Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ääniyliherkkä aikuinen kaupassa

Vierailija
03.08.2024 |

Ketju huutavista lapsista poistui jo, viimeisellä sivulla joku kerjäsi sääliä kun on vaikea elämä, kipuja, särkyjä, ääniyliherkkä ja lasten huuto ihan sattuu korviin. Kun muut itsekkäät ei häntä ymmärrä miten on vaikeaa. 

No, vuodatuksestasi päätellen et sinäkään jaksa ymmärtää muita. Varmasti et ole ainoa maailmassa tai siellä kaupassa jolla on vastoinkäymisiä. Sinä kuitenkin olet aikuinen ja osaat auttaa itseäsi.

Poistu paikalta, asioi jatkossa jossain muualla.

Tai hanki vastamelukuulokkeet. 

Niin tehdään myös ääniyliherkälle lapselle. Kun hän ei kestä ympäristön melua, laitetaan kuulokkeet, tai poistutaan paikalta. 

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas opin uutta AV:ltä. On olemassa ihmisiä, jotka ovat yliherkkiä ääniyliherkille.

Itsekeskeisille ääniyliherkille. Ongelma josta ulistaan on ratkaistavissa korvatulpilla/suojaimilla/vastamelukuulokkeilla, mutta ehei, jos lapsi itkee niin kyse on siitä, ettei vanhemmat osaa kasvattaa lapsia ja yhteiskunnan pitää muuttua, jottei yksikään lapsi enää itke julkisella paikalla tai ainakaan ääniyliherkän läsnäollessa... Sillä kaikki toki automaattisesti tietävät kun tällainen päähahmo lampsii kauppaan, "tuossa se nyt on, ääniyliherkkä! katkaiskaa musiikki ja laittakaa kaikista laitteista ilmoitusäänet pois!"  

Vierailija
82/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräthän, että sinulla on sairaus, ahdistuneisuushäiriö. Ei normaali ihminen ahdistu mistään kuvaamastasi, tai ylipäätään ole ahdistunut. Kaikki kertomaan on ihan normaalia arkea, eikä terve ihminen ylipäätään edes reagoi tuollaisiin

Sinua ahdistaa kaikki, se on sinun ongelmasi. 

Olen eri jolle kommentoit.

Ymmärräthän että kuulostat kommentteinesi hyvin epäempaattiselta ja toista ihmistä vähättelevältä ja halveksivalta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa hälinä kaupassa. Ei mitenkään erityisellä tavalla huutavat lapset vaan kaikki meteli. Mulla ei oo kuitenkaan mitään ongelmaa kulkea kuulokkeet päässä kaupassa musiikkia kuunnellen.

Kamalaa oli kuitenkin istua muutama päivä sitten päivystyksessä kun kuulokkeen voi laittaa vaan toiselle korvalle, kun koskaan ei tiedä millon oma vuoro huudetaan. Muuten siellä oli tarpeeks rauhallista mut ensin alko häiritsemään 4 parikymppisen naisen porukka, jotka kovaan ääneen naureskeli ja hölötti kokoajan ja söi subeja. Ainoastaan yksi näistä oli siis päivystyksen asiakas ja muut oli seurana, vaikka seinillä luki lappuja siitä, ettei ylimääräisiä saattajia sais olla. 

Ahdistuin näistä nuorista ja ahdistuin sitten vielä vieressä olevasta miehestä joka puhui puhelimeen n. 15min (joka oli tilanteessa ymmärrettävää ja mulla ei oo mitään tätä vastaan vaikka mua ahdistikin) useita puheluita joissa hoiti asiat kuntoon, kos

Olet opettanut aivot keskittymään muiden tuottamaan meteliin ja ahdistus siitä. Sun täytyy uudelleen kouluttaa aivosi. Käyttäytymis- ja ajatusterapia auttaa. Aivot ovat elastiset ja niitä voi uudelleen kouluttaa. Suurin syy ahdistukseen on negatiivinen ajattelu ja huomion kiinnittäminen negatiivisiin asioihin. Oman ajatusten tarkkailu on hankalaa jos ei tunnista negatiivisten ajatusten kierrettä.

