Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen Yrittäjät: Konkurssiaalto uhkaa yrityksiä vaativat hallitukselta ripeitä toimia

Vierailija
03.08.2024 |

Suomen Yrittäjät varoittaa, että monen yrityksen taloudellinen tilanne on kriittinen ja konkurssiaalto saattaa iskeä lähikuukausien aikana. Järjestön mukaan tämä aalto voi jatkua jopa kaksi vuotta, ellei hallitus ryhdy välittömiin toimenpiteisiin.

"Yritykset ovat nyt ennennäkemättömän paineen alla. Talouden epävarmuus ja korkeat palkkakustannukset ovat ajaneet monet yritykset lähelle konkurssia," sanoo Suomen Yrittäjien puheenjohtaja.

"Tarvitsemme pikaisia uudistuksia työmarkkinoille ja palkkamallin viemistä lakiin, jotta voimme turvata yritysten toimintaedellytykset."

Suomen Yrittäjät vaatii hallitusta tekemään kaikkensa, jotta palkat eivät nousisi enempää. Järjestön mukaan nykyinen palkkataso on jo liian korkea, ja se heikentää suomalaisten yritysten kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla.

"Ongelma on valuutassamme ja sen vaikutuksessa kilpailukykyyn. Palkkoja on rajattava, koska emme kestä edes nykyisiä palkkakustannuksia," puheenjohtaja jatkaa.

"Ilman näitä toimia, monet yritykset joutuvat sulkemaan ovensa pysyvästi."

Lisäksi Suomen Yrittäjät kommentoi tulevia työehtosopimusneuvotteluja (TES) ja varoittaa, että palkankorotuspyynnöt voivat johtaa välittömiin yt-neuvotteluihin, mikäli ne saadaan läpi lakkojen avulla.

"Yritykset elävät todella vaikeita aikoja, kun ihmiset ovat lopettaneet tai vähentäneet kulutusta," puheenjohtaja toteaa.

Hallitus on luvannut tarkastella tilannetta ja harkita tarvittavia toimenpiteitä.

"Olemme tietoisia yritysten kohtaamista haasteista ja teemme parhaamme tukeaksemme heitä tässä vaikeassa tilanteessa," kommentoi työministeri.

Tilanne on herättänyt laajaa keskustelua ja huolta yritysmaailmassa. Monet yrittäjät toivovat, että hallitus toimii nopeasti ja päättäväisesti, jotta konkurssiaalto voidaan estää ja yritykset voivat jatkaa toimintaansa.

Kommentit (452)

Vierailija
41/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, nää suomen Yrittäjät on kyllä tyhmiä😂 eka itketään että palkat on liian korkeat ja sitten suu vaahdossa valitetaan, että kulutus on Suomessa laskenut. Päättäisivät nyt että kumpaa haluavat pieniä palkkoja vai kasvavaa kysyntää. Molempia ei voi suomessa saada🤔

Elävät jossain Disneylandissa kun kuvittelevat molempien olevan mahdollista. Samalla ajavat jenkkimallia Suomeen mutta eivät tajua että keskimäärin palkat ovat 3-5 kertaa suuremmat kuin Euroopassa.

Vierailija
42/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen Yrittäjien Lessu-Pentikäisen on nyt turha inistä. Saivat mieleisensä PS/KOK hallituksen. Mutta mikään ei koskaan kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä totta, oma yritys pian 20v ja erittäin hyvin menestynyt paitsi tänä vuonna. Myynti laskenut huimasti. Kolme täysaikaista olen joutunut irtisanomaan, olen ekan kerran joutunut ottamaan suuren lainan, pelkäämpä etten saa itsellekkään palkkaa nostettua. Näin jos käy niin myös mieheni yritys työntekijöineen tulee kaatumaan totaalikonkurssin takia.

Vierailija
44/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen Yrittäjät ovatkin valinneet oikein malli-mannekiinin puheenjohtajakseen, Pentikäisen. Kun kuuntelen äijän puheita, niin hänen pitäisi pysyä helvetin kaukana kaikesta yrittämisestä ja alkaa kaitsemaan sitä kymmenpäistä kakaralaumaansa jonka on saanut YRITTÄMISELLÄ aikaiseksi.

Vierailija
45/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään ainoaa rehellistä, fiksua tai asiallista suomalaista yrittäjää ja monen palveluksessa olen ollut, kokemuksen ääni kirjoitti tämän. Kaikki ovat kieroja ja rahan ahneita paskiaisia, jotka sumuttavat minkä ehtivät ja vaihtavat sääntöjä ja tulkintoja joka toinen viikko, ettei tekijä pysyisi perässä ja jos uskaltaa edes hiiskua (MINÄ KYLLÄ HIISKUIN) ulkopuolisen tahon puuttumisella, lähti galossi sinkoamaan. Järkyttävää porukkaa lähes koko yrittäjäkunta.

Olen täysin samaa mieltä tässä! 

Vierailija
46/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä totta, oma yritys pian 20v ja erittäin hyvin menestynyt paitsi tänä vuonna. Myynti laskenut huimasti. Kolme täysaikaista olen joutunut irtisanomaan, olen ekan kerran joutunut ottamaan suuren lainan, pelkäämpä etten saa itsellekkään palkkaa nostettua. Näin jos käy niin myös mieheni yritys työntekijöineen tulee kaatumaan totaalikonkurssin takia.

Toivottavasti et äänestänyt Kokoomusta.

Vierailija
47/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeet palkkakustannukset??

Missä helv*tin todellisuudessa nämä yrittäjät elävät?

Kummallista kun mun palkkalaskelmassa ei näy se korkea palkka.

Vierailija
48/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi ostaa suomalaisten yrittäjien tuotteita, kun ei ole rahaa, millä ostaa. Kiitos hallituksen.

Jos nyt totta kerron,niin Sannan hallituksen aikana duunarin elintaso tippui 90-luvulle,joten ei mulla muuta,nyt menee taas paremmin.

Vierailija
49/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi ostaa suomalaisten yrittäjien tuotteita, kun ei ole rahaa, millä ostaa. Kiitos hallituksen.

Jos nyt totta kerron,niin Sannan hallituksen aikana duunarin elintaso tippui 90-luvulle,joten ei mulla muuta,nyt menee taas paremmin.

Tämän duunarin elintaso taas päinvastoin.

Vierailija
50/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaikkakin ajavat yrittäjien asioita.

Vierailija
51/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vttu mitä paskaa nämä yrittäjät itkee. Suomalaisten ostovoima on täysin umpisurkea hallituksen, ek ja yrittäjien toimesta ja nyt yrittäjät haluaa ettei palkat nouse ettei kukaan osta mitään. Ovatko he näin umpityhmiä???

Ovat. Ikävä kyllä ovat. Suomessa on kovin vähän oikeaa osaamista millään alalla, ja tänne haalitut "kansainväliset huippuosaajat" pikemmin laskevat keskimääräistä älykkyysosamäärää kuin nostavat sitä. Ahneus ja itsekkyys jylläävät, mutta nenää pitemmälle tulevaisuuteen ei osata katsoa.

Vierailija
52/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tämän mainoksen, ostan vieläkin vähemmän kuin olin aikonut. Olen jo nollannut ostosmääräni. Itse olen niin lähellä eläkeikää, että ihan sama. Poimin niitä marjoja ja sieniä (itselle) ja käytän säästöt. 

Vierailija
53/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Kyllä nisupullapoika Satonen hommaa satatuhatta uutta työpaikkaa. Eihän se vesipää ole kohta montaa viikkoa vääntänyt Thaimaan viranomaisten kanssa, että saisi edes muutaman huonostipalkatun poimijan Suomeen. Taitaa vaan ensilumi olla esin maassa ennenkujin nisupojan hankkimat poimijat tähän maahan saapuvat.

Vierailija
54/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä se kun palkka ei näy työntekijän palkassa mutta jos saat 2000€ palkkaa, siitä tulee 5000€ kulut yritykselle. Se on se ongelma suomessa.

t: juuri työntekijät irtisanonut yrittäjä

Vierailija
55/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä kaikesta kurjuudesta saamme kiittää niitä ääliöitä jotka äänestivät perskokkare hallituksen valtaan.

Vierailija
56/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuryrittäjien asioita. Pienyrittäjiä vihaavat. Hyvin tuottavat ovat ok, koska ne voi ostaa ja liittää ylikansallisiin, mutta sellaiset, joilla yrittäjä elättää itsensä on tapettava pois vääristämästä monopoliasemia. 

Vierailija
57/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli kyllä Sipilän hallitus, joka pudotti työssä käyvän työttömäksi ja vei asunnon alta.

Vierailija
58/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se kun palkka ei näy työntekijän palkassa mutta jos saat 2000€ palkkaa, siitä tulee 5000€ kulut yritykselle. Se on se ongelma suomessa.

t: juuri työntekijät irtisanonut yrittäjä

Ihan sama ongelma on käytännössä kaikkialla Euroopassa.

Ongelma on pienet palkat ja pitäisi tulla enemmän käteen ja vähemmän sivukuluja eli sivukuluista enemmän työntekijälle ja vähemmän eläkkeisiin/veroihin. Tuloverotus on muutenkin todella matalaa Suomessa verrattuna 30-50 vuotta takaiseen aikaan jolloin eläkemaksut olivat 1-5% mutta tuloverotus nykyistä jopa 20% kovempi.

Vierailija
59/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuryrittäjien asioita. Pienyrittäjiä vihaavat. Hyvin tuottavat ovat ok, koska ne voi ostaa ja liittää ylikansallisiin, mutta sellaiset, joilla yrittäjä elättää itsensä on tapettava pois vääristämästä monopoliasemia. 

Ei ole suuryritysten vika. Se on poliitikkojen ja virkamiesten vika.

Vierailija
60/452 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kokoomuslaiset nyt sitten olekaan shoppailleet, kun tuli se veron alennuskin palkkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi