Miksi thaimaalaiset ovat valmiita tulemaan 10 000 kilometrin päästä mustikkametsään, mutta suomalaiset työttömät eivät edes 1 km:n päästä?
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo oletus, että marjametsä on 1 km päässä? Ulkomaalaisilla marjanpoimijoilla on käytössään pakettiautot ja he marjastavat kaukana taajamien ulkopuolella. Itse lähtisin mielelläni metsään poimimaan puolukat talven varalle, mutta menopaluu bussiliput kaupungista maksavat lähes 15 e. Sankollisen puolukoita saa 20 e. T. Mummo
Näin. Silloin ennen koronaa kuin heitä oli enemmän, heitä tuli vastaan jossain 50 km päässä lähimmästä kirkonkylästä ja vanhoja pakuja oli. Iteslläni on hyvä marjapaikka 15 km päässä. Muita paikkoja en tiedä, paitsi sellaisia mitkä ovat liian lähellä tien varsia ja niistä ei saa puhtaita marjoja. Tosin thaimaalaisille nämä tienvieri paikat kelpaa kyllä.
Thaimaalaiset ovat myös väittäneet että jos heillä olisi samanlainen mahdollisuus, marjan marjaa ei jäisi metsään. No ei pidä paikkaansa eikä ole edes hyvä asia, koska eläimille PITÄÄ jättää. Toinen juttu on se, että heitä viedään tai heille neuvotaan vain helpoimmat tienvarsipaikat. Eivät he lähtisi mihinkään hankalakulkuisiin paikkoihin. Itse olin eilen poimimassa vadelmia ja muutama puska jäi sen takia, koska olisi ollut vaarallista mennä edes yrittämään vaikka näki että vadelmia on. Sitä ei pysty selittämään tyypeille, jotka eivät ikinä marjassa käy, mutta koetetaan: Kun menin kiven päälle - vadelma tykkää kasvaa kiviskoissa, niin yksi tukevalta näyttävä kivi keikahti allani. Sain toisesta kivestä kiinni ja nippanappa pidettyä pikkusankostani kiinni. Siinä kivien välissä oli iso kolo täynnä vettä. Tämä vain yksi esimerkki, osa on todella vaikeissa paikoissa ja jos on kaatunut jotain puita, ei oikein näe edes niitä koloja aina ja missä on tukevia kiviä ilman isoja koloja.
No olen työtön ja menin poimimaan mustikoita vähän niinku rahan toivossa, kun kuulin, että nyt niistä maksetaan hyvin. Otin mukaan myös sairaseläkeläisen ystävän jolla oli pula tupakkirahoista. Laitoin facebookin paikalliseen ostetaan/myydään/vaihdetaan ryhmään, jossa oli muittenkin poimijoitten ilmoituksia ilmoituksen, jossa oisin myöny hiukan halvemmalla kuin toiset. Ei tullu yhtään kyselyä marjoista. Yritin löytää firmaa jolle myydä. Ei löydy netistä etsimällä tältä seudulta, ei edes Oulun kokoisesta kaupungista, jos sinne asti kuskaisin. No laitoin sitte omaan pakastimeen, koska sellainen löytyy. Arvonlisäveron noustessa voin puolittaa kauraryyniannokseni aamupalassa ja tuplata marja-annoksen...
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset poimivat ja myyvät marjat itsenäisesti. Siitä ei tarvitse ilmoittaa työkkäriin.
Ja vaikka joku veisikin marjansa välittäjälle, niin ei siitäkään tarvitse ilmoittaa työkkäriin.
Kirjoitin tori.fi hakusanaksi "mustikka" ja sain 1 415 osumaa. Yksityisiä poimijoita ja myyjiä on.
Mustikoista on jo ylitarjontaa. Ja mummot tykkää vakiopoimijoistaan, tuttu kaveri on luottamuksen arvoinen.
Koska ne suomalaiset jotka sinne mielellään menisivät vaikka suoraan naapurista, eivät näille alan yrittäjille kelpaa vaan aina löydetään tekosyy ja kaikki mahdolliset viat ettei heitä voida sinne palkata tekemään sitä työtä. Tuntevat suomalaisen elinkustannukset sekä lain ilmeisesti aivan liian hyvin ja näin ollen myös omat oikeutensa ja yrittäjän velvollisuudet. Siksi suomalaiset kuin myös moni muukin maassa asuva käy ihan vapaaehtoisesti poimimassa ja myy ilman välikäsiä kuluttajille sen mitä myyvät ja loput pitävät itse.
Niin ja mitähän sinä jaksat jankuttaa tätä samaa asiaa viikosta toiseen.
Suomalaiset menevät kyllä mustikkamettään ja puolukkamettään ja lakkasuolle ja keräävät jopa kihokkeja suolta. Siitä kun saa rahaa, verottomana. Että menevätkö ne suomalaiset mettään? No, menevät!
Minäkin kävin, ja kas kummaa, kun mä sinne menin, niin ei marjan marjaa juurikaan ollut, kun oli jo käyty poimimassa. Tosin on mulla muitakin mettiä tiedossa, ja sieltäpä sainkin kunnolla marjaa, sanko täys muutaman neliömetrin alalta.
Mut siis, jatka sinä onneton vaan ördäämistäs... onneton olet!
Thaimaassa keskipalkka on noin 500 euroa, eli jos teet Suomessa 2kk ja tienaat yhteensä vaikka 3000 euroa, se tarkoittaa 6 kuukauden keskipalkkaa, monille maaseudun köyhille kokonaista vuosipalkkaa.
Suomessa tuo vastaisi reilua 20 000 euroa. Varmasti tuolla korvauksella löytyisi 2kk rupeamaan mustikan poimijoita jonoksi asti.
Yksi iso juttu on tosiaan tuo, että suomalaiset eivät antaisi mitään takaisin vaikka poimisivatkin välittäjän hintaan, koska he eivät majoittuisi. Kyyti saattaisi kelvata mutta ei siitä maksaa haluta kovin paljon.
Itse poimin käsin kolme litraa mustikkaa kahdessa tunnissa viimeksi. Poimin käsin siksi, että puhdistettavaa jää vähemmän ja metsä tykkää siitä enemmän. Paikkani on salainen, mutta oli sen joku muukin nyt löytänyt ja piti vähän aikaa etsiä että löysi kohdan, mistä ei ole vielä poimittu. Poimurin jäljet näkyui selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni työtön poimii mustikoita ja myy niitä itse. Näin saa kymmenkertaisen hinnan verrattuna marjayhtiöiden maksamaan
No kovin moni ei tosiaankaan poimi. Marjat mätänevät metsiin. Jos prosentti Suomen työttömistä poimisi marjoja, se riittäisi. Mutta ei poimi edes prosentti.
Marjat eivät mätäne metsiin koska niitä syö muutkin kuin ihmiset.
Ap se jaksaa trollata, vaikka ihmiskauppasyytteet roikkuvat julkisuudessa. Vastaus on tietenkin, että suomalaiset eivät ole yhtä hyväuskoisia. Heillä on lakien tuntemus ja kielitaito puolellaan, mitä valitettavasti poloisilla thaimaalaisilla ei ollut.
Mutta älä huoli AP, firmat maksavat vielä korkojen kanssa ne palkat, ja sehän se sinua korpeaa, eikö vain? Mikset mene itse poimimaan? Rikkaudet odottavat poimijaansa metsässä...
Minulla on polvivamma, estää fyysisimmät työt, kestää toimistotyötä.
Syy on sama, kuin että miksi thainaiset ovat valmiita tulemaan 10000 kilometrin päähän vaimoksi suomimiehelle mutta työtön suominainen ei edes 1 kilometrin päähän sille miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni työtön poimii mustikoita ja myy niitä itse. Näin saa kymmenkertaisen hinnan verrattuna marjayhtiöiden maksamaan
No kovin moni ei tosiaankaan poimi. Marjat mätänevät metsiin. Jos prosentti Suomen työttömistä poimisi marjoja, se riittäisi. Mutta ei poimi edes prosentti.
Marjat ovat metsäneläinten elintärkeää ravintoa linnuista lähtien karhuun asti. Menepä myöhään syksyllä tarkastelemaan mustikkavarpuja niin et löydä marjan marjaa eivätkä ne mätäne maassa. Puolukat ovat myös keväällä hyvää ravintoa eläimille. Kaikki ovat varmaan lapsena poimineet keväällä talven yli makeutuneita puolukoita. Ne ovat silloin niin hyviä! Tyhmää propagandaa, että mikäli kukaan ei kerää jokaikistä marjaa metsistä, ne menevät hukkaan ja mätänevät. Koko metsän pohja uusiutuu maatuvista kasveista, sienistä, puiden lehdistä ja eläimet lannoittavat ja levittävät marjojen siemeniä koko metsään.
Vierailija kirjoitti:
No olen työtön ja menin poimimaan mustikoita vähän niinku rahan toivossa, kun kuulin, että nyt niistä maksetaan hyvin. Otin mukaan myös sairaseläkeläisen ystävän jolla oli pula tupakkirahoista. Laitoin facebookin paikalliseen ostetaan/myydään/vaihdetaan ryhmään, jossa oli muittenkin poimijoitten ilmoituksia ilmoituksen, jossa oisin myöny hiukan halvemmalla kuin toiset. Ei tullu yhtään kyselyä marjoista. Yritin löytää firmaa jolle myydä. Ei löydy netistä etsimällä tältä seudulta, ei edes Oulun kokoisesta kaupungista, jos sinne asti kuskaisin. No laitoin sitte omaan pakastimeen, koska sellainen löytyy. Arvonlisäveron noustessa voin puolittaa kauraryyniannokseni aamupalassa ja tuplata marja-annoksen...
Ensi kesänä voisit etukäteen ottaa vastaan tilauksia niin saat myytyä.
Suomessa on saanut ämpäreitäkin ilmaiseksi.
Suomalaiset työttömät ovat mestareita keksimään tekosyitä ja saavat rahaa tekemättä tasan yhtään mitään.
Onpas taas naiivi provo otsikko. Vastaus on valuutan erot ja paikalliset elinkustannukset.
Mutta ajatellaan silti asia toisinpäin: Thaimaassa ihmetellään mikseivät paikalliset poimi appelsiineja vaikka maksetaan?! Poimijat on lennätettävä suomesta asti, Matti ja Maija tienaavat kuukaudessa sen verran että on varaa ostaa omakotitalo tampereelta.
Kukapa ei lähtisi työlomalle toviksi jos suomi olisi halpamaa ja thaimaassa tilanne toisinpäin?