Vierailija
84/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääniyliherkkänä aikuisena en pahastu lasten äänistä, ne kuuluvat elämään. Sen sijaan ymmärrystä ei riitä kaupoissa kovaa soivalle musiikille, säriseville kulutuksille, kaiutinpuhelua puhuville ihmisille tai niille, jotka huudattavat kannettavan kaiuttimen kautta omaa lempimusiikkiaan kaikille kuultavaksi. Toivoisin, että nuoriso/aikuiset ottaisivat huomioon kanssaihmiset ja pyrkisivät välttämään metelöimistä julkisilla paikoilla. 

Vierailija
85/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut on ainakin äiti kotona opettanut käyttäytymään normaalisti ja toistet huomioiden. Ei tulisi mieleenkään kirkua, rääkyä ja häiritä toisia ja juoksennella kuin päätön kana. Enkä lapsena ollut mikään muiden kauhu. Suurin osa ihmisistä kasvatetaan normaaleiksi ihmisiksi ja jo hyvin pienetkin lapset osaavat säädellä käytöstään.

Osa vanhemmista on kuitenkin tosi itsekkäitä ja välinpitämättömiä. Ei heille tule pieneen mieleenkään, että maailmassa on muitakin ihmisiä, ja heidätkin voisi huomioida. Omaa pentua pidetään jonain maailman napana, ja sille lässytetään kuin se olisi itse jumala. Mitään ei vaadita, eikä mitään pettymyksiä anneta lapsen kokea, eikä rajoja laiteta.

Ihmisestä paljastaa kaiken, se miten hän käyttäytyy kun saa palautetta huonosta käytöksestään.

Normaali ihminen ajattelee automaattisesti, että on noloa ja häpeää. Ja tekee parannuksen.

Sairas yksilö ja epäkypsä m

Tässä taas yksi, joka kertoo miten hänet on kasvatettu ja hän ei lapsena huutanut (vaikka taatusti ei itse muista, miten on 2-3 vuotiaana käyttäytynyt.) Se, miten sinä muistat lapsuutesi on eri asia, mitä se todellisuudessa aikuisten silmin oli. Suurinta osaa kun et edes muista.

Ja omakohtaista kokemusta lapsista ei tietenkään ole. Jos olisi, niin tietäisi ettei jokaikinen päivä mene oppikirjan mukaan ja suunnitellusti. Mun tuttavan lapsi sai kipukohtauksen kaupassa, ja varmasti kiukkusi ja huusi vaikka miten olisi opetettu. Sairaalassa hänellä todettiin munuaisaltaan tulehdus. 

Vierailija
86/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon! Saat Elokuun Uhriutuja -palkinnon 🏆

Onneksi olkoon! Saat Elokuun Minä olen itsekäs sika enkä piittaa koskaan muista ihmisistä -palkinnon.

Vierailija
87/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän, että sinulla on sairaus, ahdistuneisuushäiriö. Ei normaali ihminen ahdistu mistään kuvaamastasi, tai ylipäätään ole ahdistunut. Kaikki kertomaan on ihan normaalia arkea, eikä terve ihminen ylipäätään edes reagoi tuollaisiin

Ymmärräthän että kuulostat kommentteinesi hyvin epäempaattiselta ja toista ihmistä vähättelevältä ja halveksivalta?

Täällä yritetään auttaa sinua. Välillä sanavalinnat eivät vaikuta empaattiselta. Eikö olisi parempi jos pystyisit normaaliin elämään?

Vierailija
88/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääniyliherkkänä aikuisena en pahastu lasten äänistä, ne kuuluvat elämään. Sen sijaan ymmärrystä ei riitä kaupoissa kovaa soivalle musiikille, säriseville kulutuksille, kaiutinpuhelua puhuville ihmisille tai niille, jotka huudattavat kannettavan kaiuttimen kautta omaa lempimusiikkiaan kaikille kuultavaksi. Toivoisin, että nuoriso/aikuiset ottaisivat huomioon kanssaihmiset ja pyrkisivät välttämään metelöimistä julkisilla paikoilla. 

Tämä. Vaikka välillä ärsyttää vauvojen itku, kun se saa rinnat kivistämään. Mutta elämässä on isompia murheita kuin lapsen itku, joten ärsytys saa mennä samantien toisesta korvasta ulos.

