Rakastaako Jumala siis niinku ihan kaikkia?
Kommentit (921)
Kymmenen käskyä oli osa Mooseksen lakia eikä lakiin saanut lisätä eikä myöskään ottaa mitään pois. Kymmenen käskyä ei riitä, vaan on noudatettava koko lakia, siis satoja käskyjä.
Ns. kymmenen käskyä ei kiellä esimerkiksi valehtelua.
Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi-käsky kielsi ainoastaan oikeudessa antamasta väärää todistusta. Yksi ainoa todistaja älköön olko pätevä ketään vastaan, olkoonpa mikä pahateko tai rikkomus, mikä synti tahansa, jonka joku tekee. Kahden tai kolmen todistajan sanalla on asia vahva.
Kaiken päälle Mooseksen laki, jonka liitontauluihin oli kirjoitettuna kymmenen käskysanaa, ei ole enää voimassa.
Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Hän on jokaisen langenneen kohdalla jo etukäteen tiennyt, mikä ominaisuus johtaa lankeamiseen, mutta silti luonut. Toisten kohdalla hän ei niitä ominaisuuksia luonut tai ei asettanut sellaisiin olosuhteisiin, joissa ominaisuudet johtavat lankeamiseen. Perusajatus, että Jumala luo jotakin, jonka tietää epäonnistuvan, on mahdoton. Kaikkivaltias kun ei epäonnistu, silloin kyseessä on pakko olla tahto tehdä niin.
Jumala on varmasti tiennyt luodessaan, että vapaasta tahdosta seuraa paljon pahuutta, sekaannusta ja surua. Jos kuitenkin Jumala olisi luonut jokaisen luomansa olennon sellaiseksi, ettei lankeamista voi tapahtua, olisiko meillä vapaata tahtoa? Voisimmeko todellisesti valita rakastaa Jumalaa ja ottaa vastaan hänen Poikansa vapahtajanamme, jos meillä ei olisi mahdollisuutta päättää toisin? Jos olisimme foolproof ja valitsisimme aina Jumalan, hän olisi luonut robotteja.
Todellinen rakkaus on aina vapaaehtoista. Pakottaisitko sinä jonkun suhteeseen kanssasi?
Jos uskomme tahtomme ja omien valintojemme olevan ennalta päätettyjä, tulee meistä uhrautujia ja marttyyreja. Meillä on todellinen päätösvalta ja toimijuus uskon asioissa emmekä voi syyttää Jumalaa omista virheistämme. Uskomme virheellisiä ja valheellisia väittämiä, koska haluamme. Emme tutki avoimella mielellä ja pyydä Jumalalta vilpittömästi, että hän ohjaisi ja opettaisi meitä, koska emme halua.
Jumalan alkuperäinen luomistyö oli hyvä. Ehkä tämä lankeemuksen myötä vääristynyt maailma on se pienin paha, joka johtaa suurimpaan hyvään eli mahdollisimman suureen pelastuneiden ihmisten määrään. Jumala tiesi, että ihminen lankeaa, joten hänellä oli valmiina suunnitelma lankeavien ihmisten pelastamiseksi, Jeesus Kristus, Vapahtaja.
Vierailija kirjoitti:
Ulkopuolisena tekijänä toinen ihminen. Et tahdo antaa minulle lompakkoasi. Kun minä osoitan sinua aseella, annatkin sen minulle omasta tahdostasi. Minä siis vaikutan tahtoosi. Saan sinut tahtomaan antamaan lompakon, vaikka et tahtoisi sitä silloinkaan antaa. Mutta minun tekoni vaikuttaa tahtoosi siten, että tahdot kuitenkin huonomman vaihtoehdon edessä valita minun tahtoni, jota sinä et omaehtoisesti tekisi.
Sinun tekosi pakottaa minut tekemään valinnan lompakon ja oman henkeni välillä. Valinta ei ole vain lompakon antamisen tai ei-antamisen välillä. En edelleenkään halua, ts. tahdo, antaa lompakkoani sinulle mutta haluni säästää henkeni on suurempi kuin haluni pitää kiinni rahoistani.
Meillä syntisillä on kova halu pitää kiinni omista nautinnoistamme ja omista tavoistamme. Me valitsemme mieluummin hävityksen ja kuoleman kuin elämän ja kaiken olevaisen Luojan tuntemisen. Ja me valitsemme näin, vaikka meitä on ystävällisesti varoitettu etukäteen, että valintamme johtaa Helvettiin. Valitsisitko sinä siis aseella uhattuna mieluummin lompakon kuin elämäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raiskaus ja kidutus on väärin ja julmaa uhria kohtaan, mutta siinä uhri ei tee väärin Jumalaa kohtaan.
