ollut lähtötiedot verrokkina (kehonkoostumus ennen ja jälkeen laihdutuksen). Muuten en tullut mittaukses hullua hurskaammaksi - peili ja BMI kertovat sen, minkä mittaustuloskin. Ainut mielenkiintoinen lisäarvo oli sairaanhoitajan kanssa käyty keskustelu- hän arvioi että löysää nahkaa minulla on muutama kilo. Olisihan se kiva, jos takapuolen ja vatsan iho olisi kiinteämpi…

Vierailija
2272/2300 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaamalla ja tekoälyn avulla selviää, että kehonkoostumus on huomattavasti tarkempi ja varmempi tapa kuvata terveyttä kuin pelkkä BMI.

BMI ei erota lihasmassaa rasvasta. Hyväkuntoisella, lihaksikkaalla ihmisellä BMI voi kertoa ylipainosta vaikka terveydentila (ml. kehon rasvat) olisi erinomainen. Se ei paljasta normaalin painon sisällä olevaa piilorasvaa.

Eri inbody- mittarit eivät ole keskenään vertailukelpoisia ja itse mittareita on hyvin eri tasoisia. 
On olemassa myös sairaalatason mittareita, jotka ovat erittäin tarkkoja.

Vierailija
2273/2300 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osviittaa kehon koostumuksesta antaa peili, paino, BMI ja nuo inbody mittaukset. En tiedä onko tuon tieteellisemmäksi asioita tarpeen viedäkään. Me täällä ketjussa kirjoitelleet olemme saaneet MJ reseptin eli todennäköisesti lähtötilanne kehon koostumuksessa on ollut lähtökohtaisesti pielessä ja sitä tilaa jokainen meistä parhaansa mukaan yrittää korjata tai parantaa.

Keskustelua inbody mittauksista on käyty tässäkin ketjussa paljon. Kirjoittelin aiemmin, etten ole kuunaan ollut mittauksista kiinnostunut ja laskennalliset omiin lukuihin pohjautuvat arvot kehonrasvaprosentista aiheuttivat ketjussa kummeksuntaa. Nyt on mittauksessa käyty- kertaan alle koko tilanteeni, ettei tarvitse kenenkään vanhoja viestejä kaivella;

Aloitin laihdutusmatkani 4/2025, jolloin BMI oli 44 ja paino 109. Vyötärön ympärys oli tuolloin 141 cm. Saavutin nykyisen painoni 2/2026 ja mitat ovat BMI 18, paino 49 ja vyötärö 59.

Laskurini.fi sivustolla laskiessa kehon rasvaprosentiksi arvioitiin mittaus tavasta riippuen 24 ( pelkän iän, painon ja pituuden perusteella mitattuna) ja 11 ( huomioiden myös vartalon, kaulan ja vyötärön ympärys).

Inbody mittaukseen perustuen rasvaprosenttini on 11 eli varsin alhainen. Toisaalta lihasvoimani oli suhteessa muuhun massaan hyvä. Rankka painon pudotusrupeama on siis varmasti vienyt lihaksiakin, mutta ensisijaisesti rasvaa. 

Olisihan tuo ollut mielenkiintoinen mittaus, jos olisi ollut lähtötiedot verrokkina (kehonkoostumus ennen ja jälkeen laihdutuksen). Muuten en tullut mittaukses hullua hurskaammaksi - peili ja BMI kertovat sen, minkä mittaustuloskin. Ainut mielenkiintoinen lisäarvo oli sairaanhoitajan kanssa käyty keskustelu- hän arvioi että löysää nahkaa minulla on muutama kilo. Olisihan se kiva, jos takapuolen ja vatsan iho olisi kiinteämpi…

Ihan mieletön pudotus ja ihan käsittämättömällä aikataululla.  60kg kymmenessä kuukaudessa? Miten ihmeessä tuo on tapahtunut? Miten olet jatkanut tavoitteen saavuttamisen jälkeen eli millaisella ylläpitoannoksella tai muuten? Miten koen noin suuren pudotuksen, törmäät varmasti ihmisiin, jotka eivät enää tunnista sinua.

AP

Vierailija
2274/2300 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tuohon edelliseen APn kysymykseen; paino humpsahti ensimmäiset 15 kg todella nopeaan tahtiin, senkin jälkeen hyvin tasaisesti n. 5kg/kk tahdilla. Nostin lääkkeen annostusta, jos yhtään näytti siltä, että painon putoaminen olisi hidastumassa. Samalla tehostin matkaa liikunnalla (lähinnä pitkät kävelylenkit ja uinti).  Totta kai söin todella niukasti ja tarkasti kaloreita laskien.