Vierailija
89/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla on aurallinen migreeni ja yksi migreenikohtausta ennakoivia oireita on nimenomaan kauppamelun sietämättömyys. Se on ehkä juuri se yhdistelmä kaikkien koneiden matalataajuista surinaa, lasten kirkumiset (kaupassa lasten leikkipaikka), itkut, kiukuttelut ja sitten parisuntien supinat, että muttaotetaanko kuitenkin tuo 200 gramman kinkkusiivupaketti eikä tuota 205 gramman, koska siinä 205 grammassa on 5 grammaa enemmän kuin 200 grammassa ja viimeksikin meille riitti se 200 grammaa vai otetaanko sitten kuitenkin tuo 300 gramman, sitten siihen vielä lisäksi mahdolliset kuulutukset, porttien hälytykset, kassakoneiden piippaukset ja sellaiset.

En kyllä ole koskaan ajatellut, että mahdollisen migreenikohtaukseni vuoksi kukaan ei koskaan saisi äännehtiä mitenkään kaupassa, vaan olen ratkaissut ongelma siten, että korvissani on nappikuulokkeet. Eivät ole edes vastamelukuulokkeet, mutta vaimentavat sen verran kuitenkin ääönimaisemaa et

Just näin. Ja 8 on alapeukuttanut. Ilmeisesti näiden alapeukkujen mielestä on parempi vaan ottaa se kaupan taustahäly vastaan ja kärsiä sitten migreenistä? Järjetöntä. Normaaliälyinen ihminen auttaa itseään, kuten tuo kirjoittaja.

Vierailija
90/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuormitusherkkyys vaihtelee tilanteenkin mukaan. Itselläni on mennyt kuormitus yli tilanteessa, jossa minulla oli päässä vastamelukuulokkeet, mutta ne eivät suojanneet riittävästi takana kävelevältä päiväkotiryhmältä. Alkoi se ääni ahdistaa, vaikka kyse oli vain lasten ilosta. Käännyin eri suuntaan kuin minne olivat menossa päästäkseni ääntä pakoon, mutta sitten vastaan tuli joku liukumäki, missä lapset ilkamoivat ja se oli vain liikaa.

Ei siinä auttanut kuin yrittää päästä nopeasti talojen taakse suojaan, mutta kyllä minulta meni kotona pari tuntia siitä toipumiseen. Jo se tilanne, että alkaa julkisella paikalla itkettää, on hyvin kiusallinen aikuiselle ihmiselle, kun meillä on kuitenkin hyvin tiukka sosiaalinen normisto, että kaikki ikävät tunteet pitää julkisilla paikoilla tukahduttaa. 

Vierailija
91/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon! Saat Elokuun Minä olen itsekäs sika enkä piittaa koskaan muista ihmisistä -palkinnon.

Kuka? :D Kenelle tuo upea palkinto nyt meni? Läväytit sen vaan keskelle ketjua viittaamatta erityisesti kehenkään. Onneksi olkoon, sait itse epäselvän kommentoijan palkinnon. :) 

Vierailija
92/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yritetään auttaa sinua. Välillä sanavalinnat eivät vaikuta empaattiselta. Eikö olisi parempi jos pystyisit normaaliin elämään?

Olen edelleen eri jolle kommentoit. Minä autan kyllä ihan itse itseäni niin paljon kuin voin, enkä ole pyytänyt tyhmiä neuvojanne.

Kun tässä mietin äsken ja kävin läpi kaikkia tuntemiani ihmisiä ja lapsiperheitä, niin en tiedä ketään kenellä olisi sellainen asenne mitä tämän ketjun itsekkäillä vanhemmilla.

Jokainen tuntemani isä ja äiti haluavat että heidän lapsi on häiriköimättä muita eikä lasten anneta kirkua ja häiriköidä. Jos lapsi saa rääkykohtauksen ja on sen verran pieni, ettei sitä voi ärähtämällä hiljentää, niin lapsi viedään pois kaupasta.

Ei kukaan tuntemani vanhempi uhriudu ja ala äyskimään, jos on itse pentuineen aiheuttanut häiriötä. Eikä he vaadi että muiden on heidän pentunsa takia jätettävä kaupassa käynti väliin.

Moni äänistä kärsivä on vanhempi itsekin. Mutta sitähän te ette ole edes ajatelleetkaan, kun teillä on niin kiire syyttää kaikki äänistä kärsivät joksikin epäih**siksi joista ei tarvitse välittää kun ovat huonompia.

