Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eilen joku väitti, etten voi 115-kiloisena kävellä työmatkojani (yht 15 km). Nyt aloitin eikä ollut paha.

Vierailija
06.08.2024 |

Oikeastaan tämä oli varsin nautinnollista!

Ensimmäinen työmatkan kävely takana (7,5 km) ja aamulla kävelen takaisin kotiin. Sanoi kuka mitä sanoi, aion jatkaa näin jokaisena työpäivänäni vähintään sinne asti kunnes tavoitteeni on saavutettu. 

Ei mitään tekosyitä. 

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule ap kertomaan mikä on tilanne 2kk jälkeen. Tuolla painolla on esim. jalkaterät todella kovilla.

Vierailija
62/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuo kävely muuten ole paha, mutta helvetin tylsää vaan ja aikaa tuhraantuu.

Mut jos tykkäät ni hyvä sulle. Teet kuten sulle on paras.

Äh, hyvä äänikirja pyörimään, niin matka kuluu huomaamatta! Hyvä sinä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauas on pitkä matka. Noin 1,5 vuotta sitten painoa oli 194 kg ja tuli tunne, että nyt asialle täytyy ihan oikeasti tehdä jotain, että jaksaa paremmin eikä niitä terveysongelmia, joilta vielä on välttynyt, pääse kehittymään. Paino putosikin puolessa vuodessa 20 kg ihan vain pitämällä paastopäiviä (pyrimys rajoittaa energian saanti 600 kcal) useampia viikossa. Sitten tuli muutaman kuukauden stoppi, kunnes kunnon työstressi iski ja taas kerran noin 4 kk aikana tuli 10 kg takaisin (huono ruokavalio, liikaa makeaa ja alkoholia).

Onneksi sain painonnousun stoppaamaan, mutta alaspäin ei tuntunut millään pääsevän - paastopäivien ruokailuissa tuli jatkuvasti lipsahduksia ja stressijaksolta oli jäänyt makean syönti päälle. No, kesälomalla tuli taas mitta täyteen omaan oloon ja ajatus siitä, että nyt tarvitaan jonkinlainen tapojen resetointi ja motivaation uudelleen löytäminen.

Nyt tässä on sitten tullut oltua 11 päivää ENE-dieetillä - paino on tippunut 11 kg, mutta tiedän kyllä, ettei pudotus jatku samaa tahtia. Tällä massalla energiavaje on kuitenkin luokkaa 3000 kcal per päivä, joten joku 3 kg per viikko on realistista. Tavoite olisikin päästä tällä 8 viikon jaksolla jonnekin 160 kg lukemiin ja sen jälkeen jatkaa vuoropäiväpaastoa (tai 4:3) siitä eteenpäin.

Liikunnan pariinkin on tullut palattua, vaikka energiavaje kyllä tuntuu selvästi lenkin lopulla - tuntuu kuitenkin ihan hyvältä ja motivoivalta. Tosin tässäkin on tullut ehkä vedettyä taas kerran överit, kun toisen jalan jalkapohjaan on ilmestynyt kipuja - venyttely on auttanut, mutta täytyy kuulostella kipujaan tarkemmin ja mennä niiden mukaan, ettei tule jotain plantaarifaskiittia.

Vierailija
64/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauas on pitkä matka. Noin 1,5 vuotta sitten painoa oli 194 kg ja tuli tunne, että nyt asialle täytyy ihan oikeasti tehdä jotain, että jaksaa paremmin eikä niitä terveysongelmia, joilta vielä on välttynyt, pääse kehittymään. Paino putosikin puolessa vuodessa 20 kg ihan vain pitämällä paastopäiviä (pyrimys rajoittaa energian saanti 600 kcal) useampia viikossa. Sitten tuli muutaman kuukauden stoppi, kunnes kunnon työstressi iski ja taas kerran noin 4 kk aikana tuli 10 kg takaisin (huono ruokavalio, liikaa makeaa ja alkoholia).

Onneksi sain painonnousun stoppaamaan, mutta alaspäin ei tuntunut millään pääsevän - paastopäivien ruokailuissa tuli jatkuvasti lipsahduksia ja stressijaksolta oli jäänyt makean syönti päälle. No, kesälomalla tuli taas mitta täyteen omaan oloon ja ajatus siitä, että nyt tarvitaan jonkinlainen tapojen resetointi ja motivaation uudelleen löytäminen.

Nyt tässä on sitten tullut oltua 11 päivää ENE-dieetil

Jaksatko miten arkiliikuntaa noin painavana? Esimerkiksi pitääkö pitää töissä istumataukoja miten usein?

Vierailija
65/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jaksatko miten arkiliikuntaa noin painavana? Esimerkiksi pitääkö pitää töissä istumataukoja miten usein?"

Täytyisi ennemin pitää enemmän taukoja istumisesta.

Muuten - no, en mielellään kiipeä kerrallaan enempää kuin kolme kerrosta rappuja (neljättä kerrosta noustessa reidet alkavat huutaa hoosiannaa), mutta muuten arkiliikunta sujuu ongelmitta - hikeä voi toki pukata, jos vaikka lentokentällä pitää nopeasti kävellä käsimatkatavaroiden kanssa kilometri portille.

Kuntoiluna olen pelannut 170+ kiloisena täysiä golf-kierroksia kävellen joskus jopa kantobagin kanssa - viimeisien mäkien jälkeen on toki pitänyt aina hetki tasata hengitystä ja sykettä, mutta hengissa siitäkin on selvitty.

Vierailija
66/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jostain kummasta syystä monessa lähteessä 6 km/h sanotaan reippaaksi kävelyvauhdiksi, mutta kyllähän se on oikeasti aika rauhallista kävelyä sellaiselle, joka on vähänkin tottunut tekemään kävelylenkkejä. "

Ehkä sun kannattaisi mitata tarkemmin ne omat lenkkisi ja/tai hankkia toimiva kello jotta ymmärtäisit mitä nopeutta todellisuudessa kävelet kun kävelet rauhallisesti. Minullakin oli joskus ikiajat sitten kiinalaispuhelin jonka gps lisäsi lyhyeenkin kävelylenkkiin pari kilometriä ja pidempiin vielä enemmän, joten vauhti näytti aika vakuuttavalta.

Oikeasti se realistinen kävelynopeus on jossain 6 km/h tienoilla, toisilla yli ja toisilla alle. 

Ei todellakaan ole mikään 6 kilsaa tunnissa. Sanoisin enemmäkin 5 km/h. Juuri kävin 7 kilsan kävelylenkillä ja keskivauhdiksi tuli 6.5 km/h. Ja tuli hölkättyä tuosta lenkistä noin kolmannes matkasta. Aikaa meni vähän päälle tunti. Olen lievästi ylipainoinen ja rapakunnossa, mutta en kuitenkaan mikään 100 kiloinen ja olen harrastanut näitä kävelyitä / juoksuja vuoden.

Vierailija
67/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelysauvoilla saa lisää vauhtia persjalkainenkin, parin kuukauden harjoittelulla meni 8km/h.

Mä ehkä miettisin tuota ehdottomuutta, joskus voisi olla ihan hyvä vaikka aamulla kävellä ja tulla bussilla pois. Ja kannattaa varmistaa, että löytyy sopivat vaatteet ja kengät joka keliin.

Keho tarvitsee alkuunsa enemmän lepoa, kun aloitat noin rajusti. Muista siis nukkua kunnolla. :)

Vierailija
68/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelysauvoilla saa lisää vauhtia persjalkainenkin, parin kuukauden harjoittelulla meni 8km/h.

Mä ehkä miettisin tuota ehdottomuutta, joskus voisi olla ihan hyvä vaikka aamulla kävellä ja tulla bussilla pois. Ja kannattaa varmistaa, että löytyy sopivat vaatteet ja kengät joka keliin.

Keho tarvitsee alkuunsa enemmän lepoa, kun aloitat noin rajusti. Muista siis nukkua kunnolla. :)

8 km/h on keskivertojuoksulenkkeilijän tahti eikä silloin tasan yksikään sauvakävelijä etene samaa tahtia :D

Vierailija
69/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen n 60-kiloinen enkä pystyisi tähän, mitä ap urheasti yrittää. Mulla on ihan ok kuntokin. Mutta ei mun jalat nilkoista alaspäin kestä 15km kävelyä joka päivä.

Vierailija
70/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tulee lokakuu, pimeät aamut ja räntasade.

Ah, ihanaa

Vierailija
71/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet maan perusteellisen viksu.

Vierailija
72/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pystyin 100-kiloisena. Nyt oon 69-kiloinen.

Vierailija
73/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on ihan mieletön kuuri, varmaan lähtee kilot. Riippuu tietysti mitä työtä tekee yöllä, mutta yövuorosta 7.5 km kävellen kotiin niin hattua nostan. Täällä on viime aikoina ollut paljon kirjoituksia jossa väheksytään kävelyä painon pudotuksessa. Itselle se on aina toiminut, siihen vähän kevyempi ruoka niin hyvä tulee. Itse laihdutan myös tällä hetkellä, alkupaino oli 125 kg, pari viikkoa mennyt ja nyt 121 kg. Motivoi kummasti, tuon 4 kg tuntee jo aika hyvin kropassa. Oon tehnyt ohjelman liikuntaan, 5 kertaa viikossa, kävelyä 3 kertaa, 2 kertaa kuntoportaita. Ja sitoutuminen siihen on vahvalla tasolla, ei mitään tekosyitä ettei voisi lähteä. Maanantaina kesti 6 km kävely 40 min, omaa vauhtia en osaa sen enempää arvioida.

Vierailija
74/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on ihan mieletön kuuri, varmaan lähtee kilot. Riippuu tietysti mitä työtä tekee yöllä, mutta yövuorosta 7.5 km kävellen kotiin niin hattua nostan. Täällä on viime aikoina ollut paljon kirjoituksia jossa väheksytään kävelyä painon pudotuksessa. Itselle se on aina toiminut, siihen vähän kevyempi ruoka niin hyvä tulee. Itse laihdutan myös tällä hetkellä, alkupaino oli 125 kg, pari viikkoa mennyt ja nyt 121 kg. Motivoi kummasti, tuon 4 kg tuntee jo aika hyvin kropassa. Oon tehnyt ohjelman liikuntaan, 5 kertaa viikossa, kävelyä 3 kertaa, 2 kertaa kuntoportaita. Ja sitoutuminen siihen on vahvalla tasolla, ei mitään tekosyitä ettei voisi lähteä. Maanantaina kesti 6 km kävely 40 min, omaa vauhtia en osaa sen enempää arvioida.

Oikein hienoa, mutta tuossa maanantain kävelyssä sinulla virhe joko matkan tai ajan mittaamisessa. Minä olen kerran kävellyt urheilukentällä 2 km 14 minuuttiin (samalla vauhdilla 6 km veisi 42 min), ja siinä sai kyllä tosissaan keskittyä joka askeleeseen ja pitää kävelyrytmin 180 askeleessa minuutissa. 

Vierailija
75/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ajattelet varmaan että ei 120 kg jaksa tuota vauhtia, mutta totta se on. Vahva urheilu tausta on mulla takana, ei kaikki yli 100 kg oo rapa kunnossa.

Vierailija
76/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei laihoilla nälvijöillä ole mitään käsitystä ylipainoisen liikuntakyvystä. Kuvitellaan, ettei satakiloiset jaksa lyllertää kuin 2 metrin matkan jääkaapille, vaikka moni tekee oikeasti ihan fyysistä työtäkin ja liikkuu paljon. Fyysinen kunto voi olla parempi kuin liikkumattomalla laihalla.

Tämä.

Olen itse normaalipainoinen, mutta en pysty kävelemään paria kilsaa enempää päivässä yhtäjaksoisesti. Päällepäin olen täysin terveen näköinen, mutta tervepä en ole! Ihmettelen aina niitä hengenvaarallisesti lihava tyyppejä, että itse olisin ollut jo pitkälti vainaa sillä elopainolla. 

Vierailija
77/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei laihoilla nälvijöillä ole mitään käsitystä ylipainoisen liikuntakyvystä. Kuvitellaan, ettei satakiloiset jaksa lyllertää kuin 2 metrin matkan jääkaapille, vaikka moni tekee oikeasti ihan fyysistä työtäkin ja liikkuu paljon. Fyysinen kunto voi olla parempi kuin liikkumattomalla laihalla.