Nyt olen saanut lääkitystä helmikuusta tiputettua vaiheittain annos 10 Mg> annoskokoon 5 Mg ja harventanut pistosväliä noin 9 päivään. Ainakin seuraavat kuukaudet jatkan tällä annostuksella ja syksyllä arvioin, olisiko mahdollista taas puolittaa.

Kyllä on tullut vastaan niin uudistuneen ulkomuodon ihastelua kuin kauhisteluakin. Myös niitä kysymyksiä- onhan kaikki kunnossa kysymyksiä, mikä on ihan luonnollista sekin, kun muutos on ollut niin hurja.

Tuo juuri tehty inbody mittaus arvioi päivittäiseksi energian kulutukseksi 1300- minusta en ihan noin paljoa voi syödä ilman, että paino lähtee nousemaan. Samoin kun vertailen viime kesän lenkkien kalorin kulutusta nykyiseen, muutos on ihan hirveä. Totta kai 80kg elopainolla kuluttaa hurjasti enemmän, kuin näin alle 50 kiloisena.

Aikamoista harjoittelua edelleen, enkä luota itseeni vieläkään, että en taas kerran retkahda jojoiluun.

Vierailija
2275/2300 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan tuohon edelliseen APn kysymykseen; paino humpsahti ensimmäiset 15 kg todella nopeaan tahtiin, senkin jälkeen hyvin tasaisesti n. 5kg/kk tahdilla. Nostin lääkkeen annostusta, jos yhtään näytti siltä, että painon putoaminen olisi hidastumassa. Samalla tehostin matkaa liikunnalla (lähinnä pitkät kävelylenkit ja uinti).  Totta kai söin todella niukasti ja tarkasti kaloreita laskien.

Nyt olen saanut lääkitystä helmikuusta tiputettua vaiheittain annos 10 Mg> annoskokoon 5 Mg ja harventanut pistosväliä noin 9 päivään. Ainakin seuraavat kuukaudet jatkan tällä annostuksella ja syksyllä arvioin, olisiko mahdollista taas puolittaa.

Kyllä on tullut vastaan niin uudistuneen ulkomuodon ihastelua kuin kauhisteluakin. Myös niitä kysymyksiä- onhan kaikki kunnossa kysymyksiä, mikä on ihan luonnollista sekin, kun muutos on ollut niin hurja.

Tuo juuri tehty inbody mittaus arvioi päivittäiseksi energian kulutukseksi 1300- minusta en ihan noin paljoa voi syödä ilman, että paino lähtee nousemaan. Samoin kun vertailen viime kesän lenkkien kalorin kulutusta nykyiseen, muutos on ihan hirveä. Totta kai 80kg elopainolla kuluttaa hurjasti enemmän, kuin näin alle 50 kiloisena.

Aikamoista harjoittelua edelleen, enkä luota itseeni vieläkään, että en taas kerran retkahda jojoiluun.

Mikä tuo 80 kg on mihin viittaat?  Miten tuo BMI koostuu, eli minkä pituinen olet, jos 109 kg BMI on 44 ja 49 kilossa BMI 18?  Yhtälössä jokin sakkaa

Vierailija
2276/2300 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmassa viestissäni oli näköjään näppäilyvirhe- aloittaessa laihdutusta BMI oli 41 ei 44.

Vierailija
2277/2300 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan huikea pudotus. Olen pitänyt itseäni superlaihduttajana, koska olen tosiaan menettänyt yli 44kg/15kk. Mutta onhan nuo lukemasi aivan mielettömiä. 

Ja nyt se asia, josta on pakko raportoida tänne, kun ei muutakaan ole, jolle näitä jakaa: Tänään aamulla se tapahtui! 69.8kg. ELI ALKAA KUTOSELLA! Tavoite olin ihan alunperin maaliskuun loppu, sitten vappu, sitten kesäkuun alku, mutta hitaasti on menty. Kokonaispudotus tänä vuonna on reilut 9kg eli ihan ok tässä vaiheessa kaikesta huolimatta. Normaalipainoon matkaa 4,2kg. Tarkoitan normaalipainolla sitä, että BMI on nahkoineen ja emännänkroppineen alle 25. 

Hassu ilmiö on nuo polvet. Niiden sisäpuolella on suoranaiset patit. Siinä on löysää nahkaa ja rasvaa. Ei taida minimekko kutsua meikäläistä. No, en ajatellut muutenkaan. Reisistä on valunut ylimääräistä siihen. Aivan sama. Pääasia, että olen lähes normaalipainossa yli 20 vuoden taipaleen jälkeen. Oikeasti olen kunnolla ollut normaalipainoinen viimeksi parikymppisenä. Sen jälkeen joskus laihduin sinne rajoille ja viimeisen kerran 27-vuotiaana ennen ensimmäistä raskautta. Sittemmin alin paino on ollut 77 ja sekin oli muistaakseni 2007 tai 2008. Toisaalta kääntöpuolena esikoisen raskaudesta olin todella lihava ja söin kuin possu. Laitoksella paino oli jotain 95kg ja olin aivan häpeissäni. No, nyt tämän alussa se oli 114,5kg. Auts. 

Hauskinta on, kun jotkut nuoret kommentoi painoa suoraan töissä. Eihän työkaverit juurikaan, mutta teinit ei vielä omaa niin tarkkaa suodatinta. Positiivisena olen ottanut nuo kommentit ja sellaisena ne on esitetty. 

Kymppikeiju kohti Helinän elämää

Vierailija
2278/2300 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan huikea pudotus. Olen pitänyt itseäni superlaihduttajana, koska olen tosiaan menettänyt yli 44kg/15kk. Mutta onhan nuo lukemasi aivan mielettömiä. 

Ja nyt se asia, josta on pakko raportoida tänne, kun ei muutakaan ole, jolle näitä jakaa: Tänään aamulla se tapahtui! 69.8kg. ELI ALKAA KUTOSELLA! Tavoite olin ihan alunperin maaliskuun loppu, sitten vappu, sitten kesäkuun alku, mutta hitaasti on menty. Kokonaispudotus tänä vuonna on reilut 9kg eli ihan ok tässä vaiheessa kaikesta huolimatta. Normaalipainoon matkaa 4,2kg. Tarkoitan normaalipainolla sitä, että BMI on nahkoineen ja emännänkroppineen alle 25. 

Hassu ilmiö on nuo polvet. Niiden sisäpuolella on suoranaiset patit. Siinä on löysää nahkaa ja rasvaa. Ei taida minimekko kutsua meikäläistä. No, en ajatellut muutenkaan. Reisistä on valunut ylimääräistä siihen. Aivan sama. Pääasia, että olen lähes normaalipainossa yli 20 vuoden taipaleen jälkeen. Oikeasti olen kunnolla ollut normaalipainoinen viimeksi parikymppisenä. Sen jälkeen joskus laihduin sinne rajoille ja viimeisen kerran 27-vuotiaana ennen ensimmäistä raskautta. Sittemmin alin paino on ollut 77 ja sekin oli muistaakseni 2007 tai 2008. Toisaalta kääntöpuolena esikoisen raskaudesta olin todella lihava ja söin kuin possu. Laitoksella paino oli jotain 95kg ja olin aivan häpeissäni. No, nyt tämän alussa se oli 114,5kg. Auts. 

Hauskinta on, kun jotkut nuoret kommentoi painoa suoraan töissä. Eihän työkaverit juurikaan, mutta teinit ei vielä omaa niin tarkkaa suodatinta. Positiivisena olen ottanut nuo kommentit ja sellaisena ne on esitetty. 

Kymppikeiju kohti Helinän elämää

Mennään kymppikeijun kanssa ihan samassa tahdissa. Mulla oli lähtö paino 108,7kg ja nyt 66,8kg. Mulla kanssa putoaa tosi hitaasti mutta tammikuusta pudonnut 10kg. Välillä niin turhauttaa kun putoaa niin hitaasti. Olen jo saavuttanut normaalipaino rajan mutta ajattelin pudottaa vielä 4,8kg. Jospa se olisi jouluun mennessä. Tsemppiä kaikille!

-TA-

Vierailija
2279/2300 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun lukee jossain "en syönyt paljo mitään" "säästöliekki",  niin ihan omasta kokemuksesta tiedän että tuo on täyttä valehtelua .

Kun kirjasin kaikki suuhun menevät niin kyllä niitä kerty. 

Aina jossai vaiheessa tahtoo monilla lipsua uudet elämäntavat.

Vierailija
2280/2300 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa Helinä, aivan upeaa,. Se on uskomattoman merkityksellistä, kun alkaa uusi kymmenluku. Henkisesti siinä kohtaa muuraman 100 gramman merkitys on suurempi kuin muutoin.

Samoin onnittelut TA:lle upeasta urakasta. Tuo on ihan parasta vertaistukea, kun etenemisenne on niin samanlaista. On tosi motivoicaa lukea näistä kokemuksista.Jotenkin myös uskon, ettää tällä ketjulla on osaltaan iso merkitys muutoksen vakiinnuttamisen onnistumiseen ainakin omalla kohdalla.

Tsemppiä kaikille, AP