Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset eivät nykyään huolehdi vanhemmistaan?

Vierailija
03.08.2024 |

Ei ole tarkoitus kritisoida valintoja suuntaan tai toiseen vaan keskustella. 

Olen itse vanhempani omaishoitaja ja minulta kysytään välillä sitä, että miksi olen. Se on automaatio nykyään, että vanhenevat ihmiset menevät palvelutaloon tai laitokseen mikäli eivät pärjää itsekseen, tai ole puolisoa. 

Ennenkin piti tehdä töitä ja oli oma perhe. Haluaisin ajatella, että verovarat turvaavat vanhoille ihmisille kunnon palvelut, mutta todellisuus taitaa olla jotain ihan muuta. 

Kommentit (373)

Vierailija
81/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ijmisten itsekkyys on lisääntynyt. Meilläkäön veljeäni ei äitini kiinnosta. Odottaa perintörahoja ehkä.

Vierailija
82/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä appivanhemmat ovat haaveilleet tästä omaiset hoitavat vanhukset. 

Minulla ei ole mitään mahdollisuuksia. Minulla on pieni vajaa vuoden ikäinen lapsi, palaan työelämään vuorotöihin joulukuussa. Emmekä edes asu samalla paikkakunnalla. Mies tekee kolmivuorotyötä.

On tarjottu apua ostopalvelun muodossa,  mutta sitä ei huolita. 

t: Miniä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välimatka 400 km. Työ ja perhe. Ei aikaa. 

Ei aikaa? Järjestä aikaa.

Toinen kasvatti sinut kuitenkin reilu 18v niin uskomatonta, että omille vanhemmille ei riitä aika

Kuka meistä on saanut itse valita tänne syntyä? Ihan se on ollut jokaisen vanhemman oma itsekäs päätös ja siksi lapset eivät ikinä ole vanhemmilleen mitään velkaa.

Toki monet lapset tuntee velvollisuutta auttaa joko omasta puhtaasta tahdosta tai kasvatettuna velkataakka harteilla vanhempiaan kohtaan.

Mutta tuohon ajan järjestämiseen... Jätä työ ja perhe, että voit muuttaa hoitamaan vanhempiasi? Tämäkö siis on sun ehdotus? Entäs se huolehtimisvelvollisuus niistä ihmisistä, jotka olet itse päättänyt tähän maailmaan saattaa? Meneekö velvollisuus omista vanhemmista ohi omien lapsien? Puolison, parisuhteen? 

-eri

Vierailija
84/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni vanhemmista kaksi kuoli sairauteen äkillisesti kun vanhemmat olivat vielä nuoria eli heitä ei tarvinnut vanhuksina auttaa. Yksi oli vanhainkodissa ja kävimme tapaamassa pari kertaa vuodessa, toinen asui kotona kunnes sairastui ja häntä emme tavanneet edes joka vuosi. Itse en ole saanut mitään apua tai tukea täysi-ikästyttyäni (rahallisesta, konkreettista arjen apua, henkistä tukea). Tämmöistä se entisajan huolenpito ja apu läheisille oli. 

Omat vanhempani ovat päälle seitsemän kymppisiä ja viikottain käyn auttelemassa jossain mutta ovat vielä teräväpäisiä ja hyväkuntosia. 

Vierailija
85/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua että samat ihmiset jotka täällä vetoavat pitkiin välimatkoihin tai huonoihin suhteisiin sitä etteivät voi huolehtia vanhemmistaan perustelevat lasten hankintaan sillä että lapset pitävät vanhana huolta kun ei enää itse pärjää. 

No en todellakaan tehnyt lapsia _yhtään_ sillä ajatuksella että he huolehtivat minusta vanhuksena.

Heillä on omat elämänsä, en todellakaan ryhdy taakaksi enempää kuin on pakko.

Lapset hankin koska halusin lapsia, en koska haludin vanhustenhoitajia.

Vierailija
86/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle tulee vielä ikävä yllätys, kun huomaa, että yhteiskunta ei tätä menoa hoida ikääntyviä vanhuksia.  Ei ole paikkaa eikä tekijöitä. 

