Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eilen joku väitti, etten voi 115-kiloisena kävellä työmatkojani (yht 15 km). Nyt aloitin eikä ollut paha.

Vierailija
06.08.2024 |

Oikeastaan tämä oli varsin nautinnollista!

Ensimmäinen työmatkan kävely takana (7,5 km) ja aamulla kävelen takaisin kotiin. Sanoi kuka mitä sanoi, aion jatkaa näin jokaisena työpäivänäni vähintään sinne asti kunnes tavoitteeni on saavutettu. 

Ei mitään tekosyitä. 

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jostain kummasta syystä monessa lähteessä 6 km/h sanotaan reippaaksi kävelyvauhdiksi, mutta kyllähän se on oikeasti aika rauhallista kävelyä sellaiselle, joka on vähänkin tottunut tekemään kävelylenkkejä. "

Ehkä sun kannattaisi mitata tarkemmin ne omat lenkkisi ja/tai hankkia toimiva kello jotta ymmärtäisit mitä nopeutta todellisuudessa kävelet kun kävelet rauhallisesti. Minullakin oli joskus ikiajat sitten kiinalaispuhelin jonka gps lisäsi lyhyeenkin kävelylenkkiin pari kilometriä ja pidempiin vielä enemmän, joten vauhti näytti aika vakuuttavalta.

Oikeasti se realistinen kävelynopeus on jossain 6 km/h tienoilla, toisilla yli ja toisilla alle. 

Vierailija
42/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä AP :) Hienoa että oot ottanut tuollaisen tavoitteen. Itsellä sama tilanne noin 3 kk sitten, olin ollut kotitöissä ja aika laiska mutta sitten sain uuden työpaikan johon suunnilleen tuon verran matkaa, mennyt kivasti näin kesällä kävellessä. Sama lähtöpaino ja nyt jotain 108kg ja laskee hiljalleen viikoittain. Kalorimääriä en ole laskeskellut, viikonloppuisin käynyt lähipuistossa n. 10-12 km yhtäjaksoisesti. 

Jatka samaa rataa, kyllä se siitä! You got this :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on liian rajua, 2 kertaa päivässä yli tunnin treeni. Ehdotan muutosta : aamulla töihin apuvälineellä (julkinen, sähköpotkulauta), illalla kävellen kotiin. Jos sähköpotkulauta, sen on oltava niin kevyt että se menee reppuun ja ei ärsytä kävellessä.

Nykytekniikalla pitäisi onnistua tuollaisen superkevyen potkulaudan teko. Painaisi akkuineen 10 kg. Mutta en tiedä onko kukaan tehnyt, markkinarakohan keksittiin vasta tässä viestissä.

Vierailija
44/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastihan tuo 7,5 km kahdessa erässä päivässä ei ole liikuntana mitenkään vaativa suoritus. Uskon hyvin, että Ap jaksaa sen.

Haasteita tulee tietysti siitä, että juuri työmatkana se johtaa usein siihen, että sitten marraskuussa sateisen ja tuulentuivertaman kävelymatkan jälkeen on aina töissä melko hurjan näköisenä ja usein kastuneena. Tämän voi tietysti korjata, jos vaihtaa töissä vaatteet ja harjaa hiuksensa - yleensä siellä on joku paikka missä tämän voi tehdä (omalla työpaikallani on suihkukin, mutta sitä ei kyllä voi käyttää, koska siellä on myös varastoitu pahvilaatikoittain jotain arkistopapereita). Mutta silti, on se tehtävissä! Ja tästä seruaa myös, että töiden jälkjeen ei enää tarvitse mennä johonkin kalliille salille.

Mikä se aapeen mainitsema tavoite muuten on?

Vierailija
45/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa!

Vierailija
46/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tulee lokakuu, pimeät aamut ja räntasade.

Ensimmäinen lyttääjä ilmoittautuu.

Et voi, et pysty, ei se onnistu.  Näytä niille että voit ja pystyt ja onnistut!  Aina on lauma rääkymässä ja mollaamassa, sulje korvat ja jatka!  Hienoa!

Nämä itse eivät kykene kuin sohvan ja jäälaapin välin.

Vierailija
47/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten laiskoja te ihmiset olette, jotka väitätte, ettei onnistu? Työmatkat on kaikista helpoin tapa lisätä liikuntaa arkeen. Samalla voi kuunnella musiikkia tai äänikirjoja ja se on todellista aikaa itselle.

Toki jossain alkavassa flunssassa ei kannata välttämättä kävellä eikä unettoman yön jälkeen, vaan toisinaan itselleen pitää olla armollinen. Mutta yleisesti en keksi mitään syytä miksi ap ei tähän pystyisi. 

Vierailija
48/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Älä välitä näistä ihme negakommenteista täällä! Tuo kävely on oikein hyvin tehtävissä ja kävely muutenkin on parasta liikuntaa laihdutusmielessä! Jos haluat, voit harkita esim äänikirjan tms kuuntelemista samalla, niin ei tule tylsää. Vaikka aikaa meneekin päivässä runsaasti, niin ei kuitenkaan toisaalta, sillä työmatkoihin kuitenkin menee aikaa ja päivittäinen lisäliikunta tulee samalla kuitattua. Väitän, että et häviä ajallisesti juurikaan tai ollenkaan. Tuossa on myös hyvä se, että kun on tuollainen määränpää ja syy kävellä, niin ei tule jätettyä lenkkejä välistä.

Syksyn ja talven tuleminen ei ole ongelma, kunhan varusteet ovat kunnossa. Goretex, heijastimet, nastat kenkiin. Olen itse laihdutellut kävellen ja minulle oli ongelma vasta -20C pakkaset, mutta minulla on sairaus, joka vähentää ääreisverenkiertoa, niin varpaat jääty kohtuuttomasti. Jos sinulla ei tälläistä ole, niin nuokin lämpötilat varmaan menevät kunnon varusteilla.

Vierailija
49/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ei käy kuten mulla, kun aloin 125-kiloisena liikuntapainotteisesti laihduttaa. Juurikin vetäisin heti esim. 10 000 askelta päivässä täyteen pakkomielteisesti, usein kävelin enemmänkin koska kaiken sen ajattelin olevan hyväksi sekä painonpudotukselle että terveydelle. Lopputulos: plantaarifaskiitti, marssimurtumia jalkaterissä ja säärissä. Tuli pitkä tauko liikunnasta, ja lääkäri kielsi enää kävelemästä pitkiä matkoja enää ennen kuin paino on alempana - eikä kipujen takia olisi pystynytkään. Ei hentorakenteisen naisen luusto vaan kestänyt sellaisen painon kanssa paljon kävelyä. Nyt jo muuten parantunut, mutta jalkaterät on jäänyt jotenkin kivuliaaksi ilmeisesit pysyvästi.

Oletko saanut laihdutettua?

Hitaasti ja varmasti joo. Nyt painoa 95 kiloa. Olen vaihdevuosi-ikäinen istumatyöläinen nainen, joten tiukassa on kilot, mutta kyllä ne lähtee kunhan jaksaa vaan koko ajan olla tarkka, ei voi enää nuoruuden tapaan ajatella, että välillä vähän cheattipäivää tai että viikonloppuna voi ottaa rennosti jos viikolla syö kevyesti. Tarkka saa olla koko ajan ja laskea kaloreita. 

Mulla oli niin, että kun tuo kävely ei onnistunut, niin päätin että laihdutan ensin 100 kiloon, ja sitten aloitan voimaharjoittelun. Aloinkin käymään kuntokeskus Liikussa 2-3 kertaa viikossa kesän alussa. Pidempien matkojen kävelyä voin lääkärin mukaan yrittää uudestaan sitten kun paino on 75-80 kg, silloin ei pitäisi enää olla painosta liikaa kuormitusta. Uinti olisi tietty hyvä liikuntamuoto, mutta kun en kehtaa riippuvatsoineni mihinkään uimahalleihin mennä.

Vierailija
50/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paha niin kauan kuin nivelet kestää. Ei ollut mullakaan.

Vierailija
51/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jostain kummasta syystä monessa lähteessä 6 km/h sanotaan reippaaksi kävelyvauhdiksi, mutta kyllähän se on oikeasti aika rauhallista kävelyä sellaiselle, joka on vähänkin tottunut tekemään kävelylenkkejä. "

Ehkä sun kannattaisi mitata tarkemmin ne omat lenkkisi ja/tai hankkia toimiva kello jotta ymmärtäisit mitä nopeutta todellisuudessa kävelet kun kävelet rauhallisesti. Minullakin oli joskus ikiajat sitten kiinalaispuhelin jonka gps lisäsi lyhyeenkin kävelylenkkiin pari kilometriä ja pidempiin vielä enemmän, joten vauhti näytti aika vakuuttavalta.

Oikeasti se realistinen kävelynopeus on jossain 6 km/h tienoilla, toisilla yli ja toisilla alle. 

Olen mitannut monen eri vuoden aikana kävelynopeuksiani neljällä eri Polarin GPS-sykemittarilla (esim. M400 ja Polar Pacer) sekä ennen näitä mittareita tutkinut myös nopeuksiani käyttämällä matkan laskemisessa hyväkseni virallisesti mitattua puolimaratonreittiä. Lisäksi olen joskus mitannut kulkemaani matkaa kävelemällä urheilukentällä, jossa järjestetään kilpailuja (eli radan pituus on oikeasti 400 m).

Kaikkien mittaustapojen johtopäätös on sama: 6 km/h ei ole minulle reipasta kävelyvauhtia, vaan vauhtia, jossa joudun jonkin verran tietoisesti hidastamaan nopeuttani siitä, mitä se luontaisesti olisi. Toki tämä koskee reittejä, joissa ei ole mitään suuria nousuja. Kun kävelin tänä kesänä Alpeilla ylämäkeen 8 km reitillä, jossa lähtöpiste oli 875 m alempana kuin määränpää, keskivauhtini oli vain 3,7 km/h.

Vierailija
52/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks, jonka paino noussut erinäisistä syistä +25 kiloa viimeisen vuoden aikana. Aloitin juoksun. Täytyy sanoa, että kun terveysongelmat on takana päin, niin tuntuu yllättävän hyvältä tuo hölkkääminen. Salitreenit ajattelin ottaa myös lisäksi ja käydä kaksi kertaa viikossa. Jalkoja vähän kivistää lenkkeily, mutta se menee kyllä ohi.

Vierailija
53/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
54/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap! Älä välitä näistä ihme negakommenteista täällä! Tuo kävely on oikein hyvin tehtävissä ja kävely muutenkin on parasta liikuntaa laihdutusmielessä! Jos haluat, voit harkita esim äänikirjan tms kuuntelemista samalla, niin ei tule tylsää. Vaikka aikaa meneekin päivässä runsaasti, niin ei kuitenkaan toisaalta, sillä työmatkoihin kuitenkin menee aikaa ja päivittäinen lisäliikunta tulee samalla kuitattua. Väitän, että et häviä ajallisesti juurikaan tai ollenkaan. Tuossa on myös hyvä se, että kun on tuollainen määränpää ja syy kävellä, niin ei tule jätettyä lenkkejä välistä.

