Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ääniyliherkkä aikuinen kaupassa

Vierailija
03.08.2024 |

Ketju huutavista lapsista poistui jo, viimeisellä sivulla joku kerjäsi sääliä kun on vaikea elämä, kipuja, särkyjä, ääniyliherkkä ja lasten huuto ihan sattuu korviin. Kun muut itsekkäät ei häntä ymmärrä miten on vaikeaa. 

No, vuodatuksestasi päätellen et sinäkään jaksa ymmärtää muita. Varmasti et ole ainoa maailmassa tai siellä kaupassa jolla on vastoinkäymisiä. Sinä kuitenkin olet aikuinen ja osaat auttaa itseäsi.

Poistu paikalta, asioi jatkossa jossain muualla.

Tai hanki vastamelukuulokkeet. 

Niin tehdään myös ääniyliherkälle lapselle. Kun hän ei kestä ympäristön melua, laitetaan kuulokkeet, tai poistutaan paikalta. 

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuormitusherkkyys vaihtelee tilanteenkin mukaan. Itselläni on mennyt kuormitus yli tilanteessa, jossa minulla oli päässä vastamelukuulokkeet, mutta ne eivät suojanneet riittävästi takana kävelevältä päiväkotiryhmältä. Alkoi se ääni ahdistaa, vaikka kyse oli vain lasten ilosta. Käännyin eri suuntaan kuin minne olivat menossa päästäkseni ääntä pakoon, mutta sitten vastaan tuli joku liukumäki, missä lapset ilkamoivat ja se oli vain liikaa.

Ei siinä auttanut kuin yrittää päästä nopeasti talojen taakse suojaan, mutta kyllä minulta meni kotona pari tuntia siitä toipumiseen. Jo se tilanne, että alkaa julkisella paikalla itkettää, on hyvin kiusallinen aikuiselle ihmiselle, kun meillä on kuitenkin hyvin tiukka sosiaalinen normisto, että kaikki ikävät tunteet pitää julkisilla paikoilla tukahduttaa. 

Ymmärrän. Tuo on oikeasti ihan todella tuskallista ja tuottaa paljon kärsimystä. Ei kukaan tahallaan kärsi tuollaisesta.

Itselläni aivot toimivat siten, että kun tulee paha ääni (kirkaisu, rääkäisy, joku bassojytke, porakone kerrostalossa, sirkkeli tms.) niin se sattuu ensinnäkin korvaan, mutta laukaisee aivojen taistelepakenenyt on hätä keskusken. Tulee äärettömän paha olo, ja se ei mene pois vaikka ääni lakkaisi. Se kestää vielä sen jälkeen kun on päässyt turvaan.

Sellainen ihminen jolla ei tämmöistä ole, ei ymmärrä. Mutta empaattiset ja hyvät ihmiset yrittävä ymmärtää toisia, vaikka itsellä ei samaa ongelmaa olisi. Sitten on epäempaattisia ja ilkeitä ihmisiä, jotka haukkuvat ja pilkkaavat niitä kenellä on joku vaiva. Pitää olla tosi inhottava ihminen jos haukkuu vammaiseksi ja autisti pee aa jaskaksi jonka pitäisi mennä laitokseen. Eihän tuollainen ole mitenkään hyväksyttävää käytöstä eikä täysijärkisen ihmisen puhetta muutenkaan.

On aika turhauttavaa kuunnella tuota alentuvaa ohjeistamista ja neuvomista kuin ää l i ölle, että hommaa korvatulpat ja vastamelukuulokkeet. Miten tyhmänä pitää toista pitää, kun menee tuollaista sanomaan. Ihan niin kuin se ei jokaiselle normaali älyiselle muka olisi ensimmäinen ajatus muutenkin.

