Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi sanotaan että liikunta ei laihduta?

Vierailija
08.08.2024 |

Itse lihoin talven aikana kun en voinut liikkua kuten aiemmin. Nyt kun voin taas liikkua on paino pudonnut? 

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsas liikunta pitää yllä aktiivista aineenvaihduntaan 24/7. Nyt puhun siis sykettä nostavasta ja runsaasta liikunnasta, en mistään av-mammojen koirankusetuskävelyistä.

Vierailija
122/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on krooninen vaikea unettomuus, ei hoidettavissa. Miten olisi parasta laihduttaa?  Tähän mennessä olen laihtunut 7kg (toukokuun lopusta alkaen pudotettu). 

En osaa ratkaista, mutta hienosti olet jo pärjännyt univajeen keskellä. Ehkä vähentämällä hiilihydraatteja ellei ole jo vähemmän. Univaje ainakin heikentää sokerinsietoa. 

Onko huono juttu, jos syön melko runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Leipää syön 2 palaa päivässä. Lihaa ja kalaa. 

Ei ole. Hedelmistä ja kasviksista ei kannata tinkiä ainakaan terveyden vuoksi. Niissä on paljon ravintoaineita ja niiden sisältämä kuitu hidastaa sokerin imeytymistä. Pitävät nälkää ihan hyvin kalorimääräänsä nähden, joten sopivat hyvin ruokavalioon painonhallinnan kannalta. Olennaisempaa on ruokavalio kokonaisuudessaan ja sen sisältämä energiamäärä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta on epämukavaa, joten kivempi vaan lakaista maton alle.

Ja fiksumpaa. Liikunnasta on merkittävää hyötyä vain, jos siitä tulee pitkäaikainen osa elämää. Ja jos se on epämukavaa, siitä ei sellaista tule. Mieluummin vaikka kevyitä kävelylenkkejä, kunhan niitä tulee ihan oikeasti tehtyä jatkossakin.

Vierailija
124/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se liikunta itsessään kuluta niin paljoa että vaikuttaisi merkittävästi painoon, mutta ainakin minua se auttaa syömään paremmin. Olin itse jalka paketissa enkä siksi oikein voinut liikkua, tuli syötyä ihan tylsyyteen herkkuja ja roskaa. Nyt kun taas pääsee urheilemaan tekee enemmän mieli syödä terveellisesti eikä ole jatkuvasti jääkaapin vieressä. 

Mulla perustuu myös tähän. Jos en liiku ollenkaan, olen täysin sumussa, väsyttää ja tekee mieli kaikkea rasvaista ja sokerista. Kun liikun, ei tee mieli syödä mitään epäterveellistä vaan ruokavalio muuttuu luonnostaan. 

Vierailija
125/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnan merkitys laihdutuksessa on pieni verrattuna siihen mitä syö. 

Esimerkiksi lihava liikuntskyvytön petipotilaskin laihtuu hyvin, kun vain ravinto on oikeanlaista. 

Kukaan ei ole väittänytkään, että liikunta olisi ainoa tapa laihtua.

Oleellista on se, että kuluttaa enemmän kuin syö. Toisille on helpompaa saada tuo vaje aikaiseksi liikkumalla, toisille taas syömistä vähentämällä.

Kumpikin tapa toimii silloin, kun puhutaan normaalista syömisesta ja terveestä ihmisestä, joka pystyy liikkumaan.

Jos taas syömistavat ovat Hengenvaarallisesti lihavat -sarjan kaltaiset, niin tottakai syöminen on ensin laitettava kuntoon. 

Vierailija
126/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta on epämukavaa, joten kivempi vaan lakaista maton alle.

Yritätkö jymäyttää, onhan se raskasta puuhaa, jos on iso matto!

Vierailija
127/142 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta laihduttaa kun sen aikana ei yleensä syödä.

Vierailija
128/142 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos harrastat vähintään 5-6 päivänä viikossa reipastahtista kävelyä vaikka noin tunnin ajan (runsaat 10 000 askelta), niin kyllä siinä kaloreita palaa eli jos pudotat painoa ja harrastat em. verran liikuntaa voit syödä enemmän kaloreita kuin jos et liiku ollenkaan. Netissä on painonpudotuslaskureita joissa tämänkin asian voi selvittää omalta kohdaltaan ja laskurit pitävät kyllä melko hyvin paikkansa jos syöttää tiedot niihin totuuden mukaisesti.

Tunti kävelyä kuluttaa n. 200 kaloria, reipasvauhtinen juoksu 500 kaloria. Ohjattu lihaskuntojumppa 500 kaloria versus venyttely n. 250. Eri liikuntamuotojen kulutuksessa on valtavasti eroa. Jos ruokailutottumukset eivät samalla muutu, ihminen syö jo yhdellä aterialla enemmän kuin kuluttaa kävellen, joten ruokavalion pitäisi samalla keventyä todella reippaasti. Sen vuoksi rasittava liikunta on laihduttajalle parempi vaihtoehto.

Kävelyn kalorinkulutus riippuu mm. kävelijän massasta ja kävelyn intensiteetistä. Esimerkiksi 15 km kävely nopeudella 6,5 km/h (reipas kävely) kuluttaa 180 cm pituisella ja 100 kg painoisella miehellä 1220 kcal ja 70 kg painoisella 850 kcal. Mitoiltaan 165 cm ja 80 kg naisella kulutus samalla kävelymatkalla ja -nopeudella on 980 kcal ja samanpituisella mutta 50 kg painoisella naisella 610 kcal.

Vierailija
129/142 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vaikutuksensa miten usein liikut ja miten liikut eri päivinä. Mikäli kulutus vaihtelee selvästi, niin syömisten pitäisi vaihdella selvästi. Veikkaan tämän olevan monelle se ongelmakohta, kun niinä lepopäivinä tai kun treenataan kevyesti syödään silti saman verran kuin niinä rasittavimpina päivinä. 

Vierailija
130/142 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalla on oleellinen merkitys painonhallinnassa ja jo yllättävän pienikin määrä voi vaikuttaa suuresti.  Esim. salitreenin jälkeen vedetty 15min aerobinen pudottaa painoa tehokkaasti, sallien silti lihasten voimistumisen ja kasvun.  Tuo 15min kuntopyörällä tarkoittaa n. 200-300kcal kulutusta.

Ei siihen paljoa tarvita. Riittää jo se että tarvittava kynnys ylittyy.

Vierailija
131/142 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta on erityisen tärkeää laihduttaessa. Muuten rasvan ohella sulaa lihaksia pois ja sitten jos satut lihoamaan uudelleen, niin tadaa; rasvaa on taas, mutta lihakset sulaneet pois dieetin aikana, joten olet vain entistä huonommassa kunnossa.

Mikäli ei ole ennen laihduttamistakaan liikkunut, niin ei siellä mitään sen kummosempia lihaksia ole :D

Vierailija
132/142 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun oppikirjasta lainattua, yhden suklaapatukan energian kuluttamiseen tarvitaan puoli tuntia juoksua. Päättele siitä. Kalorimäärien laskenta ja suhteuttaminen arkikulutukseen toimii paremmin.

Vierailija
133/142 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnasta on sekin hyöty, että olet edes sen liikuntasuorituksen ajan ajattelematta ja napostelematta ruokaa jos elämäsi pyörii nyt ruuan ja syömisen ympärillä. Laadi itsellesi aikataulu ja anna itsellesi lupa syödä jotain vaikka 2,5-3 tunnin välein ja lähdelle kävelylenkille vaikka 2 kertaa päivässä ainakin niinä päivinä, kun olet koko päivän kotona sekä pienennä vähän kerrassaan ateriakokoja ja näin mahalaukkusi täyttyy vähitellen pienemmänkin määrään syömisestä. Jos olet ollut huono liikkuja niin omakohtaisen kokemukseni mukaan kävely on hyvä tapa aloittaa liikunta ja voit aloittaa pieniä lenkkejä tekemällä ja kasvattaa matkaa sitä mukaa kuin  kuntosi ja kävelyhalusi kasvavat. Itse harrastin vain kävelyä kunnes saavutin tavoitepainon ja sen jälkeen aloin lisäksi käymään kuntosalilla pari kertaa viikossa ja teen siellä n. tunnin treenit painoja vähän kerrassaan lisäämällä.

Vierailija
134/142 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alko pois niimntulee 3 pöivää reeniäblisää

Vierailija
135/142 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on, että käveleminen ja pyöräileminen yms. ei laihduta, mutta painojen nostelu laihduttaa.

Vierailija
136/142 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni on, että käveleminen ja pyöräileminen yms. ei laihduta, mutta painojen nostelu laihduttaa.

Painojen nostelu raivokkaasti hampaat irvessä laihduttaa. Ei saa pitää mitään taukoja liikkeiden välillä. Kokoajan nostaa ja painaa.

Kun tekee penaa, niin heti siirtyy mavee ja siitä heti penaan ja maveen. Ei mitään kännytaukoja tai spedeilyä. Kokoajan tekee ja tekee.

Jos laitteet on varattu, niin hyppii narua vaikka puolituntia siinä vierellä, mutta tekee ja tekee. Yleensä riittää 20min aloittelijalta, niin on puhki ja voi lähteä viemästä tilaa salilta.