Vierailija
93/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienestä se mielipaha on kiinni, johonkin kaupassa kiljuvaan kakaraan olen kerran tänä vuonna törmännyt ja sitä joutui muutamia sekunteja kuuntelemaan. 

ja tuosta joillain jo pää hajoaa

Kiljumisesta / kirkumisesta, kuten muistakin kovista äänistä, saan tinnitusta. Se jää korviin vaivaksi. Sen kiljumisen hetken kestäisikin kaupassa, mutta ei sen hankalia seurauksia. Esim. yöunet menee, keskittyminen menee täysin. Nyt ei ole kyse sekunneista.

Jos sinulla on noin vaikeaoireinen vamma, sinun kyllä kannattaa ennakoida tilanteita esimerkiksi suojaamalla kuulosi. Tuskin se kirkuminen ainoa tinnutusta aiheuttava asia sinulle on. Ja vaikka olisikin, sinun vastuu on omasta terveydestäsi

Vierailija
94/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kerro ap, kun itse olen kotona ja Jehovan todistajat vastapäisessä talossa soittaa kovaa musiikkia ja pitävät palopuheitaan täysillä kajareista? Miten pääsen pakenemaan heitä mihinkään? Menenkö ihan kauemmaksi heistä johonkin metsään? Se kova musiikki häiritsee myös luonnon eläimiä ja muita kotieläimiä, ja myös ihmisiä lähiympäristössä. Ja tulevat sitten pihaani lippu lappuineen, että ihan kiva, että voit tulla meidän seuraavaan kokoukseen, kun ei kiinnosta lainkaan heidän toimintansa. Ja kuvittelevat, että kaikkia kiinnostaa heidän toimintansa. Ovat vain häiriköitä, eivät edes usko, kun sanoo heille, että ei kiitos. Mutta sanoin jo alkukesästä, että se kova musiikki häiritsee ja myös ne puheet ym. Lupasivat laittaa musiikkia hiljemmalle, mutta taas sama meno jatkuu tällä elokuulla?!! 

Onko toi jotenkin verrannollinen KAUPASSAKÄYNTIIN? 

Jos nyt oikeasti olet noin tollo että kysyt neuvoa, niin itsepä muutit lähelle valtakunnansalia. Kuinka usein ne siellä mekastaa? Kerran viikossa? Jos et kestä että naapurustosta tulee mitään ääniä niin

- muuta oikeasti ihan maalle. Tai,

- mene sanomaan niille jehoville että ovat hiljempaa. Tai

- soitat poliisit. Tai, teet kuten ihan alunperin on sanottu,

- hanki ne pirun VASTAMELUKUULOKKEET. 

Ilmeisesti tällainen tekninen kapistus on suurelle osalle täysin tuntematon? 

Vierailija
95/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienestä se mielipaha on kiinni, johonkin kaupassa kiljuvaan kakaraan olen kerran tänä vuonna törmännyt ja sitä joutui muutamia sekunteja kuuntelemaan. 

ja tuosta joillain jo pää hajoaa

Kiljumisesta / kirkumisesta, kuten muistakin kovista äänistä, saan tinnitusta. Se jää korviin vaivaksi. Sen kiljumisen hetken kestäisikin kaupassa, mutta ei sen hankalia seurauksia. Esim. yöunet menee, keskittyminen menee täysin. Nyt ei ole kyse sekunneista.

Jos sinulla on noin vaikeaoireinen vamma, sinun kyllä kannattaa ennakoida tilanteita esimerkiksi suojaamalla kuulosi. Tuskin se kirkuminen ainoa tinnutusta aiheuttava asia sinulle on. Ja vaikka olisikin, sinun vastuu on omasta terveydestäsi

Mikä vamma sinulla on kun olet noin alentuva. Eiköhän jokainen suojaa kuuloaan sen minkä voi. Ei ihmiset tyhmiä ole. Ei niin tyhmiä mitä sinä luulet.

Vierailija
96/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toi jotenkin verrannollinen KAUPASSAKÄYNTIIN? 

