Ääniyliherkkä aikuinen kaupassa
Ketju huutavista lapsista poistui jo, viimeisellä sivulla joku kerjäsi sääliä kun on vaikea elämä, kipuja, särkyjä, ääniyliherkkä ja lasten huuto ihan sattuu korviin. Kun muut itsekkäät ei häntä ymmärrä miten on vaikeaa.
No, vuodatuksestasi päätellen et sinäkään jaksa ymmärtää muita. Varmasti et ole ainoa maailmassa tai siellä kaupassa jolla on vastoinkäymisiä. Sinä kuitenkin olet aikuinen ja osaat auttaa itseäsi.
Poistu paikalta, asioi jatkossa jossain muualla.
Tai hanki vastamelukuulokkeet.
Niin tehdään myös ääniyliherkälle lapselle. Kun hän ei kestä ympäristön melua, laitetaan kuulokkeet, tai poistutaan paikalta.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Ei se voi olla niin että rajoitteellinen aina joustaa. Kaikkien pitää tulla toisiaan vastaan.
Höpö höpö.
Oletpa tyhmä ihminen. Itse käyttäydyt ylimielisesti ja inhottavasti ja käsket muiden mennä pois jos ei sinun pentusi kirkunaa kestä. Sitten vielä vaadit itsellesi empatiaa.
Täysi mulkeroa narsisti olet.
Niiden pitää pysyä kotona ketkä muita häiritsee. Ei niiden ketä huono käytös tuskastuttaa. Ihan kiero ja sairas olet päästäsi.
Jos ei osaa käyttätyä tai osaa lastaa kasvattaa, niin pysyy kotona niin kauan kuin osaa. Ihan päivän selvä asia.
Osa ihmisistä on narsistisia ja äärimmäisen itsekkäitä ja töykeitä. Mitään kritiikkiä ei oteta vastaan, vaan uhreja syyllistetään ja vastuutetaan.
Sinulla on vastuu pentusi käytösestä.
Et tietenkään voi vaatia että koko muu maailma lakoaa edessäsi ja jättä ulkona liikkumisen sinun pentusi taka. Sikahan sinä olet.
Se kaupassa kiljuva kakara oikeasti häiritsee kaikkia muita ympärillä olevia ihmisiä eli tee palvelus kaikille äläkä tuo huutavaa kakaraa kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Se kaupassa kiljuva kakara oikeasti häiritsee kaikkia muita ympärillä olevia ihmisiä eli tee palvelus kaikille äläkä tuo huutavaa kakaraa kauppaan.
Suurin osa meistä aikuisiksi kasvaneista ihmisistä kestää sen, että elämässä tapahtuu joskus jotain häiriöitä. Kaikki tietenkään eivät. Mutta he tuskin ovat työelämässäkään, joten heillä lienee hyvin aikaa käydä kaupassa ruuhka-aikojen ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Ei se voi olla niin että rajoitteellinen aina joustaa. Kaikkien pitää tulla toisiaan vastaan.
Kun te vammaiset ette jousta syntyy järjettömiä ja kalliita määräyksiä kuten nämä ylisuuret rullatuolin lentävät vessat kaikissa uusissa asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Se on (tai pitäisi olla) JOKA ASIASSA niin, että enemmistö määrää normin ja siitä poikkeavat vähemmistöt sopeutuvat/joustavat. Tai itkevät ja joustavat.
Yhteiskuntia ei rakenneta vähemmistöjen ehdoilla. Se on asia, joka on menossa pahasti pieleen nykyään, kun yritetään miellyttää jokaista uniikkia lumihiutaletta ja hänen "rajoituksiaan".
Se, joka ei elämää kestä sellaisenaan, ei ehkä ole elinkelpoinen yksilö. Niille on omat laitoksensa, eivät kuulu muun populaation joukkoon.
Mua ahdistaa hälinä kaupassa. Ei mitenkään erityisellä tavalla huutavat lapset vaan kaikki meteli. Mulla ei oo kuitenkaan mitään ongelmaa kulkea kuulokkeet päässä kaupassa musiikkia kuunnellen.
Kamalaa oli kuitenkin istua muutama päivä sitten päivystyksessä kun kuulokkeen voi laittaa vaan toiselle korvalle, kun koskaan ei tiedä millon oma vuoro huudetaan. Muuten siellä oli tarpeeks rauhallista mut ensin alko häiritsemään 4 parikymppisen naisen porukka, jotka kovaan ääneen naureskeli ja hölötti kokoajan ja söi subeja. Ainoastaan yksi näistä oli siis päivystyksen asiakas ja muut oli seurana, vaikka seinillä luki lappuja siitä, ettei ylimääräisiä saattajia sais olla.
Ahdistuin näistä nuorista ja ahdistuin sitten vielä vieressä olevasta miehestä joka puhui puhelimeen n. 15min (joka oli tilanteessa ymmärrettävää ja mulla ei oo mitään tätä vastaan vaikka mua ahdistikin) useita puheluita joissa hoiti asiat kuntoon, koska joutui leikkaukseen. Eniten tässä ei ahdistanu se meteli vaan se, että hänellä oli välilevyn pullistuma ja joutui tosiaan akuuttiin leikkaukseen. Sama vaiva kun mulla siellä ja mä pelkäsin joutuvani leikkaukseen itekin.
Onpa idioottimainen tuo väite että ihmiset ei ole työelämässä tai ovat jotain luusereita jos kokevat kirkumisen kivuliaana.
Onneksi vielä suurin osa osaa kasvattaa lapsensa ja saa nämä käyttäytymään ja huomioimaan muutkin ihmiset.
Sitten on muutama itsekäs narsku joka on kyvytön vanhemmaksi.
Heistä kärsii sitten koko muu maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on (tai pitäisi olla) JOKA ASIASSA niin, että enemmistö määrää normin ja siitä poikkeavat vähemmistöt sopeutuvat/joustavat. Tai itkevät ja joustavat.
Yhteiskuntia ei rakenneta vähemmistöjen ehdoilla. Se on asia, joka on menossa pahasti pieleen nykyään, kun yritetään miellyttää jokaista uniikkia lumihiutaletta ja hänen "rajoituksiaan".
Se, joka ei elämää kestä sellaisenaan, ei ehkä ole elinkelpoinen yksilö. Niille on omat laitoksensa, eivät kuulu muun populaation joukkoon.
Vanhemmiksi kykenemättömät narsistit ovat vähemmistö. Normaalit ihmiset enemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Onpa idioottimainen tuo väite että ihmiset ei ole työelämässä tai ovat jotain luusereita jos kokevat kirkumisen kivuliaana.
Onneksi vielä suurin osa osaa kasvattaa lapsensa ja saa nämä käyttäytymään ja huomioimaan muutkin ihmiset.
Mutta onneksi sulla on koko päivä aikaa valita rauhaisa kauppahetki
Vierailija kirjoitti:
Pointti on se, että toisin kuin pieni lapsi, aikuiseksi kasvanut ihminen kykenee elämään sen kanssa, että just nyt ei tunnu hyvältä. Aikuiseksi kasvanut ihminen ymmärtää, että epämukava tunne menee hetken päästä ohi. Jos ei ole tällaiseen kehitysvaiheeseen päässyt, on todennäköistä, että henkilö ei ole työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa tyhmä ihminen. Itse käyttäydyt ylimielisesti ja inhottavasti ja käsket muiden mennä pois jos ei sinun pentusi kirkunaa kestä. Sitten vielä vaadit itsellesi empatiaa.
Täysi mulkeroa narsisti olet.
Niiden pitää pysyä kotona ketkä muita häiritsee. Ei niiden ketä huono käytös tuskastuttaa. Ihan kiero ja sairas olet päästäsi.
Miten kauan te siellä kaupassa oikein aikaanne vietätte, kun olette näköjään hermoromahduksen partaalla jos kaupassa joku lapsi kirkuu?
Se nyt vaan on loogisinta, järkevintä, helpointa ja oikeudenmukaisinta, että jokainen huomioi muutkin ihmiset ja ei aiheuta tahallaan kärsimystä ja häiriötä.
On todella epäkypsää ja itsekästä alkaa muille vattuilemasn ja raivoamaan siitä että on itse aiheuttanut heille kärsimystä.
No eipä narsistiäiti tätä usko ja ymmärrä. Sairas kun on henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Rajoitteet kuten joku ääniyliherkkyys ei näy päällepäin. Kyllä silloin on ihan itse autettava itseään, ei muut voi kävellä sukkasillaan yhden takia, julkisella paikalla.
Vastamelukuulokkeita saa nappimallisinakin, ei näy ulkopuolisille.
Tuo on aivan totta ja siksi ohjeeni on herkille, koska itsellä on autismin takia tuo herkkyys aivan eri tasolla kuin normaalilla ihmisillä joten minun selvittymis ohjeet tulevat tässä:
Käytä tai osta vastamelukuulokkeet ja jos se ei riitä laita niiden alle korvatulpat.
Mene kauppaan heti aamusta tai illasta, koska harvoin kukaan menee heti kaupan auettua lapsen kanssa kauppaan.
Jos valot häiritsevät myös käytä aurinkolaseja.
Jos olet hajuherkkä osta eteeristä minttua ja hiero sitä pieni määrä huulen yläkulmaan lähelle nenää.
Muita ihmisiä ei maailmasta pois saa ja ilman muita ihmisiä ei olisi myöskään palveluita.
Joku voisi ehkä ottaa tästä koppia ja tehdä ns. Hiljaisen tunnin kauppoihin tai tehdä erikseen hiljaisen kaupan jossa olisi kirjaston säännöt , mutta toisaiseksi itse pärjään autistina, koska tiedän montako askelta joudun ottamaan, että pääsen maksamaan ostokseni ja osaan arvioida, että menee 15 minuuttia käydä kaupassa, ostoslistan mukaan tehdyt ostokset nopeuttavat käyntiä ja keskimäärin kassa jonossa menee 5 minuuttia ja aamuisin 2-5 min.
Sen ajan kärsii ja kestää kyllä vaikka olisi meteliä varsinkin jos on hyvin varautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onneksi sulla on koko päivä aikaa valita rauhaisa kauppahetki
No ei ole. Tyhmä. On muillakin elämä, työt ja velvollisuudet.
Pienestä se mielipaha on kiinni, johonkin kaupassa kiljuvaan kakaraan olen kerran tänä vuonna törmännyt ja sitä joutui muutamia sekunteja kuuntelemaan.
ja tuosta joillain jo pää hajoaa