Jeesus syntyi raiskauksen lopputuloksena. Ei siinä teini-ikäiseltä tytöltä kysytty suostumusta haluaako äidiksi.
Älä vääristele. Maria antoi suostumuksensa.
Kun enkeli ilmoitti Marialle mitä tulisi tapahtumaan, Maria vastasi: Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit.
Voit lukea itse Luukkaan evankeliumin ensimmäisestä luvusta.
Tämän päivän Suomen lain mukaan alaikäinen lapsi ei ole kykenevä antamaan suostumusta. Lapsenraiskaus ei lievene sillä, että "mutta kun se antoi luvan".
Vierailija kirjoitti:
Mooseksen lakia ei ole koskaan annettu pakanakansoille. Laissa on sanottu: Katso, minä olen opettanut teille käskyt ja säädökset, niinkuin Herra, minun Jumalani, on minua käskenyt, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne. Muinaisen Israelin rajat on selvitetty vanhassa testamentissa. Mooses nousi Mooabin arolta Nebon vuorelle, Pisgan huipulle, vastapäätä Jerikoa. Ja Herra näytti hänelle koko maan: Gileadin Daaniin asti,
koko Naftalin, Efraimin ja Manassen maan, koko Juudan maan aina Länsimereen asti,
Etelämaan sekä Lakeuden, se on Jerikon, Palmukaupungin, laakson, aina Sooariin asti.
Suomi ei ole koskaan kuulunut muinaiseen Israeliin, eikä näin ollen Suomen asukkaat eivät ole koskaan olleet Mooseksen lain alaisia.
KUINKA NÄIN SELVÄ JA YKSINKERTAINEN TOTUUS VOI OLLA LÄHES KAIKILTA PIMENNOSSA?v
Onko se lieventävä asianhaara, että Jumala käskee vain juutalaisia kivittämään homoja ja lapsia kuoliaaksi?
Ei se minusta tätä jumalaa lempeäksi ja rakastavaksi ihan vielä sillä rajauksella muuta. Minun mielestä tuollainen kivittäminen on aina katogerisesti väärin.
Apostolien teot 5
Ananias ja Safira
1Muuan Ananias-niminen mies myi yhdessä vaimonsa Safiran kanssa maatilan, 2mutta pani vaimonsa tieten osan kauppahinnasta syrjään. Loput hän luovutti apostolien haltuun. 3Silloin Pietari sanoi: Ananias, miksi olet antanut sydämesi Saatanan valtaan? Miksi yritit pettää Pyhää Henkeä ja jättää maatilan hinnasta osan itsellesi? 4Tilahan oli sinun, kun et vielä ollut myynyt sitä, ja sinun olivat myös rahat, kun sen myit. Kuinka saatoit ryhtyä tällaiseen tekoon? Et sinä ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle. 5Nämä sanat kuullessaan Ananias lyyhistyi kuolleena maahan, ja kaikki, jotka olivat tätä kuulemassa, joutuivat kauhun valtaan. 6Nuoret miehet kietoivat Ananiaan ruumiin vaatteeseen, kantoivat hänet ulos ja hautasivat hänet.
7Kolmisen tuntia myöhemmin tuli Ananiaan vaimo sisään, tapahtuneesta mitään tietämättä. 8Pietari kysyi häneltä: Sano minulle, tähänkö hintaan te maatilan myitte? Niin, juuri siihen hintaan, vastasi nainen. 9Silloin Pietari sanoi: Kuinka te yksissä tuumin ryhdyitte koettelemaan Herran Henkeä? Kuuletko askelia oven takaa? Ne, jotka hautasivat miehesi, kantavat täältä myös sinut. 10Siinä samassa nainen kaatui kuolleena Pietarin jalkoihin. Nuoret miehet tulivat sisään ja näkivät naisen kuolleen. He veivät hänet pois ja hautasivat hänet miehensä viereen. 11Kauhu valtasi koko seurakunnan ja kaikki
8 Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne
eivätkä teidän tienne ole minun teitäni,
sanoo Herra.
9Sillä niin korkealla kuin taivas kaartuu maan yllä,
niin korkealla ovat minun tieni
teidän teittenne yläpuolella
ja minun ajatukseni
teidän ajatustenne yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raiskaus ja kidutus on väärin ja julmaa uhria kohtaan, mutta siinä uhri ei tee väärin Jumalaa kohtaan.
Jeesus syntyi raiskauksen lopputuloksena. Ei siinä teini-ikäiseltä tytöltä kysytty suostumusta haluaako äidiksi.
