Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuen leikkaus ajoi ainakin meidän perheen köyhyyteen

Vierailija
06.08.2024 |

Olen kahden lapsen teini-ikäisen lapsen yh ja tämä hallituksen asumistukileikkaus johti meidän kohdalla siihen, että oikein mihinkään ylimääräiseen ei ole enää varaa. Viime kuussa loppui vanhemmasta lapsesta lapsilisäkin. Ilmeisesti meidän pitäisi muuttaa yksiöön ja mun pitäisi lopettaa työt ja myydä auto.

Kommentit (392)

Vierailija
361/392 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta maksaa yh:n ja lasten vuokria ja menoja niin että muualla asuvan vanhemman tarvitsee maksaa vain jokin nimellinen elatusmaksu. Pitäisi joutua maksamaan myös osa vuokrasta esim. jos kaksi lasta, yh maksaisi 2/3 vuokrasta ja muualla asuva vanhempi toisen lapsen vuokraosuuden ja muita menoja. Liian vähällä ja liian halvalla pääsevät mokomat. 

Ajatuksena ok, mutta jos etävanhemman nettotulot on vaikka 2000€, ja oman asunnon vuokra vaikka 700€, elatusmaksut esimerkiksi kolmesta lapsesta vaikka 500€ (olisiko realistisesti jotain tuon suuntaista?), niin siinäon jo mennyt 1200€. Sitten muut laskut ja työmatkakulut vielä päälle. Ja syödä hänenkin pitää. Ei siis jää paljon ylimääräistä mistä maksaa. Tämä nyt vaan on tietysti esimerkki. Tulot, asumiskulut, lasten lukumäärät ja elatusmaksujen suuruudet vaihtelevat. Kuitenkin se menee niin, että lapsiperheissä eroaminen tulee väistämättä kalliiksi molemmille vanhemmille. Kannattaa siis tarkkaan miettiä kenen kanssa ne lapset tekee, ja vaikka perhe-elämässä ja parisuhteessa välillä vähän kuoppaista olisikin, kannatta miettiä onko se ero ihan ehdottomasti ainoa ratkaisu. Joskus kyllä tietysti niinkin on.

Vierailija
362/392 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Se ei ole mahdollista mitenkään. Ne summat on niin pieniä, ettei sitä rahaa edes tuskin huomaakaan.

200 euroa on monelle paljon. Minulle ainakin on.

Ap

Kerrot ap, että sinulla on yli 100 euron arvoinen "painopeitto", jonka pesemiseen ei nyt sitten olekaan varaa.

Miten ihmeessä olet ostanut tuollaisen kalliin turhakkeen, jos jo vuosia olet saanut tukia elämiseen? Nuo painopeitot ei ole ollut muodissa kovin montaa vuotta. Mikäli muukin rahankäyttösi on samanlaista, niin on aikakin että tukiasi leikattiin.

Itse en ole painopeittoa raaskinut ostaa, mutta ehkä siksi en tarvikaan tukia. 

Voi että kun olet tyhmä ja kateellinen ihminen. Ei kai kukaan sitä muodin takia käytä. Minullakin on painopeitto, ja sain sen ihan joululahjaksi. On unettomuudesta kärsivälle ollut suunnaton apu.  Joo en ole pessyt sitä kertaakaan ja jos pitäisi pestä, nii  varmaan ITSEPALVELUpesulassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/392 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 3 lapsen yh. En saa asumistukea. Teen pelkkää yövuoroa. Ja nyt kun kaikki nousee, olen ruvennut tekemään keikkaa. Ei paljon vapaa päiviä pidetä. 

Arvostan.

Näin tosin pitäisi muidenkin toimia oli se perhemuoto tai asumismuoto millainen tahansa.

Mitä arvostettavaa on siinä, että jättää lapset keskenään yöksi kotiin eikä juurikaan ole heidän kanssaan päivälläkään vaan näillä työkeikoilla?

Vain pikkulapsia pitää vahtia koko ajan vierestä. Kyllä ne lapset pärjää itsekseenkin ihan ok ja et kuitenkaan ole niitä opettamassa 24/7.

Kannattaa jättää ne lapset tekemättä suosiolla, jos ne estävät normaalin elämisen. Yleensä tämä ei ole mikään ongelma mutta aina löytyy ongelmallisia ihmisiä jotka eivät vain kykene ratkaisuihin.

Vierailija
364/392 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 3 lapsen yh. En saa asumistukea. Teen pelkkää yövuoroa. Ja nyt kun kaikki nousee, olen ruvennut tekemään keikkaa. Ei paljon vapaa päiviä pidetä. 

Arvostan.

Näin tosin pitäisi muidenkin toimia oli se perhemuoto tai asumismuoto millainen tahansa.

Mitä arvostettavaa on siinä, että jättää lapset keskenään yöksi kotiin eikä juurikaan ole heidän kanssaan päivälläkään vaan näillä työkeikoilla?

Vain pikkulapsia pitää vahtia koko ajan vierestä. Kyllä ne lapset pärjää itsekseenkin ihan ok ja et kuitenkaan ole niitä opettamassa 24/7.

Kannattaa jättää ne lapset tekemättä suosiolla, jos ne estävät normaalin elämisen. Yleensä tämä ei ole mikään ongelma mutta aina löytyy ongelmallisia i

Ei kyse olekaan mistään vahtimisesta vaan läsnäolosta.

Vierailija
365/392 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne lapset vaativat läsnäoloasi myös nukkumiseen. Miten ihmeessä kykenet päivätyöhön, kun lapset ovat hereillä?

Vierailija
366/392 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä voi hankkia lisätuloja koko perhe 

kun itse tienaa niin ei tarvi rutista 

Vierailija
367/392 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sinulle ja teinille töihin menoa. 

Vierailija
368/392 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan.

Teet niin tai näin niin aina menee väärin päin.

Alkuperäinen kirjoittaja tekee (paljon) töitä, jotta elättää itsensä ja lapsensa. Ja hurraa, sekin taas väärin tehty.

Vierailija
369/392 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan.

Teet niin tai näin niin aina menee väärin päin.

Alkuperäinen kirjoittaja tekee (paljon) töitä, jotta elättää itsensä ja lapsensa. Ja hurraa, sekin taas väärin tehty.

Niinpä. Osalla porukasta ratkaisuna on olla kotiäiti vaikka olisi yh ja ilman mitään varallisuutta. Sitten ihmetellään kun ei ole rahaa ylimääräiseen ja tukiautomaatti meni rikki.

Vierailija
370/392 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu missään, olen jo valmiiksi köyhä enkä ole saanut asumistukea.;)

Vierailija
371/392 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan itte oot sössinyt raha-asiasi, ei hallitus.

En ole ap, mutta huomauttaisin, että suomalainen yhteiskunta on järjestetty niin, että yksin on ihmisen perhettä vaikea elättää. Liian kallista elää täällä. Näin oli myös 30-luvulla, ja 50-luvulla, että ei mitään uutta sinänsä siinä. Palaamme taakse päin.

Tuossa on se hupaisuus että kaikki arvot kuitenkin työntävät yksinelämiseen. Perusperhe on ihan kirosana ja kauheuksien loukku naisille ja lapsille. Sitten ihmetellään.

Jos haaveilisin perheestä niin en ainakaan pistäisi toivoani isoihin kaupunkeihin. Jo kustannustaso on yksi, elämäntyyli toinen. Lähtisin nuukailemaan jo valmiiksi mikä voi tarkoittaa myös osittaista omavaraisuutta.

Jos tätä tehtäisiin enemmän tukiriippuvuus olisi vähäisempää ja tunne oman elämän hallinnasta parempi. Vertailukulttuuri kaupungeissa on täysin arsesta lapsille. Tuo että tuijotetaan omistettuihin tavaroihin, kyllä tuo on ihan omakin valinta. 

Vierailija
372/392 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhiä ootte olleet jo ennen tuen leikkausta, mikäli tukia olette käyttäneet, ei se mistään leikkauksesta johdu

Vierailija
373/392 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo oli aikakin tehdä perheen perustaminen tukien varaan kannattamattomaksi. Liian kauan jaettu hulppeita tukia. Sinne vaan köyhyyteen tervemenoa ja näkyy siltikin hyvin hengissä pysyvän.

Jos tukia nostelee niin ei pidä ollakkaan varaa autoon ja lemmikkeihin muuta kuin välttämättömät perustarpeet. Pienipalkkaisena tai työttömänä sinkkuna ei tuollaisiin varaa olisi ollutkaan. Kyllä kulkuväline oli julkinen tai polkupyörä.

Työtä vieroksuva palkitaan 1000e eläkkeellä ja työssäkäyvän pitää reilu 20v tienata saadakseen saman.

Työssäkäymättömän eläke pitäisi muuttaa työmarkkinatuen tasolle, myös nuorille eläkeläisillekkin.

Vierailija
374/392 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo oli aikakin tehdä perheen perustaminen tukien varaan kannattamattomaksi. Liian kauan jaettu hulppeita tukia. Sinne vaan köyhyyteen tervemenoa ja näkyy siltikin hyvin hengissä pysyvän.

Jos tukia nostelee niin ei pidä ollakkaan varaa autoon ja lemmikkeihin muuta kuin välttämättömät perustarpeet. Pienipalkkaisena tai työttömänä sinkkuna ei tuollaisiin varaa olisi ollutkaan. Kyllä kulkuväline oli julkinen tai polkupyörä.

Työtä vieroksuva palkitaan 1000e eläkkeellä ja työssäkäyvän pitää reilu 20v tienata saadakseen saman.

Työssäkäymättömän eläke pitäisi muuttaa työmarkkinatuen tasolle, myös nuorille eläkeläisillekkin.

Laitapa listaus niistä hulppeista tuista, joita työssäkäyvä yh saa.

Vierailija
375/392 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama asia numeroina? Paljonko on kaikki talouden menot ja tulot. Siis kaikki elatusavusta lapsilisään.

Vierailija
376/392 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan saanut asumistukea silloin kun olin kahden lapsen yh-äiti, en edes asuessamme Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa.

Ilmeisesti olet saanut parempaa palkkaa, vuokra on ollut tosi pieni tai et ole hakenut asumistukea. Minä sain vielä keväällä 200 euroa.

Ap

Vastaan hieman myöhässä: minulla ei ole koskaan edes ollut säännöllisiä kuukausituloja, vaan elätin perheeni freelancerina. Asunnon vuokra oli tonnin luokkaa. Sain kaupungin vuokra-asunnon nopeasti ja hain asumistukea mutta en saanut. Olin siinä talossa varmaan ainoa joka maksoi vuokransa itse.

Vierailija
377/392 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki Kela etuuksista ja verovarojen tuhlaamisesta ovat maksusitoumukset tarvittavien esineiden hankintaan. Jos tarvitaan lastenvaunut, sänky, sohva, pöytä tai ihan mitä tahansa, niin lappu kouraan ja itse kauppaan ostoksille. Okei, ymmärrän tarpeen mutta pitääkö nämä tavarat hommata uusina ja isolla rahalla?!?

Miksei anneta maksusitoumusta paikalliseen kierrätyskeskukseen, että käypä hakemasta sieltä. Ja jos ei löydy, niin tuo todistus ettei ole valikoimassa ja sen jälkeen halvimpaan mahdolliseen liikkeeseen. Tässä olisi oiva paikka kustannussäästöille.

Nimimerkki joka on ihmetellyt sitä, että ne somppuperheen kaikki 10 vauvaa kulkevat aina uusilla Emmaljunga vaunuilla. Missään kohtaa ei ole tullut mieleenkään säästää yhteiskunnan kustannuksissa. Pikemminkin päinvastoin.

Vierailija
378/392 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elämä perustuu tukiin, on aina toisten armoilla. Kannattaa auttaa itse itseään tai tyytyä vähempään.

Vierailija
379/392 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajatuet ovat siis yhden lapsen osalta 235,89 euroa. Vastaavat tuet ovat kahdelta lapselta 471,78 euroa, kolmelta 707,67 euroa, neljältä 943,56 euroa, viideltä 1179,45 euroa, kuudelta 1415,34 euroa, seitsemältä 1651,23 euroa ja kahdeksalta 1887 euroa.10.1.2022

Katso millaiset erot yh-perheen ja ydinperheen tuissa on Kela yllättyi itsekin

Järjestelmä ei ole sillä tavalla kokonaisuus, että kaikissa tilanteissa kaikkia kohdeltaisiin samalla tavalla, Kelan kehittämispäällikkö Tomi Ståhl myöntää kuullessaan Iltalehden laskelmista.

Ydinperheitä ja yksinhuoltajaperheitä ei kohdella aina tasa-arvoisesti.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/162c2794-d853-4b93-ac52-d67dac908543

(maksumuurin takana tämä mutta kuitenkin)

https://www.zmarta.fi/vinkit-ohjeet/talousvinkit/yksinhuoltajan-talous

Yksinhuoltajat eivät aina olekaan köyhimpiä IL laski yh- ja ydinperheen tuet, tuloksesta yllättyi Kelakin

Yksinhuoltajaperheet eivät aina olekaan ydinperheitä heikommassa taloudellisessa tilanteessa, vaan joskus jopa päinvastoin. Tämä selviää Iltalehden tekemästä vertailusta.

Iltalehden mukaan joidenkin perheiden tulot voivat jopa kasvaa, jos vanhemmat eroavat. Lehden laskelman mukaan tilanne kääntyy yksinhuoltajan eduksi viidellä lapsella, jos perheen toinen elättäjä olisi työtön ja saisi peruspäivärahaa. Syynä ovat yh-tuet, jotka suurissa perheissä ylittävät Kelan työttöm

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4433668

Lasten ollessa pieniä niin voi tuista jäädä omiinkin tarpeisiin, autoon yms. mutta sitten vasta alkaakin valitus kun teinit kuluttavat eikä jääkkään enää mitään voitolle vaan päinvastoin tappiolla mennään.

Vierailija
380/392 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsilisä loppuu, keskustellaan elatusmaksusta uudelleen lapsen toisen huoltajan kanssa. Jos kulut muutenkin kasvaa, niin lasten osalta on se toinen huoltaja, jolla on velvollisuus osallistua lapsensa kuluihin. 

Älä huuda yhteiskuntaa apuun, vaan hoida raha-asianne keskenänne. Keskenään te ne lapset teitte. Ei yhteiskunta niitä teiltä tilannut. 

Mistä päättelet, että toinen vanhempi on huoltaja tai edes olemassa? Saattaa myös olla varaton ja ulosotossa jo valmiiksi, ellei vankilassa. 

Tuskin yh-ap pyörittelisi näitä asioita palstalla, jos lapsilla olisi heidän elämänsä kustantava toinen vanhempi.

No haloo, kannattaisiko miettiä heti alkuun, kenen kanssa niitä lapsia haluaa tehdä? Ei ehkä kannata valita, että tekee yksin lapsen tai jonkun sellaisen kanssa, joka ei voi tai halua tai kykene omaa lastaan hoitamaan. Ei nämä kuulu yhteiskunnan maksaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi