Yksin asuvat ihmiset, millaisia aamu- ja iltapaloja syötte? Kun ei viitsisi ostaa kauheaa tarvikearsenaalia kaappiin vanhentumaan :(
Niin ei tule sitten syötyä oikein mitään. Joskus ostan niitä valmiiksi viipaloituja juustoja pienimmän paketin mutta siitäkin jää käyttämättä todella helposti osa. Karjalanpiirakkapusseja olen laittanut pakastimeen mutta siihen olisi joku "päällinen" hyvä saada, leikkeleitä taas on paketissa liian paljon enkä oikein tiedä niiden pakastamisesta. Kurkut, salaatit jne jäävät myös osaksi huonoksi. Joku yksi tomaatti nyt voisi mennäkin mutta ei se oikein riitä? Lähinnä suolapuolta nyt mietin, jogurtteja ym myydään annoskokoisina valmiiksi.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lähes joka aamu sama aamiainen:
Kaurapuuro + mansikat ja mustikat (pakaste)
Keitetty kanamuna
Jogurttia (1dl maustamatonta ja 1dl joku maustettu) + chiansiemenet
Iltapalalla:
2 siivua leipää + juustoa
Hedelmä
Et syö siis mitään kasviksia?
1. marjat ja hedelmät ovat kasviksia
2. hän kertoi vain aamu/iltapalan ja sä päättelet tästä ettei hän syö kasvisia aterioilla?
Vierailija kirjoitti:
Puuro,munakas ja kahvi.Kaikki hyvin säilyviä.Tuoreita tai pakastemarjoja kaveriksi.Ihmetten ongelmaa esim juuston kanssa,nehän säilyy monta viikkoa.
Mutta jos ei syö aamiaista päivittäin? Itselläni kestäisi juustopala kuukausia. Ennen ostin 250 g Oltermanneja, kun niitä sai eurolla. Yleensä meni puolet juustosta roskikseen, kun se ehti kuivua tai siihen ilmestyi homepilkkuja.
Jopa on avutonta! Älä tuijota niitä päiväyksiä vaan luota omiin aisteihisi.
Kyllä leikkele- ja juustopaketit jääkaapissa säilyy pilaantumatta. Lopuista voi tehdä munakkaan joka menee kylmänäkin leivän päällä.
Moni on täällä jo sanonutkin että kananmunissa ei kannata päiväystä edes katsoa. Olen käyttänyt kuukausia vanhoja munia ja hyviä ovat olleet.
Järjen käyttö on sallittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakoihin sopii munavoi parhaiten, olen joskus keittänyt yhden munan, kun kaveri tulee kahville enkä enempää tarvi. Ensin munaleikkurilla leikkaan munan, haarukalla margariinin kanssa möuhennän, vähän suolaa.
Mutta mulla käy usein niinkin että ostan sen 6 kpl kananmunapaketin ja sitten käytän sieltä sen 1-2 munaa ja löydän sen myöhemmin jääkaapista jo päiväys menneenä. Eli noita tuotteita ei vaan kerta kaikkiaan tule käytettyä koko myyntipakkauksen verran ennen kuin päiväys menee.
Osta pienempi munapaketti tai vaikka yksittäisiä munia, molempia saa jos kykysi suunnitelmalliseen ruuanlaittoon on huono. Munat myös säilyy kuukausia parasta ennen -päiväyksen yli.
Kerropa valopää, mistä löytyy yksittäisiä munia? Itse en ole nähnyt niitä perusmarketeissa varmaan kolmeen vuosikymmeneen.
No mun mielestä taas, jos ei kulu kuin 1-2 munaa kuukaudessa, niin ehkä niitä ei kannata kotiin ostaa olenkaan, jos siis se 4 tai 6 munankin kennosta osa menee pilalle käyttämättä (eikä ole myynnissä yksittäisiä munia). Kotiin kannattaa ostaa niitä tuotteita, joita säännöllisesti tykkää käyttää, ja sitten harvemmin syötäviä hankkia vain sellaisia, joilla on erityisen pitkä säilymisaika.
Tällä on jo paljon ehdotuksia, lisäksi säilykkeistä lasten pilttipurkit on käteviä, pieni annoskoko, ja säilyy vuosia avaamattomana. Esim mango tai mustikka, miksei ne vihannejutut ja ruokaisammatkin. Mysli säilyy hyvin, sitä maidon, kasvimaidon tai sen jogurtin kanssa. Maitoa ja kasvimaitoa voi myös pakastaa, jos purkki on liian iso, eikä kulu tarpeeksi nopeasti. Avaamattomana kasvimaidot sekin säilyy useita kuukausia, toisin kuin tavallinen maito.