Kun enkeli ilmoitti Marialle mitä tulisi tapahtumaan, Maria vastasi: Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit.
Jos isäntä pakottaa itsensä palvelijattaren päälle, eikä tämä vastusta, koska on alisteinen isännälle, ei se tee isännän tekoa hyväksi ja oikeaksi.
Ei rakasta. Taivaaseen pääsevät vain ne jotka häneen uskovat ja palvovat häntä. Muut joutuvat helvettiin. Kuulostaa niin narsistilta. Onneksi en joudu hänen kanssaan viettämään ikuisuutta. Kaikki jotka ovat joutuneet narsistin uhriksi tietävät, että helvettikin on parempi paikka.
Lieventävä aisiahaara on se, ettei muinaisen Israelin laki ole enää voimassa. Muinainen Mooseksen lain laativat Mooses ja Israelin vanhimmat. Mutta myös Jumala vaikutti lain käskyjen antamisessa, niin että jumalanpalvelus ja esikuvat sisätyivät lakiin.
Mooseksen laissa oli paljon sen ajan tapoja ja käytäntöjä. Lain tehtävä oli säilyttää Aabaramin ja Iisakin ja Jaakobin Jumalan tuntemien. Lain tehtävä oli myös yhdistää Israelin sukukuntien eri heimot.
Joo. Ihan kaikkia.
Katso ympärillesi, etkö näe? Ja kyllä, tähän voi sitten hymistellä kaikenlaista liirumlaarumia mutta en mitenkään ikinä pysty vääntämään ralkkautta sellaisen kärsimyksen sallimisesta jota olen nähnyt viattomien lasten joutuvan kokemaan. Kyllä siinä jumalat ja rakkaudet karisee varsin tehokkaasti.
Tekisi varsin hyvää näille hymistelijöille käydä katsomassa en tässä ala kuvailla mitään mutta mieti mitä. Kuinka paljon pitää vihaa olla olla hänessä joka sen sallii ja kääntää katseen pois?
Ei edes ns. peto tee sellaista. Ihminen tekee ja se teidän "rakastava" jumalanne sen sallii ja jopa siunaa.
Eiku joulupukki. Uskotko satuolentoihin?
Vierailija kirjoitti:
Lieventävä aisiahaara on se, ettei muinaisen Israelin laki ole enää voimassa. Muinainen Mooseksen lain laativat Mooses ja Israelin vanhimmat. Mutta myös Jumala vaikutti lain käskyjen antamisessa, niin että jumalanpalvelus ja esikuvat sisätyivät lakiin.
Mooseksen laissa oli paljon sen ajan tapoja ja käytäntöjä. Lain tehtävä oli säilyttää Aabaramin ja Iisakin ja Jaakobin Jumalan tuntemien. Lain tehtävä oli myös yhdistää Israelin sukukuntien eri heimot.
Miten niin ei ole voimassa? Jeesus itse sanoi, ettei laista katoa yksikään kirjain ennen kuin taivas ja maa katoavat.
Vielä on aikaa kääntyä Jeesuksen puoleen! Hän odottaa sinua. Hän rakastaa sinua
Kaikkia paitsi -lista taitaa olla uskiksilla paljon pitempi...
Jumala rakastaa kaikkia myös rankaisemalla sillä siten hän varmistaa että kehitys ei vaaraannu enempää. Tuli mieleeni tuosta ruokakommentistani eri ketjuun. Näinhän me ihmisetkin toisillemme opetamme asioita. Sen rankaisun voi ottaa opetuksena ja kasvattavana haasteena sillä sinähän opit taas lisää. On myös sanottu että oppii kun mokaa. Joskus jopa sanotaan että oppii sitten kantapään kautta jos ei muuten eli sitä ennen. Toisilla on hieman kovempi pää. Elämähän on tätä ollutkin aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän Suomen lain mukaan alaikäinen lapsi ei ole kykenevä antamaan suostumusta. Lapsenraiskaus ei lievene sillä, että "mutta kun se antoi luvan".
Miten tämän päivän laki liittyy tapahtumiin 2000-vuotta sitten? Siihen aikaan Maria oli naimisiinmenolle sopivassa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Heittää helvettiin suurimman osan ihmisistä. Siis jos raamattu pitää paikkansa.
Se on sinun oma valinta. Et sinä halua olla uskossa
Mitään todellista valinnan mahdollisuutta ei ole muihin uskontoihin syntyneillä. Joten joutuvat helvettiin. Kaksi kolmasosaa maailman väestöstä. Reilu peli.
Huomaa, katoaminen EI OLE yhtä kuin voimassa oleminen!