Tämä.

Olen itse normaalipainoinen, mutta en pysty kävelemään paria kilsaa enempää päivässä yhtäjaksoisesti. Päällepäin olen täysin terveen näköinen, mutta tervepä en ole! Ihmettelen aina niitä hengenvaarallisesti lihava tyyppejä, että itse olisin ollut jo pitkälti vainaa sillä elopainolla. 

Olen se 194 kg aloittanut kirjoittaja. Veriarvot ovat ihan ok (kokonaiskolesteroli alle 5 jne.), sokeriaineenvaihdunta normaali, nivelet kunnossa eikä oikein mitään muuta vaivaa. Ainoastaan verenpaine on ollut koholla, mutta siinäkin vahvaa sukutaustaa - nyt kun aloitti ENE-dieetin, niin paineet ovat aloittaneet laskemaan aikalailla ja pitää seurata, ettei mene alipaineiden puolelle - silloin täytyy pyyttää lääkäriltä ohjeistusta verenpainelääkityksen vähentämiseksi. Ikääkin on jo yli 50...

Sinänsä en kyllä suosittele ketään kokeilemaan tällaisia painolukuja - ei tämä kovin hauskaa ole vaikka vaivoja ei ole vielä kertynyt.

Mutta ei kai voi todeta, että ei käy tasan onnenlahjat (geeni)arvonnassa - mutta voittajan on helppo hymyillä - tai olisi, jos saisi painonsa vielä jonain päivänä kuriin.

Vierailija
78/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ajattelet varmaan että ei 120 kg jaksa tuota vauhtia, mutta totta se on. Vahva urheilu tausta on mulla takana, ei kaikki yli 100 kg oo rapa kunnossa.

Tämä kun ei ole kiinni pelkästään kunnosta, vaan 6 km 40 minuuttiin vaatii joko niin pitkää askelta tai tiheää askelrytmiä, että ilman vankkaa kävelyharjoittelutaustaa se ei helpolla onnistu. Esim. 80 cm askelpituudella (pidempi kuin miehillä kävellessä keskimäärin) pitäisi ottaa yli 187 askelta minuutissa, jotta pääsisi tuohon vauhtiin.

Pitäisin paljon uskottavampana, jos olisit kertonut kävelleesi 13,5 km kahdessa tunnissa.

Vierailija
79/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyllä laihtuu. Jään seuraamaan ketjua!

Vierailija
80/98 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harrastanut kävelyä lähes 30 vuotta, lähes säässä kuin säässä, myös työmatkojen suhteen. Annan vinkin: tuo on aika pitkä matka kävellä, aikaa sinulla kuluu tuohon vähintään 2,5 h per päivä. Runsaslumisina talviaamuina vie vielä enemmänkin aikaa ja energiaa. Sinuna ryhtyisin näin ensialkuu pyöräilemään matkaa, saisit liikuntaa 1/2 h aamuin illoin, eikä urakkasi koituisi liian raskaaksi.

Jos nyt ihan välttämättä haluat kävellä tuon matkan aamuin illoin, niin tee ainakin seuraavat: valitse reitiksi mahdollisimman vehreitä alueita mitä kautta kävelet, vältä autoja ja betoniviidakkoa jos siis voit. Ihan siksi, että saat enemmän hengenravintoa kävelylläsi ja se on todella tärkeää! Pyri myös lyhentämään tuota matkaasi: kun tutustut ympäristöösi tarkemmin, sieltä löytyykin yllättävistä paikoista matkaa lyhentäviä polkuja metsiköiden läpi tai esim. taloyhtiöiden pihoja, joiden kautta menemällä lyhennät reittiäsi ja teet reitistäsi mielenkiintoisemman ja rauhoittavamman. 

Faktahan siis on, että reilusti ylipainoiselle ihmiselle tuo 2 X 7,5 km on tosi suorite. Niin kova suorite, että lepoaikaa pitäisi olla sen mukaisesti. Olisi parempi, että menisit toisen pätkän vaikka bussilla tai sitten pyöräilisit nuo matkat. 

Tsemppiä kävelyillesi! Kävely on kivaa, itse aina oikein odotan että pääsen kävelemään metsikköisillä alueilla <3