Siinä sitten on vaan pakko muuttaa papan tai vanhan tåtdin kamat vierashuoneeseen tai muuttaa itse papan taloon. 

Ei niitä hoitamattakaan voi jättää.

Nyt jo pikku kunnissa jää vanhuksia kotihoidon toimesta pesemättä,  kun aikaa ei ole. Suihku muutenkin vain viikon välein.

Vierailija
87/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua että samat ihmiset jotka täällä vetoavat pitkiin välimatkoihin tai huonoihin suhteisiin sitä etteivät voi huolehtia vanhemmistaan perustelevat lasten hankintaan sillä että lapset pitävät vanhana huolta kun ei enää itse pärjää. 

No en todellakaan tehnyt lapsia _yhtään_ sillä ajatuksella että he huolehtivat minusta vanhuksena.

Heillä on omat elämänsä, en todellakaan ryhdy taakaksi enempää kuin on pakko.

Lapset hankin koska halusin lapsia, en koska haludin vanhustenhoitajia.

Tämä. Tuo ajatus pykätä lapsia tavoitteena vanhuuden pärjääminen on voimissaan lähinnä kehitysmaissa. Älytön ajatus. Mun lapseni ovat insinöörejä, enkä todellakaan halua heiltä yhtään ainoaa hoitotoimenpidettä tai vaipanvaihtoa 😳 Siihen on ihan ammattilaiset sitten erikseen.

Vierailija
88/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ei huolehtineet minusta.

Vierailija
89/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jokainen tekee omat ratkaisunsa tuossakin asiassa omasta elämäntilanteestaan käsin. Eivät kaikki vain voi jo yksistään taloudellisesti hoitaa iäkkäitä vanhempiaan ja koska on pitänyt lähteä opiskeluiden ja/tai työn perässä muualle, niin välimatkat vaikuttaa. 

Ja ne välit vanhempiinkin. Mikäli ne eivät ole hyvät, on skismaa, sisaruksien kesken on vaikea päästä hoitoringin pitämisessä sopuun yms - syitä on monia ja täysin ymmärrettäviä. 

Pääasia lienee se, että kunhan itse on sinut ja tulee toimeen sen ratkaisunsa kanssa. Se, mikä sopii yhdelle, ei ehkä sovi toiselle. Miksi tässäkin - ikääntyvien vanhempien hoitamisessa - pitäisi keskenään kilvoitella? 

Vierailija
90/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoidontuki on jotain 300€. En vain pysty tuollaisella summalla elämään ja elättämään kahta lasta. Ihmettelen miten kukaan pystyy.

Vierailija
91/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välimatka 400 km. Työ ja perhe. Ei aikaa. 

Kaikilla on saman verran aikaa vuorokaudessa, viikossa, kuukaudessa ja vuodessa.

Kyse on siitä, miten sen käyttää. 

Ok. Eli kun työt loppuu klo 16, lapset kyytiin, leivän palat käteen ja ajelemaan 400 km päähän. Ilman taukoja sen ajaa noin 5,5 h (kokemusta on). Perillä noin klo 22. Siinä sitten omaisen hoito, siivoilut, pyykit, mitä nyt pitääkin ja ajelemaan takaisin kotiin. Aamulla kello kahdeksaa töihin ja illalla sama uusiksi. Siis nukkuahan ihmisen ei tarvitse! 

Juu, kyllä ihan se on vain siitä kiinni, miten aikansa käyttää! 

Vierailija
92/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaishoidontuki on jotain 300€. En vain pysty tuollaisella summalla elämään ja elättämään kahta lasta. Ihmettelen miten kukaan pystyy.

Enkä muuten ihan ymmärrä miksi yhteiskunta ei maksa omaishoitajalle vaikka 3000€/kk. Se olisi edelleen monin kerroin halvempaa kuin vanhuksen laitoshoito.

Vierailija
93/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä muuten ihan ymmärrä miksi yhteiskunta ei maksa omaishoitajalle vaikka 3000€/kk. Se olisi edelleen monin kerroin halvempaa kuin vanhuksen laitoshoito.

Se kannustaisi pitämään vanhusta vankina hänen hyvinvoinnista välittämättä. Kunhan saa rahat tilille ja jotain halpaa keitoa syöttää menemään.

Vierailija
94/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on kuollut. Isä elää 500km päässä. On jo aika huonossa hapessa. Hänellä on puoliso, joka on paljon paremmassa kunnossa ja skarppi. Pärjäävät kyllä.

Minulla on vaativa asiantuntijatyö. Isän asuinpaikalla ei olisi tarjolla yhtään mitään työtä. En näe kauheasti käytännön mahdollisuuksia osallistua isän hoitamiseen, enkä tarvettakaan. Taloudellista tukea voin miettiä sitten jos hänen eläkkeensä ei riitä kuluihin. Varallisuutta hänellä ei ole kun 90-luvun lama vei kaiken ja toi velkasaneerauksen.

Vierailija
95/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mut silloin ennen vanhaan ihmiset kuoli pois viimeistään siinä ikävuoden 70 jälkeen. Nykyään eletään pitkälti yli 80 vuotiaaksi ja yhä useampi yli 90vuotiaaksi. Ihmiset on vanhoja liian kauan eli ei voi verrata siihen että kun ennenkin tehtiin näin.

Vierailija
96/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini ja 40 vuotta kuvioissa ollut isäpuoleni ovat 75-vuotiaita ja hyvässä kunnossa. Mutta tekivät hoitotahdon, edunvalvontavalvuutuksen ja muutoksia testamenttiin pari vuotta sitten ja silloin puhuttiin myös omaishoidosta. Kumpikaan ei halua lapsia omaishoitajakseen ja eiköhän kunnioiteta päätöstä.

Vierailija
97/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska suomalainen yhteiskunta on hajottanu hteisöllisyyden. Vanhemmatkaan eivät ole ikinä huolehtineet lapsistaan, koska yhteiskunta hoitaa. 

Kiintymystä ja yhteisöllisyyttä ei tunneta edes omaan perheeseen. Kiitos sosialismin, jonka on ollut tarkoituskin tehdä suomalaisista tällaisia. 

Vierailija
98/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle tulee vielä ikävä yllätys, kun huomaa, että yhteiskunta ei tätä menoa hoida ikääntyviä vanhuksia.  Ei ole paikkaa eikä tekijöitä. 

Siinä sitten on vaan pakko muuttaa papan tai vanhan tåtdin kamat vierashuoneeseen tai muuttaa itse papan taloon. 

Ei niitä hoitamattakaan voi jättää.

Nyt jo pikku kunnissa jää vanhuksia kotihoidon toimesta pesemättä,  kun aikaa ei ole. Suihku muutenkin vain viikon välein.

Kyllä yhteiskunta hoitaa. Ei ketään avutonta varmasti jätetä. Itse olen hoitaja ja vaikka tekijöitä ei ole, jotenkin aina vaan hommat hoidetaan.

Vierailija
99/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kannustaisi pitämään vanhusta vankina hänen hyvinvoinnista välittämättä. Kunhan saa rahat tilille ja jotain halpaa keitoa syöttää menemään.

Ja millaista kuvittelet niissä hoitolaitoksissa olevan? Vanhukset maksa vaipoissa päivät pitkät ja syötetään jotain vauvansosetta jos ehditään. Eli?

Vierailija
100/373 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä syyllistävät eivät selvästi tiedä, millainen on 24/7 vahdittava vanhus. Et pystyisi käymään ollenkaan töissä, vaikka asuisitte saman katon alla. He valvovat kaikki yöt, penkovat paikkoja, karkailevat, ovat aggressiivisia, sotkevat ulosteella ja virtsaavat minne sattuu jne. En todellakaan uhraisi omaa elämääni tuollaiseen. Ei muuta kuin laitokseen toivomaan, että kuolo korjaisi mahdollisimman nopeasti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän