Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ääniyliherkkä aikuinen kaupassa

Vierailija
03.08.2024 |

Ketju huutavista lapsista poistui jo, viimeisellä sivulla joku kerjäsi sääliä kun on vaikea elämä, kipuja, särkyjä, ääniyliherkkä ja lasten huuto ihan sattuu korviin. Kun muut itsekkäät ei häntä ymmärrä miten on vaikeaa. 

No, vuodatuksestasi päätellen et sinäkään jaksa ymmärtää muita. Varmasti et ole ainoa maailmassa tai siellä kaupassa jolla on vastoinkäymisiä. Sinä kuitenkin olet aikuinen ja osaat auttaa itseäsi.

Poistu paikalta, asioi jatkossa jossain muualla.

Tai hanki vastamelukuulokkeet. 

Niin tehdään myös ääniyliherkälle lapselle. Kun hän ei kestä ympäristön melua, laitetaan kuulokkeet, tai poistutaan paikalta. 

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri ikinä kuule tai näe tällaista häiriökäytöstä. Pienestä harvinaisesta ilmiöstä tehty hirveä iso juttu. Kauan siellä kaupassa muutenkaan ollaan. 

Vierailija
22/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa tyhmä ihminen. Itse käyttäydyt ylimielisesti ja inhottavasti ja käsket muiden mennä pois jos ei sinun pentusi kirkunaa kestä. Sitten vielä vaadit itsellesi empatiaa.

Täysi mulkeroa narsisti olet.

Niiden pitää pysyä kotona ketkä muita häiritsee. Ei niiden ketä huono käytös tuskastuttaa. Ihan kiero ja sairas olet päästäsi.

Hehe. Arvasin että joku tästä pimahtaa. Minulla ei ole pentua, ei kiljuvaa tai muunkaanlaista. Mutta tunnen myötätuntoa niitä äitejä / joskus isejä kohtaan, joilla on huutava lapsi mukana. Se ei ole helppoa. 

Olen siis "mulkero narsisti" kun tunnen myötätuntoa täysin vieraita vaikeassa tilanteessa olevia ihmisiä kohtaan, tämä selvä. :)

- näitä vanhempia kohtaan on helppo tuntea myötätuntoa, kun senhän näkee että heillä on vaikeata, eivätkä he tee siitä jotain itsesäälinäytöstä tai syytä muita (kuten tyyppi johon aloituksessa viittasin, hän syytti kaupassakäyntivaikeuksistaan ympäristöä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä pointti. Meidän lapsille rakennetaan aina vain isompia ja karmeampia avotilapäiväkoteja ja kouluja, niille ääniyliherkillekin lapsille. Sitten joku aikuinen valittaa ettei voi käydä 15 minuuttia kaupassa hiljaisuudessa. Ettäs kehtaatte! Kuulosuojaimet päähän, kuten ap:kin totesi.

Vierailija
24/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muut vanhemmat saa lapsensa kasvatettua ja olemaan rääkymättä, mutta sitten nämä pissapät ei millään

On se kumma.

Vierailija
25/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koskaan ajatelleet miksi ne lapset siellä kaupassa huutaa.

- siellä on kirkkaat valot jotka loistaa suoraan vauvan silmiin ja saattaa aiheuttaa epämukavuutta ja kuka tietää vaikka kipua 

- kaupassa on kylmä, mutta ne kaikki ulkovaatteet päällä vauvalla saattaa olla kuuma ja nälkä ja taravaa vaipassa.

- se kauhea melu saattaa sattua myös vauvan korviin . Vauvoilla on herkempi kuulo vaikka se ei ole tarkka.

- kaikki oudot hajut saattavat myös vaikuttaa.

Lisäksi en omaa vauvaa veisi alttiiksi kaikille niille allergeeneille ja viruksille ja bakteereille mitä kaupoissa leijuu nimittäin pikkulapsien varustus kyky on heikempi.

Joten periaatteessa olet sadisti jos viet vauvasi kauppaan koska vauvasi ei siitä pidä .

Vierailija
26/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kaupassa kiljuva kakara oikeasti häiritsee kaikkia muita ympärillä olevia ihmisiä eli tee palvelus kaikille äläkä tuo huutavaa kakaraa kauppaan. 

Eikä häiritse. 

Sanot, että häiritsee KAIKKIA muita ihmisiä. Et voi puhua KAIKKIEN suulla. Ehkä sinua häiritsee, mutta näen kyllä kaupassa noin 100 muuta ihmistä joita ei hetkauta lainkaan. Itseni mukaan luettuna. Olen joskus käynyt kysymässä äidiltä että tarviiko apua että pääsee kassojen ohi, kun lapsi on vetänyt meltdownit. Mutta ei lasten meteli minua häiritse. 

Vierailija
27/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muut vanhemmat saa lapsensa kasvatettua ja olemaan rääkymättä, mutta sitten nämä pissapät ei millään

On se kumma.

Eli kuten itsekin toteat, ongelma on aika marginaalinen. Silti uikutat aiheesta ketjutolkulla muita haukkuen. Mitä jos miettisit ensin omaa käyttäytymistäsi ja vasta sitten alkaisit vaatia lapsilta äänettömyyttä?

Vierailija
28/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten kun sekä tourette, joka kiljahtelee tahattomasti, että ääniyliherkkä ovat samassa kaupassa yhtä aikaa. Kumpi sieltä tulisi poistaa? Kummalla on suurempi oikeus asioida? 

Entä jos ääniyliherkkä on samaan aikaan avustajan kanssa tulleen aivovammapotilaan kanssa asioimassa ja aivovammainen pitää jatkuvaa pölinää ja vingahtelee? 

Kuka jää asioimaan, se jolla on vaikein vamma vai se jolla lievin? 

Vierailija
29/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei osaa käyttätyä tai osaa lastaa kasvattaa, niin pysyy kotona niin kauan kuin osaa. Ihan päivän selvä asia.

Osa ihmisistä on narsistisia ja äärimmäisen itsekkäitä ja töykeitä. Mitään kritiikkiä ei oteta vastaan, vaan uhreja syyllistetään ja vastuutetaan.

Sinulla on vastuu pentusi käytösestä.

Et tietenkään voi vaatia että koko muu maailma lakoaa edessäsi ja jättä ulkona liikkumisen sinun pentusi taka. Sikahan sinä olet.

Vi tun lehmä päässyt taas koneen ääreen. Mitäpä jos tunkisit melonin perseeseesi ja kuolisit sinne kotiisi. Saa tanan narsisti p i l l u ruikuttaja. Mene riparille niin saat parrua papilta ja isosilta hyvässä lykyssä

Vierailija
30/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi la-di-daa, marjatta. Hame päälle & kermaa tukkaan. Kyllä se siitä. Voimi-aaa!

Vierailija
31/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienestä se mielipaha on kiinni, johonkin kaupassa kiljuvaan kakaraan olen kerran tänä vuonna törmännyt ja sitä joutui muutamia sekunteja kuuntelemaan. 

ja tuosta joillain jo pää hajoaa

Kiljumisesta / kirkumisesta, kuten muistakin kovista äänistä, saan tinnitusta. Se jää korviin vaivaksi. Sen kiljumisen hetken kestäisikin kaupassa, mutta ei sen hankalia seurauksia. Esim. yöunet menee, keskittyminen menee täysin. Nyt ei ole kyse sekunneista.

Vierailija
32/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienestä se mielipaha on kiinni, johonkin kaupassa kiljuvaan kakaraan olen kerran tänä vuonna törmännyt ja sitä joutui muutamia sekunteja kuuntelemaan. 

Kiljumisesta / kirkumisesta, kuten muistakin kovista äänistä, saan tinnitusta. Se jää korviin vaivaksi. Sen kiljumisen hetken kestäisikin kaupassa, mutta ei sen hankalia seurauksia. Esim. yöunet menee, keskittyminen menee täysin. Nyt ei ole kyse sekunneista.

Voi hellanlettas. Mä olen vain 30v potenut tinnitusta ja silti ei pää hajoa kiljuviin lapsiin. 

laita ne kuulosuojaimet päähäs. 

Vierailija
33/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on noin paha riski niin kai nyt herrajumala käytät niitä vastamelukuulokkeita?

Vierailija
34/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut tinnitus nyt 21 vuotta. Kaupassakäynti ei ole pahentanut asiaa. Jos huomaisin, että pahentaisi, varmasti tekisin asialle jotain, esim. hankkisin valetut korvatulpat.

Vierailija
35/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten kun sekä tourette, joka kiljahtelee tahattomasti, että ääniyliherkkä ovat samassa kaupassa yhtä aikaa. Kumpi sieltä tulisi poistaa? Kummalla on suurempi oikeus asioida? 

Entä jos ääniyliherkkä on samaan aikaan avustajan kanssa tulleen aivovammapotilaan kanssa asioimassa ja aivovammainen pitää jatkuvaa pölinää ja vingahtelee? 

Niin kaikilla on oikeus käydä kaupassa ja jos ei itse pysty olla niin se poistuu ketä henkilökohtaisesti häiritsee muut .

Itse poistun aina paikalta koska on autismi jos muuta häiritsevät, mutta olen oppinut sietämään oireitani ja harjoittelemaan.

Muidenkin kannattaisi harjoitella ja vahvistaa omia heikkouksia eikä olettaa, että muut ihmiset sen takia muuttaisi mitään.

Mutta vauvoja ei pitäisi viedä kauppoihin heidän oman terveydensä takia.

Heidän vastustuskyky ei ole tarpeeksi hyvä ja jos heillä ei ole rokotuksia vielä niin silloin en veisi vauvaa kauppaan ja monet pitävät vauvoja ilman suojaa silmille suoraan kaupan valoja päin.

Katsokaa niitä valoja itse miten kirkkaat ne ovat jos se sattuu jo aikuisella silmään niin entäs vauvalla?!.

Miltä itse tuntuisi jos ois liian kuuma ja pissat housussa ja kamalia hajuja hirvee melu ja sitten et edes näe mitäänse on vauvojen perspektiivi.

Joten viis siitä että itkevät ja se häiritsee muita mutta miksi kukaan täällä ei ajattele sen vauvan kärsimystä?

Vierailija
36/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hellanlettas. Mä olen vain 30v potenut tinnitusta ja silti ei pää hajoa kiljuviin lapsiin. 

Ihmisten tinnitus ei ole samanlaista. Etkö tiennyt sitä? Onneksi sinun on käynyt hyvin.

Vierailija
37/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kaikilla on oikeus käydä kaupassa ja jos ei itse pysty olla niin se poistuu ketä henkilökohtaisesti häiritsee muut .

Itse poistun aina paikalta koska on autismi jos muuta häiritsevät, mutta olen oppinut sietämään oireitani ja harjoittelemaan.

Muidenkin kannattaisi harjoitella ja vahvistaa omia heikkouksia eikä olettaa, että muut ihmiset sen takia muuttaisi mitään.

Mutta vauvoja ei pitäisi viedä kauppoihi

Kuule, nyt alkaa mennä jo niin ylikierroksilla, että entä jos hengittelet välillä?

Vierailija
38/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten tinnitus ei ole samanlaista. Etkö tiennyt sitä? Onneksi sinun on käynyt hyvin.

Laita nyt ne kuulosuojaimet päähäs!

Vierailija
39/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on ainakin äiti kotona opettanut käyttäytymään normaalisti ja toistet huomioiden. Ei tulisi mieleenkään kirkua, rääkyä ja häiritä toisia ja juoksennella kuin päätön kana. Enkä lapsena ollut mikään muiden kauhu. Suurin osa ihmisistä kasvatetaan normaaleiksi ihmisiksi ja jo hyvin pienetkin lapset osaavat säädellä käytöstään.

Osa vanhemmista on kuitenkin tosi itsekkäitä ja välinpitämättömiä. Ei heille tule pieneen mieleenkään, että maailmassa on muitakin ihmisiä, ja heidätkin voisi huomioida. Omaa pentua pidetään jonain maailman napana, ja sille lässytetään kuin se olisi itse jumala. Mitään ei vaadita, eikä mitään pettymyksiä anneta lapsen kokea, eikä rajoja laiteta.

Ihmisestä paljastaa kaiken, se miten hän käyttäytyy kun saa palautetta huonosta käytöksestään.

Normaali ihminen ajattelee automaattisesti, että on noloa ja häpeää. Ja tekee parannuksen.

Sairas yksilö ja epäkypsä moukka alkaa rähisemään ja uhriutuu. Hän kääntää sen häpeänsä joka hänelle kuuluisi, aggressioksi uhrejaan kohtaan.

Lapselle voi sanoa ettei kirkuminen tunnu toisista hyvältä vaan se sattuu ja tuntuu pahalta. Jos lapsi ei usko, niin sille pitää ärähtää. Ei lapsi usko jos sille lässyttämällä esittää kaikki kiellot. Silloin lapsi uskoo sitä positiivistä äänensävyä, ja ajattelee että kirkuminen on hyvä, ja hän on hyvä kun kirkui.

Tyhmät vanhemmat eivät tätä yksinkertaista asiaa tajua. He lässyttävät ja lepertelevät, ja ihmettelvät kun lapsi jatkaa epätoivottua käytöstä.

Vierailija
40/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muidenkin kannattaisi harjoitella ja vahvistaa omia heikkouksia eikä olettaa, että muut ihmiset sen takia muuttaisi mitään.<

Mitä tarkoitat en ymmärrä? Oliko tuo vitsi vai sarkasmia?