Asumistuen leikkaus ajoi ainakin meidän perheen köyhyyteen
Olen kahden lapsen teini-ikäisen lapsen yh ja tämä hallituksen asumistukileikkaus johti meidän kohdalla siihen, että oikein mihinkään ylimääräiseen ei ole enää varaa. Viime kuussa loppui vanhemmasta lapsesta lapsilisäkin. Ilmeisesti meidän pitäisi muuttaa yksiöön ja mun pitäisi lopettaa työt ja myydä auto.
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään ylimääräiseen ei ole enää varaa? Saa olla jokseenkin onnellinen että edes niihin pakollisiin on varaa.
Ystäväni asuu kolmiossa kahden teinin kanssa ja joutuvat etsimään kaksiota, sillä paikkakunnalla ei ole tarjolla halvempaa kolmiota. Olen kyllä surullinen puolestaan
Ok. Me asutaan jo kaksiossa eikä enää pienempään asuntoon mahduta. Vuokra 760 euroa.
Ap
Josta valtio maksaa 70% , sen luonnollisesti unohdit kätevästi mainita. Rotta sinä olet AP.
Sinä olet!
Olen kaunis, olen rohkea, syntynyt voittamaan.
Toivottavasti, koska kusipäisyytesi tarvitsee vastapainoa.
Oisko kannattanut nuorempana kouluttautua fiksuun ammattiin ja nähdä vaivaa sen eteen, että töitä ja rahaa riittää tulevaisuudessa?
Mutta kun eiii, vaan piti tehdä lapsia, vaikka niiden elättämistä ei mietitty kunnolla. Häpeä AP.
Mutta vielä ei ole liian myöhäistä. Kouluttaudu hyvään ammattiin ja muuttakaa toiselle paikkakunnalle halvempaan kämppään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ikinä laskisi talouttani valtion päätösten varaan. Huh miten kamala ajatus!
Harva nykyään laskee. Siksi lapsia ei enää synny. Kun niin moni liitto päätyy eroon, on aika riskialtista perustaa perhe. Siinä on noin 50/50 mahdollisuus ajautua köyhyyteen.
Hyvä niin! Ei kannata ajaa itseä köyhyyteen, tai hankkia sellainen isä lapsille jonka tietää huolehtivan.
Koskaan ei voi varmuudella toisesta ihmisestä tietää miten tämä vuosien mittaan muuttuu. Se on helppo sanoa huolehtivansa kyllä lapsista, mutta kun arki sitten iskee voikin tulla toisiin ajatuksiin. Niin on käynyt monelle perheelle. Kaikki ne varmasti alunperin aidosti uskoivat onnistuvansa. Miten voi olla äidin velvollisuus olla joku ihmeen selvännäkijä joka pystyy 100% varmuudella tietämään että mies kantaa varmasti vastuunsa? Mistä sen etukäteen tietää? Sitten kun asia selviää, on myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse olet perheesi köyhyyteen ajanut ihan omilla valinnoillasi ja etuisuuksien muutokset ovat sinulle pikkupaskiaiselle ihan oikein! Toivottavasti edes nyt ymmärrät ottaa itse vastuuta lapsistasi ja itsestäsi!
Herrajumala miten aggressiivinen kirjoitus! Mikähän sinua vaivaa?! Kyllä minä ainakin tunnen myötätuntoa ap:n kanssa ja kaikkien työssäkäyvien, joiden on vaikea tulla palkallaan toimeen. Lapsillekin koituu huolia jos äiti on stressaantunut raha-asioista.
Sinulle totuus on siis agressiivista? Etkö kestä kuulla totuutta? Tuo äiti on ihan itse luonut olosuhteet joissa lapsensa joutuvat elämään. Hän itse, ei kukaan muu. Lapset pitäisi ottaa äidiltään turvaan, pois ihmisen luota joka tekee heidän elämästään kurjaa ja ikävää.
Isällä ei ole mitään osuutta asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Taas hirveä haukkumisketju. Ettekö muuta osaa? Autatte vain itseänne kun on niin pahaolo ilman syytä?
