Suomen Yrittäjät: Konkurssiaalto uhkaa yrityksiä vaativat hallitukselta ripeitä toimia
Suomen Yrittäjät varoittaa, että monen yrityksen taloudellinen tilanne on kriittinen ja konkurssiaalto saattaa iskeä lähikuukausien aikana. Järjestön mukaan tämä aalto voi jatkua jopa kaksi vuotta, ellei hallitus ryhdy välittömiin toimenpiteisiin.
"Yritykset ovat nyt ennennäkemättömän paineen alla. Talouden epävarmuus ja korkeat palkkakustannukset ovat ajaneet monet yritykset lähelle konkurssia," sanoo Suomen Yrittäjien puheenjohtaja.
"Tarvitsemme pikaisia uudistuksia työmarkkinoille ja palkkamallin viemistä lakiin, jotta voimme turvata yritysten toimintaedellytykset."
Suomen Yrittäjät vaatii hallitusta tekemään kaikkensa, jotta palkat eivät nousisi enempää. Järjestön mukaan nykyinen palkkataso on jo liian korkea, ja se heikentää suomalaisten yritysten kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla.
"Ongelma on valuutassamme ja sen vaikutuksessa kilpailukykyyn. Palkkoja on rajattava, koska emme kestä edes nykyisiä palkkakustannuksia," puheenjohtaja jatkaa.
"Ilman näitä toimia, monet yritykset joutuvat sulkemaan ovensa pysyvästi."
Lisäksi Suomen Yrittäjät kommentoi tulevia työehtosopimusneuvotteluja (TES) ja varoittaa, että palkankorotuspyynnöt voivat johtaa välittömiin yt-neuvotteluihin, mikäli ne saadaan läpi lakkojen avulla.
"Yritykset elävät todella vaikeita aikoja, kun ihmiset ovat lopettaneet tai vähentäneet kulutusta," puheenjohtaja toteaa.
Hallitus on luvannut tarkastella tilannetta ja harkita tarvittavia toimenpiteitä.
"Olemme tietoisia yritysten kohtaamista haasteista ja teemme parhaamme tukeaksemme heitä tässä vaikeassa tilanteessa," kommentoi työministeri.
Tilanne on herättänyt laajaa keskustelua ja huolta yritysmaailmassa. Monet yrittäjät toivovat, että hallitus toimii nopeasti ja päättäväisesti, jotta konkurssiaalto voidaan estää ja yritykset voivat jatkaa toimintaansa.
Kommentit (452)
Vierailija kirjoitti:
Eikö kokoomuslaiset nyt sitten olekaan shoppailleet, kun tuli se veron alennuskin palkkaan.
Tuskinpa Suomessa. VVM Purrakin lähti lomanviettoon ulkomaille ja nauttii ulkomaisesta tarjonnasta.
Ansiosidonnaista leikataan niin leikkaan hiukset itse ja laitetaan ponnarille tai letille tai nutturalle.
Ja eväät töihin.
Tulee synkkä joulukuu monelle yrittäjälle. Kaupoissa perinteisesti vuoden paras sesonki, pienissä tehdään koko vuoden tulos joulun alla. Ei taida edes veronpalautukset mennä yrityksille ensi jouluna. Itse ainakin säästän kaiken. Yhdelle lapselle teen itse joululahjan. Ensi vuonna tulot pienenee vielä 150€/kk, joten sekin raha on suoraan pois k kauppiaan kassasta. Tätä halusitte äänestäessänne, tätä saatte. Olkaa tyytyväisiä. Oppi:varo mitä toivot, se saattaa toteutua!
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista leikataan niin leikkaan hiukset itse ja laitetaan ponnarille tai letille tai nutturalle.
Ja eväät töihin.
Hallitus lupasi varmat työpaikat rajavartiolaitokselle, armeijalle ja poliiseille, että sinne vaan parturiin ottamaam kestoväriä, raitoja ja permanentteja.
Hallitus leikkasi meiltä muilta ansiosidonnaista ja soviteltua päivärahaa ja asumistukea. Meillä muilla ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeet palkkakustannukset??
Missä helv*tin todellisuudessa nämä yrittäjät elävät?
Kummallista kun mun palkkalaskelmassa ei näy se korkea palkka.
Sepä se kun palkka ei näy työntekijän palkassa mutta jos saat 2000€ palkkaa, siitä tulee 5000€ kulut yritykselle. Se on se ongelma suomessa.
t: juuri työntekijät irtisanonut yrittäjä
Ihan sama ongelma on käytännössä kaikkialla Euroopassa.
Ongelma on pienet palkat ja pitäisi tulla enemmän käteen ja vähemmän sivukuluja eli sivukuluista enemmän työntekijälle ja vähemmän eläkkeisiin/veroihin. Tuloverotus on muutenkin todella matalaa Suomessa verrattuna 30-50 vuotta takaiseen aikaan jolloin eläkemaksut olivat 1-5% mutta tuloverotus nykyistä jopa 20% kovempi.
Jotta nyt pysyttäisiin totuudessa, kannattaisi kertoa mistä kaikesta yrittäjä saa vähentää verotuksessa. Vero.fi sivulle ja hakusanaksi holding-yhtiö ja osakeyhtiö.
Ex-yrittäjät menkööt töihin kuten kaikki muutkin.
Muistutan yhtä vastaaja jolla lainaus ei onnistunut että moni työnantajayritys on toiminimiyritys. Vaikka jotain kuluista saisikin vähennyksiin niin esimerkiksi työntekijän palkka nostaa 30% yrityksen arvoa eli maksettavaa veroa tulee roimasti jokaisesta työntekijästä. Onneksi sentään joitain kuluja saa vähennyksiinkin mutta eipä se paljoa auta.
Yrittäjät äänesti oikeistoa vai ketkä muut? Kyllä yritykset on vastuussa kaikesta siitä mitä nyt tapahtuu. Itse protestoin yrittäjien äänestyspäätöksiä sillä, että en suosi suomalaisia yrityksiä enää. Sitä saa mitä tilaa ja kaikki muutkin köyhät, viekää vaan rahanne ulkomaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun työnantaja sanoi että sivukulut on 2000e brutosta noin 1400e elikkä yhteesä 3400e niin eipäs käydä valehtelemaan sivukuluja liian suuriksi.
Ehkä jos kaikki menee älyttömän hyvin mut tuon verran menee pelkkiin eläkemaksuihin ja vakuutuksiin. Totuus on et oikeasti tulee sairasloma/äitiysloma/vanhempainloma/sijaiskulut. Silloin ei edes 5000€ riitä mihinkään jos palkka 2000€. Mut jos kunnollinen työterveys yms niin 1400€ liskulu ei riitä yhtään mihinkään!
Yritykseni työllistää noin 100 työntekijää. Palkkakulut kaikkiaan lähemmäksi 3 miljoonaa. Palkkojen sivukulut noin 1,6 miljoonaa. Sairaslomat maksaa vuositasolla 0,5 miljoonaa ja työterveyshuolto on myös hintava.
Minkäkaisista summista on kyse työterveyshuollossa per työntekijä ja mitä se sisältää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eväät töihin.
Hallitus lupasi varmat työpaikat rajavartiolaitokselle, armeijalle ja poliiseille, että sinne vaan parturiin ottamaam kestoväriä, raitoja ja permanentteja.
Hallitus leikkasi meiltä muilta ansiosidonnaista ja soviteltua päivärahaa ja asumistukea. Meillä muilla ei ole rahaa.
Yrittäjät äänesti hallituksen. Miksi meidän rahattomien nyt pitäisi pelastaa niitä yrityksiä.
Pk-yritykset alkaa tajuamaan että niillä pelattiin.
Suuryritysten ja lähes monopoliasemassa olevien voitontavoittelua pitäisi vähentää lainsäädännöllä.
Pitäisi pakkolunastaa sähköverkot valtiolle.
Meillä työnantaja sanoi maksavansa mielellään esim. infulenssa rokotuksen työterveyden kautta koska sanoi säästävänsä kun ennaltaehkäistään sairastumisia eikä suinkaan ulise työteveyden kalleudestsa.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät äänesti oikeistoa vai ketkä muut? Kyllä yritykset on vastuussa kaikesta siitä mitä nyt tapahtuu. Itse protestoin yrittäjien äänestyspäätöksiä sillä, että en suosi suomalaisia yrityksiä enää. Sitä saa mitä tilaa ja kaikki muutkin köyhät, viekää vaan rahanne ulkomaisille.
Tässäpä erikoinen toive, yrittäjät on yhtäkuin työnantajat eli jos toiveesi toteutuu niin kellään ei ole enää töitä (paitsi julkisella puolella, suurin osa jäisi työttömäksi). Muista jos ostat ulkomailta viet samalla työpaikan suomalaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Minä mielelläni ostaisin pieniltä yrityksiltä mutta ei vaan ole varaa. Lähes itkettää kun ovat niin reunalla että mikä tahansa vastoinkäyminen voi sysätä alas. Suomi ei tarvitse enää yhtään työtöntä lisää. Meillä on valtavasti pieniä yksinyrittäjiä joilla on hyvä palvelu.
Vierailija kirjoitti:
Pk-yritykset alkaa tajuamaan että niillä pelattiin.
Ennen vaaleja oli niin voimakasta työttömien kadehtiminen. Moni yrittäjä ja palkansaaja luuli saavansa enemmän, jos köyhiltä otetaan pois. Sosiaaliturva on silti myös yritystuki. Nimittäin ei se ikinä jää köyhän taskuun tai tilille makaamaan vaan siirtyy erilaisille yrityksille.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö nyt juuri pitäisi olla yrittäjille ihanteellinen hallituskokoonpano?
Varmaan niinkin, mutta nyt pitäisi jostakin tyhjästä taikoa Suomeen lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun työnantaja sanoi että sivukulut on 2000e brutosta noin 1400e elikkä yhteesä 3400e niin eipäs käydä valehtelemaan sivukuluja liian suuriksi.
Ehkä jos kaikki menee älyttömän hyvin mut tuon verran menee pelkkiin eläkemaksuihin ja vakuutuksiin. Totuus on et oikeasti tulee sairasloma/äitiysloma/vanhempainloma/sijaiskulut. Silloin ei edes 5000€ riitä mihinkään jos palkka 2000€. Mut jos kunnollinen työterveys yms niin 1400€ liskulu ei riitä yhtään mihinkään!
Yritykseni työllistää noin 100 työntekijää. Palkkakulut kaikkiaan lähemmäksi 3 miljoonaa. Palkkojen sivukulut noin 1,6 miljoonaa. Sairaslomat maksaa vuositasolla 0,5 miljoonaa ja työterveyshuolto on myös hintava.
Minkäkaisista summista on kyse työterve
Kuulostaa että noin pienillä kuluilla ei kustanneta hyvää työterveyshuoltoa eikä ole työntekijöillä vakipaikkoja eli sitä myöden ei ongelmia äitiyslomista tai vanhempainlomista tai pitkistä sairaslomista kun lyhyitä määräaikaisia työsuhteita. Noilla keinoin voidaan päästä pienempiin työntekijöistä aiheutuviin kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä mielelläni ostaisin pieniltä yrityksiltä mutta ei vaan ole varaa. Lähes itkettää kun ovat niin reunalla että mikä tahansa vastoinkäyminen voi sysätä alas. Suomi ei tarvitse enää yhtään työtöntä lisää. Meillä on valtavasti pieniä yksinyrittäjiä joilla on hyvä palvelu.
On mullakin työtä, mutta meidän alalla firmat ei maksa riittävän hyviä korvauksia. Ei ole mitään TESiä. Samaa nyt vaaditaan muillekin aloille eli ns. paikallista sopimista.
Tämäkin oikeistohallitus kulkee laput silmillä. Ei voida kuunnella ketään muita koska ideologia ja taistelupoterot on jo kaivettu niin ettei näy kuin päälaki. Samoin kävi Ahon hallituksella, jonka jääräpäisyys ajoi pienyrittäjät itsemurhiin ja aiheutti massatyöttömyyden. Lama joka oli tuolloin vain Suomessa - only in Finland...