Miksi thaimaalaiset ovat valmiita tulemaan 10 000 kilometrin päästä mustikkametsään, mutta suomalaiset työttömät eivät edes 1 km:n päästä?
Kommentit (154)
Moni työtön poimii mustikoita ja myy niitä itse. Näin saa kymmenkertaisen hinnan verrattuna marjayhtiöiden maksamaan
Suomessa asuvat ihmiset saavat niin paljon kaikenmaailman tukia että he ovat kannustinloukussa.
Siksi kun suomalaiset ei suostu orjiksi. Pitäisi muuttaa jonnekin surkeaa ryhmämajoitukseen, tehdä raskasta työtä surkealla palkalla. Ja vielä se tärkein juttu, suomalaisia ei edes haluta palkata.
Thaimaassa palkat mitätömät ja ei ole sossuluukkua mihin mennä. Täällä saat oikeasti monen vuoden palkan marjoja keräämällä, siksi.
Työtön, joka pystyy keräämään marjoja ja sieniä, voi myydä ne itse verottomasti. Miksi ihmeessä hän menisi marjayrittäjälle töihin tekemään samaa hommaa murto-osalla siitä korvauksesta, jonka saa itse myymällä?
Eivätkä ole. Nuo thaikut jotka marjoja poimii, asuu jo Suomessa.
Thaimaassa saavat maailmanvanhimmalla ammatilla samat rahat.
Marjojen kerääminen vaatii kuntoa ja suomalaisilla työttömillä ei sitä suurimmalla osalla ole. Itse olen nuorempana kerännyt paljon marjoja ja olin kesätöissä usein mansikkapelloilla. Nykyisin kun alkaa 60 lähestyä ja päivät istun koneen ääressä työn vuoksi, niin aika paljon rankempaa on mustikoiden kerääminen. Käyn kuitenkin metsässä marjoja ja sieniä keräämässä ihan vain siksi, että tykkään siitä, mutta tuntuu kyllä sitten koko kropassa ja tällä kunnolla ei siellä enää olla tuntitolkulla ja saaliskin aika pieneksi yhdellä käynnillä, mutta kivaa se on silti ja omiksi tarpeikseni vain kerään.
Mutta työttömänä saattaisin kyllä kerätä muillekin ja lisäksi tiedän ison kasan mummoja, jotka tarvitsisi matonpesijöitä yms. ja maksaisivat siitä.
Se, että heille maksetaan matkat ja siellä 200 elää kuukauden
Vierailija kirjoitti:
Marjojen kerääminen vaatii kuntoa ja suomalaisilla työttömillä ei sitä suurimmalla osalla ole. Itse olen nuorempana kerännyt paljon marjoja ja olin kesätöissä usein mansikkapelloilla. Nykyisin kun alkaa 60 lähestyä ja päivät istun koneen ääressä työn vuoksi, niin aika paljon rankempaa on mustikoiden kerääminen. Käyn kuitenkin metsässä marjoja ja sieniä keräämässä ihan vain siksi, että tykkään siitä, mutta tuntuu kyllä sitten koko kropassa ja tällä kunnolla ei siellä enää olla tuntitolkulla ja saaliskin aika pieneksi yhdellä käynnillä, mutta kivaa se on silti ja omiksi tarpeikseni vain kerään.
Mutta työttömänä saattaisin kyllä kerätä muillekin ja lisäksi tiedän ison kasan mummoja, jotka tarvitsisi matonpesijöitä yms. ja maksaisivat siitä.
Missä päin Suomea. Minä voisin mielelläni pestä pienen palkkani lisiksi
Thaimaalaiset hyötyvät Suomen palkasta kotimaassaan. Suomessa marjayritykset eivät palkkaa suomalaisia, kun yritys ei hyödy heistä tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Työtön, joka pystyy keräämään marjoja ja sieniä, voi myydä ne itse verottomasti. Miksi ihmeessä hän menisi marjayrittäjälle töihin tekemään samaa hommaa murto-osalla siitä korvauksesta, jonka saa itse myymällä?
Kunhan hallitus keksii tämän niin eivätköhän ala kyttäämään.
Face on täynnä myynti-ilmoituksia kun suomalaiset ovat keränneet ämppärikaupalla mustikoita, joten ei pidä tuo sun väitteesi paikkaansa. Kyllä myös työttömät poimivat marjoja, jotka siihen kykenevät, siinä kuin muutkin. Esim. minä en kykene olen töissä tai työttömänä, ei mun fysiikka parane siitä että jään työttömäksi.
Jos suomalaiset työttömät saisi suhteessa saman kuin Thaimaasta tulevat kerääjät niin luulenpa että innosta piukuen olisivat keräämässä marjoja koko kesän. Se nyt vaan on niin että riistopalkka ja suomalainen hintataso ei sovi yksiin, Thaimaassa eurolla saa paljon paljon enemmän kuin Suomessa..
Työttömät myy niitä suoraan kuluttajille. Se on verotonta tuloa, joka tulee siihen työttömyyskorvauksen päälle. Sillä lähdetään sitten syksyllä tuonne Teneriffan seudulle. Mitäs ap, viettää aikaan samaan aikaan tällä palstalla haukkumassa työttömiä? No ehkä se x-tra tee lämmittää.
Suomalaiset työttömät ovat ns huonoja työttömiä, eivät suostu orjapalkalla tekemään töitä. Tietävät omat oikeutensa, ulkomaalaisia on helpompi höynäyttää ja maksaa niin minimipalkkaa kuin mahdollista mikä ei ole edes inhimillistä.
Ihmiskauppaahan nuo marjayrittäjät harjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea. Minä voisin mielelläni pestä pienen palkkani lisiksi
Asun pk-seudun ympäristökunnassa Läntisellä Uudellamaalla. Marjametsät tosi lähellä ja matonpesupaikkoja siellä sun täällä. Äitini on yksi noista matonpesijää kaipaavista - no minä pesen hänen matot ja samassa taloyhtiöissä jo asuu paljon vanhempia ihmisiä, jotka eivät jaksa itse pestä mattojaan, mutta minä en jaksa ihan kaikkien mattoja pestä kun on jo oma ja äidin pestävänä ja oma työkin pitää hoitaa.
Jos tuossa olisi 1 km päässä mustikoita niin keräisin niitä 200 litraa heti. Ei ole edes 5 km säteellä täällä raumalla mustikoita niin paljon varmaan. Tai jos olisi 10 km säteellä niin polkisin joka päivä kolmen ämpärin kanssa metsään poimimaan mustikoita. En ole laiska siis kyllä minä poimin jos joku kertoo mistä niitä saa. Thaimaa ja suomen etäisyys on 6700 km.
Kyllä se Suomalainen menisi Thaimaahan töihin jos saisi 100 kertaisen palkan kotimaahan verrattuna.
Thaimaalaiset elää Suomesta saadulla rahalla pitkään kotimaassaan. Jos suomalainen saisi marjoja keräämällä kesässä vaikka 100 000 e, niin voisi suosio nousta.
Halpatyövoima.