Tekijät viihtyy salilla yli tunninkin ajan tällä metodilla.

ideana on että kun sarjan aikana levätään, niin tehdäänkin eri lihasta ja sitten jatketaan taas toista sarjaa.

Vierailija
137/142 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnasta on sekin hyöty, että olet edes sen liikuntasuorituksen ajan ajattelematta ja napostelematta ruokaa jos elämäsi pyörii nyt ruuan ja syömisen ympärillä. Laadi itsellesi aikataulu ja anna itsellesi lupa syödä jotain vaikka 2,5-3 tunnin välein ja lähdelle kävelylenkille vaikka 2 kertaa päivässä ainakin niinä päivinä, kun olet koko päivän kotona sekä pienennä vähän kerrassaan ateriakokoja ja näin mahalaukkusi täyttyy vähitellen pienemmänkin määrään syömisestä. Jos olet ollut huono liikkuja niin omakohtaisen kokemukseni mukaan kävely on hyvä tapa aloittaa liikunta ja voit aloittaa pieniä lenkkejä tekemällä ja kasvattaa matkaa sitä mukaa kuin  kuntosi ja kävelyhalusi kasvavat. Itse harrastin vain kävelyä kunnes saavutin tavoitepainon ja sen jälkeen aloin lisäksi käymään kuntosalilla pari kertaa viikossa ja teen siellä n. tunnin treenit painoja vähän kerrassaan lisäämällä.

Myös toisinpäin. Jos lukeminen ja makailu aiheuttaa passiivisuutta ja ei jaksa syödä koko päivänä mitään, vaikka on kova nälkkä ja jättää nälän vain taustalle leijailemaan, että huomenna käyn kaupassa ja syön jotain, niin liikunta saa nälän tuntumaan oikean pakottavalta.

Liikunnan jälkeen on pakko syödä, koska pahoinvointi on niin sietämätöntä. Paastota voi helposti parikin viikkoa ja säästöä tulee köyhänä, mutta kun liikkuu, niin on pakko syödä.

Liikunta toimii hyvin niille jotka ei syö ja saa syötyä mitään koko päivän tai viikon aikana.

Minulla esimerkiksi on vakava ahdistus käydä kaupassa ja välttelen sitä viimeiseen asti. Tuotteiden ostamisen vaikeus ja vastuu tuotteista ja valinnoista on niin suuri, että mieluummin on syömättä. Liikunta poistaa kaikki estot ja ostat mitä tulee mieleen ja rahat lähtee nopeasti tililtä ja köyhtyy entisestään.

Vierailija
138/142 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun oppikirjasta lainattua, yhden suklaapatukan energian kuluttamiseen tarvitaan puoli tuntia juoksua. Päättele siitä. Kalorimäärien laskenta ja suhteuttaminen arkikulutukseen toimii paremmin.

Tulee säästöä kun syö päivän aikana vain neljä suklaapatukkaa ja laihtuu kun treenaa.

Nälkä on vain tunnetila ja suklaapatukan energiamäärällä riittää koko päiväksi kun annostelee ne oikein.

Itse pysyn hyvässä kunnossa vain syömällä neljä suklaapatukkaa päivässä. Jaksaa salin, lenkit ja ottelutreenit. Mikä parasta, näytät TERRRRRRVEEEN solakalta.

Suklaapatukat on yksi hyvä keino matalapalkka-alan työläisille säästää ravintokustannuksissa, kun ajat on kalliit, niin osta neljä yhden tai kahden hinnalla.

Suklaapatukoilla kuosissa.

Vierailija
139/142 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se liikunta itsessään kuluta niin paljoa että vaikuttaisi merkittävästi painoon, mutta ainakin minua se auttaa syömään paremmin. Olin itse jalka paketissa enkä siksi oikein voinut liikkua, tuli syötyä ihan tylsyyteen herkkuja ja roskaa. Nyt kun taas pääsee urheilemaan tekee enemmän mieli syödä terveellisesti eikä ole jatkuvasti jääkaapin vieressä. 

Mulla perustuu myös tähän. Jos en liiku ollenkaan, olen täysin sumussa, väsyttää ja tekee mieli kaikkea rasvaista ja sokerista. Kun liikun, ei tee mieli syödä mitään epäterveellistä vaan ruokavalio muuttuu luonnostaan. 

Toisaalta sokeri ei kyllä väsytä lainkaan. Hiilihydraatit antaa energiaa. Rasva ja proteiini saa väsymään

Vierailija
140/142 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee yksi iso reissumies pussi päivässä leipää ja treenaan noin 4h päivässä hikiliikuntaa. Aamulla 2h ja illalla 2h.

Enkä ole lihava. Ei leipä lihota vaikka muuta väitetään. Kun haluat kestoa päivääsi ja olla menevä, niin ota reissumies mukaasi raskaisiinkin hetkiin.