Vierailija
102/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kerro ap, kun itse olen kotona ja Jehovan todistajat vastapäisessä talossa soittaa kovaa musiikkia ja pitävät palopuheitaan täysillä kajareista? Miten pääsen pakenemaan heitä mihinkään? Menenkö ihan kauemmaksi heistä johonkin metsään? Se kova musiikki häiritsee myös luonnon eläimiä ja muita kotieläimiä, ja myös ihmisiä lähiympäristössä. Ja tulevat sitten pihaani lippu lappuineen, että ihan kiva, että voit tulla meidän seuraavaan kokoukseen, kun ei kiinnosta lainkaan heidän toimintansa. Ja kuvittelevat, että kaikkia kiinnostaa heidän toimintansa. Ovat vain häiriköitä, eivät edes usko, kun sanoo heille, että ei kiitos. Mutta sanoin jo alkukesästä, että se kova musiikki häiritsee ja myös ne puheet ym. Lupasivat laittaa musiikkia hiljemmalle, mutta taas sama meno jatkuu tällä elokuulla?!! 

alat soittamaan omista kajareistasi vaikka death metallia tai laitat

tyhmä neuvo.

Eiköhän niille naapureille voi antaa ensin suoraa palautetta, ja jos käytös ei muutu, niin isännöitsijälle tai vuokraisännälle valitus, tai rikosilmoitusta kotirauhan rikkomisesta jos on ihan mahdotonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas opin uutta AV:ltä. On olemassa ihmisiä, jotka ovat yliherkkiä ääniyliherkille.

Itsekeskeisille ääniyliherkille. Ongelma josta ulistaan on ratkaistavissa korvatulpilla/suojaimilla/vastamelukuulokkeilla, mutta ehei, jos lapsi itkee niin kyse on siitä, ettei vanhemmat osaa kasvattaa lapsia ja yhteiskunnan pitää muuttua, jottei yksikään lapsi enää itke julkisella paikalla tai ainakaan ääniyliherkän läsnäollessa... Sillä kaikki toki automaattisesti tietävät kun tällainen päähahmo lampsii kauppaan, "tuossa se nyt on, ääniyliherkkä! katkaiskaa musiikki ja laittakaa kaikista laitteista ilmoitusäänet pois!"  

Oletpa tyhmä. Korvatulpat ja vastamelukuulokkeet on ensimmäinen asia jonka ihminen itsekin keksii. Ei kukaan ole niin tyhmä ettei niitä älyä hommata.

Ne ei suojaa kaikilta ääniltä. Esimerkiksi se lasten äärimmäinen kirkuna tulee sieltä suojaimista läpi.

Itsekeskeinen mamma on hyvä ja pitää huolen että kakara ei rääy kuin palosireeni.

Musiikista ei kukaa ole tässä edes puhunut, eikä kaikista mahdollisista äänistä, joten voit työntää reikääsi nuo höpinät, että pitäisi kaikista laitteista laittaa ilmoitusäänet pois. MISSÄÄN EI SELLAISTA VAADITTU!

Vierailija
104/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aivan totta ja siksi ohjeeni on herkille, koska itsellä on autismin takia tuo herkkyys aivan eri tasolla kuin normaalilla ihmisillä joten minun selvittymis ohjeet tulevat tässä:

Käytä tai osta vastamelukuulokkeet ja jos se ei riitä laita niiden alle korvatulpat.

Mene kauppaan heti aamusta tai illasta, koska harvoin kukaan menee heti kaupan auettua lapsen kanssa kauppaan.

Jos valot häiritsevät myös käytä aurinkolaseja.

Jos olet hajuherkkä osta eteeristä minttua ja hiero sitä pieni määrä huulen yläkulmaan lähelle nenää.

Muita ihmisiä ei maailmasta pois saa ja ilman muita ihmisiä ei olisi myöskään palveluita.

Joku voisi ehkä ottaa tästä koppia ja tehdä ns. Hiljaisen tunnin kauppoihin tai tehdä erikseen hiljaisen kaupan jossa olisi kirjaston säännöt , mutta toisaiseksi itse pärjään autistina, koska tiedän montako askelta joudun ottamaan, että pääsen maksamaan ostokseni ja osaan a

Paras aika asioida kaupassa on lauantaiaamuisin heti aukeamisen jälkeen. En ole ääniyliherkkä mutta silloin on niin vähän väkeä liikkeellä, että kaupassakäynti sujuu aina nopeasti ja vaivattomasti. Hiljaistakin on poikkeuksetta. En ole törmännyt vielä kertaakaan lapsiperheeseen saati äänekkääseen teinilaumaan Cittarissa lauantaina klo 7.

