Vähävaraisuus ei ole ihmisen oma vika
Moni on mm. sairastunut eikä kykene normaaliin työelämään. Nallekarkit eivät mene todellakaan elämässä tasan, vaikka kokoomus ja persut niin olettavat.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Minä olen jo 27 vuotta maannut sohvalla, pelannut änäriä ja juonut kaljaa. Yhteiskunta ei vieläkään ole korjannut vähävaraisuuttani.
Huono Provo
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus ja perussuomalaiset vihaavat vähävaraisia ja kurjistavat heidän olojaan entisestään.
Kyllä se on ihan palstatrollit ja heidän masinoidut kampanjansa jotka tätä maata kurjistavat ja ankeuttavat. Joku näistä avauksista ja kommenteista maksaa eikä niillä ole muuta tarkoitusta kuin saada lukijat toistensa kurkkuihin.
Kaikille pitäisi olla mielekästä työtä hyvällä liksalla. Turha kenenkään muita vaatia rehkimään niskalimassa taskurahojen takia. Koulunkäynnissä kaikki ei pärjää, voi olla koulunkäynti vaikeuksia ja keskittymishäiriöitä yms. Eli se kokoomuslaisten neuvo että kouluttautukaa ei sovi kaikille. Maaseutu suomessa on köyhtynyt kaupunkilaistumis agendan takia. Kuka tätäkin politiikkaa ajaa? Ennen maasedullakin oli kotimaisia tehtaita ja yrittäjiä.
Eduskunnan sopeutumiseläkkeet on lakkautettava! Heti.
Kukaan ei näköjään osaa olla tyytyväinen siihen mitä hänellä on. Jokaisen pitäisi välttämättä vaurastua ja rikastua. Siinähän jää koko elämä elämättä kun on jatkuvasti katkera siitä, että on vähävarainen tai pienituloinen. Pitäisikö varallisuuden lentää pientituloiselle ikkunasta sisälle kämppään ettei itse tarvitse tehdä sen eteen mitään?
Kenen vika se sitten on? Tietty se on oma vika kun ei viitsinyt kouluttautua jollekin alalle jolla pystyy tienaamaan toimeentulonsa ja elättämään itsensä.
Vaikkei aina, niin usein ihmisen vähävaraisuus johtuu hänen omista tietoisista valinnoistaan. Ei opiskella mitään, opiskellaan (jopa pitkään velaksi)jotain josta ei yhteiskunnassa ole kysyntää.
Hukataan tienattu raha johonkin hetken huumaan, maksetaan tunteella jostain vanhan lemmikin eläinlääkäristä velaksi tonneja ja lemmikki kuolee vuodessa kuitenkin.
Niin. Elänä ei ole reilua, mutta vähävaraisuus on oikeasti joskus sen vähävaraisen itsensä aiheuttamaa. Vaikka kaikkien kohdalla ei niin olisi, niin monen kohdalla on.
Olen itse nähnyt miten helposti vähävarainen käyttää tekosyitä säästämiselle. Esimerkiksi ruokaostoksissa ei voi ottaa halvempaa tuotetta, koska on totuttu käyttämään kalliimpaa. Tai ei voi luipua tupakasta, koska riippuvuus, tai ei voi lupua autosta, koska kauppa on kolmen kilometrin päässä eikä voi tilata ruokaa kotiin, koska haluaa itse valita tuotteet. Tai ei voi muuttaa havempaan, koska tämä on kuitenkin jo koti ja täällä on muistot syntyneet. Kaikenlaisia tekosyitä on tullut kuultua.
Toki vuosia jatkunut sentin venyttäminen väsyttää ja uuvuttaa, mutta olisi parmepi kuitenkin uskoa kuten roope ankka, että sentissä on miljoonan alku.
Meillä kaikilla on omat haasteemme elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei näköjään osaa olla tyytyväinen siihen mitä hänellä on. Jokaisen pitäisi välttämättä vaurastua ja rikastua. Siinähän jää koko elämä elämättä kun on jatkuvasti katkera siitä, että on vähävarainen tai pienituloinen. Pitäisikö varallisuuden lentää pientituloiselle ikkunasta sisälle kämppään ettei itse tarvitse tehdä sen eteen mitään?
No tietenkin, eihän nyt voi olettaa että aikuinen ihminen elättäisi ihan itse itsensä. Ja keskiluokan elintaso pitää tietysti saada sohvalla makaamalla, vähintään.
up