Miksi lapset eivät nykyään huolehdi vanhemmistaan?
Ei ole tarkoitus kritisoida valintoja suuntaan tai toiseen vaan keskustella.
Olen itse vanhempani omaishoitaja ja minulta kysytään välillä sitä, että miksi olen. Se on automaatio nykyään, että vanhenevat ihmiset menevät palvelutaloon tai laitokseen mikäli eivät pärjää itsekseen, tai ole puolisoa.
Ennenkin piti tehdä töitä ja oli oma perhe. Haluaisin ajatella, että verovarat turvaavat vanhoille ihmisille kunnon palvelut, mutta todellisuus taitaa olla jotain ihan muuta.
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Hassua että samat ihmiset jotka täällä vetoavat pitkiin välimatkoihin tai huonoihin suhteisiin sitä etteivät voi huolehtia vanhemmistaan perustelevat lasten hankintaan sillä että lapset pitävät vanhana huolta kun ei enää itse pärjää.
Mistä ihmeestä tiedät anonyymilla palstalla, että ne ovat samoja ihmisiä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaishoidontuki on jotain 300€. En vain pysty tuollaisella summalla elämään ja elättämään kahta lasta. Ihmettelen miten kukaan pystyy.
Enkä muuten ihan ymmärrä miksi yhteiskunta ei maksa omaishoitajalle vaikka 3000€/kk. Se olisi edelleen monin kerroin halvempaa kuin vanhuksen laitoshoito.
Se kannustaisi pitämään vanhusta vankina hänen hyvinvoinnista välittämättä. Kunhan saa rahat tilille ja jotain halpaa keitoa syöttää menemään.
Miten tämä poikkeaa hoivakodeista?
Omaishoidon tuki ei riitä maksamaan lainakuluja. On pakko käydä töissä. Tyttäreni voisi ehkä hoitaa mummiaan, mutta omaishoitajuus voi kestää vaikka kymmenenkin vuotta ja pitäähän hänenkin päästä elämässä eteenpäin ja mm. opiskella ammatti itselleen. Yhteiskuntaamme ei ole rakennettu niin, että lapset hoitaisivat. Ei oma äitinikään kyllä äitiään hoitanut. Heitti vanhainkotiin ja kävi juuri ennen kuolemaa katsomassa. Olen hoitanut mielestäni velvollisuuksiani häntä paremmin.
Maksan veroja, jotta yhteiskunta hoitaa. Jos hoidan itse, niin en tietenkään maksa. Ei voi olla niin, että korkeilla veroilla ei saa mitään palvelua.
Jos rahat on Suomelta loppu niin pyydetään eu:lta / Kreikalta ym., olemmehan yhtä suurta talousaluetta, jotka auttavat toisiaan. Vai kulkeeko raha ainoastaan yhteen suuntaan? Niinpä.
Suomalaiset päättäjät, EU, EK ja kaikki ahneet suomifirmat ovat kupanneet tämän kansan rahat. Nyt pitäisi vielä hoitaa palvelutkin tee se itse-periaatteella? Kieltäydyn. Ei kiitos.
Mä törmäsin aiheeseen ekan kerran reilu kolmekymppisenä.
Miksi mun pitäs vanhemmistani huolehtia? Senkö takia täällä ollaan? Isää ei juuri ole näkynyt mun elämässä ja äidin kanssa välit hankalat.
Asun myös nyttemmin toisessa maassa.
Äiti 72v toisinaan soitellessa mieluusti syyttää ja kiusaa, haukkuu, kun en ole hänen luonaan. Systeri asuu kilsan päässä ja broidi kolmen, ne eivät kelpaa.. niistä ei ole mihinkään.
Äiti ei ole omiakaan vanhempiaan hoitanut. Tosiaan tuommoinen kulttuuri tuli yllätyksenä, jopa järkytyksenä.
Enkä ole omia lapsiakaan hoitajakseni tehnyt.
Vierailija
"Harva pystyy irtautumaan työelämästä ja jäämään vanhempiensa omaishoitajaksi."
Nimenomaan. Siitä maksetaankin niin huonosti, että työtönkin elää työmarkkinatuella paljon paremmin!
Itse olen monisairas; moniallerginen ja iskiasvaivainen, vaikeahkoa keuhkoastmaa sairastava, kohta kuusikymppinen nainen. En olisi millään pystynyt fyysisesti hoitamaan liki liikuntakyvyttömiä vanhempiani kotonaan, he kun he vielä elivät.
Minulla oli / on oma perhe ja työ velvollisuuksineen, enkä asunut samalla paikkakunnalla heidän kanssaan.
En ymmärrä miksi lapset ovat joidenkin mielestä ikuisessa kiitollisuudenvelassa vanhemmilleen, kun vanhemmat ovat itse päättäneet lapsia hankkia. Se nyt on vanhemman velvollisuus huolehtia lapsesta täysi-ikäiseksi saakka. Eri asia on toki se, jos on päätetty esimerkiksi tukea jossain harrastuksessa vahvasta tms, mutta pelkkä perushoito on itsestäänselvyys eikä siitä tarvitse yhdenkään lapsen erikseen kiitellä.
Omat vanhempani asuvat 200 kilometrin päässä samalla paikkakunnalla sisarukseni kanssa. Sisarustani on hyyssätty ja paapottu pienestä pitäen mm taloudellisesti. Itse olen saanut pärjätä itsekseni teini-ikäisestä saakka. Toisaalta vanhemmat ovat perustelleet tätä epäsuhtaa toteamalla "kun sinä et ole apua tarjonnut". Tosiasia on se, että varsin pienenä huomasin, etten ole vanhemmilleni minkään arvoinen, vaan pakollinen paha, joka piti täysi-ikäiseksi kasvattaa. Olen oppinut pärjäämään enkä ole vanhemmiltani apua pyytänyt sen jäkeen, kun olen 18-vuotiaana muuttanut pois kotoa. Sen sijaan sisarukseni ei vielä aikuisenakaan oikein pärjää. Välillä hän on työtön pitkiäkin aikoja, saa sitten jonkun pätkän ja taas on työtön. Rahat hänellä on aina loppu ja sitten hän vinkuu vanhemmiltamme rahaa tai jotain pikkutöitä, joista vanhemmat maksavat. Itse olen varsin menestynyt, mutta se ei johdu hyvästä lapsuudesta tai vanhempieni kannustuksesta ja rakkaudesta, vaan siitä, että opin jo alakouluikäisenä ettei kukaan tule auttamaan vaan itse pitää pärjätä.
Ajattelen, etten ole vanhemmilleni mitään velkaa. Vaikka olenkin pärjännyt, he olisivat voineet olla tasapuolisempia. Kyse ei ole vain taloudellisesta tasa-arvosta, vaan ylipäänsä siitä miten paljon he ovat sisarustani eri tavoin auttaneet. Vanhemmillani on kyllä rahaa, joten he voivat aivan itse hankkia sellaiset palvelut kuin haluavat tai maksaa sisarukselleni. Voin osallistua johonkin kotihoidon palaveriin, mutta mitään säännöllistä vastuuta en heistä ota.
Vierailija kirjoitti:
"Monelle tulee vielä ikävä yllätys, kun huomaa, että yhteiskunta ei tätä menoa hoida ikääntyviä vanhuksia. Ei ole paikkaa eikä tekijöitä.
Siinä sitten on vaan pakko muuttaa papan tai vanhan tåtdin kamat vierashuoneeseen tai muuttaa itse papan taloon.
Ei niitä hoitamattakaan voi jättää.
Nyt jo pikku kunnissa jää vanhuksia kotihoidon toimesta pesemättä, kun aikaa ei ole. Suihku muutenkin vain viikon välein".
Väittäisin kyllä, että monessa pikkukunnassa vanhusten hoito on paremmalla tolalla kuin esim pk-seudulla.
Olen tuota tilannetta seurannut sekä vanhempieni että mieheni vanhempien kohdalla.
Sen verran olen nähnyt näiden laitosten toimintaa, etten omaa äitiäni sellaiseen aio laittaa.
Itse pitänee aikanaan tehdä ns. lopullinen ratkaisu, kun alkaa häämöttää laitoshoito. Jos vaan vielä siihen kykenee siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle tulee vielä ikävä yllätys, kun huomaa, että yhteiskunta ei tätä menoa hoida ikääntyviä vanhuksia. Ei ole paikkaa eikä tekijöitä.
Siinä sitten on vaan pakko muuttaa papan tai vanhan tåtdin kamat vierashuoneeseen tai muuttaa itse papan taloon.
Ei niitä hoitamattakaan voi jättää.
Nyt jo pikku kunnissa jää vanhuksia kotihoidon toimesta pesemättä, kun aikaa ei ole. Suihku muutenkin vain viikon välein.
Mihin ihmeen vierashuoneeseen? Asunnot ovat nykyään niin kalliita, että harvalla on varaa maksaa ylimääräisistä huoneista. Muutenkin asuntojen koot pienenevät eli kolmiokin saattaa nykyisin olla alle 60 m2. Ei näihin asuntoihin mahdu ylimääräisiä sänkyjä.
Kun lapset muuttaa pois, vapautuu tilaa. Harvoin niitä mummoja tarttee majoittaa silloin omat lapset on pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Omaishoidon tuki ei riitä maksamaan lainakuluja. On pakko käydä töissä. Tyttäreni voisi ehkä hoitaa mummiaan, mutta omaishoitajuus voi kestää vaikka kymmenenkin vuotta ja pitäähän hänenkin päästä elämässä eteenpäin ja mm. opiskella ammatti itselleen. Yhteiskuntaamme ei ole rakennettu niin, että lapset hoitaisivat. Ei oma äitinikään kyllä äitiään hoitanut. Heitti vanhainkotiin ja kävi juuri ennen kuolemaa katsomassa. Olen hoitanut mielestäni velvollisuuksiani häntä paremmin.
Työttömyyskorvaus plus vanhuksen eläke. Esimerkiksi. Tai osa-aikatyö tai kenties etätyö plus vanhuksen eläke.
Mä asun kauempana ainoasta elossa olevasta vanhemmastani. Meidän välit ei ole läheisiä ja vanhemmat itse totesivat kun muutin 16v ikäisenä pois kotoa että he ovat velvollisuutensa hoitaneet eivätkä enää auta tai tue mua mitenkään. Siitä ovat pitäneet tiukasti kiinni samalla kun siskoni yhä lähes 40v ikäisenä saa rahaa ja kaikkea mahdollista käytännönapua.
Mä koen että kun itse ainoana vanhempana omaishoidan vaikeavammaista, kohta täysikäistä esikoistani, huolehdin kahden muun lapseni diagnooseihin liittyvistä erityistarpeista sekä työssäni sairaanhoitajana toisten perheiden vanhuksista se riittää. Siinä vaiheessa kun mulle jää vapaa-aikaa ja ylimääräistä rahaa, haluan satsata sen omaan perheeseeni. Jos joskus saan lapsenlapsia, haluan kyllä hoitaa heitä ja auttaa perheitään niillä keinoin kuin mahdollista. Silti toivon että jos mulle tulee aikanaan muistisairaus tai en muuten pärjää kotona, kumpikaan lapsistani ei ala mun omaishoitajaksi vaan etsivät mulle sopivan hoitolaitoksen jossa voivat käydä tapaamassa.
Omaishoitajuus ei ole aina helppoa ja se vaikuttaa koko perheeseen. Niin aikaan, voimavaroihin kuin talouteen. On luonnollista että lastemme takia voimme joustaa urahaaveissa ja jäädä vaikka useaksi vuodeksi kotiin hyvin pienin tuloin. On ihan ymmärrettävää että kaikki ei pysty tai edes halua tehdä tuota toistamiseen keski-ikäisinä. Muistisairas vanhus on muutenkin monella tapaa raskaampi hoidettava kuin kehittyvä lapsi.
Vaikka omat vanhemmat olisi mulle läheisiä ja rakkaita, en omaisi nyt tilannetta jossa pystyisin edes halutessani heitä omaishoitamaan. Siksi tuolloinkin paras ratkaisu olisi hoitolaitos jossa käytäisiin usein tapaamassa heitä ja tehtäisiin asioita yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus plus vanhuksen eläke. Esimerkiksi. Tai osa-aikatyö tai kenties etätyö plus vanhuksen eläke.
Plus vanhuksen mahdollinen omaisuus, joka myydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä niittää mitä kylvää. Tämän päivän vanhukset ovat olleet itse rakentamassa tällaista yhteiskuntaa missä rahaa on hakattu johonkin muuhun eikä siihen, että olisi paremmin varauduttu vanhusten määrän lisääntymiseen ja siihen, että ihmiset elävät entistä myöhäisemmälle iälle jolloin hoidon ja hoivan tarve kasvaa. Moni tämän ajan ikäihminen on pystynyt hankkimaan itselleen varallisuutta vanhuuden varalle ja nyt olisi kyllä aika käyttää näitä rahoja omiin tarpeisiin eikä ruinata yhteiskunnalta apua ja hilloa omia varoja perintöjä kieli pitkällä odottavalle jälkikasvulle.
Sinäkin tulet niittämään sitä mitä kylvit. Näytit esimerkkiä.
Minä olen yhden vanhuksen hoitanut ja oman työni ohessa eikä se helppoa ollut vaikka hoidettava ei vielä ihan huonokuntoinen ollutkaan. Itselläni ei ole jälkikasvua joten minun on järjestettävä jotenkin vanhuuteni hoito ja hoiva itse ja koska perillisiä ei ole voin käyttää siihen omat varani joita tosin ei paljon ole.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla ei ole mitään velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan. Pitääkö olla koko elämänsä kiitollinen siitä, että ne ovat vaivautuneet n******n ilman ehkäisyä? Lapset eivät ole pyytäneet saada syntyä.
Omat vanhempani ovat haudassa. Tämä on mielipiteeni omasta kohtalostani.
Juuri tämä! Lapsi ei ole mitään velkaa vanhemmilleen.
En ole pyytänyt syntymään tänne.
Vielä kun vanhemmat olleet täysin kelvottomia, ja huonosti kohdelleet vielä aikuisena. Pärjätkööt nyt itsekseen, tai hoitakoot yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaishoidontuki on jotain 300€. En vain pysty tuollaisella summalla elämään ja elättämään kahta lasta. Ihmettelen miten kukaan pystyy.
Enkä muuten ihan ymmärrä miksi yhteiskunta ei maksa omaishoitajalle vaikka 3000€/kk. Se olisi edelleen monin kerroin halvempaa kuin vanhuksen laitoshoito.
Se kannustaisi pitämään vanhusta vankina hänen hyvinvoinnista välittämättä. Kunhan saa rahat tilille ja jotain halpaa keitoa syöttää menemään.
Miten tämä poikkeaa hoivakodeista?
Siten että se olisi silti parempaa. Ja halvempaa.
Itse en ole tehnyt lapsiani tähän maailmaan siksi että he hoitaisivat minua kun en itse siihen kykene.
Päin vastoin kuin omat vanhempani, toivon että he elävät omaa elämäänsä, ja laittavat minut laitokseen kun en pärjää omillani.
Jokaisen omilla aivoillaan ajattelevan pitäisi tajuta tämä. Ja se ettei enää eletä 1900-lukua, jolloin vielä vähintään sukupolvea eli yhteistaloudessa, ja naiset työskentelivät lähinnä kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä syyllistävät eivät selvästi tiedä, millainen on 24/7 vahdittava vanhus. Et pystyisi käymään ollenkaan töissä, vaikka asuisitte saman katon alla. He valvovat kaikki yöt, penkovat paikkoja, karkailevat, ovat aggressiivisia, sotkevat ulosteella ja virtsaavat minne sattuu jne. En todellakaan uhraisi omaa elämääni tuollaiseen. Ei muuta kuin laitokseen toivomaan, että kuolo korjaisi mahdollisimman nopeasti.
Kummallinen ajatus, että vanhuksen saisi laitokseen. Laitospaikkoja vähennetään koko ajan, ja kotona pärjäämättömätkin joutuvat olemaan kotona. Omaiset saa koko ajan pelätä, mitä siellä vanhuksen luona tapahtuu.
Tilanne vain pahenee, kun sote-säästöt tulevat voimaan. Vanhustenhoito on vitsi.
Hoitajana tiedän, että joku nurkka aina jostain löydetään viimeistään sitten, ku
Hoitajana ja omaisena tiedän, että sitä paikkaa ei todellakaan löydy ajoissa, paikkaa, jossa saisi edes rauhassa kuolla, tosiaan se nurkka voi jostain päivystyksenkäytävältä tai baaritaksista voi löytyä, nimen omaan baari, ei paari, jos on joku hälyyttämässä apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä niittää mitä kylvää. Tämän päivän vanhukset ovat olleet itse rakentamassa tällaista yhteiskuntaa missä rahaa on hakattu johonkin muuhun eikä siihen, että olisi paremmin varauduttu vanhusten määrän lisääntymiseen ja siihen, että ihmiset elävät entistä myöhäisemmälle iälle jolloin hoidon ja hoivan tarve kasvaa. Moni tämän ajan ikäihminen on pystynyt hankkimaan itselleen varallisuutta vanhuuden varalle ja nyt olisi kyllä aika käyttää näitä rahoja omiin tarpeisiin eikä ruinata yhteiskunnalta apua ja hilloa omia varoja perintöjä kieli pitkällä odottavalle jälkikasvulle.
Sinäkin tulet niittämään sitä mitä kylvit. Näytit esimerkkiä.
Minä olen yhden vanhuksen hoitanut ja oman työni ohessa eikä se helppoa ollut vaikka hoidettava ei vielä ihan huonokuntoinen ol
No jos sulla ei ole suurta omaisuutta niin sepä sitten siitä.
Ja se on omaisten tehtävä. Ei sitä vanhusta vain työnnetä laitokseen, vaan tapellaan koneistoa vastaan. Se on rankkaa ja hermoja raastavaa.