Miksi lapset eivät nykyään huolehdi vanhemmistaan?
Ei ole tarkoitus kritisoida valintoja suuntaan tai toiseen vaan keskustella.
Olen itse vanhempani omaishoitaja ja minulta kysytään välillä sitä, että miksi olen. Se on automaatio nykyään, että vanhenevat ihmiset menevät palvelutaloon tai laitokseen mikäli eivät pärjää itsekseen, tai ole puolisoa.
Ennenkin piti tehdä töitä ja oli oma perhe. Haluaisin ajatella, että verovarat turvaavat vanhoille ihmisille kunnon palvelut, mutta todellisuus taitaa olla jotain ihan muuta.
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välimatka 400 km. Työ ja perhe. Ei aikaa.
Ei aikaa? Järjestä aikaa.
Toinen kasvatti sinut kuitenkin reilu 18v niin uskomatonta, että omille vanhemmille ei riitä aika
Yksikään aikuinen lapsi ei ole vastuussa vanhemmistaan. Hän on vastuussa omista lapsistaan. Olet siis sitä mieltä että aikuisen lapsen on hylättävä oma perheensä, irtisanouduttava töistään ja muutettava 400 km päähän mammaa hoitamaan. Ei saatana miten tyhmä olet.
Nämä ovat arvovalintoja,sanot mitä sanot. Mieheni lähtee 1000km päähän kerran kuussa tai kahdessa viikoksi,jotta pääsee auttamaan sairastuneita iäkkäitä vanhempiaan. Ei ole hylkäämässä perhettään,ei ole ottamassa lopareita,vaan tekee tunteja sisään sen verran,että viikko kerr
Kerta kuussa tai kahdessa viikossa ei riitä mihinkään. Edes kerta päivässä ei riitä, kun vointi heikkenee Jos aikoo huolehtia kunnolla, niin se vaatii ympärivuorokautista hoitoa.
"Nämä ovat arvovalintoja,sanot mitä sanot. Mieheni lähtee 1000km päähän kerran kuussa tai kahdessa viikoksi,jotta pääsee auttamaan sairastuneita iäkkäitä vanhempiaan. Ei ole hylkäämässä perhettään,ei ole ottamassa lopareita,vaan tekee tunteja sisään sen verran,että viikko kerran kuussa tai kahdessa onnistuu. Loppu perhe käy koulujen loma-aikoina sitten myös auttelemassa. Itse olisin ollut valmis oman äitini omaishoitajaksi,mutta hän kuoli äkilliseen sairauskohtauksen muutamia vuosia sitten. Että joo,voit tehdä mitä tykkäät,mutta älä hauku muita ihmisiä jotka eivät ajattele kuten sinä,todella ilkeämielinen ihminen olet. T.eri"
Harva pystyy lähtemään töistään kerran kuussa tai kahdessa viikoksi. Vaikka pystyisi, se ei edes riittäisi dementoituneille tai muuten vakavasti sairaille vanhuksille, jotka tarvitsevat huolehtimista ympäri vuorokauden. t. eri minäkin
Mun vanhemmalle lasten hoitaminen ja kasvattaminen oli niin vastenmielistä puuhaa, että saa puolestani kuolla vaikka katuojassa. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, ei mitään kiinnostusta välittää ihmisestä , joka on aina välittänyt vain itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välimatka 400 km. Työ ja perhe. Ei aikaa.
Ei aikaa? Järjestä aikaa.
Toinen kasvatti sinut kuitenkin reilu 18v niin uskomatonta, että omille vanhemmille ei riitä aika
Jättää sit omat lapset hoitamatta tai puolison kasvatettavaksi? Entä jos puoliso joutuu hoitamaan omat vanhempansa? Minne silloin lapset?
Se on kyllä hyvin ymmärrettävää, että ei halua kantaa huolta vanhemmista, jos ei saanut itsekään lapsena huolenpitoa.
Oma vanhempani asuu meillä, joten välimatkasta ei tullut ongelmaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lasten äiti vieraannutti lapset minusta ja mustasi minut heille niin pahasti että eivät ole missään tekemisissä kanssani, ei nyt eikä koskaan.
Ihan ilman syytä, oletan?
Omaishoitajan palkkio on erittäin huono, suorastaan mitäänsanomaton. Kuinka sitä raskaan työpäivän jälkeen vielä jaksaisi?
Vierailija kirjoitti:
Isä on kuollut, äiti oli mua kohtaan väkivaltainen, mitätöivä ja alistava.Muori miettii nyt tönössään miten meni- toki kultasisarus hoitaa.
En ole ollut tekemisissä vuosiin.
Täällä sama juttu. Paitsi se kultapoika ei hoidakaan (yllätys äidille, sitä ihmistä on vauvasta saakka kiinnostanut vain oma napa). Nyt saa äiti ihmetellä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, mitä "ennen" tarkoittaa. Ennen asuttiin samalla tilalla, jossa elettiin ja kuoltiin. Nuoremmat hoitivat vanhukset ja tekivät samalla talon töitä. Nykyään käydään kodin ulkopuolella töissä. Ei voida samaan aikaan hoitaa vanhuksia ympäri vuorokauden.
Silti palvelutaloon tai "laitokseen" meno ei ole automaatio, vaan ikävä kyllä moni vanhus joutuu sinnittelemään yksin kotonaan tai riittämättömän kotihoidon varassa. Jos lapset onnistuvat hankkimaan vanhemmilleen hoivakotipaikan, se on onnistunutta huolehtimista.
Harva pystyy irtautumaan työelämästä ja jäämään vanhempiensa omaishoitajaksi.
Minä en ole irtautunut työelämästä, mutta varmasti on tilanteita, joissa tällainen ratkaisu ei onnistu. Ihan totta että hoivakoti on heitteillä oloa parempi vaihtoehto, mutta toivottavasti läheiset voivat auttaa ainakin sen aikaa, että paikka löytyy.
Mun vanhemmat on melko "nuoria" vielä ja hyvässä kunnossa. Ei tarvitse huolehtia
Vierailija kirjoitti:
Omaishoitajan palkkio on erittäin huono, suorastaan mitäänsanomaton. Kuinka sitä raskaan työpäivän jälkeen vielä jaksaisi?
Kyllä sitä vaan ihminen ihmeesti jaksaa. Onhan kyse omasta vanhemmasta, joka hoiti sinut lapsena. Eikä tässä saa mielestäni raha vaikuttaa. Viitseliäisyyttä ja asioiden organisointia, niitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Hassua että samat ihmiset jotka täällä vetoavat pitkiin välimatkoihin tai huonoihin suhteisiin sitä etteivät voi huolehtia vanhemmistaan perustelevat lasten hankintaan sillä että lapset pitävät vanhana huolta kun ei enää itse pärjää.
Ei se huolen pitäminen tarkoita vaippojen vaihtoa vaan lapset pitävät huolen, että JOKU minusta huolehtii. Hankkivat sen hoitopaikan tai mitä on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua että samat ihmiset jotka täällä vetoavat pitkiin välimatkoihin tai huonoihin suhteisiin sitä etteivät voi huolehtia vanhemmistaan perustelevat lasten hankintaan sillä että lapset pitävät vanhana huolta kun ei enää itse pärjää.
Ei se huolen pitäminen tarkoita vaippojen vaihtoa vaan lapset pitävät huolen, että JOKU minusta huolehtii. Hankkivat sen hoitopaikan tai mitä on tarpeen.
Ei tulevaisuudessa ole mitään hoitopaikkoja kuin miljonääreille.
Olisi kannattanut miettiä miten kohteli minua lapsena ja vielä nuorena aikuisena. Nyt saa mädäntyä yksin.
Lapsilla ei ole mitään velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan. Pitääkö olla koko elämänsä kiitollinen siitä, että ne ovat vaivautuneet n******n ilman ehkäisyä? Lapset eivät ole pyytäneet saada syntyä.
Omat vanhempani ovat haudassa. Tämä on mielipiteeni omasta kohtalostani.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan hoida. Äitini ei hoitanut minua kun olin lapsi, hän ei hoitanut lastenlapsiaan, oman äitinsä työnsi vanhainkotiin ja kun isäni sairastui syöpään, alkoi heti valittaa että on niin raskasta. Onneksi isäni kuoli vain 3 kk sairastettuaan. Nyt minäkin olen sairastunut parantumattomaan syöpään enkä jaksa auttaa äitiäni. Autan vain aikuista lastani. Se on ainoa velvollisuuteni. Piste.
Haluan toivottaa sinulle paljon voimia rankassa elämäntilanteessasi.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekusetuksen vuoksi. Riittää hoidoksi se raha minkä joudun heille tyel-maksuja maksamaan.
Älä karehdi vanhempiasi.
Etkö ole ap työelämässä vaan lorvit kotona?
Ennen töitä teki se perheen elättäjä eli mies ja perheestä huolehti kotona oleva vaimo. Siinä samalla meni myös apua tarvitseva vanhus. Näin varsinkin maalla, kun emäntä huolehti lapsista, eläimistä ja vanhuksista, palkatta.
Muistetaanpa kuitenkin todellisuus. Joskus viime vuosisadalla vanhainkotiin saattoi päästä niin hyväkuntoinen ihminen, että saattoi ottaa sinne mukaan lehmänsä. Näin kertoi joskus paikallislehti ja olen tavannut ihmisen, joka tällaisen tapauksen muisti. Siis siihen aikaan kun oli monta navettaa joka kylässä, vanhainkodilla tai ainakin siinä lähellä.
Pitäisikö jättää mies, omat lapset ja työpaikka?