Taitelilijamies hot or not?
Mulle se on not.
Olen itse taiteilija, yksi perheessä riittää. Useimmat taiteilijamiehet ovat hieman naismaisia omaan makuuni, tarkoitan siis henkisesti. Monimutkaisia, ailahtelevia, monimutkaisia ja lisäksi poliittisesti useimmiten vasemmalla.
Taiteen tekemiseen tarvitaan herkkyyttä, monivivahteisuutta ja älyä, jotka sinänsä ovat miellyttäviä ominaisuuksia ihmisessä, mutta oma miesmakuni on äärimmäisen maskuliininen: suoraviivainen äly ja huumori, tasapainoisuus ja turvallisuus.
Mikään taitelijamiehessä ei vain ole vedonnut - ja olen tuntenut aika paljon näitä elämäni aikana, koska olen alalla.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taitelijoiksi lasken myös esimerkiksi arkkitehdit, kaikki luovat ammatit. Ap
Anteeksi nyt vain mutta arkkitehti ei ole taiteilija eikä varsinaisesti edes luova ammatti. Ymmärryksesi on puutteellista.
Tunnen aika paljon arkkitehtejä ja tiedän aika tarkkaan millainen ala se on. Bisnestä, mutta taiteilijaluonteisia miehiä silti. Ap
Luonne on eri asia, ihmisessä saattaa asua taiteilijahenkisyyttä ja hän saattaa olla luovakin ihminen mutta se ammatti on eri asia.
Kaikissa on luovuutta, mutta taiteellisiin ammatteihin hakeutuvilla on myös lahjakkuutta luovuuden toteuttamisessa. Esimerkiksi arkkitehdillä pitää olla aika paljon lahjakkuutta, että pääsee edes opiskelemaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ottaisin mielelläni taiteilijamiehen, kun itsekin olen taideammatissa (ei kuvataide). Eli hot. En itse allekirjoita sitä, että taiteilijamiehet olisivat jotenkin vaikeita, ja itse haluaisinkin miehen, joka on vasemmalle kallellaan. Oikeistolaisten kanssa en ikinä lähtisi suhteeseen.
Luulen, että taiteilijamiehet ovat aika haluttuja eli olen itse poikkeus. Heillä on paljon avuja, he ymmärtävät yleensä hyvin naisten ajattelua jne. Ap
Mitä on "naisen ajattelu"? Luulisi jokaisen naisen olevan yksilö omine ajatteluineen, eikä mikään kollektiivinen parviäly, jota taiteilijamies ymmärtää
Vierailija kirjoitti:
Eli et tiedä taiteilijoista mitään.
Arkkitehdit tekevät esim. kaavoitusta, piirtelevät liikenneympyröitä jne., suunnittelevat sairaaloita. On taiteellista.
Hankalia persoonia ja elämänrytmi on niillä ihan sekaisin, rahankäyttöä ei hallita ja usein päihteitä kuluuu. En mä jaksaisi katsella miestä joka nukkuu puoleen päivään, sitten haahuilee jossain ateljeessaan yömyöhään pössyissä. Puhuu outoja, mistä kukaan ei ymmärrä mitään ja saisi hirveän myötähäpeän. Pukeutuisi kuin renttu ja jättäisi partansa ajamatta. Ei vaan pysty. Ei pysty kykenemään moiseen.
Tässä lista naisellisista (pitkätukkaisista) erään alan miestaitelijoista: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_heavy_metal_guitarists .
Vierailija kirjoitti:
Mikä taitelilija? Mikä taitelija?
Kaikki ammattitaitelijat, muusikot, kirjailijat, kuvataiteilijat yms. ja lisäksi luovat käsityöläisammatit kuten arkkitehti, graafikko jne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain mutta arkkitehti ei ole taiteilija eikä varsinaisesti edes luova ammatti. Ymmärryksesi on puutteellista.
Tunnen aika paljon arkkitehtejä ja tiedän aika tarkkaan millainen ala se on. Bisnestä, mutta taiteilijaluonteisia miehiä silti. Ap
Luonne on eri asia, ihmisessä saattaa asua taiteilijahenkisyyttä ja hän saattaa olla luovakin ihminen mutta se ammatti on eri asia.
Kaikissa on luovuutta, mutta taiteellisiin ammatteihin hakeutuvilla on myös lahjakkuutta luovuuden toteuttamisessa. Esimerkiksi arkkitehdillä pitää olla aika paljon lahjakkuutta, että pääsee edes opiskelema
Lahjakkuus on harhaa. Kyllä ne opiskelemaan päässeet ovat tehneet töitä paikkansa saadakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä taitelilija? Mikä taitelija?
Kaikki ammattitaitelijat, muusikot, kirjailijat, kuvataiteilijat yms. ja lisäksi luovat käsityöläisammatit kuten arkkitehti, graafikko jne. Ap
Jaa, nyt se arkkitehti on vielä käsityöläinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkkitehdit tekevät esim. kaavoitusta, piirtelevät liikenneympyröitä jne., suunnittelevat sairaaloita. On taiteellista.
No monet heistä on lahjakkaita taiteilijoita, jotka kouluttautuu arkkitehdiksi, jotta saa elätettyä itsensä. Kaikki taiteilijat ei ole taiteilijoita päätoimisesti työkseen. Joillekin se on vaan sivutyö tai ei tee rahasta. Jotkut pääsee esille vasta kuolemansa jälkeen kuten Kalervo Palsa. Kaikki koulutetut taiteilijat ei hekään työskentele taiteilijoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ottaisin mielelläni taiteilijamiehen, kun itsekin olen taideammatissa (ei kuvataide). Eli hot. En itse allekirjoita sitä, että taiteilijamiehet olisivat jotenkin vaikeita, ja itse haluaisinkin miehen, joka on vasemmalle kallellaan. Oikeistolaisten kanssa en ikinä lähtisi suhteeseen.
Luulen, että taiteilijamiehet ovat aika haluttuja eli olen itse poikkeus. Heillä on paljon avuja, he ymmärtävät yleensä hyvin naisten ajattelua jne. Ap
Mitä on "naisen ajattelu"? Luulisi jokaisen naisen olevan yksilö omine ajatteluineen, eikä mikään kollektiivinen parviäly, jota taiteilijamies ymmärtää
Naisten ajattelu on tunnekeskeisempää kuin miehen johtuen jo hormoneista. Transnaiset ovat puhuneet tästä eli aloittaessaan hormonit, heidän tunne-elämänsä on mullistunut, itku tulee helpommin ja kaikki on tavallaan vaikeampaa :) Ap
Vierailija kirjoitti:
Hankalia persoonia ja elämänrytmi on niillä ihan sekaisin, rahankäyttöä ei hallita ja usein päihteitä kuluuu. En mä jaksaisi katsella miestä joka nukkuu puoleen päivään, sitten haahuilee jossain ateljeessaan yömyöhään pössyissä. Puhuu outoja, mistä kukaan ei ymmärrä mitään ja saisi hirveän myötähäpeän. Pukeutuisi kuin renttu ja jättäisi partansa ajamatta. Ei vaan pysty. Ei pysty kykenemään moiseen.
Sulle ei sitten myöskään sopisi esim. vuorotyötä tai yötyötä tekevä duunari, jos kerran vaatimuksena on 8-16 työaika. Omalla alallani muuten aika moni taiteilija herää aikaisin ja työskentelee virka-aikana. Nämäkin ovat enemmän persoonakysymyksiä. Nuo kliseet ateljeessa haahuilusta, päihteistä ja holtittomasta rahankäytöstä ovat lähinnä väsyneitä stereotypioita. Oikeastihan monellakaan alalla ei tuolla lailla saisi tehtyä mitään, eli ura tyssäisi aika nopeasti.
Mutta jokaisella on mieltymyksensä, ja sinä tunnut tietävän mitä et halua - hyvä niin. Pakko oli silti kommentoida noita kliseitä.
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanut mitään päihdeongelmaista, vaan ammattitaitelijaa. Se vaatii erittäin kovaa työntekoa ja omistuneisuutta, jotka ovat hyvä puoli. Pidän ihmisistä, joilla on päämääriä. Aika harva arkkitehti esimerkiksi on boheemi, ainakaan menestynyt sellainen. Hän on enemmänkin bisneshai ja työhullu (mutta silti luonne on taiteellinen). Ap
Vierailija kirjoitti:
No yks taiteliijamies elätti itsensä ja rahoitti työtään huumekaupalla, mutta vaan yks :D Ei ne oikeesti eroa paljoa muista ihmisistä. Siivoaa ja käy pskalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten ajattelu on tunnekeskeisempää kuin miehen johtuen jo hormoneista. Transnaiset ovat puhuneet tästä eli aloittaessaan hormonit, heidän t
Tästä syystä naiset eivät sovellu johto- tai maanpuolustustehtäviin, taikka politiikkaan. Ei ministeri voi olla hormoniensa takia itkemässä, kun kaikki on niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjailijat hot, muut not.
Niin siellä joukossa tasan yksi: Max Seeck. Muut kirjailijamiehet onkin sitten jotain Veijo Meren ja Jari Tervon välimaastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen aika nimekkäitä arkkitehtejä ja lapsuudenystäväni on arkkitehtisukua eli lähes kaikki ovat arkkitehtejä. Tietty se voi vääristää, mutta arkkitehdiksi ei pääse, ellei ole taiteellinen. Pääsykokeet mittaavat sitä. Kaikki tuntemani arkkitehdit ovat taitelijaluonteita, ehdottomasti. Ap
En haluaisi jakaa elämääni miehen kanssa. Minkäänlaisen. Miehet ovat siittäjiä, ja sielunsa ja rakkautensa siittäjän kanssa jakaminen on sama kuin heittäisi sen kankkulan kaivoon
Mun viidestä seurustelusuhteesta on ollut kolme kertaa taiteilija. Seurustelusuhteissa vaikuttaa enemmän persoona, ei työ. Kuitenkin taiteilijan kanssa elämä on ollut hauskempaa. Mutta arjessa on ollut enemmän haasteita, kun ei välttämättä ole aina ollut mitään tolkkua tarpeeksi ja kaksi aisteiltaan herkkää tai voimakkaammin tuntevaa ihmistä. Onhan taiteilijat useinkin herkkiä aistimaan tai tuntemaan ja elämä ei myöskään ole niin organisoitua kuin muilla. Hetki kerrallaan päin seinää.