Eilen joku väitti, etten voi 115-kiloisena kävellä työmatkojani (yht 15 km). Nyt aloitin eikä ollut paha.
Oikeastaan tämä oli varsin nautinnollista!
Ensimmäinen työmatkan kävely takana (7,5 km) ja aamulla kävelen takaisin kotiin. Sanoi kuka mitä sanoi, aion jatkaa näin jokaisena työpäivänäni vähintään sinne asti kunnes tavoitteeni on saavutettu.
Ei mitään tekosyitä.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitäis vaan vielä saada ruokavalio sellaiseen balanssiin, että pystyn siitä pitämään varmasti kiinni.
Mitään sokeria en syö. Alkoholin sallin vain yhtenä kertana tuossa kahden kuukauden päästä kun on sovittua tapaamista porukalla.
Nyt olen syönyt esim eilen ja tänään, kanaa, kasviksia, nuudelia vähän, kananmunia, palvikinkkua, raejuustoa ja maustamatonta jogurttia.
Tämän yön aion suunnitella minulle hyvää ja järkevää syömistä ja ruoka-aikoja. Ap
Et syö sokeria, mutta ei tuossa näy rasvaakaan. Mistä ihmeestä saat energiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitäis vaan vielä saada ruokavalio sellaiseen balanssiin, että pystyn siitä pitämään varmasti kiinni.
Mitään sokeria en syö. Alkoholin sallin vain yhtenä kertana tuossa kahden kuukauden päästä kun on sovittua tapaamista porukalla.
Nyt olen syönyt esim eilen ja tänään, kanaa, kasviksia, nuudelia vähän, kananmunia, palvikinkkua, raejuustoa ja maustamatonta jogurttia.
Tämän yön aion suunnitella minulle hyvää ja järkevää syömistä ja ruoka-aikoja. Ap
Et syö sokeria, mutta ei tuossa näy rasvaakaan. Mistä ihmeestä saat energiasi?
Alkoholi on kolmas energiaravintoaine. Siitä varmaan.
Noniin, pääsin jokin aika sitten kotiin. Yövuorossa siis olin ja olipa ihan mukava kävellä takaisin. Toki jaloissa tuntuu mutta niin saakin.
Huomenna taas uudestaan.
Nyt teen ruokaa, lihapullia, munia (voissa paistettuja), kasviksia ja raejuustoa. Jos jaksan niin syön vielä maustamatonta jogurttia ja mustikoita vähän. Sen jälkeen pehkuihin. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
tulee lokakuu, pimeät aamut ja räntasade.
Sinä ihana tsemppari!
Vierailija kirjoitti:
Mulla menisi tuohon matkaan rauhassa kävellen ehkä 1 h 15 min suuntaansa. Se on aivan tehtävissä, monihan käyttää saman ajan työmatkaan jollain kulkuneuvollakin. Käveleminen on terveellistä, ja jos työmatka-aikaa ei tarvitse varata muuhunkaan, miksipä ei kävelisi?
15 kilometriä 1h 15 minuutissa? Aika rauhallista kävelyä tosiaan /s
Oikeasti siihen menee joku 2.5 tuntia kohtalaista vauhtia kun sellainen reipas kävelyvauhti pyörii 6km/h tienoilla. Kilpakävelijät ja juoksijat on sitten ihan eri laji.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menisi tuohon matkaan rauhassa kävellen ehkä 1 h 15 min suuntaansa. Se on aivan tehtävissä, monihan käyttää saman ajan työmatkaan jollain kulkuneuvollakin. Käveleminen on terveellistä, ja jos työmatka-aikaa ei tarvitse varata muuhunkaan, miksipä ei kävelisi?
Oikeasti siihen menee joku 2.5 tuntia kohtalaista vauhtia kun sellainen reipas kävelyvauhti pyörii 6km/h tienoilla. Kilpakävelijät ja juoksijat on sitten ihan eri laji.
Se oli 7,5km per suunta.
Mä kävelen vastaavan määrän joka päivä vapaa-ajalla eikä se ole todellakaan mikään pitkä matka enkä ymmärrä alkuunkaan miksi joidenkin mielestä seon liikaa. Kuulokkeet päähän ja samalla kuuntelee podcasteja tai musiikkia ja tuollainen pikkumatka (7,5 km) menee ihan huomaamatta.
Tsemppiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laihoilla nälvijöillä ole mitään käsitystä ylipainoisen liikuntakyvystä. Kuvitellaan, ettei satakiloiset jaksa lyllertää kuin 2 metrin matkan jääkaapille, vaikka moni tekee oikeasti ihan fyysistä työtäkin ja liikkuu paljon. Fyysinen kunto voi olla parempi kuin liikkumattomalla laihalla.
En nyt ihan noin pitkälle menisi. Töissä yksi ainakin satakiloinen, fyysinen kunto olematon. Istuu jokaisessa mahdollisessa välissä ja kasvot punaisina ja hikisinä koko ajan. Muutenkaan en ole kyllä hyväkuntoista reilusti ylipainoista nähnyt, kyllä ne on olleet paremminkin sellaisia vähäsen tukevia jotka on hyvässä kunnossa.
Sinä et siitäkään henkilöstä mitään tiedä, etkä muistakaan reilusti ylipainoisista minkälainen kunto kelläkin on. Minä olen todella huonokuntoinen koska olen ikäni kärsinyt raudanpuutteesta jne. puutoksista ja olen ollut 130kg yli 20 vuotta, mutta en minä ole kasvot punaisina ja hikisinä koko ajan. Mitä ihmettä tuo sun kuvailema ihminen sitten tekee että noin hikoilee ja punottaa? Kyllä lihavissa on sekä huono että hyväkuntoisia ihmisiä. Osalla on lihasta paljonkin siellä läskien alla, ja toisilla ei juuri mitään. Ihan samalla tavalla kuin laihoillakin joillakin on lihaksia ja joillakin ei. Minä en lähtisi kävelemään 7,5km matkaa, mutta kyllä minä nyt varmasti siihen kuolematta kykenisin vaikka huonokuntoinen olenkin, aikaahan siinä menisi. Mutta jos sitä alkaisi tekemään, niin varmasti kunto pikkuhiljaa nousisi, vaikka ei edes laihtuisi ja se matka helpottuisi aikaa myöden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö mitä tarkoittaa "suuntaansa"?
Itsekin aikoinaan pakon edessä aloitin kävellä reilun 7km työmatkan aamuisin töihin. Meni reilu tunti. Nytkin vaikka työmatka on lyhyempi niin kävelen kaikkialle jos mahdollista. Parhaimpina päivinä on tullut 30 000 askelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti lukenut tarpeeksi huolellisesti. Ap:n työmatka yhteen suuntaan on 7,5 km, ja siihen meni aikaa 1 h 15 min. Täysin uskottavaa.
Jostain kummasta syystä monessa lähteessä 6 km/h sanotaan reippaaksi kävelyvauhdiksi, mutta kyllähän se on oikeasti aika rauhallista kävelyä sellaiselle, joka on vähänkin tottunut tekemään kävelylenkkejä. Tämä toki sillä edellytyksellä, että ei tarvitse jatkuvasti pysähdellä odottamaan liikennevalojen ja muun liikenteen takia. Ap:lle tuo vauhti on kuitenkin varmasti alkuun sopiva.
Hienoa! Työmatkaliikunta on ehkä helpoin tapa sisällyttää liikunta kiireiseen päivään. Tuo sinun työmatkasi on ehkä juuri sopivan mittainen siihen, että kuntokin kohenee, mutta aikaa ei kulu kohtuuttomasti. Ja säästä selviää vatetuksella, joten tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Ei laihoilla nälvijöillä ole mitään käsitystä ylipainoisen liikuntakyvystä. Kuvitellaan, ettei satakiloiset jaksa lyllertää kuin 2 metrin matkan jääkaapille, vaikka moni tekee oikeasti ihan fyysistä työtäkin ja liikkuu paljon. Fyysinen kunto voi olla parempi kuin liikkumattomalla laihalla.
Itse tein tuon kokoisena fyysisesti raskasta työtä 8h päivät vuosikaudet. Eikä se läski poissulje lihaksia.
Toivottavasti ei käy kuten mulla, kun aloin 125-kiloisena liikuntapainotteisesti laihduttaa. Juurikin vetäisin heti esim. 10 000 askelta päivässä täyteen pakkomielteisesti, usein kävelin enemmänkin koska kaiken sen ajattelin olevan hyväksi sekä painonpudotukselle että terveydelle. Lopputulos: plantaarifaskiitti, marssimurtumia jalkaterissä ja säärissä. Tuli pitkä tauko liikunnasta, ja lääkäri kielsi enää kävelemästä pitkiä matkoja enää ennen kuin paino on alempana - eikä kipujen takia olisi pystynytkään. Ei hentorakenteisen naisen luusto vaan kestänyt sellaisen painon kanssa paljon kävelyä. Nyt jo muuten parantunut, mutta jalkaterät on jäänyt jotenkin kivuliaaksi ilmeisesit pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan noin pitkälle menisi. Töissä yksi ainakin satakiloinen, fyysinen kunto olematon. Istuu jokaisessa mahdollisessa välissä ja kasvot punaisina ja hikisinä koko ajan. Muutenkaan en ole kyllä hyväkuntoista reilusti ylipainoista nähnyt, kyllä ne on olleet paremminkin sellaisia vähäsen tukevia jotka on hyvässä kunnossa.
Eihän tuossa väitetty, että _kaikki_ läskit ovat hyväkuntoisia. Tottakai heissä on huonokuntoisiakin. Mutta eivät kaikki ole samanlaisia kuin työkaverisikaan. Ja 100 kg on reilusti ylipainoinen, mutta ei välttämättä vielä mikään hervoton läski. Et siis todennäköisesti edes tiedä, kuinka paljon ne "vähäsen tukevat" hyväkuntoiset painavat, varsinkin, jos pituutta on 170 cm tai yli.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei käy kuten mulla, kun aloin 125-kiloisena liikuntapainotteisesti laihduttaa. Juurikin vetäisin heti esim. 10 000 askelta päivässä täyteen pakkomielteisesti, usein kävelin enemmänkin koska kaiken sen ajattelin olevan hyväksi sekä painonpudotukselle että terveydelle. Lopputulos: plantaarifaskiitti, marssimurtumia jalkaterissä ja säärissä. Tuli pitkä tauko liikunnasta, ja lääkäri kielsi enää kävelemästä pitkiä matkoja enää ennen kuin paino on alempana - eikä kipujen takia olisi pystynytkään. Ei hentorakenteisen naisen luusto vaan kestänyt sellaisen painon kanssa paljon kävelyä. Nyt jo muuten parantunut, mutta jalkaterät on jäänyt jotenkin kivuliaaksi ilmeisesit pysyvästi.
Oletko saanut laihdutettua?
Kiitti tsempeistä. Suosittelen muillekin, että ylittää itsensä ja käärii hihat jos tuntuu että elämä junnaa paikoillaan.
Painan nyt 112,6 kg, kun äsken punnitsin. (Nesteitä lähtenyt tässä viime päivinä). Tavoite on 80 kiloiseksi ensin kävelemällä ja jumpalla sekä ruokavaliolla pois.
Sitten salille ja uimaan kun tavoite saavutettu. Ap
Pyydän anteeksi aiempaa epäilevää kommenttiani.
Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuota päivän kaksi jaksaa, mutta jossakin vaiheessa henkiset ja fyysiset rajat tulevat todennäköisesti vastaan. Kiva kuitenkin kun olet päättänyt elää terveellisemmin! Ei sinun täydy minusta tuota joka päivä kävellä. Muutaman kerran viikossa riittäisi.
Täh? Mitä soopaa te ihmiset selitätte? Henkiset ja fyysiset rajat? Ihminen kykenee moneen eikä tuo työmatka kävely ole vasta kun alkua itselleni.
Ei kiinnosta vaikka jalka olisi vähän kipeä, tai että ottaisi päähän. Olen päättänyt mennä tai itkeä ja mennä. En jaksa enää silittää omaa päätäni vaan tehdä tekoja, jotka ovat pitkällä tähtäimellä minulle parempia valintoja.
Menen myös talvella kävellen tai oli keli mikä tahansa. Ap
Tervetuloa liikkujien maailmaan. Usko kuitenkin kokeneempiasi: pitkällä tähtäimellä on paras valinta erottaa milloin kipu on sellaista, että pitää levätä ja antaa periksi omalle tahdonvoimalle, koska sillä tahdonvoimalla saa kyllä kroppansa hajotettua jos pelkästään sitä kuuntelee. Pitkällä tähtäimellä toimivin keho tulee liikunnan ja palautumisen yhteisvaikutuksesta.
Kun keho ja mieli ovat ristiriidassa, keho voittaa lopulta aina. Jonkin aikaa voit mennä tahdonvoimalla omaa aitoa hyvääsi vastaan, mutta fiksua on tietää mikä se hyvä todella on. Ei superfitnestyypitkään voi tehdä aina kaikkea mitä haluaisivat (koska kun rakastaa liikuntaa, niin toki haluaa tehdä sitä paljon).
Onnea ja iloa uuteen elämäntapaan. Omat rajat löytyy tekemälllä, mutta usko mua, ne rajat on kyllä olemassa.
Itse painan 97kg ja pituutta on 158cm. Eli reilusti ylipainoa kyllä. Harrastan liikuntaa neljä kertaa viikossa (uinti, kuntosali tai juoksu). Lisäksi kävelen joka päivä vähintään 11000 askelta. Kyllä lihavakin jaksaa, kun se on tapa.