Vierailija
105/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kerro ap, kun itse olen kotona ja Jehovan todistajat vastapäisessä talossa soittaa kovaa musiikkia ja pitävät palopuheitaan täysillä kajareista? Miten pääsen pakenemaan heitä mihinkään? Menenkö ihan kauemmaksi heistä johonkin metsään? Se kova musiikki häiritsee myös luonnon eläimiä ja muita kotieläimiä, ja myös ihmisiä lähiympäristössä. Ja tulevat sitten pihaani lippu lappuineen, että ihan kiva, että voit tulla meidän seuraavaan kokoukseen, kun ei kiinnosta lainkaan heidän toimintansa. Ja kuvittelevat, että kaikkia kiinnostaa heidän toimintansa. Ovat vain häiriköitä, eivät edes usko, kun sanoo heille, että ei kiitos. Mutta sanoin jo alkukesästä, että se kova musiikki häiritsee ja myös ne puheet ym. Lupasivat laittaa musiikkia hiljemmalle, mutta taas sama meno jatkuu tällä elokuulla?!! 

alat soittamaan omista kajareistasi vaikka death metallia tai laitat

Ne voi tehdä sinusta valituksen. Pidät aina meteliä samaan aikaan. Kerrostalossa ihminen soitti pianoa ja naapuri soitti musiikkia täysillä päälle. Tämä musiikinsoittaja sai varoituksen.

Vierailija
106/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet opettanut aivot keskittymään muiden tuottamaan meteliin ja ahdistus siitä. Sun täytyy uudelleen kouluttaa aivosi. Käyttäytymis- ja ajatusterapia auttaa. Aivot ovat elastiset ja niitä voi uudelleen kouluttaa. Suurin syy ahdistukseen on negatiivinen ajattelu ja huomion kiinnittäminen negatiivisiin asioihin. Oman ajatusten tarkkailu on hankalaa jos ei tunnista negatiivisten ajatusten kierrettä.

Ei kukaan opeta itseään kärsimään äänistä.

Metelistä häiriintyminen on ihan normaalia ja tervettä. Se häiritsee vaikka ei olisi edes yliherkkä.

Sellainen ihminen joka ei häiriinny mistään melusta ei ole normaali, vaan on tuhonnut kuulonsa, tai on ehkä jo vammaisen tasolla, kun ei älyä ympäröivästä maailmasta mitään.

Lapsen rääkymisen kuulukin ahdistaa ihmistä. Se on hälytys ääni, eikä ole normaalia jos siitä ei ärsyynny.

Eikä ole normaalia olla välittämättä siitä äänestä.

Vierailija
107/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisin aamulla on vähän kaupassa kävijöitä ja joskus illalla esim. klo 19-20. Ennen klo 22 on paljon koska kaikki ovat tekemässä viimeisiä ostoksia samaan aikaan. Alepassa on hiljaista joskus klo 03 yöllä. Katso telkkarista mitä ohjelmia tulee, jos tulee jotain suosittuja ohjelmia niin ihmiset käyvät sitä ennen ja sen jälkeen kaupassa. Silloin on hiljaista kun se ohjelma tulee.

Vierailija
108/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joka on ääniherkkä kyllä ensimmäisenä itsekin älyää että daa voisi hommata suojaimet.

On tyhmää tuollaista edes ehdottaa ja neuvoa. Ihan turhaa ja alentuvaa.

On muuten täydellisen sairas ajatus, että ihmisten pitäisi saada meluta ja kirkua sydämensä kyllyydestä, kun muu maailma voi aina laittaa kuulosuojaimet ja jos äänet tulee niiden läpi niin muuttaa metsään. Kaikki lääkärit, hoitajat, opettajat, infran ylläpitäjät ja kaikki metsään vaan, että mölyapinat saa toteuttaa itseään vapaassa maailmassa?

Itsekkäät ja kyvyttömät mammat ja isukit on vinkumassa että heidän kuuluu rääkypentunsa saada empatiaa muilta. Mutta itse ei tunneta mitään sääliä muita kohtaan, kunhan vaan ivataan.

Eikö teidän sydämeen satu edes vähän, kun mietitte pieniä lapsia jotka joutuvat pitämään kuulosuojaimia, kun joutuvat koko päivän viettämään niiden lasten kanssa, keneltä ei ole mitään koskaan vaadittu.

Myös lapset kärsivät itse siitä kirkumisesta. Normaali vanhempi haluaa kasvattaa lapsensa sellaiseksi, ettei se häiritse muita. Mutta lasten kirkuminen on joillekin vanhemmille sellainen pyhä asia, ettei siihen saa puuttua.

Vierailija
109/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas opin uutta AV:ltä. On olemassa ihmisiä, jotka ovat yliherkkiä ääniyliherkille.

Itsekeskeisille ääniyliherkille. Ongelma josta ulistaan on ratkaistavissa korvatulpilla/suojaimilla/vastamelukuulokkeilla, mutta ehei, jos lapsi itkee niin kyse on siitä, ettei vanhemmat osaa kasvattaa lapsia ja yhteiskunnan pitää muuttua, jottei yksikään lapsi enää itke julkisella paikalla tai ainakaan ääniyliherkän läsnäollessa... Sillä kaikki toki automaattisesti tietävät kun tällainen päähahmo lampsii kauppaan, "tuossa se nyt on, ääniyliherkkä! katkaiskaa musiikki ja laittakaa kaikista laitteista ilmoitusäänet pois!"  

Oletpa tyhmä. Korvatulpat ja vastamelukuulokkeet on ensimmäinen asia jonka ihminen itsekin keksii. Ei kukaan ole niin tyhmä ettei niitä älyä hommata.

Ne ei s

Korvatulppia on erilaisia. Toiset suojaavat korkeilta ja kimeiltä ääniltä, toiset sitten matalataajuisilta. Usein nuo ovat sitten jo ammattilaiskamaa ja ne tehdään yksilöllisesti, joten maksavatkin enemmän, mutta siis ihan jokaisee ääniongelmaan on saatavilla korvatulppia.

Vierailija
110/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toi jotenkin verrannollinen KAUPASSAKÄYNTIIN? 

Jos nyt oikeasti olet noin tollo että kysyt neuvoa, niin itsepä muutit lähelle valtakunnansalia. Kuinka usein ne siellä mekastaa? Kerran viikossa? Jos et kestä että naapurustosta tulee mitään ääniä niin

- muuta oikeasti ihan maalle. Tai,

- mene sanomaan niille jehoville että ovat hiljempaa. Tai

- soitat poliisit. Tai, teet kuten ihan alunperin on sanottu,

- hanki ne pirun VASTAMELUKUULOKKEET. 

Ilmeisesti tällainen tekninen kapistus on suurelle osalle täysin tuntematon? 

Asun jo maaseudulla ja ei ole mitään Jehovan valtakunnan salia, mutta naapuri tilasi nämä omalle pihalleen. Olen sanonut jo siitä heille, että ei kiitos. Mitä hemmettiä minä teen millään vastamelukuulokkeilla   omassa pihassani tai kotona maaseudulla, ihan sairas ehdotus sinulta. Ja kyllä se meteli on ihan sama heille, jotka kärisivät kaupassa jostain metelistä, ja toki heille eri asia, mutta se ei minua häiritse, kun käyn siellä vain pikaisesti. Ja miksi haukut minua tolloksi, etkö osaa käytöstapoja lainkaan? Ihanko pitää omassa kotonaan laittaa ne vastamelukuullokkeet? Haluatko itse omaan kotiisi näitä, jotka soittavat monta tuntia kovaa musiikkia, että ihan typerä ehdotus sinulta. Sinun ehkä pitäis kokea se meteli omassa kotonasi. Miten voi joku olla näin tyhmä oikeasti? 

Vierailija
111/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan ihmiset sentään ymmärsivät ettei voi meluta ja häiriköidä miten sattuu. Osattiin hävetä huonoa käytöstä, ja toisia ihmisiä huomioitiin enemmän. Tämä on nykyään ihan karannut käsistä ihmisillä tuo minä minä minä -asenne.

Melu on joka paikassa ihan hirveää. Jotkut ovat ilmeisesti tuhonneet aivonsa kokonaan, kun ei ole enää mitään ymmärrystä mikä on kohtuullista ääntelyä ja mikä ei.

Todellakin nuo "muuta maalle" "laita tulpat" "ääntä mahtuu" "olet sairas" vakio turautukset on kuultu miljoona kertaa. Niissä ei ole mitään arvoa. Ihan turhaa turvan louskutusta.

Vierailija
112/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulppia on erilaisia. Toiset suojaavat korkeilta ja kimeiltä ääniltä, toiset sitten matalataajuisilta. Usein nuo ovat sitten jo ammattilaiskamaa ja ne tehdään yksilöllisesti, joten maksavatkin enemmän, mutta siis ihan jokaisee ääniongelmaan on saatavilla korvatulppia.

Ymmärrätkö ettet voi tuudittautua siihen, että voit jättää pentusi kasvattamatta, kun toiset voi aina laittaa tulpat päähän ja elellä niiden kanssa 24/7 joka paikassa ja aina?

Ei niitä tulppia voi koko ajan pitää. Ihmisten pitää myös opettaa lapsilleen käytöstavat. Jo ihan pienet lapset voivat oppia olemaan kirkumatta. 3 vuotias oppii jo helposti. Fiksut ja normaalit vanhemmat vievät alle kolme vuotiaat pentunsa kaupasta pois jos rääkyminen alkaa.

Vierailija
113/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaikeaa se lapsen kasvatus. Toiset sen osaa luonnostaan, eikä heiltä ole mikään ihme ponnistus pistää lapselle rajat. Sitten on näitä hölmöjä jotka alkavat luennoimaan korvatulpista ja vastamelukuulokkeista, kuinka ne nyt on sellainen keksintö josta muut ei ole kuulleet, ja kuinka ne nyt ratkaisee kaikki kasvatusongelmat. No ei ratkaise. Korvatulpista huolimatta ne pennut kuuluu kasvattaa!!!

Vierailija
114/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa hälinä kaupassa. Ei mitenkään erityisellä tavalla huutavat lapset vaan kaikki meteli. Mulla ei oo kuitenkaan mitään ongelmaa kulkea kuulokkeet päässä kaupassa musiikkia kuunnellen.

Kamalaa oli kuitenkin istua muutama päivä sitten päivystyksessä kun kuulokkeen voi laittaa vaan toiselle korvalle, kun koskaan ei tiedä millon oma vuoro huudetaan. Muuten siellä oli tarpeeks rauhallista mut ensin alko häiritsemään 4 parikymppisen naisen porukka, jotka kovaan ääneen naureskeli ja hölötti kokoajan ja söi subeja. Ainoastaan yksi näistä oli siis päivystyksen asiakas ja muut oli seurana, vaikka seinillä luki lappuja siitä, ettei ylimääräisiä saattajia sais olla. 

Ahdistuin näistä nuorista ja ahdistuin sitten vielä vieressä olevasta miehestä joka puhui puhelimeen n. 15min (joka oli tilanteessa ymmärrettävää ja mulla ei oo mitään tätä vastaan vaikka mua ahdistik

Miks tollanen kommentti? Oon samaa mieltä, et kuulostaa ahdistuneisuus häiriöltä. Usein melusta ahdistuminen johtuu siitä, että aivot kuuntelee ylivirittyneenä ympäristöä ennakoidakseen mahdolliset vaarat. Sillä ei ole väliä onko vaaraa oikeasti vaan aivot yhdistää melun siihen, että pitää olla varuillaan. 

Mitä taas tulee siihen, että ahdistaa kun oma terveys huolettaa niin se on ihan normaalia. Ahdistusta voi lisätä se, että se ylivirittynyt kuulo tuo lisää ärsykkeitä tajuntaan. 

Mut voidaanko huomioida et kyseinen kirjoittaja ei sanonut missään vaiheessa, että muiden pitäisi olla hiljaa hänen takiaan. Hän sanoi kuuntelevansa musiikkia kuulokkeilla kaupassa, mutta päivystyksessä ei kunnolla pystynyt. Hän kertoi, että ymmärtää miehen puheluiden olleen tärkeitä vaikka ne häntä ahdistikin. Ainoa kritiikki kuului kovaääniseen ison porukan hälinään, joka varmasti voisi häiritä myös muita. Päivystyksessä saattaisi ihan hyvin odottaa esim joku pahasta migreenistä kärsivä. 

Vierailija
115/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa hälinä kaupassa. Ei mitenkään erityisellä tavalla huutavat lapset vaan kaikki meteli. Mulla ei oo kuitenkaan mitään ongelmaa kulkea kuulokkeet päässä kaupassa musiikkia kuunnellen.

Kamalaa oli kuitenkin istua muutama päivä sitten päivystyksessä kun kuulokkeen voi laittaa vaan toiselle korvalle, kun koskaan ei tiedä millon oma vuoro huudetaan. Muuten siellä oli tarpeeks rauhallista mut ensin alko häiritsemään 4 parikymppisen naisen porukka, jotka kovaan ääneen naureskeli ja hölötti kokoajan ja söi subeja. Ainoastaan yksi näistä oli siis päivystyksen asiakas ja muut oli seurana, vaikka seinillä luki lappuja siitä, ettei ylimääräisiä saattajia sais olla. 

Ahdistuin näistä nuorista ja ahdistuin sitten vielä vieressä olevasta miehestä joka puhui puhelimeen n. 15min (joka oli tilanteessa ymmärrettävää ja mul

Mä en sanois, että välttämättä on ahdistuneisuushäiriö. Kuulo voi olla ylivirittynyt joo jos ei kaupassa voi olla ilman kuulokkeita, mut ihmiselle on normaalia ahdistua herkemmin sairaana, koska olo ei luonnollisesti oo yhtä turvallinen kun terveellä. Se johtuu siitä, että aivot ymmärtää puolustuskyvyn heikenneen normaalista.

Vierailija
116/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentille 109, joka kirjoittaa että korvatulppia on erilaisia.

Minulla on valetut tulpat, mutta eivät suojaa riittävästi. Jos tiedät enemmän tulpista, niin voisitko ystävällisesti laittaa lisätietoja eri merkeistä, mitkä olisivat vahvat ja monipuolisesti taajuuksilta suojaavat. Kiitos.

Vierailija
117/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kuulokkeet joka paikassa koska en kestä muiden ihmisten hölötystä, kauppojen musiikkia ja liikenteen ääntä, autot ja mopot ovat suoraan helvetistä. Kuulokkeiden ansiosta voin liikkua ihmisten ilmoilla.

Vierailija
118/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aivan totta ja siksi ohjeeni on herkille, koska itsellä on autismin takia tuo herkkyys aivan eri tasolla kuin normaalilla ihmisillä joten minun selvittymis ohjeet tulevat tässä:

Käytä tai osta vastamelukuulokkeet ja jos se ei riitä laita niiden alle korvatulpat.

Mene kauppaan heti aamusta tai illasta, koska harvoin kukaan menee heti kaupan auettua lapsen kanssa kauppaan.

Jos valot häiritsevät myös käytä aurinkolaseja.

Jos olet hajuherkkä osta eteeristä minttua ja hiero sitä pieni määrä huulen yläkulmaan lähelle nenää.

Muita ihmisiä ei maailmasta pois saa ja ilman muita ihmisiä ei olisi myöskään palveluita.

Joku voisi ehkä ottaa tästä koppia ja tehdä ns. Hiljaisen tunnin kauppoihin tai tehdä erikseen hiljaisen kaupan jossa olisi kirjaston säännöt , mutta toisaiseksi itse pärjään autistina, koska tiedän montako askelta joudun ott

Meillä onneksi aukeaa ensimmäiset kaupat jo kuudelta aamulla ja joskus herään tarkoituksella tosi aikaisin että voin käydä silloin kaupassa. Kuljen bussilla ja jo kuudelta bussissa on valitettavasti päivästä riippuen aika paljon työläisiä joista osa puhuu kovaa puhelimessa koko matkan joten täysin rauhassa ei saa kulkea, mutta sisällä kaupassa on yleensä vain muutama muu asiakas siihen aikaan ja ihanan rauhallista.

Vierailija
119/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä just luin?

Koittakaa oikeesti siedättäytyä ääniin ihan oman turvallisuuden vuoks, opetelkaa olemaan välittämästä niistä ei tärkeistä

Pitäis pystyä asioimaan ilman vastamelukuulokkeita/korvatulppia, koska ette kuule mahdollisia palohälytyksiä, ohi ajavia autoja, skuutteja tms.