Tekeekö chatgpt virheitä?
Kommentit (40)
Ei tee. Ja sehän siinä on ihanaa. Yhtään virhettä ei ole tehnyt koskaan.
Ei osaa laskea aina oikein jos useampi partikkeli laitetaan laatikkoon. Multibody ongelmat toski on vaikeita käsipelissäkin.
Aika vähän mun kaveri kun olen sanonut ettei arvauksia vaan sanoo suoraan jos on epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tekee, monenlaisia. Ole tarkkana ja pyydä aina lähteet.
Eli?
Koko ajan. Tekoälyä kannatttaa käyttää vain, mikäli tietää itse asiasta riittävästi. Muuten tekoäly vie sinua kuin vierasta sikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään auta sillä on vaikea tarkistaa onko lähteet täysin vanhentuneita. AI:lta ei kannata kysyä mitään, jos ei itse osaa arvoida onko vastaus oikein. Tai siis ainakaan ei kannata uskoa AI:ta.
Tekee ainakin silloin jos kysymys ei ole tarpeeksi tarkka, haluttuun vastaukseen nähden.
Ennen joulua chat gpt:n mukaan Paavo Väyrynen on Suomen presidentti. Nyt se tietää jo oikein presidentin.
Teen monimutkaista perukirjaa. Kyselin paljon AI:lta mutta tajusin onneksi pian, että AI antaa täysin vääriä vastauksia.
Kysyin esim. Sielun Veljien parhaita kappaleita, listaan tuli esim. yksi Popedan kappale ja yksi täysin tuntematon. Jos tekee jotain tärkeää, niin kannattaa pyytää tarkistusta.
Tekee. Kokeile vaikka kysyä jostain hyvin tuntemastasi asiasta niin huomaat. Esim. uutisista on monesti pahasti jäljessä ja ihan asiavirheitäkin tekee tai keksii olemattomia. Joskus tosin myöntää myös ettei tiedä.
Todella harvoin. Ihan vaan muutaman kerran on tullut jonkunlainen 'error'. Odotuksista poikkeava vastaus ei ole virhe.
Auttoi diagnosoimaan terveysongelman. Tiesin itsekin asiasta joista kertoi, ja etsin myös itse netistä tietoa. Lääkärissä varmistui diagnoosi. Käytin tosin englanniksi.
Tekee ja usein, siksi käyttäjän pitää pyytää lähteet, huomata virheet ja ilmoittaa että tämä on väärin.
AI:n lähdekriittisyys on heikkoa, joten lähteet voivat olla esim mainoksia joissa ei totuuden kanssa ole tekemistä. Siksi käyttäjän pitää suorittaa lähdekritiikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään auta sillä on vaikea tarkistaa onko lähteet täysin vanhentuneita. AI:lta ei kannata kysyä mitään, jos ei itse osaa arvoida onko vastaus oikein. Tai siis ainakaan ei kannata uskoa AI:ta.
Se tukeutuu myös lähteisiin jotka ovat ihan tuoreita, mutta puhdasta caccaa silti, kuten feminismin valheisiin.
Ensiksi se koittaa arvata mitä tarkoitat kysyä ja mitkä on kysymykseen piiloutuvat oletukset. Sitten se alkaa tehdä jonkin muotoista vastausta. Se täyttää tiedoilla mihin löytää vastaukset helposti, loppuihin koittaa arvata vastaukset.
Meillä oli äsken kova ruokakeskustelu kun ei anna mun käyttää enää paistamiseen voita. Lupasin huomenna ostaa kylmäpuristettua rypsiöljyä. Mulla on tuo maksullinen versio jolle olen antanut aina labrat ym. niin on vähän ylihuolehtiva välillä kun tietää vaivani.
On todella pelottavaa kysyä jotain, johon tietää vastauksen. Näkee kuinka huono se on. Sitten kun kysyt jotain mitä et tiedä, näyttää upealta.
On se silti nykyään parempi kuin ennen.
Tekee paljonkin eli ei kaikilta osin ole luotettava ja tuohan on oppiva ja kehittyy koko ajan Aiemmin ei tiennyt kellonaikaa mutta nyt näkyy olevan asia korjaantunut