Itse ette varmaan pärjäisi päivääkään yksinhuoltajana.
Työkaveri ei osannut edes laskua maksaa nettipankissa kun mies hoitaa kaiken. Ruoanlaittokaan ei onnistu.
Mitäs erosit? Olisit pysynyt miehesi vierellä niinkuin vihkikaavassa lupasit. Mutta ei, täällä vain ravaa itsesäälisenä mankumassa lisää tukirahoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkään väheksymättä oikeaa köyhyyttä, joka on vakava asia, pitäisikö perheen olla ei-köyhä niin että on varaa erilaiseen ylimääräiseen, tukien avulla?
Se "ylimääräinen" on yleensä vaatteet, hygienia jne. Eli rahat riittävät juuri ja juuri ruokaan.
Kuules ap, moni perhe ei saa tukia sentin senttiä ja kaikki raha menee pakollisiin menoihin. Ihanko tosissasi olet sitä mieltä, että juuri sinulle pitäisi veronmaksajien antaa jotain rilluttelurahaa? Olisit kiitollinen siitä mitä saat.
Vierailija kirjoitti:
Oisko kannattanut nuorempana kouluttautua fiksuun ammattiin ja nähdä vaivaa sen eteen, että töitä ja rahaa riittää tulevaisuudessa?
Mutta kun eiii, vaan piti tehdä lapsia, vaikka niiden elättämistä ei mietitty kunnolla. Häpeä AP.
Mutta vielä ei ole liian myöhäistä. Kouluttaudu hyvään ammattiin ja muuttakaa toiselle paikkakunnalle halvempaan kämppään.
Hyvin sanottu! Häpeä, AP!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas hirveä haukkumisketju. Ettekö muuta osaa? Autatte vain itseänne kun on niin pahaolo ilman syytä?
Itse ette varmaan pärjäisi päivääkään yksinhuoltajana.
Työkaveri ei osannut edes laskua maksaa nettipankissa kun mies hoitaa kaiken. Ruoanlaittokaan ei onnistu.
Mitäs erosit? Olisit pysynyt miehesi vierellä niinkuin vihkikaavassa lupasit. Mutta ei, täällä vain ravaa itsesäälisenä mankumassa lisää tukirahoja.
Mistä tiedät ettei ap ole se petetty ja jätetty? Ehkä hän olisikin pysynyt liitossa, ehkä se olikin mies joka ei pysynyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku keskustelee itsensä kanssa nyt täällä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse olet perheesi köyhyyteen ajanut ihan omilla valinnoillasi ja etuisuuksien muutokset ovat sinulle pikkupaskiaiselle ihan oikein! Toivottavasti edes nyt ymmärrät ottaa itse vastuuta lapsistasi ja itsestäsi!
Herrajumala miten aggressiivinen kirjoitus! Mikähän sinua vaivaa?! Kyllä minä ainakin tunnen myötätuntoa ap:n kanssa ja kaikkien työssäkäyvien, joiden on vaikea tulla palkallaan toimeen. Lapsillekin koituu huolia jos äiti on stressaantunut raha-asioista.
Sinulle totuus on siis agressiivista? Etkö kestä kuulla totuutta? Tuo äiti on ihan itse luonut olosuhteet joissa lapsensa joutuvat elämään. Hän itse, ei kukaan muu. Lapset pitäisi ottaa äidiltään turvaan, pois ihmisen luota joka tekee heidän elämästään kurjaa ja ikävää.
No nyt keksin: olet jätetty mies ja lapset on äidillään. Siksi olet näin vihainenja katkera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkään väheksymättä oikeaa köyhyyttä, joka on vakava asia, pitäisikö perheen olla ei-köyhä niin että on varaa erilaiseen ylimääräiseen, tukien avulla?
Se "ylimääräinen" on yleensä vaatteet, hygienia jne. Eli rahat riittävät juuri ja juuri ruokaan.
Vaatteita ja hygeniaa saa halvallakin. Ei yhteiskunnan tehtävä ole rahoittaa elintasoa. Tämä on ihmisen oma tehtävä. Jos ei rahat riitä, niin kulutusta pienemmäksi, parempi palkkaiseen työhön tai enemmän työtä. Vaihtoehtoja löytyy toki.
Huvittaa, kun aina näissä keskusteluissa porukka takertuu aivan epäolennaisiin seikkoihin, kuten painopeittoon tai vaikka juustoraastepussiin.
Vierailija kirjoitti:
Sama meillä. Ristiriitaista tässä on se, että kun työssäkäyvältä lähtee asumistuki, mistään ei saa mitään. Jos taas saat toimeentulotukea, leikattu asumistuki korvautuu toimeentulotuella. Ei reilua todellakaan. Me saimme 150 euroa asumistukea ja nyt tipahti nollaan.
Onko palkkasi siis pienempi kuin toimeentulotuki vai saman suuruinen? Kyllähän sinun sitten pitäisi saada tt-tukea ihan niin kuin muidenkin, jotka ovat tulottomia/lähes tulottomia.
Vierailija kirjoitti:
Kuules ap, moni perhe ei saa tukia sentin senttiä ja kaikki raha menee pakollisiin menoihin. Ihanko tosissasi olet sitä mieltä, että juuri sinulle pitäisi veronmaksajien antaa jotain rilluttelurahaa? Olisit kiitollinen siitä mitä saat.
Juh katto pään päälle ja työmatkat on molemmat rilluttelua. Noh, näistähän ap on nyt luopumassa, et
Itse haluaisin mennä takaisin opiskelemaan, opiskelin siis aiemmin mutta en saanut opintojani loppuun kiinnostuksen puutteen vuoksi. Menisin siis opiskelemaan toista alaa.Tällä hetkellä olen siis työttömänä, ongelmana vaan että ensi vuonna opiskelijat tippuu pois yleisen asumistuen piiristä, eli opintoja pitäisi rahoittaa lainalla aika reilusti. Tuntuu kyllä aika luontaantyöntävältä ajatukselta ottaa joku 15-20k € lainaa, varsinkin kun työllistyminen ei tässä taloustilanteessa ole lähellekään taattua. Saa nähdä uskaltaako tässä taloustilanteessa mennä enää opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku keskustelee itsensä kanssa nyt täällä :D
Joo. Se on joku katkera pihalle potkittu juoppo äijä, joka on sitä mieltä että vaimo kohteli huonosti ja perusteetta halusi erota. Ei näe että itse oli niin oksettava ettei vaimo pystynyt enää kuuntelemaan sen känni-sössötyksiä ja haistelemaan kuvottavaa vanhan viinan ja valkosipulin hajua, eikä siivoamaan sen sotkuja eikä tuntemaan sen yököttäviä kännisiä lääppimisyrityksiä. Nyt se sitten on katkera kaikkia naisia kohtaan, ja täysin vakuuttunut että aina ja poikkeuksetta nainen on erossa se paha ja syyllinen, ja miehissä ei koskaan ole mitään vikaa. Täynnä pyhää vihaa ja katkeruutta se on. Ja niin täynnä itseään, ettei osaa sekunniksikaan asettua toisen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olisit valmis maksamaan moninkertaisesti huostaanoton kuluja, ettei vaan yksinhuoltajan perheelle annettaisi mitään avustusta. Sinun talouskäsityksesi on tässä retuperällä. Joo, kerätään kaikkien köyhien lapset laitoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olisit valmis maksamaan moninkertaisesti huostaanoton kuluja, ettei vaan yksinhuoltajan perheelle annettaisi mitään avustusta. Sinun talouskäsityksesi on tässä retuperällä. Joo, kerätään kaikkien köyhien lapset laitoksiin
Yksinhuoltajathan saa korotetun lapsilisän ja elatusmaksut jo avustuksena.
Oikeasti, ota vastuu elämästäsi ja perheestäsi. Olet heittäytynyt liikaa yhteiskunnan elätettäväksi kun mitätön leikkaus saa teidän talouden pois tolalta. Ette myöskään tuota tuloja yhteiskunnalle vaan nettokustannuksia, joten turha heittäytyä marttyyriksi sillä, että teette töitä.