Leivänpäällisistä säilyviä on ainakin: suolakurkut, oliivit, aurinkokuivatut tomaatit. Erikoijuustoja myydään myös hyvin pienissä pakkauksissa. Ei tule edes kalliiksi, jos kulutus on noin vähäistä, vaikka kilohinta on isompi kuin ns. akijuustoissa. Säilyvät myös paremmin kuin valmiiksi siivutetut.
Ei kananmunat mene pilallle. Jos ostaa vaikka 6 kpl kennon ja menee vuosi, ihan hyvin säilyvät.
Kyllä ihan tavallinen juusto säilyy aika pitkään, kun höyläät sen puhtaalla höylällä ja laitat saman tien takaisin jääkaappiin. Leikkeleitä voit käyttää muuhunkin kuin leivän tai riisipiirakan päälle, laita esim. munakkaaseen. Paprikaa, tomaattia, kurkkua jne. voi leikata aamulla osan päällisiksi ja käyttää loput vaikka salaattiin lämpimän ruoan kanssa. En oikein ymmärrä ongelmaa tässä. Tietenkään ei kannata ostaa isoja määriä mitään kerrallaan, että tulee edelliset käytettyä loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakoihin sopii munavoi parhaiten, olen joskus keittänyt yhden munan, kun kaveri tulee kahville enkä enempää tarvi. Ensin munaleikkurilla leikkaan munan, haarukalla margariinin kanssa möuhennän, vähän suolaa.
Mutta mulla käy usein niinkin että ostan sen 6 kpl kananmunapaketin ja sitten käytän sieltä sen 1-2 munaa ja löydän sen myöhemmin jääkaapista jo päiväys menneenä. Eli noita tuotteita ei vaan kerta kaikkiaan tule käytettyä koko myyntipakkauksen verran ennen kuin päiväys menee.
Osta pienempi munapaketti tai vaikka yksittäisiä munia, molempia saa jos kykysi suunnitelmalliseen ruuanlaittoon on huono. Munat myös säilyy kuukausia parasta ennen -päiväyksen yli.
Kerro
Oliivipurkissa lukee että käytettävä 4 pv kuluessa joten sellaista ei ole mitään syytä yksin asuvan ihmisen ostaa
Kaljaa illalla baarissa pahimpaan nälkään, sitten onkin aamulla sen verran huono olo, ettei tarvitse aamupalaa.
Vierailija kirjoitti:
Typerä kysymys ja toiset typerät innoissaan vastailevat. Eikö tuon nyt tajua ihan omalla järjellä, mitä haluaa syödä.
Kai sitä nyt voi kysellä vinkkejä, miksei, jos kaipaa jotain muutosta ja uusia ideoita omaan toimintaansa ja jos on itse jotenkin vähän hukassa tuossa ruokahuollossa. Minusta on ainakin paria astetta typerämpää lukea ja kommentoda ketjua, joka ei itseä kiinnosta ja jota pitää jotenkin typeränä ja haukkua muita typeriksi :D
Mikähän idea siinä nyt sitten on, typerää :D
En harrasta varsinaisia aamu- ja iltapaloja. Aamuisin yleensä vain juon kahvia. Illalla syön kunnon ruokaa.
Minä ostan pakkaseen paketin leipää (yleensä reissumiestä tai kaurapaloja). Palan voi aamulla sulattaa leivänpaahtimessa, älä pilaa sitä mikrottamalla! Päälle laitan yleensä tekemääni linssilevitettä (googlaa, paljon ohjeita) ja jotain vihreää ikkunalaudalta (ostan kaupasta ruukkusalaatin ja laitan sen ikkunalaudalle teemukiin, jossa on vettä, pärjää ihan hyvin tuoreena näin, mutta vettä pitää lisätä yllättävän usein). Ostan myös isoja pakkauksia juustoviipaleita ja pakastan ne 6 viipaleen pusseissa. Toimii ihan ok. Leikkeleitä ei kannata pakastaa, menevät vetisiksi. Metwursti taas säilyy ihan jääkaapissa todella pitkään.
Toivottavasti sait tästä ideoita. Itsestäni tuo linssilevite on ihan paras: on hyvä myös dippinä!
Olen ostanut 4kpl munapakkauksia usein, eivät kyllä mene vanhaksi 1 hengen taloudessa
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei vissiin ihmiset hoksaa, että kaikki ei syö niin hirveitä määriä? Syön päivässä yhden lämpimän ruoan salaatilla, ja yleensä teen kerralla ruoan noin kolmeksi päiväksi. Leipää syön ehkä kaksi viipaletta kahdessa päivässä. Kyllä juustot ja leikkeleet silloin menevät pilalle.
Sama täällä. Aamiaista syön korkeintaan kolmena päivänä viikossa ja iltapalaa vielä harvemmin. Leipää kuluu ehkä 1-2 palaa viikossa, mutta se on onneksi helppo pakastaa.
Tänään söin aamiaiseksi (vasta siinä klo 14 aikaan, vaikka heräsin yhdeksältä) tuorepuuroa, johon tuli kaurahiutaleita, rahkaa, turkkilaista jogurttia, kauramaitoa, itse poimittuja mustikoita ja yksi nektariini. Tulin tuosta kylläiseksi enkä jäänyt kaipaamaan leipää tai lisää protskuja.
Puolen kilon jogurttipurkki oli mennyt vanhaksi viikko sitten, joten täytyy harkita yksittäispakattuihin siirtymistä, kun minulta menee ikuisuus syödä tuo puoli kiloa. Aiemmin ostelin niitä kilon pöniköitä, mutta niistä saattoi mennä 2/3 hävikkiin.
Suurin osa tuotteistahan säilyy avattunakin jääkaapissa viikkoja, ehkä kinkkua tai tuorelihaa/kanaa lukuunottamatta. En ymmärrä, miten jollain menee esim. munia vanhaksi. Jos vaikka keitän kalaruoalle munia, samoja voi syö seuraavana päivänä leivällä. Juustopala kestää jopa kuukausia hyvänä. Vihannekset, kasvikdet, hedelmät myös.
Itse syön 4-5 kertaa päivässä, teen etätyötä. koskaan ei mene roskiin jääkaapista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei vissiin ihmiset hoksaa, että kaikki ei syö niin hirveitä määriä? Syön päivässä yhden lämpimän ruoan salaatilla, ja yleensä teen kerralla ruoan noin kolmeksi päiväksi. Leipää syön ehkä kaksi viipaletta kahdessa päivässä. Kyllä juustot ja leikkeleet silloin menevät pilalle.
Ne juustot ja leikkeleet voi syödä ilman leipääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunat säilyy kuukausia päiväyksen ylikin. Taatusti tulee käytettyä.
Eikä niitä kuulu säilyttää jääkaapissa.
Saa niitä jääkaapissa säilyttää, mutta siitä nyt ei varsinaisesti mitään hyötyä ole. Ne säilyvät ihan hyvin huoneenlämmössä ja kaupassakin ne myydään huoneenlämpöisinä normaalihyllystä. Itse en laita niitä jääkaappiin imemään hajuja ja makuja muista elintarvikkeista, senkin ne mokomat osaavat tehdä.
Hapanmaitotuotteet säilyy pitkään yli päiväyksen.
Itsellä se vaihtelee vaihtelun vuoksi. Joskus keitän muutaman kananmunan tai paistan. Joskus teen kaurapuuroa punaiseen maitoon ja reiluun voihin tai sitten mannapuuron. Joskus oon tehnyt sämpylöitä pakkaseen, lämmitän sen ja syön. Leikkeleitä harvemmin ostan kun kalliita.
Juustoa ostaisin kyllä mutta sama homma. Isot tomaatit ja kurkut ovat usein mauttomia, täynnä vettä ja ravintoarvo melko kehno. Paprika hyvä. Nyt mennään siis jo iltapalan puolelle. Tai sitten ihan koko päivän ateriaksi. Aasialaistyyppiset keitot hyviä. Itse tehtynä, annoskokoihin ja pakkaseen.
Nyt tekis mieli näkkileipää mutta kun ei oo.
Vierailija kirjoitti:
Hapanmaitotuotteet säilyy pitkään yli päiväyksen.
No ei välttämättä aina kyllä kovin pitkälle. Itse olen pari kertaa ostanut jogurttia ilta-alesta, päiväys seuraavalle päivälle, mutta olivatkin jo alkaneet pilaantua. Toki yleensä säilyy päiväyksen ohi jonkin verran. Liekö noissa tapauksissa tapahtunut kaupan puolella tai kuljetuksissa jokin virhe kylmäsäilytyksessä jossain vaiheessa. Kylmäketju kun ei saisi katketa maitotuotteilla säilytyksen missään vaiheessa.
Vakuumointikone on yksinasuvan paras ystävä. Sillä voi yksittäispakata esimerkiksi juustosiivut heti ostopakkauksen avaamisen jälkeen, jolloin ne säilyvät pidempään. Samoin voi tehdä myös leikkelesiivuille, niiden säilyttämiseen vakuumoitunakin suosittelen kuitenkin pakastinta.