Asumistuen leikkaus ajoi ainakin meidän perheen köyhyyteen
Olen kahden lapsen teini-ikäisen lapsen yh ja tämä hallituksen asumistukileikkaus johti meidän kohdalla siihen, että oikein mihinkään ylimääräiseen ei ole enää varaa. Viime kuussa loppui vanhemmasta lapsesta lapsilisäkin. Ilmeisesti meidän pitäisi muuttaa yksiöön ja mun pitäisi lopettaa työt ja myydä auto.
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työssäkäyvät pienituloiset ovat arjensankareita. Ei ole heidän vikansa että Suomessa ei pienituloinen pärjää ilman valtion tukia."
Hyviä kommentteja kaksi edellistä. Yhteiskunta tarvitsee kaikkien työkykyisten työpanoksen. Yhteiskunnan jäsenet tarvitsevat työn, jonka palkalla elää ja pystyy elättämään perheensä. Jos tämä ei onnistu omin voimin, yhteiskunta (kaikki me muut) autamme - ja saamme itse apua kun tarvitsemme.
Yksi pikku juttu siinä silti on. Me ylikulutamme. Ostelemme pikamuotia, matkustelemme holtittomasti, hifistelemme syömisissä ja harrastuksissa.
Oletus on se, että kaikilla on oikeus tiettyyn elintasoon, myös pienituloisella. Oikeastaan ei ole. Ei ole kenelläkään "oikeutta" holtittomaan kulutt
Ei kaikki todellakaan osta pikamuotia tai ylikuluta. Moni ei osta vaatteita kuin hyvin harvoin jos kaikki menee mikä tulee, laskuihin, asumiseen ja ruokaan. Elät jossain kuplassa jossa luulet että kaikki on kuin sinä ja lähipiirisi. Lisäksi tuohon "pienituloisilta puuttuu elämänhallinta" on ihan syitä. Vaikea sitä elämää on hallita kun ei koskaan tiedä mitä kannattaa maksaa seuraavaksi, kun menoja on enemmän kuin tuloja ja kelan rahat saattaa kestää ja tulla koska sattuu (tai jäädä tulematta). Pienituloiset sortuu herkkuihin tai tupakkaan muita helpommin, koska se on ainoa luksus ja helpotus mihin on jokseenkin varaa. Esimerkiksi urheiluharrastus tuomaan elämään merkitystä on vaikeampi pienituloisena, koska jos rahat loppuu kesken kuuta niin et voi syödä tarpeeksi paljon ja terveellisesti treeniin. Jne. Elämänhallinta on monisyinen asia eikä johdu siitä, että pienituloiset olisi lähtökohtaisesti muita heikompia tai vähemmän älykkäitä.
Keventää verotusta = että sinä saat pesettää peittoa pesulassa, sinun ei tarvitse osallistua verojen maksamiseen kuten kaikkien muiden? On siis kivempi olla saaja- kuin maksajapuolella?
Yhteiskunta maksaa yh:n ja lasten vuokria ja menoja niin että muualla asuvan vanhemman tarvitsee maksaa vain jokin nimellinen elatusmaksu. Pitäisi joutua maksamaan myös osa vuokrasta esim. jos kaksi lasta, yh maksaisi 2/3 vuokrasta ja muualla asuva vanhempi toisen lapsen vuokraosuuden ja muita menoja. Liian vähällä ja liian halvalla pääsevät mokomat.
Olethan selvittänyt nuoren mahdollisuus saada opintotukea? Mulle tuli tämä ihan yllätyksenä lapsilisän loppumisen jälkeen. Nuori saa nyt 69,5€/kk tämä paikkaa kuitenkin jonkun verran sitä lapsilisän loppumista.
Olisit pistänyt ukon maksamaan..rahaa kinuavat äidit ovat tämän yhteiskunnan ja lastensuojelun erityissuojeluksessa..itsekin joutunut maksamaan kahdesta kersasta elatusmaksuja kymmeniä tuhansia...sinne on auto-ym harrasterahat uponneet..arvaa v----taako?
"Keskituloinen ja hieman paremmin tienaavat maksavat kyllä veroja progression mukaan mutta elintaso ei välttämättä juurikaan eroa toimeentulotukea saavilta. Tämä madaltaa motivaatiota palkkatyöhön, kun reaalivaikutus voi olla yhtä tyhjän kanssa. Noh, näitä vauva -keskusteluita kun lukee, niin tämä tulee hyvin selväksi miten paljon mukavampaa on nostaa niitä tukia kuin tehdä itse mitään."
Höpö höpö, jos sulla ei keskituloisena ole juurikaan eroa elintasossa toimeentulotukea saavan niin sinulla on vakava elämänhallinnan ongelma tai ulosotto niskassa.
Niin, kyllähän keskiluokasta voi pudota asumistuelle, jos elämä menee persiilleen.
Tuet ei ole tarkoitus olla edes pysyviä, koko postaus on tehty siitä näkökulmasta, että ihan kuin jotain palkkaa oltaisiin leikkaamassa. Ap voisi vähän ryhdistäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkään väheksymättä oikeaa köyhyyttä, joka on vakava asia, pitäisikö perheen olla ei-köyhä niin että on varaa erilaiseen ylimääräiseen, tukien avulla?
Ylimääräinen on tässä tapauksessa esim. Peiton peseminen itsepalvelupesulassa tai auton tankin täyteen tankkaaminen. Kyllä työssäkäyvällä pitäisi olla tuollaisiin asioihin varaa. Ehkäpä yksinhuoltajien verotusta pitäisi keventää reilusti, niin ei tarvitsisi tukia.
Ap
taloyhtiöissä on yleensä pesutupa ja isot koneet, näissä voi pestä peittoja ja kuivata kuivaushuoneessa. Miksi se tankki pitää tankata täyteen asti? Puolikkaallakin tankilla ajaa todellakin hyvin. Miksi sulla on auto? teinit osaa kulkea julkisilla ja varmaan sinäkin?
Voi luoja mikä kommentti tämäkin on :D Paljonko se hyödyttää, että taloyhtiöissä yleensä on pesutupa, jos ap:n talossa sitä ei ole? Vai ajattelitko, että hän ei ole vaan tajunnut sen olemassaoloa ja tämän kommentin jälkeen hän yllättäen löytää pesutuvan talostaan?
Ja tiedoksi. Kaikkiin työpaikkoihin ei pääse julkisilla eikä varsinkaan silloin, jos tekee vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta maksaa yh:n ja lasten vuokria ja menoja niin että muualla asuvan vanhemman tarvitsee maksaa vain jokin nimellinen elatusmaksu. Pitäisi joutua maksamaan myös osa vuokrasta esim. jos kaksi lasta, yh maksaisi 2/3 vuokrasta ja muualla asuva vanhempi toisen lapsen vuokraosuuden ja muita menoja. Liian vähällä ja liian halvalla pääsevät mokomat.
Miksi yhteiskunnan pitäis maksaa yksinhuoltajan vuokra? Usein nämä yksinhuoltajat saa enemmän rahaa mitä ydinperhe yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunnan pitäis maksaa yksinhuoltajan vuokra? Usein nämä yksinhuoltajat saa enemmän rahaa mitä ydinperhe yhteensä.
Saa rahaa? Siis perusajatus tässäkin on että perheitä pitää rahoittaa muutenkin kuin lapsilisän voimalla. Miksi? Jos menot ylittävät kulutuksen puhutaan ylikuluttamisesta. Tämä ei ole suotavaa oli se perhemuoto mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkään väheksymättä oikeaa köyhyyttä, joka on vakava asia, pitäisikö perheen olla ei-köyhä niin että on varaa erilaiseen ylimääräiseen, tukien avulla?
Ylimääräinen on tässä tapauksessa esim. Peiton peseminen itsepalvelupesulassa tai auton tankin täyteen tankkaaminen. Kyllä työssäkäyvällä pitäisi olla tuollaisiin asioihin varaa. Ehkäpä yksinhuoltajien verotusta pitäisi keventää reilusti, niin ei tarvitsisi tukia.
Ap
taloyhtiöissä on yleensä pesutupa ja isot koneet, näissä voi pestä peittoja ja kuivata kuivaushuoneessa. Miksi se tankki pitää tankata täyteen asti? Puolikkaallakin tankilla ajaa todellakin hyvin. Miksi sulla on auto? teinit osaa kulkea julkisilla ja varmaan sinäkin?
Voi lu
Ja jos töihin päästäkseen on tankattava niin mikä säästö siinä tulee, että tankkaa vaan puoli tankkia kerrallaan? :D
Julkisilla kulkeminen voi tulla muuten yllättävän kalliiksi. Me laskettiin joskus, että kun auto on vanha, varaosat halpoja ja voi itse korjata/ käyttää nyrkkipajalla, oli järkevämpää pitää auto kuin hankkia neljä linkkurikorttia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) tuet on selviämiseen, ei ylimääräisyyksiin. Se on se pointti. B) paljon tulee töistä kuukaudessa että tukien loppuminen aiheuttaa näin katastrofaalisesti?
Onko palkkakin vain selviämiseen? Mitä järkeä on silloin käydä edes töissä?
Minä käyn töissä, että selviän menoistani. Mielummin maksan kuluni itse, kun maksattaisin ne loisena yhteiskunnalla, terve ja töihin kykynevä kun olen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kaksi asiaa. Tukien poistaminen vaikutti toki moniin eikä ole todellakaan hyvä asia.
Mutta kaikkien suomalaisten talous ja ostovoima tuhoutuivat 2020-2023 Marin ex viisikko hallinnon aikana kun kaikkien tuotteiden ja palveluiden hinnat ja katteet nousivat kymmeniä ja satoja prosentteja ja tämän valehdeltiin johtuvan 8% inflaatiosta minkä jokainen tajuaa olleen valtavan valheen... ja esimerkkinä sähköyhtiöiden annettiin nostaa sähkösopimusten hintoja 2022 5c/kwh tasolta jopa 50c/kwh tasolle ja tämähän oli suorastaan rikollista toimintaa (tämä vastaa 1000% inflaatiota mitä käytetään ainoastaan banaanivaltioissa ja sellainen Suomestakin tuli 2022)... ja hallinto kaiken lisäksi rakensi vielä sähkön tukimallin rikkaalle eliitille suurella alarajalla ja suurella ylärajalla jotta tuki ei auttaisi tavallisia ihmisiä lainkaan... ja keskusliikkeiden kartellit tekivät aivan vastaavaa rahastusta ilman mitään rajoituksia ...
Tämä. Suomessa ei muutenkaan oo mikään kasvanut sitten vuoden 2008 paitsi inflaatio. Ja meitä köyhiä on monenlaisia monissa tilanteissa. Ei oo itselläkään hirveesti enää varaa ylimääräisiin juttuihin ja kaikesta on pitänyt nipistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Se ei ole mahdollista mitenkään. Ne summat on niin pieniä, ettei sitä rahaa edes tuskin huomaakaan.
200 euroa on monelle paljon. Minulle ainakin on.
Ap
Kerrot ap, että sinulla on yli 100 euron arvoinen "painopeitto", jonka pesemiseen ei nyt sitten olekaan varaa.
Miten ihmeessä olet ostanut tuollaisen kalliin turhakkeen, jos jo vuosia olet saanut tukia elämiseen? Nuo painopeitot ei ole ollut muodissa kovin montaa vuotta. Mikäli muukin rahankäyttösi on samanlaista, niin on aikakin että tukiasi leikattiin.
Itse en ole painopeittoa raaskinut ostaa, mutta ehkä siksi en tarvikaan tukia.
Itse olen 3 lapsen yh. En saa asumistukea. Teen pelkkää yövuoroa. Ja nyt kun kaikki nousee, olen ruvennut tekemään keikkaa. Ei paljon vapaa päiviä pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 3 lapsen yh. En saa asumistukea. Teen pelkkää yövuoroa. Ja nyt kun kaikki nousee, olen ruvennut tekemään keikkaa. Ei paljon vapaa päiviä pidetä.
Arvostan.
Näin tosin pitäisi muidenkin toimia oli se perhemuoto tai asumismuoto millainen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan.
Näin tosin pitäisi muidenkin toimia oli se perhemuoto tai asumismuoto millainen tahansa.
Mitä arvostettavaa on siinä, että jättää lapset keskenään yöksi kotiin eikä juurikaan ole heidän kanssaan päivälläkään vaan näillä työkeikoilla?