Miten 320 euroa kuukaudessa ei riitä yksinasuvan ruokaan, päivittäistavaroihin ja hygieniaan?
Oma kuukausibudjetti ruokaan, päivittäistavaroihin (esim vessapaperi) ja hygieniatoutteisiin (esim saippua) on yhternsä 320 euroa eli 80 euroa per viikko, mutta joka viikko tuo 80 euroa loppuu aina kesken vaikka pyrkii elämään erittäin nuukasti ja säästeliäästi ilman että kuluttaa koskaan rahaa mihinkään ylimääräiseenkuten vaikkapa herkkuihin, alkoholiin, kahviloihin ja vaatteisiin (jos vaatteisiin tulee reikä niin ompelen paikan tai parsin sen, esim minun ei ole tarvinnut ostaa uusia sukkia 15 vuoteen kun parsimalla reikiä on pystynyt käyttämän samaa kolmea sukkaparia kaikki nämä vuodet).
Kommentit (186)
No mitä muuta kaupasta on sitten tarpeellista ja pakollista ostaa kuin ruokaa?
Onko sushibuffetti nykyään joku perusihmisoikeus?
Vierailija kirjoitti:
No joku sushi buffettikin maksaa 25 euroa niin äkkiä se 320 euroa tulee täyteen. Tämä sysimusta oikeistohallitus haluaa, että kerjätään ruokaa kadulla.
Vierailija kirjoitti:
Vika on ensisijaisesti ostoskäyttäytymisessä.
Noin 10e/pvä budjetilla syö oikeasti hyvin. Jos viitsii ja osaa laittaa ruokaa. Se toki vaatii aikaa ja vaivaa.
Ennen tuolla söi hyvin. Sai syödä reilusti kasviksia, hedelmiä (myös avokado ym. vähän kalliimmat) ja jopa marjoja. Lihaan ja juustoonkin (muuhunkin kuin halvimpaan edamiin) oli varaa. Jos tuolla pitää nyt saada neljä tai viisi ateriaa päivässä, niin kyllä joutuu hintoja katsomaan ja moni tuote jää kauppaan. En sano etteikö tuolla pärjäisi, mutta kyllä ainakin oma ruokavalio on hintojen nousun myötä yksipuolistunut.
Jos palkastasi jää noin vähän kulujen jälkeen, niin on mentävä parempi palkkaiseen työhön.
mariinin paskahallituksen holtiton taloudenpito aiheutti suomen kuseenjoutumisen. kiitä vasemmistokommareita tilanteestasi. vihreä siirtymä vei loputkin työpaikat kilpaileviin maihin. pienikin raha riittää, kun varastaa loput. olikos se niin, että sakot eivät enää muutu vankeudeksi? ja jos niin käy, niin ilmaista asumista valtion piikkiin se vaan tarkoittaa.
Jos tarkoitus vain pysyä hengissä, kaurapuuropaketin saa eurolla ja siitä syö viikon. Niin köyhää ikityötöntä ei ole että Suomessa nälkään kuolisi.
Mun äiti sanoi "opettele tekemään itse ruokaa, silloin säästät".
4 eurolla saat neljä kiloa perunoita. Mieti mitä niistä saisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 10e/pvä budjetilla syö oikeasti hyvin. Jos viitsii ja osaa laittaa ruokaa. Se toki vaatii aikaa ja vaivaa.
Ennen tuolla söi hyvin. Sai syödä reilusti kasviksia, hedelmiä (myös avokado ym. vähän kalliimmat) ja jopa marjoja. Lihaan ja juustoonkin (muuhunkin kuin halvimpaan edamiin) oli varaa. Jos tuolla pitää nyt saada neljä tai viisi ateriaa päivässä, niin kyllä joutuu hintoja katsomaan ja moni tuote jää kauppaan. En sano etteikö tuolla pärjäisi, mutta kyllä ainakin oma ruokavalio on hintojen nousun myötä yksipuolistunut.
Yksipuolista sen ei tarvitse olla. Voit jopa valmistaa useamman pääruuan, joita syöt 3-5päivän ajan. Toista ruokaa lounaalla ja toista päivälliseksi. Se on kuitenkin hyvin työlästä. Nimimerkillä kokemusta on.
N. 10e/pvä budjetilla saa noin 2000-2400kcal joka pitää sisällään:
- Tylsän perussalaatin (Salaatti, tomaatti, kurkku, sipuli ja omena)
- 4 kananmunaa/pvä + voita paistamiseen
- n. 200g kuivaa riisiä/pvä
- n. 500g kanaa/pvä
Myös kanan määrää voi vähentää ja riisin määrää lisätä. Jos haluaa päästä halvemmalla ja käyttää rahan mielummin HEVI osaston tuotteisiin.
Toimistotyötä tekevä 165cm pitkä sohvaperuna voi myös napsasta tuosta pääruuan määrästä 1/5 veks ja sekin jättää liikkumavaraa muuhun.
Kananmunat olisi tuon tarinan pakollinen paha. Ne kun on 10e/pvä budjetin kantava voima, josta otetaan leijonan osa välttämättömistä ravintoarvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olipas tyhmä kysymys, kun se ihminen tarvitsee muutakin vaatteita, kengät, pyyheliinoja.lakanoita
kahvinkeittimen,puhelimen, läppärin ym, ne katsos kuluu käytössä, ymmärrtkö
Vaatteita voi käyttää minimissään 10 vuotta. Lakanoita ja pyyhkeitä tarvitsee ostaa 15 vuoden välein, ulkokengät menevät kovalla kukutuksella vähintään pari vuotta, sisäkengät helposti 10 vuotta, kahvinkeitin kestää varmasti 10 vuotta. Ainoat sähkölaitteet jotka pitää vaihtaa on läppäri ja kännykkä, mutta näitäkin saa käytettynä.
Tämä oli ennen. Nykyään lakanat kestävät 3 vuotta, ulkokengistä hajoaa pohja vuodessa ja t-paita kestää 10 pesua. Firmat panostavat tutkimukseen tuotteiden hajoamisalttiudesta, eivätkä kestävyydestä, koska saavat siten myytyä enemmän. Siksi edes merkki ei ole enää takuu laadusta, saati sitten hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ja tuo "toki vaatii aikaa ja vaivaa, jos viitsii ja osaa laittaa ruokaa" kuulostaa siltä, että muut on laiskoja. Näinhän se toki oli tarkoitettukin, pienenä piikkinä loppuun. Olen ollut nyt tosi tarkka kaiken ostamisen kanssa koska lomalla tuli oltua huolettomasti ja sen perään tuli isompia menoja autoon yms, niin olen huomannut, että aika pienellä rahalla pysyy hengissä, mutta ruokavalio olisi pidemmän päälle yksipuolista ja sen lisäksi tuo aika ja vaiva tarkoittaa ainakin mulla, että ennen asia mitä ei niin paljon tarvitse ajatella (en perus arjessakaan tuhlaa ylimääräisiä ja tykkään tehdä ruokaa) pyöri mielessä koko ajan. Mitä syön tänään, mitä huomenna, entä viikonloppuna. Jos nyt ostan ton ja ton, niin mitä teen ja miten pitkään ne riittää. Jne. Ehkä siihen tottuisi, tai sitten ei, ja saisi jonkun syömishäiriön kohta itselleen.
Ei mulla ainakaan jää noin paljon rahaa ruokaan ja hygieniaan mutta silti olen vielä hengissä.
2 aikuista, em. tarpeisiin menee yhteensä n. 250 - 300 e/kk. Emme asu yhdessä, mutta jaamme ruoka- ym. kulut puoliksi ja teemme itse kaiken ruuan. Vaatii hieman paneutumista eli hävikkilaatikot käyttöön, paljon kasviksia ja kausituotteita. Silti mukaan mahtuu myös herkkuja ja vähän ns. turhaakin. Hieman hämmentävää, jos tuo summa ei sinkulle riitä.
Ihmettelen myös.
Tämä hypermarkettien vieressä asuva pariskunta käyttää ruokaan 250€ ja päivittäistavaroihin 30€ kuukaudessa. Tuossa on vuoden keskiarvo, joka ei tosin sisällä satunnaisia herkkuja (jotka ostan tarjoushintaan tokmannilta) tai harvinaisia ulkona syömisiä.
Itselle oli ainakin silmiä avaavaa kokeilla hetken aikaa mahdollisimman luonnonmukaista ruokavaliota, mikä ei siis sisältänyt mitään maitotuotteita, viljoja tai muutakaan prosessoitua. Kun puhdisti ruokavalionsa ja pääsi irti sokerikoukusta, huomasi mitä kaikkea turhaa ostoskorissa oli.
Kauppojen bonuskorttitietojen perusteella olen käyttänyt viimeisen vuoden aikana n. 300 euroa kuukaudessa päivittäistavarakaupoissa. Enimmäkseen ruokaa, mutta myös pesuaineet ja vessapaperit sekä vähän vaatteita ja olutta. Ostan sitä mistä pidän enkä halvinta. Kasviksia ostan paljon, myös kalaa, lihaa ja herkkuja. Eineksiä ostan melko vähän. En osta koskaan mitään punalaputettuja tai extraa tai k-menua. En ole edes pieniruokainen. Etätyöläisenä syön harvoin kodin ulkopuolella. Joten kyllä 320 riittää yhdelle kuukaudeksi, jos ei ole jotain ruokarajoitteita tai ole erityisen suuriruokainen.
Mulla riittäisi ainakin, jäisi säästönkin tuosta summasta.
"Tämä. Ja tuo "toki vaatii aikaa ja vaivaa, jos viitsii ja osaa laittaa ruokaa" kuulostaa siltä, että muut on laiskoja. Näinhän se toki oli tarkoitettukin, pienenä piikkinä loppuun. Olen ollut nyt tosi tarkka kaiken ostamisen kanssa koska lomalla tuli oltua huolettomasti ja sen perään tuli isompia menoja autoon yms, niin olen huomannut, että aika pienellä rahalla pysyy hengissä, mutta ruokavalio olisi pidemmän päälle yksipuolista ja sen lisäksi tuo aika ja vaiva tarkoittaa ainakin mulla, että ennen asia mitä ei niin paljon tarvitse ajatella (en perus arjessakaan tuhlaa ylimääräisiä ja tykkään tehdä ruokaa) pyöri mielessä koko ajan. Mitä syön tänään, mitä huomenna, entä viikonloppuna. Jos nyt ostan ton ja ton, niin mitä teen ja miten pitkään ne riittää. Jne. Ehkä siihen tottuisi, tai sitten ei, ja saisi jonkun syömishäiriön kohta itselleen."
Kyllä siihen hintapainotteiseen ajatteluun tottuu, itselläni se tulee enemmän selkärangasta eikä vie ylimääräistä energiaa. Kun lohi tai avokadot tai talvella kurkku on kalliita, silloin en osta niitä, sitten taas tarjouksesta kylläkin jne.
Tottakai aivan äärimmäinen pihistely on kuluttavaa, mutta jos on varaa laittaa satasia ruokaan ja saippuaan niin siinä on vielä liikkumavaraa.
Tottuu tietysti toisinpäinkin. Itseäni hämmästytti, kun sisko ei tiennyt pikkukauppojen ja hypermarkettien hintaeroista, vaikka käy molemmissa. Sisko taas selvästi hätkähti, kun kävi ilmi, etten tuosta vaan huoletta voi vaihtaa vanhaa vikaantunutta autoani uudempaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä erikisruok8a ap oikein ostaa kun itsellä menee kuukauden ruokiin noin 100 euroa, joskus 80 euroa, eikä kuukauden ruokaostokset ole kertaakaan olleet ap mainitsemaa 320 euroa?
En ole ap, mutta meillä ainakin ostetaan 2-3 kertaa viikossa kaupan täällä tänään leivottua leipää, ne maksaa sen 3,50 - 3,95 € kpl. En söisi mitään alennettua viimisen päivän vanhaa leipää.
Muutenkaan en kovin tarkasti katso hintoja koska ei tarvi. Ihan sama maksaako vaikka tomaatti tai paprika 2 vai 6 euroa kilo, ostan joka tapauksessa. Noutoruokakaan ei kovin edullista ole ja sitä tilataan kerran viikossa.
Sillee se raha kuluu, mutta syödään mitä halutaan. Ei ole paino- eikä rahaongelmia. Rahaa vaan tulee enemmän kuin menee.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitus vain pysyä hengissä, kaurapuuropaketin saa eurolla ja siitä syö viikon. Niin köyhää ikityötöntä ei ole että Suomessa nälkään kuolisi.
Monta vuotta meinasit elää pelkällä kaurapuurodieetillä? Et selviäisi kovin montaa vuotta hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti sanoi "opettele tekemään itse ruokaa, silloin säästät".
4 eurolla saat neljä kiloa perunoita. Mieti mitä niistä saisi?
Siinähän on vasta lisuke. Missä on pääruoka?
Minullakaan normaalit dödöt eivät toimi, eikä köyhänäkään halua haista. Eli se on kymppi, mutta ihmettelen myös tuota kulutusta. Mulla kestää useamman kuukauden.