Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (2300)

Vierailija
2281/2300 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitä onnistumisia TA ja kymppikeiju! Minulla tuli kymmenen viikkoa täyteen pudottelua, tosin siitä ensimmäinen viikko ilman MJ tukea kun en uskaltanut aloittaa. Jopa jääkaapissa oleva kynä auttoi tiputtamaan ensimmäinen kilon

Nyt sitten mennyt reilu kilo per viikko 14,6 kiloa kevyempi olo ja sen kyllä huomaa housun kauluksessa. Harmi kun ei tullut ikuistettua alkua valokuvin. Roikkuvaa mahanahkaa on maltillinen määrä ja toivon sen kutistuvan osin ajan kuluessa. 

Tykkään seurata omaa kehitystä dose diary sovelluksen kautta, kaikki pistokset on siellä ja paino ainakin pistospäivänä. Vaaka kyllä päivittäin heti herättyä. 

Viime talven työttömyys oli varmasti yksi syy painon nousuun. Nyt sitten työt pitää minua pois jääkaapin luota, liikuntaa tuo myös passeli matka pyöräillä sinne ja takaisin. 

Pistos on 3,75 enkä usko sitä tarvittavan nostaa vihreän viivan alle pääsemiseksi.

Hoikempia kesäpäiviä meille kaikille!

-64

Vierailija
2282/2300 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä säästöliekki on ihan todistetusti olemassa oleva ilmiö, vaikka sekin on totta että joskus merkkaukset alkaa lipsua ellei kalibroi aina välillä. Säästöliekin evolutiivinen perusta on nälänhädistä selviäminen, eli ne keillä tällainen toiminto on, selviää hedelmällisenä ja voi jatkaa sukua. Suomessa oli Euroopan pahin nälänhätä 1800-luvulla, ja on aivan varma että siitä hengissä selvinneiden geenejä on runsaasti nykysuomalaisissa. 
mm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2283/2300 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöliekki on ihan asiantuntijoiden tunnustama ilmiö. Esimerkiksi omaa syömistä laskiessani ennen tätä lääkettä ja pahasti ylipainoisena keskimääräinen kalorimäärä oli 2200-2300 päivässä, toki vaihtelua päivien välillä. Liikuntaa harrastin erittäin vähän ja ylipäätään arkiaktiivisuus oli vähäistä. Käytin mm. hissiä mielelläni aina, jos oli enemmän kuin yksi kerros noustavana, koska nolotti se huohottaminen portaissa. 

Tällä hetkellä en osaa edes sanoa peruskulutustani, mutta osviittaa saa siitä, että jos syön yli 1000, en laihdu. Todennäköisesti peruskulutus on jossain 1100-1300. Jos ei olisi tätä "säästöliekkiä", se voisi olla 1500 tai sitä luokkaa. Jos en olisi koskaan ollut pullea, niin ehkä voisi olla tuota korkeampikin.  Tietysti kaloritarpeen väheneminen johtuu siitä lähes 45kg:sta, jotka olen menettänyt, mutta myös elimistö on varmasti pikkuisen hätätilassakin pienestä ravintomäärästä. 

Olen kyllä niin iloinen tuosta kutosella alkavasta painosta. Olen punninnut joka aamu perjantaista itseäni ja laskua nyt ei ole tullut kuin 100g, mutta joka aamu on ollut kutosella alkava. Ehkä tämä oli se aito nytkähdys. Tästä ilostuneena olen miettinyt, että hemmottelenko taas itseäni ja otan vielä reissun johonkin loppukesästä. Olen niin rakastunut uusiin kesämekkoihini. Näytän niissä hyvältä, vuosiin pystyn käyttämään kuumassakin mekkoa ilman pyöräilyshortseja alla jne.  Haluan pukeutua keveästi ja värikkäästi, käyttää niitä ihania, värikkäitä uimapukuja ja nauttia siitä tunteesta, kun jaksan kävellä kuumassakin pitkin rantakatua ja ei tarvitse niitä reisisuojia alle. Apua, olen hullu. En kehtaa edes tunnustaa perheenjäsenille, että olen salaa jo katsellut uutta matkaa. 

Kymppi

Vierailija
2284/2300 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun ihana lukea ajatuksiasi Kymppi. Todella konkreettista on mm. nuo sisäreisien hiertymän kuumalla ja kostealla. En edes muistanut sitä, koska en vuosiin käyttänyt  hameita/mekkoja ilman puolipitkiä housuja tai sukkahousuja. Se ei liittynyt tietoisesti hiertymiin ja vaan siihen, etten ollut ollenkaan tyytyväinen polviini hameen kanssa. Ei ne nytkään mitenkään upeiksi ole muuttuneet, mutta on ei haittaa enää.

Tuo on aivan mahtavaa, että  painosi on selkeästi nyt nytkähtänyt toivomasi kriittisen rajan alle. Aivan upeaa. Samoin tuo nauttiminen asusteista, mekoista jne. voi tuntua jostain turhamaiselta, mutta ei se ole. Juuri sellaisia asioita kannattaa tuulettaa mielessään, koska ne ylläpitävät motivaatiota.

Omalla kohdalla olen huomannut, että peruskulutus on arkiaktiivisuudesta riippumatta huomattavasti pienempi kuin vastaavan kokoisella aina tavoitepainossa olleella henkilöllä, enkä "voi" syödä paljon enempää kuin painonpudotusvaiheessa. Se tietysti on luonnollista, koska keho on pienempi jne. Tosin jos on niitä spesiaalijuttuja, joissa energiaa tulee enemmän, niin paino tasaantuu kuitenkin nopeasti ja vaihteluväli pysyy n. 1 kg haitarissa. Olen tietoisesti päättänyt, että painohaitari saa nousta 1-2 kg, jotta paino ei enää hiipisi  huomaamatta alaspäin. 

Mukavaa kesää ja tesemppiä kaikille,

AP

Vierailija
2285/2300 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annos vasta 5mg ja toista kertaa pksennan nfljättä päivää sairaslomalla..

Vierailija
2287/2300 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tietysti MJ, tuosta annoskoosta päätellen :-D/F-S

Vierailija
2288/2300 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko matkustaneet kwikpenien kanssa lentokoneessa? Onko turvatarkastuksessa kysytty (Helsingissä) reseptiä tai lääkärintodistuksia? Reissu tiedossa ja olisi juuri sopivasti kynästä golden dose jäljellä, joten haluaisin ottaa sen ja insuliinineulan mukaan koska olen yli viikon reissussa. 

Vierailija
2289/2300 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko matkustaneet kwikpenien kanssa lentokoneessa? Onko turvatarkastuksessa kysytty (Helsingissä) reseptiä tai lääkärintodistuksia? Reissu tiedossa ja olisi juuri sopivasti kynästä golden dose jäljellä, joten haluaisin ottaa sen ja insuliinineulan mukaan koska olen yli viikon reissussa. 

Matkustin kesäkuussa. Ei kysytty mitään. Laitoin pieneen boksiin ja sinne yhden kylmäkallen mukaan. Toki idea olikin, että saa olla lämminsäilytyksessä. Kylmäkallen laitoin sen takia, että tiesin toisessa päässä olevan kovin lämmintä ja ajattelin, että jos sitten kuumenee jo liikaa. 

Suomen päässä en isoa stressiä kokisikaan. Voithan itse tulostaa omakannasta reseptin tai ottaa screenshotit näytöltä varoiksi. Ja ota alkuperäinen pakkaus, jossa nimesi mukaan. Enemmän mua mietitytti, miten saan takaisin Suomeen, kun ei ollut englanninkielistä reseptiä. No, se ratkesi sillä, että unohdin kynän hotellihuoneen pöydälle pakatessa.... 

Vierailija
2290/2300 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa kirjoitan tänne. Olen nyt ollut mj.llä vuoden ja 3 kk. Minullahan oli tavoitteena alittaa 100 kg vuoden vaihteessa. Silloin painoin 104 kg ja paino jumittui tuohon lukemaan todella sitkeästi. Moneen kuukauteen ei tapahtunut yhtään mitään. Ajattelin, että lääke ei enää tehoa minuun. Tarkkailin syömisiäni, lisäsin proteiinia, lisäsin kasviksia, lisäsin liikuntaa, nostin mj annoksen 7,5. Paino pysyi sitkeästi paikallaan lähes 4 kuukautta. Sitten ajattelin, että olkoon näin. Täytyy tyytyä painonpudotukseen -18 kg, jonka olin saavuttanut. Huhtikuussa kevätaurinko vissiin herätti kehon, tai jotakin ainakin tapahtui. Paino alkoi pudota ihan hyvällä tahdilla. Huhti-kesäkuun välillä paino putosi 6 kg, joka on melkoinen saavutus pitkän pysähdyksen jälkeen. Tällä hetkellä mj annos on 10 ja sillä sitten paino putoaa hyvin. Tämä siis lohdutuksena niille, joilla paino junnaa. Keho on kummallinen ja toimii omalla tavallaan meillä jokaisella. Totta on, että pitkä tasannevaihe, joka voi kestää kuukausia, alkaa tuntua korvien välissäkin. Mutta näin vaan minullakin on toistaiseksi paino alkanut taas hiipiä alaspäin. 
Nyt on kokonaispudotus 24 kg ja huomasinkin, että seuraava hyvä tavoite on kilon päästä. -25 on komea luku. 
Minullahan pudotettavaa riittää vielä rutkasti. Aloitus oli 122.5 ja nyt olen kaksinumeroisessa luvussa 98kg, jeee! Nyt vasta alan huomata itsessäni ulkoisia muutoksia vähän. Henkinen puoli onkin ihan toinen asia. On voittajafiilis kaikista pudotetuista kiloista ja mieli on pirteämpi ja energiaa riittää vaikka mihin. Nämä ovat merkittäviä muutoksia. Minustakin on tulossa mekkojen käyttäjä ja värikkäät vaatteet ja iloisen kirjavat uimapuvut on ostettu. 
Meistä jokainen on voittaja. Vaatii kanttia hankkia näin kallis lääke, joka tulee meitä omalla muutosmatkallamme. Pienillä omilla valinnoilla kuitenkin teemme sen varsinaisen työn. 
Onko täällä aloittajan lisäksi joku, joka on päässyt tavoitteeseensa tai lähelle öitä? Miten olette jatkaneet lääkkeen alasajoa tai miten olette selviytyneet lääkkeen lopettelusta. Tämä mietityttää minua kovasti, kun elämää ilman mj.tä en osaa ajatella ja painon en anna missään nimessä nousta enää koskaan. Hoikempana elämä on niin hyvää.

Tsemppiterkut kaikille! T. Minninen

Vierailija
2291/2300 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minninen, tervetuloa taas kertomaan kuulumisia! AP:han on se pitkänlinjan tasailija ja meille kaikille esimerkki siitä, että painonhallinta voi onnistua jatkossakin. Jopa ilman lääkettä. Tosin itse aion kyllä jatkaa lääkkeen kanssa kauan, vaikka annosta tulenkin laskemaan jahka tavoite on saavutettu. Käytän sitä lääkärin neuvoa, että 3-4kk:n syklillä 2,5mg alaspäin ja jos näyttää huonolta, niin nostaa heti uudestaan annosta. Ja jos ei uskalla lopettaa, voi pienen annoksen jättää sinne pohjalla vaikka vuosiksi. Tai jos lopettaa ja paino alkaa taas hiipiä, voi lääkkeen aloittaa myös uusiksi. Tällä olen lohduttanut itseäni, koska en luota pystyväni samaan kuin ap.

Ja minullakin on ollut tasannetta. Lähtöpaino oli 114,5kg ja aloitin 28.3.2025. Alle sata meni jo 1.6.2025. Siitä elokuussa noin 90kg ja vuoden vaihteessa oltiin jo 77-78kg. Helmi-maaliskuulla alkoi tuskainen tasanne. Vaikka kuinka yritin olla tiukka, niin paino jumitti siellä 70-72 välillä. Hiukan tuli laskua pitkällä aikavälillä, mutta mikään ei auttanut. Kesäkuussa olin samassa painossa kuin toukokuussa jne. Nyt on lähtenyt liikkeelle. Viikko sitten sain vihdoin suuren unelmani eli kutosella alkavan mittariin, kun oli 69,8kg. Tänään 69,4kg eli nyt tuli jo toinen viikko perään laskua. Lopullinen tavoite on 65,5kg ja silloin BMI on alle 25. Nyt se on joku 26,jotain. Ihan alussa oli ajatus, että olisin juhannuksena 2026 saanut jo tuon tavoitepainoni. Nyt tavoite on syksyksi. Täytän 50 syksyllä ja olisi kiva tervehtiä uutta vuosikymmentä normaalipainoisena. itsestähän se on paljon kiinni myös. Tämä painonlasku uudelleen voi liittyä myös liikuntaan. Tuossa välissä jäi kävelyt kovin vähiin ja nyt olen pakottanut joka ilta itseni lenkille. En tee edes kauhean pitkiä lenkkejä usein, vain noin 2,5kg ja 1-2 kertaa viikossa 6km. Silti se voi olla myös avain sille, että paino alkui liikkua. Koiraa toki vien aina ulos, mutta se on sellaista pysähtelyä ja lunkimista.

Kymppikeiju

Vierailija
2292/2300 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin lenkkini ovat 2,5km, ei 2,5kg. Olisipa jokainen lenkki -2,5kg. :D

Keiju edelleen

Vierailija
2293/2300 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! :)

Vierailija
2294/2300 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustin kesäkuussa. Ei kysytty mitään. Laitoin pieneen boksiin ja sinne yhden kylmäkallen mukaan. Toki idea olikin, että saa olla lämminsäilytyksessä. Kylmäkallen laitoin sen takia, että tiesin toisessa päässä olevan kovin lämmintä ja ajattelin, että jos sitten kuumenee jo liikaa. 

Suomen päässä en isoa stressiä kokisikaan. Voithan itse tulostaa omakannasta reseptin tai ottaa screenshotit näytöltä varoiksi. Ja ota alkuperäinen pakkaus, jossa nimesi mukaan. Enemmän mua mietitytti, miten saan takaisin Suomeen, kun ei ollut englanninkielistä reseptiä. No, se ratkesi sillä, että unohdin kynän hotellihuoneen pöydälle pakatessa.... 

…niin tuon yllä olevan kiitoksen piti olla vastaus tähän :’D

Vierailija
2295/2300 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen kuukausi on ollut melkoista kesärumbaa. Vieraita, tapaamisia, kekkereitä jne. En ole mitenkään pingottanut, enemmänkin olen ollut armollinen ja rento. En ole myöskään punninnut itseäni joka aamu,  en ole pitänyt sitä tärkeänä. Yksi syy on se, että olisi ihan hyvä saada se 1-2 kg takaisin jollain aikavälillä. Se on järkevää, mutta samalla jotenkin pelkää, että entäs jos painon nousee sitten enemmän enkä saa pysäytettyä painon nousua. Saadakseni tuon ajatusvääristymän haltuun olen kokenut tärkeäksi sen, etten punnitse  itseäni ihan joka aamu. 

Oli miten oli, niin toistaiseksi painossa ei näy mitään muutosta. Ei ylös eikä alas. Tuo on positiivista. Koen myös hyvänä ettei paino ole enää hiipinyt alaspäin. Eli energiamäärät on nyt jokseenkin balanssissa kulutuksen kanssa. Sitä, paljonko energiaa tällä hetkellä syön, en osaa sanoa.

Tuossa aiemmin puhuttiin siitä, miten toimia tavoitepainon saavuttamisen jälkeen. Se on kysymys, joka minuakin kiinnosti kovasti lääkkeen aloitettuani. Tosin pidin oletus arvona, että lääke lopetetaan kun on "maalissa". Siinä kohtaa ei ollut vertaistukea tavoitteen saavuttaneista, joten ajoin lääkkeen alas alkuperäisen suunnitelman mukaan. Jos nyt olisin samassa tilanteessa, jatkaisin pienellä ylläpito annoksella, koska se on järkevää ja tutkimustulokset puoltavat lääkkeen jatkamista tavoitteen saavuttamisen jälkeen. 

Mukavaa kesää kaikille ja tsemppiä kaikille

AP

Vierailija
2296/2300 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Minninen, ehtisitkö vielä kertoa hieman lisää tuosta pitkittyneestä jumistasi ja sen helpottamisesta? Eli mistä annoksesta nostit 7,5 mg:aan? Ja minkä ajan päästä nostit sitten annosta 10 mg:aan? Missä vaiheessa painonpudotus jatkui?

Minulla on nimittäin samankaltainen MJ-historia kuin sinulla: 

lähtöpaino 120 kg, MJ-aloitus 1.1.2026 annoksella 1,25 mg, nyt menee 6,5 mg, 

paino tippui tasaisesti n. 18 kg ekat 5 kk, mutta on jumittanut (tai 'siksakannut') melkein koko kesän.

Huomenna perjantaina on pistospäivä, ja aion nyt laittaa 7 mg tuon 6,5 mg sijaan. Kokeilin jo 7 mg aiemmin kerran, mutta olo meni aika veteläksi enkä jaksanut tehdä juuri mitään pakollisten kuvioiden lisäksi. Siksi palasin 6,5 mg:aan. Jumppaaminenkaan ei oikein maistu enää, enkä myöskään jaksa hirveästi koko ajan panostaa proteiiniin. 

Kuvittelin, että kesällä (heinä-elokuussa) paino helposti tippuu nuo pari, kolme kiloa, jotta pääsisin satasen alle. Onhan herkullisia mansikoita ja kotimaisia vihanneksia torit ja kaupat täynnä. Mutta ei. Tosin lomat ja kesäiset sosialiseeraamiset syöminkeineen varmaan ovat osasyyllisiä. Ja lomaviikkojen väliset työrupeamani ovat melko stressaavia pitkine työpäivineen ja suurine työmäärineen - mikä ei taida sekään edistää painonpudotusta (stressihormonit).

Jännä juttu: Tänne kun kirjoittaa ja pyytää vinkkejä ja neuvoja, huomaa yhtäkkiä omasta kirjoituksesta, että siinä rivien välissä taitaakin piillä ratkaisu - tai ainakin osavastaus - vastoinkäymisiin :-)

Olisin kuitenkin kiitollinen kommenteista - keneltä vain :-)

Lämpimät ja kaikesta huolimatta toiveikkaat heinäkuiset terveiset kaikille (vaikka fiilis juuri nyt on vähän football isn't coming home this year either)

Fifty-Sixty

Vierailija
2297/2300 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun matka MJ kanssa on mennyt hyvin, 4*2,5mg ja nyt 10 viikkoa 3,75 annoksilla eli yhteensä 40mg kynästä käytetty. En ole huomannut itselläni mitään tehon heikkenemistä, keskimäärin 1,4kg per viikko ja kaikkineen 16,8 kiloa lähtenyt. Jojo ei ollut tätä aloittaessa ihan niin ylhäällä mitä pahin 108 kg paino on ollut, nyt yritän saada pysyvää muutosta. Luulen että ensimmäinen 15mg kynän jäljellä olevat annokset kultasen kädenpuristuksen kanssa riittää minun tavoitteeni saavuttamiseen jolloin indeksi olisi 24 luokkaa ja paino 72. Mutta mitä sitten, ajanko annosta pikku hiljaa alas lopettamatta kokonaan vai AP tyylillä nopea loppu seuraten painoa ja en anna lipsua? Osaan kyllä laihtua mutta ylläpito on aina kaatunut johonkin, pössis kausi ja ei enää välitä omasta hyvinvoinnista. Ruoka on huono terapeutti ainakin pitkään käytettynä

-64

Vierailija
2298/2300 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni se menee niin, että koska lihomisen syyt ovat yksilöllisiä, niin myös laihtuminen ja tavoitepainossa pysyminen on yksilöllistä. Ellei poista yksilöllistä lihomisen syytä, niin lääkkeen alasajon jälkeen lihoo. AP onnistui koska hänellä käsittääkseni suurin syy oli liian suuret annokset, vaikka ruoan laatu oli koko ajan hyvä. Aika monelle täällä on lääkäri sanonut, että ei hätää, ajetaan pikkuhiljaa lääkettä alas ja katsotaan miten tilanne etenee. Minä olin pitkään sitä mieltä, että en uskalla jättää lääkettä pois, mutta ehkä jossain vaiheessa sekin sitten tapahtuu. Mutta hitaasti. Mediassa jauhetaan koko ajan ”loppuelämää”, mutta eihän tätä voi edes lääkärit tietää lääkkeessä, joka on ihan vähän aikaa sitten tullut markkinoille.

Minulla on nyt aivan selvää, että suurin syy lihomiseen oli stressi. Syöminen on aina ollut terveellistä, mutta stressikausina koko homman kasassa pitäminen on hirveän vaikeaa. Kesäisin aina laihduin, mutta hirveissä työputkissa lihoin. Nyt on menossa kaikkien aikojen stressikesä. En melkein uskalla käydä vaakalla kun pääsen kotiin. Onneksi ratkaisu on olemassa, pistetään koko annos ja sillä se ylimääräinen lähtee.

Tsemppiä kaikille ja onnittelut upeista pudotuksista!

mm

Vierailija
2299/2300 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fifty-sixty, tämä on tosiaan kuin terapiassa olisi, jossa puhuu ongelmaansa ja sitten samalla keksii sen ongelman ytimen, kun sitä joutuu palastelemaan toiselle ääneen. Terapiapalsta tämä on!

Nyt taas tuli hiukan laskua ja kolmas punnitus putkeen alle 70kg. Nyt oli -200g, mutta toki en hirveän tiukka ollut ja liikunta jäi pois. Joka tapauksessa nyt tuntuisi taas laskevan tasaisesti. Viimeisin paino siis 69,2kg.  Harmi painon kannalta, että tähän tulee taas matka väliin ennen elokuuta. Sehän nyt taas on pysäytys, mutta toisaalta pitää kropan käynnissä, kun väkisinkin tulee syötyä enemmän. Ajatus on kuitenkin se, että tämä ei ole mikään mässyloma vaan kerran päivässä ulkona riittää ja muuten sitten huoneistohotellissa maltilla jotain paistettua kanamunaa ja vihanneksia. Eihän siellä helteessä edes nälkä varmaan ole. 

Tämä kesä on ollut kyllä haastavaa aikaa. Jotenkin koko perhe syö enemmän ja hiukan jopa ärsyttää miehen halu raahata koko ajan jotain hyvää kaupasta. Ainaista kokkaamista. Ja jos ei muuta, niin iltaysiltä vielä lämpimiä voileipiä. Tiedostan, ettei perhe voi elää mun mukaan, mutta miehellä on kyllä maha vähän pullistunut ja kasvuiän ylittänyt tytär pyöristymässä kovaa tahtia. Se onkin se hankala. Miten ottaa nuorelle aikuiselle puheeksi, että lihomistahti on tällä hetkellä pelottava ja nyt pitäisi pysäyttää ja saada niitä kiloja poiskin eli pysäytys ei enää riitä? Toisaalta jokainen lihova tietää tilanteensa ja hänkin on ulkonäöstä tarkka, joten tuskin on tietämättä sitä, että on lihonut reippaasti vuoden sisällä. Minähän olen meistä jo hoikempi. Katselin hämmentyneenä 1,5 vuotta vanhaa kuvaa, jossa oli vielä hoikka ja kiloja on tullut ainakin 15 sittemmin. Ylipainoa on jo selvästi. Jokainen pulleampi tietää, että ne vaan tulee ja iän myötä se kertautuu ja kertautuu eli parikymppisenä pitäisi olla tarkka tai hetken päästä on todella lihava. Vaikea asia. 

Kymppikeiju

Vierailija
2300/2300 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vain osaa laihdutusta.