Jos nyt oikeasti olet noin tollo että kysyt neuvoa, niin itsepä muutit lähelle valtakunnansalia. Kuinka usein ne siellä mekastaa? Kerran viikossa? Jos et kestä että naapurustosta tulee mitään ääniä niin

- muuta oikeasti ihan maalle. Tai,

- mene sanomaan niille jehoville että ovat hiljempaa. Tai

- soitat poliisit. Tai, teet kuten ihan alunperin on sanottu,

- hanki ne pirun VASTAMELUKUULOKKEET. 

Ilmeisesti tällainen tekninen kapistus on suurelle osalle täysin tuntematon? 

EI OLE TUNTEMATON! ÄLÄ VIITSI!

Vierailija
97/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka ei ymmärrä niin se ei ymmärrä.

Meluaminen, mökääminen ja häiritsevän ääneen pitäminen on inhottavaa ja huonoa käytöstä ja sitä tulisi välttää. Ei niin että muiden pitää aina sietää ja sietää, muuttaa metsään ja taipua häirikön edessä.

Mikä siinä on teille niin järkyttävän iso mörkö, että koittaisitte itse käyttäytyä muita kohtaan paremmin?

Miksi se ei ole teille mikään vaihtoehto?

Vierailija
98/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka? :D Kenelle tuo upea palkinto nyt meni? Läväytit sen vaan keskelle ketjua viittaamatta erityisesti kehenkään. Onneksi olkoon, sait itse epäselvän kommentoijan palkinnon. :) 

Minä olen itsekäs sika -palkinto meni tuolle, ketä jakeli k  usi päistä "uhriutuja" palkintoaan.

Vierailija
99/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minulla on aurallinen migreeni ja yksi migreenikohtausta ennakoivia oireita on nimenomaan kauppamelun sietämättömyys. Se on ehkä juuri se yhdistelmä kaikkien koneiden matalataajuista surinaa, lasten kirkumiset (kaupassa lasten leikkipaikka), itkut, kiukuttelut ja sitten parisuntien supinat, että muttaotetaanko kuitenkin tuo 200 gramman kinkkusiivupaketti eikä tuota 205 gramman, koska siinä 205 grammassa on 5 grammaa enemmän kuin 200 grammassa ja viimeksikin meille riitti se 200 grammaa vai otetaanko sitten kuitenkin tuo 300 gramman, sitten siihen vielä lisäksi mahdolliset kuulutukset, porttien hälytykset, kassakoneiden piippaukset ja sellaiset.

En kyllä ole koskaan ajatellut, että mahdollisen migreenikohtaukseni vuoksi kukaan ei koskaan saisi äännehtiä mitenkään kaupassa, vaan olen ratkaissut ongelma siten, että korvissani on nappikuulokkeet. Eivät ole edes vastamelukuulokkeet, mutta

Ihan puhelimella kirjoitan, ei ole pöytäkonetta ja migreeni on hormonitoiminnasta johtuvaa. En tehnyt tästä nyt novellia, joskin teki mieli opastaa sinua migreenin saloihin, mutta älysi ei ehkä riittäisi siihen.

Vierailija
100/119 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kerro ap, kun itse olen kotona ja Jehovan todistajat vastapäisessä talossa soittaa kovaa musiikkia ja pitävät palopuheitaan täysillä kajareista? Miten pääsen pakenemaan heitä mihinkään? Menenkö ihan kauemmaksi heistä johonkin metsään? Se kova musiikki häiritsee myös luonnon eläimiä ja muita kotieläimiä, ja myös ihmisiä lähiympäristössä. Ja tulevat sitten pihaani lippu lappuineen, että ihan kiva, että voit tulla meidän seuraavaan kokoukseen, kun ei kiinnosta lainkaan heidän toimintansa. Ja kuvittelevat, että kaikkia kiinnostaa heidän toimintansa. Ovat vain häiriköitä, eivät edes usko, kun sanoo heille, että ei kiitos. Mutta sanoin jo alkukesästä, että se kova musiikki häiritsee ja myös ne puheet ym. Lupasivat laittaa musiikkia hiljemmalle, mutta taas sama meno jatkuu tällä elokuulla?!! 

alat soittamaan omista kajareistasi vaikka death metallia tai laitat ikkunoihin jotain wiccasymboleja tai väärinpäin olevan pentagrammin. kyllä ne siitä hiljenee