Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Elsa, 28, huomasi festareilla deittikulttuurin muutoksen - "Kaikki selasivat Tinderistä vaihtoehtoja"

Vierailija
06.08.2024 |

"Kun Elsan, 28, parisuhde päättyi, hän huomasi olevansa uuden edessä.

Ei vain siksi, että kyseessä oli suuri elämänmuutos, vaan koska moni asia deittailumaailmassa oli mennyt kymmenen vuoden aikana täysin uusiksi.

"Ketään ei kiinnostanut tutustua muihin kylmiltään, vaan kaikki on hirveän ulkonäkökeskeistä, jos kuva ei miellytä niin ei mene jatkoon. Nostakaa päät pois ruudusta", Elsa pohtii."

"Digitaalisen kulttuurin tutkijan Anne Holapan mukaan deittimaailma on muuttunut kymmenessä vuodessa rajusti.

Suurin ero on Holapan mukaan se, että nettideittailusta on tullut huomattavasti visuaalisempaa. Komeakasvoisimmat pitkät miehet sekä kauniit naiset saavat valtavasti tykkäyksiä. Vastapainona on esimerkiksi valtava massa miehiä joka ei saa yhtään tykkäyksiä yhdeltäkään naiselta, vaikka käyttäisi eri applikaatioita vuosikausia."

Kommentit (162)

Vierailija
141/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vuosia salilla treenannut, komea ja siisti mies. Olen 185cm/90kg ja rasvaprosentti on 10-11%. Tinderissä naisilta tulevat tykkäykset lähinnä masentavat, että "tässäkö tää nyt on".

Missä treenaavat, hyväkroppaiset naiset ovat?

Vierailija
142/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vuosia salilla treenannut, komea ja siisti mies. Olen 185cm/90kg ja rasvaprosentti on 10-11%. Tinderissä naisilta tulevat tykkäykset lähinnä masentavat, että "tässäkö tää nyt on".

Varmaankin samassa mielikuvitus maailmassa, kuin sinun kuvailemasikin henkilö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tinder, tuo seksin uber..

Noin 50% tinderin mieskäyttäjistä ei saa käytännössä ollenkaan matcheja. Eli ainakaan heille kyseinen appi ei ole seksin uber 😃

Ei kannata yrittää selittää eivät naiset tajua miten erilainen deitti maailma on miesten suunnalta katsottuna, kun itse ovat tottuneet saamaan aina ja nopeasti.

Varmaan tajuavat kyllä, mutta eivät halua ääneen myöntää, että ovat etuoikeutetussa asemassa. Se nakertaisi heidän uhripääomaansa, ja tuon uhripääoman avulla naiset ovat saaneet paljon itselleen. Siihen koko feminismi ylipäätään perustuu. 

Vierailija
144/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalisen vapautumisen jälkimainingeissa huomataan ettei ne tunkkaiset normit ihan turhanpäiten olleetkaan.

Vierailija
145/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies ei näytä Timothee Chalametlta -> swaippaus vasemmalle sekunnin osassa. 

Minä swaippaisin kyllä Chalemetin näköiselle vasemmalle ja äkkiä. Eihän se edes näytä mieheltä vaan joltain oudolta androgyyniltä otukselta.

Vierailija
146/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että ulkonäkö ratkaisee voi olla surullista mutta se on todellisuutta.. milloin se muka olis ollut toisin..😂 nykyään ilmiöistä keskustellaan ja nostetaan asioita esille .  En usko että ihmisiä ahdistaa pinnallisuus vaan se että yritetään väkisin umpata tätä sisäinen kauneus ratkaisee mantraa 

No näin viisikymppisenä täytyy sanoa, että kyllä se mun nuoruudessa oli toisin! Yökerhoissa, joita myös "lihatiskeiksi" usein nimitettiin, oli toki niin, että komeimmat ja kauneimmat oli suosituimpia. Mutta kun etsittiin parisuhdetta eikä yhden yön panoa, niin useimmat ihan oikeasti pani enemmän painoa sisäiselle kuin ulkoiselle. Sitä tutustuttiin opinnoissa, töissä tai harrastuksessa, alettiin jutella, huomattiin että meillähän synkkaa kivasti, ja ihastuttiin. Ei se ihastuksen kohde useinkaan ulkoisesti ollut kummoinen, semmoinen että sitä olisi valkannut jos olisi pelkkien kuvien perusteella tarvinnut valita mihin suuntaan swaipataan. Ihmiset ymmärsi sen, että kun puhutaan pitkästä parisuhteesta ja perheen perustamisesta, ulkonäkö on niitä vähiten merkitseviä asioita siinä millaista sen ihmisen kanssa elämä on.

Vierailija
147/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" valtava massa miehiä joka ei saa yhtään tykkäyksiä yhdeltäkään naiselta, vaikka käyttäisi eri applikaatioita vuosikausia."

Tinderonpaskapeli-instagramissa on paljon kuvia profiileista, joiden en usko saavani yhtään tykkäystä. Naiset ymmärtää heti miksi. Miehiä varten on selitetty rautalangasta sivussa. 

Vierailija
148/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Justjoo. Harvaa kiinnostaisi Bruno Mars jos olisi normityyppi Gigantissa myymässä kodinkoneita. Valoja tauluun nyt."

No kyllä varmasti kiinnostuisi, jos se olisi iloinen ja juttelisi kaikenlaisten ihmisten kanssa hyvällä asenteella. Muutenkin kuin vain flirttimielessä. Esim. mun veli on myös lyhyt mies, eikä sillä ole koskaan ollut mitään vaikeuksia löytää naisseuraa, ja ihan arjesta. Hän on sellainen avoin ja puhelias ihminen, joka yhtä lailla juttelee vanhojen kuin nuortenkin kanssa, ihan vain koska tykkää ihmisistä ja niiden kanssa kommunikoinnista. Osa niistä juttukavereista on sitten suunnilleen oman ikäisiä vapaita naisia, ja kiinnostuu että onpa mukava kaveri. (Luulen myös, että tämä Tinder-aika on tavallaan tehnyt helpommaksi asian tuollaisille ekstroverteille. Paljon on naisia, jotka ei sinne Tinderiin halua, ja koska suuri osa miehistä ei etsi seuraa mistään muualta, niin arjessa naisia lähestyvällä onkin hyvät mahdollisuudet)

Vierailija
149/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä minä en ole erottuani edes lähtenyt tinderöimään. Ihan vieras maailma. Enkä ole niin hyvännäköinen että "pärjäisin" 😄

Voi, voi raisiolaisia! Kuulehan serkun nussija. Mä pärjäisin kyllä. En vaan halua :)

Vierailija
150/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa on ihmeellistä, että sovelluksessa, joka hyvin pitkälti perustuu valokuviin, on etua niille, joilla on ulkonäköä? 

Minusta on ihmeellistä että festareilla etsitään puhelimella seuraa muista festarikävijöistä, eikä kasvotusten.

Vierailija
151/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö deittailu aina ole perustunut ulkonäköön? Näet upean tyypin, ja puhut hänelle, et sille tylsän näköiselle.

Ei sellaista deittailua juurikaan mun nuoruudessa ollut. Ihmiset jutteli ihmisille ihan osana arkeaan. Joskus niistä sitten syttyi ihastumisia. Tanssipaikkoja oli, joissa haettiin tanssimaan ja siellä toki varmasti ulkonäkö oli iso tekijä, mutta ei sitä oikein voi deittailuun verrata, kun haettiin tosiaan sitä tanssiseuraa lähinnä, vaikka siitä joskus saattoi enemmänkin tulla. Suuri osa kuitenkin todennäköisesti pariutui ilman mitään tällaisia muodollisia parinhakujuttuja kuten deittailu, tanssit tms. 

Vierailija
152/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö deittailu aina ole perustunut ulkonäköön? Näet upean tyypin, ja puhut hänelle, et sille tylsän näköiselle.

No ei, jos se hyvännäköinen on tylsä niin en deittaile häntä. Tai jos se tylsän näköinen on hauska niin deittailisin häntä.

Vierailija
153/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa on ihmeellistä, että sovelluksessa, joka hyvin pitkälti perustuu valokuviin, on etua niille, joilla on ulkonäköä? 

Minusta on ihmeellistä että festareilla etsitään puhelimella seuraa muista festarikävijöistä, eikä kasvotusten.

Voidaanhan ottaa käyttöön sateenkaariväen "huivikoodit" eli mieltymysten mukaan oikeasta/vasemmasta taskusta roikkumaan jotain värikästä huivin kulmaa.

Vierailija
154/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei, jos se hyvännäköinen on tylsä niin en deittaile häntä. Tai jos se tylsän näköinen on hauska niin deittailisin häntä.

Tämä. Ennen wanhaan ulkonäkö oli vain yksi tekijä monista, eikä teini-iän ja ihan nuoruuden jälkeen välttämättä enää läheskään tärkeimpiä kriteereitä monelle. Nyt tuntuu ettei mitään muuta olekaan kuin se ulkonäkö.

Vierailija
155/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten heteroilla voi olla vaikeaa deittailla? Potentiaalisia kumppaneita pyörii ympärillä pilvin pimein, ilman deittisovelluksiakin.

Vierailija
156/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pari kertaa käynyt niin, että mies (vaikka hotellissa yleensä on siellä kaverinsa kanssa aulabaarissa tai jossain yökerhon edustalla) on ensin selannut kaverinsa kanssa kännyköitään (ehkä tinderiä, who knows) ja jossain vaiheessa alkavat katsella ympärilleen. Sitten toinen lähestyy minua ja kysyy (kännykkä kädessä ja auki), että olenko tinderissä tai facessa. Hymyilen ja sanon, että en ole, tai sanon, että olen, mutta otan faceen vain sukulaisia ja perheenjäseniä. Siinä se sitten koko lähestyminen. Joku on joskus sanonut, että olisi ollut kiva katsoa sun profiilia ja tutustua. Tuolloin teki mieli kysyä, että mikset nyt sitten käyttäisi tilaisuutta hyväksesi ja tutustu minuun tässä, kun livenä olen edessäsi, mutta ehkä sitten nykyihmiselle se ainoa oikea tutustuminen tapahtuu vain somen kautta.

sitten samassa tilassa on voinut olla joku sosiaalisesti fiksumpi mies (jostain syystä nämä ovat aina yksin paikalla, ei siis kaveriporukassa tai kaverinsa kanssa), joka ehkä tulee kysymään, että saanko istua pöytääsi seuraksi. Tottakai suostun, jutellaan niitä näitä, tilataan ehkä omat ruoat, maksetaan omat ruoat, joskus mies vaatii saada maksaa minunkin ruokani ja sitten saatetaan mennä siitä jatkoille hotellihuoneeseen.

Että joo... monet ihmiset menettävät mahdollisuutensa sillä, että naama on koko ajan kiinni kännyssä ja toiseen voi tutustua vasta sitten, kun on käynyt katsomassa hänen sometiliään. Toiset sitten ymmärtää livetutustumisen voiman, uskaltavat heittäytyä tuntemattomaan ja ilman suurempia paineita ihan vain veittävät aikaansa randomtyypin kanssa ja jos siitä jotain kehkeytyy, niin sitten käytetään tilaisuus hyödyksi siten miten siitä jotain kehkeytyy. aina en ole jatkoille mennyt miehen kanssa,  eli en hirveän usein mitään yhden illan öitä harrasta, mutta hyvin usein on vaihdettu puhelinnumeroita ja sovittu myöhemmälle ajalle treffejä ja sellaista ja kaikki nämä tosiaan miehiä, jotka ovat uskaltaneet tutustua toiseen ilman puhelinta tai sen sovelluksia. Tuossa miestyypissä on jotain itseäni kiehtovaa. Ehkä se on itsevarmuus ja tilanteeseen heittäytymisen rohkeus.

anteeksi pitkä vuodatus, en jaksa nyt päänsäryssä lyhentää mitään.

Vierailija
157/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaunis nainen saa peräänsä hyväksikäyttäjiä, joille nainen on objekti. Kokemusta on, kun olin kaksikymppinen. Hyvällä ulkonäöllä saa komeat pinnalliset hyväksikäyttäjät lähestymään. Ei ole mitään arvokasta siinä. Tuli ahdistelua, raiskausyrityksiä ja vaikka mitä muuta turhaa iholle änkeämistä niiltä "hyvässä asemassa olevilta tai hyvännäköisiltä" miehiltä. 

Tämä on ihan totta. Ei niillä kymmenellätuhannella tykkäykselläkään tee mitään, kun yksikään mies ei halua kanssasi parisuhdetta.

Tykkäysten ja halukkuuden lisäksi pitäis vielä arvot sopia yhteen. Esim. monelle miehelle sopis varmaan sellainen parisuhde, että nainen palvelee joka tavoin (sängyssä, kotona, taloudellisesti, henkisesti) ja itse ei tarvii muuttaa mitään sinkkuelämästä. Tai että naista voi välillä vaikka nälviä, noin ninkun läpällä. Että nainen kuuntelee miehen juttuja, mutta toisin päin ei niin väliksi. 

Naisille taas tuollainen suhde harvemmin sopii. Vaaditaan ihan kauheesti, kuten hyvää kohtelua ja huomioonottamista. Tää hirvee temppurata, josta osa miehistä valittaa, kun puuttuu ihan täysin malli, että miten parisuhteessa toimitaan. 

Vierailija
158/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä palstailen nyt himassa. ;) En oo tinderissä. Etsin fiksua miestä, joka terveellisten elämäntapojen ohella ymmärtää myös sosiaalisen hyvinvoinnin päälle. Osaa kohdella toisia ihmisiä arvostavasti eikä oo tarvetta dissata erilaisia maailmankuvia. 

Vierailija
159/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

salilla

Vierailija
160/162 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen harrastamassa koiran kanssa jotain tai salilla tai luonnossa lenkkeilemässä, mutta en halua kehoaan rakentavaa miestä. Olen oppinut, että pinnallisempia ja teennäisimpiä tyyppejä ei mistään löydy ja pinnallista miestä en halua.  Olen itse treenamassa siksi, että saan pidettyä selkäni kivuttomana ja kunnossa. Vähän kuin sivussa tullut timmi kroppa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi