Asumistuen leikkaus ajoi ainakin meidän perheen köyhyyteen
Olen kahden lapsen teini-ikäisen lapsen yh ja tämä hallituksen asumistukileikkaus johti meidän kohdalla siihen, että oikein mihinkään ylimääräiseen ei ole enää varaa. Viime kuussa loppui vanhemmasta lapsesta lapsilisäkin. Ilmeisesti meidän pitäisi muuttaa yksiöön ja mun pitäisi lopettaa työt ja myydä auto.
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos vain muuttaisit tulotasosi mukaiseen asuntoon? Sillähän tuo on ratkaistu.
"Ei en halua!"," En halua luopua näin hyvästä ja isosta asunnosta!" ,
" mieluummin annan lasteni nähdä nälkää!"
Tyypillinen yyhhoo äiti joka menee raha edellä joka asiassa. Eikö sinua oikeasti yhtään hävetä olla noin paska äiti??
Ei mun lapset näe nälkää.
Ap
Sitten sinulla on riittävän kokoiset tuet. Kaikki hyvin. Alles gut.
Sellaista se on, kun koko elämä on laskettu tukien varaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi samanlaisessa tilanteessa oleva. Mitä yhteiskunta nyt sitten säästää kun myyn tämän omistusasunnon, lopetan työnteon kun ei ole rahaa korjata vanhaa autoa millä kuljen töihin ja muutan vuokralle, masennun ja nostan kaikki mahdolliset tuet? Meilläkin lähtee n 200e asumistuki ja kaikki kallistuu. Ttt jäisi varmaankin enemmän nettona rahaa kuukaudessa.
En todellakaan käsitä miksi meidän muiden pitäisi maksaa omistusasunnossa asumisesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei peittoa tarvitse pesulassa pestä ja auto pois. Säästyy huomattavasti rahaa ilman autoa. Muuttakaan pienempään työpaikan lähelle
Painopeitto rikkoo kyllä pesukoneen, kun se painaa 11 kiloa, joten kotona pesemisen hinnaksi tulisi satoja euroja. Käsin ei tuollaista järkälettä saa myöskään pestyä.
Jos muutan työpaikan lähelle, niin millä lapset pääsevät kouluihinsa? Julkisia ei kulje ainakaan niin, että matkasta ei tulisi tuntien pituista.
mikä painopeitto? hanki litlistä joku polyesteritäkki. 20€. poltatko?
Halvempi ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto olisi kai kuitenkin pesettämässä vanha, ilmeisesti hyvä peitto hintaan 12,70 kuin hankkia joku polyesteritäkki 20,-?
Mihinkään ylimääräiseen ei ole enää varaa? Saa olla jokseenkin onnellinen että edes niihin pakollisiin on varaa.
Ystäväni asuu kolmiossa kahden teinin kanssa ja joutuvat etsimään kaksiota, sillä paikkakunnalla ei ole tarjolla halvempaa kolmiota. Olen kyllä surullinen puolestaan
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään ylimääräiseen ei ole enää varaa? Saa olla jokseenkin onnellinen että edes niihin pakollisiin on varaa.
Ystäväni asuu kolmiossa kahden teinin kanssa ja joutuvat etsimään kaksiota, sillä paikkakunnalla ei ole tarjolla halvempaa kolmiota. Olen kyllä surullinen puolestaan
Ok. Me asutaan jo kaksiossa eikä enää pienempään asuntoon mahduta. Vuokra 760 euroa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsilisä loppui, niin olihan teini kesän töissä, olihan?
Alle 17v on vaikea päästä töihin, kun vapaata yli 18v työvoimaa on tarjolla. Ja korkeasta työttömyysasteesta johtuen, jopa alan ammattilaisia. Ja monet yritykset eivät nykyään edes palkkaa kesätöihin koululaisia.
Ja monelle alalle, ei edes pääse peruskoulu pohjalta, vaan työhön tarvitaan erilaisia serifikaatteja, lupia, kortteja, passeja jne.
Ja ne jotka saavat töitä, yleensä pääsevät suhteiden avulla töihin. Ja niitä ei ammattilaisten töitä ei vain ole, koska teknologia on vienyt aikoja sitten avustavat työtehtävät, jopa amattilaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi samanlaisessa tilanteessa oleva. Mitä yhteiskunta nyt sitten säästää kun myyn tämän omistusasunnon, lopetan työnteon kun ei ole rahaa korjata vanhaa autoa millä kuljen töihin ja muutan vuokralle, masennun ja nostan kaikki mahdolliset tuet? Meilläkin lähtee n 200e asumistuki ja kaikki kallistuu. Ttt jäisi varmaankin enemmän nettona rahaa kuukaudessa.
En todellakaan käsitä miksi meidän muiden pitäisi maksaa omistusasunnossa asumisesi?
En ymmärrä miksi minun pitäisi maksaa sinun autoilusi teillä tai sinun sairaanhoitosi tai sinun eläkkeesi tai sinun lastesi koulunkäyntisi tai yhtään mitään mitä saat valtiolta. En todellakaan ymmärrä sitä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet on tarkoitettu elämiseen, ei mihinkään ihme "ylimääräiseen".
Kahden työssäkäyvän aikuisen perheessä lapsilisät menevät taatusti säästöön tai ylimääräiseen.
Kyllä meillä meni kaikki peruselämiseen, vaikka oltiin molemmat työssä. Lomat vietettiin sukulaisten luona ja lapset harrasti jotain halpaa. Lapset syntyivät vuosina 2000 ja 2002.
Vierailija kirjoitti:
"Viime kuussa loppui vanhemmasta lapsesta lapsilisäkin"
Jostain mystisestä syystä melkein aikuisista jotka voivat tienata jo itsekin rahaa ei ole tapana maksaa lapsilisää.
Ja yhtä mystisestä syystä sitäkään ei varmasti kiinnosta muuttaa aikuisena sen hintaiseen asuntoon johon sillä on varaa. Tai johon saa edes täydet tuet.
Taitaa olla perinnöllistä.
Tyhmyys näyttää olevan perinnöllistä. 17 vuotias on vielä oppivelvollinen. Hänen velvollisuutensa on käydä koulua, jotta valmistuu ammattiin tai jatko-opintoihin. Missä vaiheessa köyhän lapsen pitäisi mielestäsi mennä joulun jälkeen töihin? Alakoulussa kerjäämään ja vähän isompana siivoamaan rikkaiden lasten koteja ja ulkoiluttamaan niiden puudeleita vai?
" oikein mihinkään ylimääräiseen ei ole enää varaa. Viime kuussa loppui vanhemmasta lapsesta lapsilisäkin. Ilmeisesti meidän pitäisi muuttaa yksiöön ja mun pitäisi lopettaa työt ja myydä auto."
MIhin tarvitsey ylimääräisiä asioita? Nimensä mukaisesti ne ovat ylimääräisiä, eli eivät välttämättömiä hyvinvoinnin eikä elämän kannalta eikä valtion ole tarkoituskaan lahjoittaa sinulle ylimääräistä.
Yksiö on hyvä ratkaisu tässä vaiheessa koska vanhin lapsesi muuttaa vuoden päästä jo kotoa pois etkä tarvitse enää niin paljoa tilaa.
Asuntojonossa menee helpostikkin vähintäin noin vuosi taikka kaksi joten hänellä on hyvää aikaa muuttaa pois ja tuona aikana voit hävittää kaikkea sitä ylimääräistä mitä sinulla on jotta mahdutte paremmin tulevaan yksiöönne.
Sinulla on asiat todella hyvin tässä maailmassa. Olen iloinen puolestasi.
Harmittaa lähinnä niiden puolesta joilla asiat ovat huonosti ja sitten sinä tulet siihen leuhkimaam miten hyvin sinun asiasi ovat.
Miksi ihmiset ei osta omia asuntoja? Pienemmiltä kyliltä saa edullisesti kerrostalohuoneistoja, ihan peruspalkoilla yksinhuoltajillekin sopiva ratkaisu. Usein matalapalkka aloilla (joista oletan puhuttavan) työt ovat sellaisia että niitä löytyy myös muistakin kaupungeista kuin pääkaupungista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Me asutaan jo kaksiossa eikä enää pienempään asuntoon mahduta. Vuokra 760 euroa.
Ap
Kannattaisi etsiä HALVEMPAA asuntoa mutta uhrituva yyhoo luulen, että pakko hakea PIENEMPÄÄ. Miten sysipaska pallka sinulla oikein on, kun noin mitättömillä kolmen hengen asumiskuluilla ei ole varaa elää omillaan? Muista ainakin välittämästi irtisanoutua, yyhoo. Ainakaan lähempää ei yyhoo millään keinolla voi katsoa työtä vaan heti on irtisanouduttava.
Joskus ehkä pieni kiitollisuus olisi paikallaan. Enkä oikein ymmärrä ajatusta, että tuilla pitäisi pystyä ostaa kaikenlaista ekstraa, jos haluaa extraa, niin sitten on itse mietittävä miten elintasoa saisi nostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ette mshdukaan. Mutta halvempaan kyllä. Onnea etsintään 🙏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en käsitä miksi muiden pitäisi maksaa yhdenkään toisen ihmisen asumiskuluja. Kaikkia kohtaan olisi oikein poistaa nuo asumistuet kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tarkoita suoranaisesti tätä avausta. Tuntuu, että monilla on realisoitunut pitkään jatkuva yli varojen eläminen kun yhtäkkiä onkin tullut yllättäviä korkomenoja kulutusluotoille jne. Luottoka ottaessa ylivarojen eläminen ei ole huolettanut, jännää. Jos itse menisin miinukselle joku kuukausi kävisin vakavan keskustelun itseni kanssa, koska aina voi tinkiä. Tingin toki vaikka ei olisi tarvetta, vähemmän on enemmän ja kaurapuuro mustikoilla oikein hyvää.
Olen täysin samaa mieltä. Moni ei ymmärrä elämäntyylinsä todellista hintaa, ja nyt on tullut se seinä vastaan. En tietenkään puhu kaikista, mutta harmillisen harvoin näkee ketään kyseenalaistamassa sitä, mikä on oikeasti tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Viime kuussa loppui vanhemmasta lapsesta lapsilisäkin"
Jostain mystisestä syystä melkein aikuisista jotka voivat tienata jo itsekin rahaa ei ole tapana maksaa lapsilisää.
Ja yhtä mystisestä syystä sitäkään ei varmasti kiinnosta muuttaa aikuisena sen hintaiseen asuntoon johon sillä on varaa. Tai johon saa edes täydet tuet.
Taitaa olla perinnöllistä.
Tyhmyys näyttää olevan perinnöllistä. 17 vuotias on vielä oppivelvollinen. Hänen velvollisuutensa on käydä koulua, jotta valmistuu ammattiin tai jatko-opintoihin. Missä vaiheessa köyhän lapsen pitäisi mielestäsi mennä joulun jälkeen töihin? Alakoulussa kerjäämään ja vähän isompana siivoamaan rikkaiden lasten koteja ja ulkoiluttamaan niiden puudeleita vai?
Mä aloitin työt 14 vuotiaana. 21 vuotiaana ostin ensiasunnon helsingin keskustasta ja opiskelin yliopistossa. Hyvin on mennyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Missä ihmeessä asut, kun vuokra on noin kova mutta silti tarvitset auton? Yleensä se on jompi kumpi, maaseudulla tarvitsee auton mutta vuokrat ovat edullisia ja toisinpäin.
En nyt tarkoita suoranaisesti tätä avausta. Tuntuu, että monilla on realisoitunut pitkään jatkuva yli varojen eläminen kun yhtäkkiä onkin tullut yllättäviä korkomenoja kulutusluotoille jne. Luottoka ottaessa ylivarojen eläminen ei ole huolettanut, jännää. Jos itse menisin miinukselle joku kuukausi kävisin vakavan keskustelun itseni kanssa, koska aina voi tinkiä. Tingin toki vaikka ei olisi tarvetta, vähemmän on enemmän ja kaurapuuro mustikoilla oikein hyvää.