Syksyn ja talven tuleminen ei ole ongelma, kunhan varusteet ovat kunnossa. Goretex, heijastimet, nastat kenkiin. Olen itse laihdutellut kävellen ja minulle oli ongelma vasta -20C pakkaset, mutta minulla on sairaus, joka vähentää ääreisverenkiertoa, niin varpaat jääty kohtuuttomasti. Jos sinulla ei tälläistä ole, niin nuokin lämpötilat varmaan m

En välitäkään. Oikeastaan kyse ei ole muiden mielipiteistä vaan siitä, että minä voitan itseni ja omat vitkutteluni. Tiedän, että minussa on luonnetta, kykyä, voimaa ja pysyvyyttä mutta valitettavasti on viime vuodet olleet niin, että en ole yksinkertaisesti ottanut potentiaalini käyttöön. 

Olen vain ollut masentunut ja kuvitellut ettei minussa mihinkään ole mutta aivan paskapuhetta ja uhriutumista se on ollut. Olen syönyt roskaruokaa, en ole liikkunut ja muutenkin tuhlannut elämääni pelkkään lamauttavaan ja tyhjänpäiväiseen olemiseen. 

Ei sellaista elämää kannata elää ja enemmän siinä kärsii kuin että pistää toimeksi vaan. 

Niin nyt mennään, haluan elää itseäni varten ja tulla vahvemmaksi myös mentaalisesti jälleen. 

Tämä kävely on aika pieni lisäys tavallaan mutta hyvin merkittävä asia kuitenkin , että menee vain vaikka väsyttäisi. 

Tosiaan pukeutumiseen sitten vaan täytyy varautua, ei siinä muuta ole ja jos tarvitsee niin työpaikalla on suihkukin. 

Aion punnita painoni nyt päivittäin. Nyt huomaa heti että kroppa tosiaan reagoi jo pelkästään tähänkin odotettua nopeammin. Painoin esim eilen 113,7 kg. Nyt punnitsin herättyäni ja paino oli 112,2 kg. 

Varmasti välillä jumittaa ja paino aaltoilee vaikka pysyisin kovana mutta haluan nähdä konkreettisia lukuja ja seurata intensiivisesti tuloksia. 

Kiitoksia vielä. Minusta tämä projekti on varsin mielenkiintoista monella tapaa. 

Ap 

Vierailija
55/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa se kävely alkaa ottaan pattiin, kannattaa keksiä valmiiksi asioita millä huvittaa itseään kävellessään. Esim. kuuntele äänikirjoja tai podcasteja, tee läsnäoloharjoituksia, keväisin luonnon heräämisen seuraaminenkin on mielenkiintoista.

Tsemppiä!

Vierailija
56/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa se kävely alkaa ottaan pattiin, kannattaa keksiä valmiiksi asioita millä huvittaa itseään kävellessään. Esim. kuuntele äänikirjoja tai podcasteja, tee läsnäoloharjoituksia, keväisin luonnon heräämisen seuraaminenkin on mielenkiintoista.

Tsemppiä!

Näin teen. Kiitos! :) 

Ap 

Vierailija
57/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 km/h on suurimmalle osalle liian nopea vauhti pidettäväksi yllä monta kilometriä. Asiaan vaikuttanee myös jalkojen pituus, minulla lyhyet ja tuo on jo hölkkäämistä.

Vierailija
58/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa lonkkanivel kulahtaa jos tuo painoisena 25 30v rehkii . Tunnen 2 tapausta. Siihen  llppui työt.

Vierailija
59/98 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä tehokas tapa laihtua ja kohottaa kuntoa. Mulla saman pituinen vakiomatka, jota kävelin viime syksystä kevääseen. Keskinopeus 6,5-7,2 km/h. Tänä kesänä vaihtanut pyöräilyyn ja lisännyt juoksua. Kelissä kuin kelissä paitsi kovassa vesisateessa. Välillä kipuja jaloissa, ja poskeen paleltuma paukkupakkasella. Kivut aina menneet ohi, joskus vaatinut lepoa.

Vierailija
60/98 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen aloittamaan hölkkäämisen. Alussa vauhti on kutakuinkin sama kuin kävellessä, mutta pulssi housee enemmän ja kunto kasvaa