Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 320 euroa kuukaudessa ei riitä yksinasuvan ruokaan, päivittäistavaroihin ja hygieniaan?

Vierailija
06.08.2024 |

Oma kuukausibudjetti ruokaan, päivittäistavaroihin (esim vessapaperi) ja hygieniatoutteisiin (esim saippua) on yhternsä 320 euroa eli 80 euroa per viikko, mutta joka viikko tuo 80 euroa loppuu aina kesken vaikka pyrkii elämään erittäin nuukasti ja säästeliäästi ilman että kuluttaa koskaan rahaa mihinkään ylimääräiseenkuten vaikkapa herkkuihin, alkoholiin, kahviloihin ja vaatteisiin (jos vaatteisiin tulee reikä niin ompelen paikan tai parsin sen, esim minun ei ole tarvinnut ostaa uusia sukkia 15 vuoteen kun parsimalla reikiä on pystynyt käyttämän samaa kolmea sukkaparia kaikki nämä vuodet).

Kommentit (186)

Vierailija
161/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön lähinnä vaan lihaa. Sillä pysyn hoikkana, terveenä ja kivuttomana. Valitettavasti todella kallis ruokavalio. 

Vierailija
162/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olipas tyhmä kysymys, kun se ihminen tarvitsee muutakin vaatteita, kengät, pyyheliinoja.lakanoita

kahvinkeittimen,puhelimen, läppärin ym, ne katsos kuluu käytössä, ymmärrtkö

Vaatteita voi käyttää minimissään 10 vuotta. Lakanoita ja pyyhkeitä tarvitsee ostaa 15 vuoden välein, ulkokengät menevät kovalla kukutuksella vähintään pari vuotta, sisäkengät helposti 10 vuotta, kahvinkeitin kestää varmasti 10 vuotta. Ainoat sähkölaitteet jotka pitää vaihtaa on läppäri ja kännykkä, mutta näitäkin saa käytettynä.

Tämä oli ennen. Nykyään lakanat kestävät 3 vuotta, ulkokengistä hajoaa pohja vuodessa ja t-paita kestää 10 pesua. Firmat panostavat tutkimukseen tuotteiden hajoamisalttiudesta, eivätkä kestävyydestä, koska saavat siten myytyä enemmän. Siksi edes merkki ei ole enää takuu la

Samaa mieltä, kyllä tuo on historiaa. Kahvinkeitin (niin kuin muutkin laitteet) hajoaa mitä todennäköisemmin vähän takuuajan umpeutumisen jälkeen. Minullakin on yli 10 vuotta vanhoja vaatteita, mutta ei niin kestäviä nykyisin enää myydä (saa toki vinkata, jos joku on löytänyt sellaisia). Sama koskee kaikkia tuotteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas mennään. Suomalaiset taistelee raivolla siitä, miten vähällä selviää POHJOISMAISESSA HYVINVOINTIVALTIOSSA! Ihmiset siis oikeasti haluaa vaan maksaa hitosti veroja ja elää muutamalla kympillä kuussa? Todella outoa.

Vierailija
164/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika on ensisijaisesti ostoskäyttäytymisessä. 

Noin 10e/pvä budjetilla syö oikeasti hyvin. Jos viitsii ja osaa laittaa ruokaa. Se toki vaatii aikaa ja vaivaa. 

Ennen tuolla söi hyvin. Sai syödä reilusti kasviksia, hedelmiä (myös avokado ym. vähän kalliimmat) ja jopa marjoja. Lihaan ja juustoonkin (muuhunkin kuin halvimpaan edamiin) oli varaa. Jos tuolla pitää nyt saada neljä tai viisi ateriaa päivässä, niin kyllä joutuu hintoja katsomaan ja moni tuote jää kauppaan. En sano etteikö tuolla pärjäisi, mutta kyllä ainakin oma ruokavalio on hintojen nousun myötä yksipuolistunut.

Ei tarvitse olla yksipuolista. Esimerkiksi peruna, porkkana, kaali ja puuro on halpaa. Eurolla saat kilon pottuja, kilon porkkanaa, kerän kaalia tai kaksi kiloa puurohiutaleita. Ja esimerkiksi kaalista saa lohdittua vaikkapa kaalivuokaa tai kaalikääryleitä.

Vierailija
165/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään eivät riitä rahat Suomessa koska Suomesta tuli maailman kallein maa suhteessa tulotasoon 2020-2023.

Mistähän tänä tieto on peräisin? Tämä ei kyllä voi pitää paikkaansa.

Vierailija
166/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Samaa mieltä, kyllä tuo on historiaa. Kahvinkeitin (niin kuin muutkin laitteet) hajoaa mitä todennäköisemmin vähän takuuajan umpeutumisen jälkeen. Minullakin on yli 10 vuotta vanhoja vaatteita, mutta ei niin kestäviä nykyisin enää myydä (saa toki vinkata, jos joku on löytänyt sellaisia). Sama koskee kaikkia tuotteita."

Siksi kannatti olla järkevä ja ostaa vaatteita hyvissä ajoin silloin kun niitä paremmin kestäviä ja hyviä vaatteita vielä sai.

Vierailija
167/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-kotimaisten (Valio ymv.) tuotteiden kannattajana siirryin ulkomaisiin tuotteisiin. Nykypäivänä ei kuve riitä, koska kyllä verot ja hinnat nousee muttei palkka. 

Vierailija
168/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallan hyvin riittää, kun itse valmistaa ruoat aineksista.Valmisruoka on kallista.perushygienia tuotteet ei ole kalliita..Meitä on kaks aikuista ja noin 500-600 menee kuukaudessa max 

Vierailija
169/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 aikuista, em. tarpeisiin menee yhteensä n. 250 - 300 e/kk. Emme asu yhdessä, mutta jaamme  ruoka- ym. kulut puoliksi ja teemme itse kaiken ruuan. Vaatii hieman paneutumista eli hävikkilaatikot käyttöön, paljon kasviksia ja kausituotteita. Silti mukaan mahtuu myös herkkuja ja vähän ns. turhaakin. Hieman hämmentävää, jos tuo summa ei sinkulle riitä.

Mä olen koskaan nähnyt yhtäkään hävikkilaatikkoa yhdelläkään kauppareisulla missään kaupassa. Pitääkö niitä erikseen tilata jostain? :)

Vierailija
170/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksan Amazonista hankin juuri hyvänoloisia t-paitoja. 100% paksuhkoa puuvillaa, kestävät pesun 60 asteessa. Valmistettu Hondurasissa. Vaikea tässä vaiheessa sanoa kestävätkö kymmenen vuotta. Ai niin, hinta... reilu 20 euroa kappaleelta, tosin se ei ole kuin 2 euroa vuosi, jos kestävät tuon 10 vuotta.

Vierailija
171/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 aikuista, em. tarpeisiin menee yhteensä n. 250 - 300 e/kk. Emme asu yhdessä, mutta jaamme  ruoka- ym. kulut puoliksi ja teemme itse kaiken ruuan. Vaatii hieman paneutumista eli hävikkilaatikot käyttöön, paljon kasviksia ja kausituotteita. Silti mukaan mahtuu myös herkkuja ja vähän ns. turhaakin. Hieman hämmentävää, jos tuo summa ei sinkulle riitä.

Mä olen koskaan nähnyt yhtäkään hävikkilaatikkoa yhdelläkään kauppareisulla missään kaupassa. Pitääkö niitä erikseen tilata jostain? :)

Minuakin kiinnostaa tietää. Minä olen nähnyt yhden kaupan heviosastolla sellaisen korin mihin laittavat huonompia hedelmiä halvemmalla hinnalla. Se on ollut yleensä tyhjä, pari kertaa on ollut muutama tummunut banaani.

Vierailija
172/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti sanoi "opettele tekemään itse ruokaa, silloin säästät".

4 eurolla saat neljä kiloa perunoita. Mieti mitä niistä saisi?

Siinähän on vasta lisuke. Missä on pääruoka?

Mielellään niiden perunoiden kanssa syö jotain lihaa tai kalaa sekä esimerkiksi miniporkkanoita tai vihanneksia.

Vierailija
173/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

meikkivoide maksaa satasen noin, no ei joka kk osta mutta muutkin meikit, seerumit, kampaamo, vaatteet, kodin irtaimistoa. toki jakautuu eri kk eri hankinnat. Pelkkä kampaamo 3kk väliajoin n 130e. Tv,pyykkikone jne.. uusintoja

Vierailija
174/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyosell-paidat ovat kestäviä, samoin popliini.

Vierailija
175/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mistä materiaalista nuo ihmesukat on tehty ja millä langalla sinä niitä parsit?

Vierailija
176/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa tietää. Minä olen nähnyt yhden kaupan heviosastolla sellaisen korin mihin laittavat huonompia hedelmiä halvemmalla hinnalla. Se on ollut yleensä tyhjä, pari kertaa on ollut muutama tummunut banaani.

Mäkin näin tällaisen korin kesälomalla saaristossa, siinä oli jotain vadelmarasioita pilkkahintaan, mutta osin homeiset marjat ei kiinnostanut. Sitten kerran pari on näkynyt joku hävikkilaatikko tai vastaava ResQ sovelluksessa, se siis pitäisi tilata sovelluksella ja noutaa erikseen. Heillä on myös jokin noutopistesysteemi isoille hedelmä- tai vihannesmäärille.

Vierailija
177/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se kauppalasku riippuu siitä mitä ostaa. Filettä vai koipea. Itse en luista maksa ja sen mukaan ostokseni suoritan. Tarjouksia käytän ja näin, summa on kahdelle aikuiselle 600 päälle tulee hygienia jne. 

Vierailija
178/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän sen tiedät, ihan omasta kokemuksestasi. Miksi vielä meiltä kysyt?

Vierailija
179/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meikkivoide maksaa satasen noin, no ei joka kk osta mutta muutkin meikit, seerumit, kampaamo, vaatteet, kodin irtaimistoa. toki jakautuu eri kk eri hankinnat. Pelkkä kampaamo 3kk väliajoin n 130e. Tv,pyykkikone jne.. uusintoja

Onneksi olen meikitön heteromies, joten minulle riittää kun käyn paikallisessa parturissa noin 2-3 kuukauden välien mikä maksaa tällä hetkellä 27 euroa. Hygienian osalta rahaa menee mm. XZ Men shampooseen, Rexona saippuaan, Yotuel hammastahnaan ja Lotus Embo WC-paperiin.

Vierailija
180/186 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika on ensisijaisesti ostoskäyttäytymisessä. 

Noin 10e/pvä budjetilla syö oikeasti hyvin. Jos viitsii ja osaa laittaa ruokaa. Se toki vaatii aikaa ja vaivaa. 

Ennen tuolla söi hyvin. Sai syödä reilusti kasviksia, hedelmiä (myös avokado ym. vähän kalliimmat) ja jopa marjoja. Lihaan ja juustoonkin (muuhunkin kuin halvimpaan edamiin) oli varaa. Jos tuolla pitää nyt saada neljä tai viisi ateriaa päivässä, niin kyllä joutuu hintoja katsomaan ja moni tuote jää kauppaan. En sano etteikö tuolla pärjäisi, mutta kyllä ainakin oma ruokavalio on hintojen nousun myötä yksipuolistunut.

Ei tarvitse olla yksipuolista. Esimerkiksi peruna, porkkana, kaali ja puuro on halpaa. Eurolla saat kilon pottuja, kilon porkkanaa, kerän kaalia tai kaksi kiloa puurohiutaleita. Ja esimerkiksi kaali

Perunasta saa vielä monipuolisemmin ruokaa: keitettynä, paistettuna (uunissa ja pannulla), muusina, kiusauksena, keittona. Ei yhdestä kilosta, mutta joka viikonpäivä voi tehdä erilaista perunaruokaa, lisäkkeitä vaihdellen eikä tarvitse edes käyttää valmiita ranskanperunoita.